Skrevet af: Anders Jessen
3. januar 2019

Google My Business – 2019 guide

Man kan sammenligne Google My Business med en telefonbog på Google – kombineret med detaljeret information omkring din virksomhed.

Faktisk er din Google My Business din virksomheds profil eller “fortegnelse” på Google. Ofte er en Google My Business fortegnelse det første en person ser, når der bliver søgt efter en virksomhed på Google.

Derfor er det også vigtigt, at den står kniv skarpt med rigtige, og ikke mindst opdaterede, informationer.

Indholdsfortegnelse

Hvorfor skal du have en Google My Business profil?

Svaret er simpelt!

Det giver personer der søger på din virksomhed informationerne serveret direkte i Google.

Dermed undgår du, at potentielle kunder skal igennem flere trin for at kontakte dig.

Der er med andre ord kortere afstand mellem potentielle kunder og din virksomhed.

Men det er ikke den eneste grund.

Hvis en person søger efter den ydelse du leverer, enten i dit lokalområde eller i det område du opererer i, vil du med stor sandsynlighed også dukke op.

Her kommer et eksempel:
Hvis en person i Herning søger efter en tømrer. Så vil du som tømrer i Herning være synlig med din Google My Business-profil i søgeresultatet – alt efter konkurrencen (mere om det senere).
Det samme er gældende for en person der søger ”tømrer Herning”, men sidder f.eks. i Aarhus.

Der hvor din virksomhedsprofil eller -fortegnelse er synlig i Googles søgeresultat kaldes også for “Lokale resultater” eller “snack pack”.
Det gennemgår vi i næste afsnit.

Synergieffekter

Din Google My Business fortegnelse er ikke kun synlig ved søgninger på din virksomhed.

Den er nemlig også synlig på søgninger efter ydelser som du levere.
Og det er derfor det gælder om at være skarp på, hvilken kategori du tilhører.

Det er du igennem Googles lokale resultater – også kaldet “Snack Pack”.

Ved en søgning på Tømrer Herning vises de lokale resultater sådan:

og på mobil er de lokale resultater endnu mere dominerende:

De lokale resultater bliver også videreført til Google Maps.

Det er måske ikke altafgørende for en tømrervirksomhed, om de ligger i centrum af Herning eller i udkanten.

Men forestil dig, at du er turist i en by og søger efter restauranter i den by. Så er det yderst værdifuldt at se, hvilke restauranter er i nærheden – og ikke mindst, hvilke anmeldelser de har fået.

Derfor er synergieffekten mellem Google My Business og Google Maps yderst værdifuld.

De kontaktinformationer du har i din fortegnelse bliver også taget med over på dine AdWords-annoncer.
Det betyder at når du annoncerer, vil f.eks. dit telefonnummer blive vist i annoncen, samtidig med at du vil få en top-placering i de lokale resultater.

Her kan man virkelig snakke om synergieffekt!

(Artiklen fortsætter…)

Husk verificering

Verificering er noget af det vigtigste du skal gøre.

Det sikrer, at det kun er dig som enten ejer af virksomheden eller administrator af virksomheden, der kan ændre oplysningerne i Google My Business fortegnelsen.

Google prioriterer også fortegnelser, der er blevet verificeret – så det er med at komme i gang.

Der er flere metoder, man kan verificere sin fortegnelse på:

  • Via post
  • Via telefon
  • Via email
  • Via Search Console

Nogle muligheder er ikke tilgængelige for alle.

Via telefon bliver du ringet op af Google på det angivet telefonnummer, og her skal du bekræfte virksomheden.

Via Search Console har du mulighed for at øjeblikkelig verificere din fortegnelse. Det kræver at din hjemmeside allerede er blevet bekræftet i Google Search Console.

Hvilke muligheder du har for verificering afhænger af din virksomhedskategori.

I langt de fleste tilfælde, modtager du et brev fra Google med en verificeringskode. Den indtaster du, og så er din virksomhed og Google My Business fortegnelse verificeret.

Overhal konkurrenterne!

I Googles lokale resultater (se ovenstående billede) er der kun plads til 3 virksomheder/fortegnelser.

Hvad afgør så om det bliver din virksomheds fortegnelse eller en af dine konkurrenters, der bliver én af de 3 udvalgte?

Svaret er relevans. Google ønsker at levere de mest relevante resultater for dets brugere.

Her er der flere faktorer der gør, om din Google My Business fortegnelse er mere relevant, end din konkurrents fortegnelse:

Anmeldelser

Anmeldelser er muligvis den faktor, der har størst indflydelse på rangeringen af din virksomhedsprofil.

Google vægter hvilken vurdering du har, hvor mange anmeldelser du har fået og ikke mindst, hvor nye eller gamle anmeldelserne er.

Hvis du har en bedre vurdering, flere anmeldelser og nyere anmeldelser end dine konkurrenter, vil du med stor sandsynlighed have en bedre placering.

Korrekt information

Hvilke informationer du har på din fortegnelse, har også stor indflydelse.

Men hvilke informationer der er om din virksomhed på andre hjemmesider, har også en stor indflydelse.

Et eksempel kan være, at din virksomhed er flyttet og dermed har skiftet adresse.

Du opdaterer korrekt din Google My Business, men der kan stadig være mange andre hjemmesider som har din gamle adresse stående.
Det er alt sammen hjemmesider som Google indekserer og crawler.

Dermed kan der florere forskellige adresser på nettet, og det er med til at påvirke din position i de lokale resultater.

Derfor: Sørg for at dine oplysninger er korrekte – også andre steder end din egen fortegnelse.

Lokale citeringer

Lokale citeringer er hjemmesider og portaler, der enten indeholder information omkring dit lokalområde eller din branche, men alle viser navnet på din virksomhed, adresse og telefonnummer – og evt. hjemmeside.

Et eksempel kan være De Gule Sider, hvor din virksomheds er repræsenteret med navn, adresse, telefonnummer og hjemmeside.

Et andet eksempel kan være, at du har et sponsorat hos den lokale idrætsforening, igen hvor din virksomhed er repræsenteret med navn, adresse og telefonnummer.

Antallet af disse citeringer, og kvaliteten, har også indflydelse på, om du kommer til tops i de lokale resultater.

Faldgruber

Nu har vi gennemgået, hvad der afgør om du kommer til tops.

Men for at komme til tops, gælder det også om at finde ud af, hvad der holder dig nede.

De største faldgruber er ukorrekte data på din Google My Business profil, tidligere/gamle fortegnelser og dårlige anmeldelser.

Vi har allerede fortalt, at der skal være korrekt information på lokale citeringer, og at din information på din egen fortegnelse selvfølgelig skal være korrekt.

Men der kan være ældre Google My Business fortegnelser, der har samme informationer som din egen.

Det kan enten være en tidligere fortegnelse I selv har lavet, eller en tidligere virksomhed, der har ligget på samme adresse.

Lav en google-søgning på jeres adresse, søg efter jeres telefonnummer, tjek Google Maps og se om der er gamle virksomheder og fortegnelser, der skal fjernes.

Det kan du gøre sådan:

Når du har klikket på “Fjern dette sted”, modtager Google en anmodning.

I de fleste tilfælde bliver fortegnelsen fjernet inden for kort tid, men nogle gange bliver anmodningen ignoreret.

Dårlige anmeldelser kan være svære at undgå, uanset hvor dygtig og grundig du er.

Derfor gælder det også om, at du behandler de dårlige anmeldelser så hurtigt som muligt.

Du kan heldigvis gardere dig mod dårlige anmeldelser:

Hvis du ikke har nogle anmeldelser og får én dårlig trækker det meget ned.
Hvis du har 100 gode anmeldelser og får én dårlig, betyder det ikke nær så meget.

Derfor: Sørg for løbende at indsamle anmeldelser. Ikke kun til din Google My Business, men også til f.eks. Facebook og trustpilot.

Mere end bare en enkelt opsætning

Din Google My Business fortegnelse er mere end bare én enkelt opsætning, hvorefter du lægger den i glemmebogen.

Din fortegnelse kræver ikke meget vedligeholdelse, men der er stadig nogle ting du skal være opmærksom på.

Har du dage med udvidede åbningstider, gælder det om at få dem skrevet op på din fortegnelse.

Der kan også stilles spørgsmål på din fortegnelse, fra personer der har søgt og fundet din virksomhed.
De skal selvfølgelig, ligesom dine anmeldelser, også besvares.

Undersøg også mulighederne for nye lokale citeringer, så du forbliver foran dine konkurrenter.

Du kan ikke nøjes med en Google My Business

Anatomien på et søgeresultat på Google er sådan:

  • Annoncer
  • Snack Pack og Lokale resultater
  • Organiske resultater

Derfor udgør din Google My Business fortegnelse kun ét resultat ud af de lokale resultater der fylder ca. en tredjedel af det komplette søgeresultat.

Hvis du skal have komplet dominans i søgeresultaterne, skal du være til stede på både i annoncerne, men også i de organiske resultater.

Vores løsning til lokale virksomheder hedder WeMarket Local.

Vi giver dig synlighed på alle 3 placeringer, og sørger for at du bliver fundet af potentielle kunder.

(Artiklen fortsætter…)

Hvad skal din Google My Business indeholde?

Nu har vi gennemgået, hvad der er vigtigt for at få din Google My Business-profil til at være synlig, overhale konkurrenterne og hvilke faldgrupper du skal være opmærksom på.

Nu er vi kommet til, hvad din Google My Business-profil helt konkret skal indeholde, og retningslinjerne for de enkelte punkter.

Virksomhedsnavn

Dit nok mest genkendelige ved din virksomhed er din virksomheds navn.

Derfor skal du også kun holde dig til navnet på din virksomhed.

Her skal du ikke skrive dine ydelser også. Hold det simpelt.
Hvis du hedder ”Tømrermester Jensen”, er det navnet du skal udfylde i din Google My Business.

Det skal ikke være ”Tømrermester Jensen – Tømrer i Herning med over 25 års erfaring”.

Det kan måske virke som en god idé, men her gælder det om at holde sig i skindet.

Flere lokationer?
Hvis du ejer flere placeringer med samme navn (f.eks. McDonalds) skal du kun bruge dit brandnavn, og ikke tilføje lokationen til din virksomheds navn.

Google kan automatisk skelne mellem de enkelte afdelinger/placeringer ud fra den adresse du angiver – også selvom de ligger tæt på hinanden.

Derfor skal virksomhedsnavnet (rent hypotetisk) ikke være ”McDonalds, Østergade” og ”McDonalds, Vestergade” – men blot “McDonalds”.

Kategori

Alle virksomheder bliver filtreret på baggrund af hvilke kategorier de er i.

Kategorier bruges til at beskrive din virksomhed og dine ydelser.

Det gælder om at være specifik, og samtidig have fokus på dine kerneydelser. Vælg den kategori som bedst beskriver din virksomhed. Vær så specifik som muligt.

Hvis du har en akupunkturklinik skal du vælge dét fremfor bare klinik.

Du har mulighed for at tilføje flere kategorier, men hold dig til det mest relevante.

Den første kategori du vælger vil være din primære kategori.

For at finde frem til din primære kategori (hvis du er i tvivl), kan du bruge eksemplet: ”Denne virksomhed ER” fremfor ”Denne virksomhed HAR”.

Du kan med ro i sindet vælge den kategori, der bedst betegner din virksomhed.
Google inkluderer nemlig ofte flere kategorier bag kulisserne.

Googles eget eksempel lyder på hvis du har et Golfresort og vælger det som primær kategori, vil du også være synlig på søgninger med “hotel” og “golfbane”.

Du kan sagtens havne i tilfælde, hvor det vil være mere optimalt at have 2 virksomhedsfortegnelser fremfor 1.
Eksempel: Det kan være du ejer et værksted, hvor der også er en tankstation.
Så skal dit værksted og tankstation have hver sin virksomhedsfortegnelse.

Adresse

Personer der søger efter din virksomhed eller ydelser, skal også vide hvor du hører til.

Derfor skal du angive din virksomhed med præcis adresse. Det gælder både 2. sal, th. mf. 2. dør – hvis det er her din virksomhedsadresse er.

Du må ikke inkludere anvisninger til, hvordan man finder din virksomhed som f.eks. ”Østergade 2 – til højre for den røde postkasse på hjørnet”.

Her kan du i stedet lægge billeder op, hvor du viser hvor præcis din virksomhed er, hvis den kan være svær at finde.

Leverer du til dine kunder?
Nogle virksomheder har både en fysisk placering og betjener kunderne på kundernes egen adresse.
Det kan f.eks. være en blomsterhandler, hvor kunder kan komme ned i butikken og købe blomster, men tilbyder også at levere blomster.

Hvis det er dit tilfælde, skal du angive din butiks adresse OG et serviceområde. Serviceområdet er det geografiske område du betjener dine kunder i.
I blomsterhandlerens tilfælde, vil det være til de byer og områder, som de leverer blomster i.

Har du ikke noget kontor?
Hvis du ikke har en fysisk butik eller kontor med åbningstider, skal du angive din virksomhed som en udkørende servicevirksomhed. Her tilføjer du også et serviceområde, hvor du betjener dine kunder i.

Det kan f.eks. være hvis du er rullende frisør uden en fysisk adresse.

Hvordan din adresse eller serviceområde bliver vist, er op til Google.
Det bestemmer de ud fra oplysninger fra andre kilder og lignende virksomheder.

Det vigtigste er, at du sørger for at angive de korrekte informationer.

Åbningstider

Helt simpelt – hvornår har du åbent.

Du kan angive dine faste åbningstider, hvis det er samme tider hver uge.

Derudover kan du også tilføje specielle åbningstider på f.eks. helligdage eller dage med ekstraordinært længe åbent.

Det kan også være efter sæson – hvis du har har længere åbent op til jul.

Du kan tilføje åbningstider på bestemte datoer langt tid i forvejen.

Derfor er der også risiko for, at dine åbningstider i julen går i glemmebogen.
Lav derfor en notifikation i din kalender, der minder dig om at du skal opdatere dine åbningstider.

Du kan også vælge at helt lade vær med at vise åbningstider.

Det kan du med fordel gøre, hvis du ikke har et fast fysisk kontor, men som tidligere nævnt betjener kunderne på deres adresse.
Her kan du dog som alternativ angive åbningstider for din telefontid.

Telefonnummer & Hjemmeside

At vise din virksomheds telefonnummer og hjemmeside er helt essentielt på din Google My Business.

Det giver også mulighed for at få en “ring”- og “website”-knap på din fortegnelse:

 

Så kan personer, der leder efter din virksomhed hurtigt komme i kontakt med dig.

Der er enkelte retningslinjer og anbefalinger:

Det gælder om, at bruge et lokalt telefonnummer fremfor et centralt nummer til en omstilling.
Det et typisk gældende ved virksomheder, der har mange lokale kontorer.

Du skal heller ikke bruge telefonnumre eller webadresser der redirecter personer til andre telefonnumre eller landingssider – heller ikke til din virksomheds Facebook-side.

Attributter

Google viser ikoner alt efter dine attributter.

Der er nogle du har mulighed for at tilføje, også er der dem som Google automatisk selv tilføjer.

Det er primært omkring tillægsydelser og tilgængelighed.
F.eks. gratis wifi, gratis parkering, kørestolsegnet indgang, udendørs servering osv.

Hvilke attributter du har tilgængeligt afhænger også af din virksomhedskategori.

Google kan selv tilføje attributter for, om din virksomhed er populær og har gode anmeldelser.

Der er derfor høj værdi i at få dine kunder og besøgende til at give en anmeldelse.
Google belønner nemlig din Google My Business fortegnelse med en stjerne og en eventuelt bedre placering.

Billeder

Billeder pifter din Google My Business op, og giver den et personligt præg.

Det er din mulighed for at differentiere dig, i forhold til alle de andre virksomheders fortegnelser.

Du skal som minimum have et profilbillede – typisk er det dit logo.

Du skal også vælge et forsidebillede. Det er dét billede, som vises for på fortegnelse:

 

 

Du kan også tilføje billeder af dit personale og hvordan jeres arbejdsplads ser ud (både ude og inde).

Det er alt sammen med til at give personer, der søger efter din virksomhed, et bedre indtryk af hvem I er.

Alle billeder skal være enten .jpg eller .png og højest fylde 5 MB.
Opløsningen skal minimum være 720 x 720 pixels.

Du kan også tilføje video til din fortegnelse.
De kan være op til 30 sekunder lange, og må højest fylde 100 MB.
Opløsningen skal være 720p eller højere – med andre ord: Almindelig HD kvalitet, som enhver smartphone i dag kan optage.

Google nævner ikke nogen begrænsning i opløsning

Du kan endda uploade 360-graders visninger, så man rigtig kan få en fornemmelse af jeres virksomhed og omgivelser.

Vil du have 360-graders billeder og video af din virksomhed? Så kan du læse mere om vores samarbejdspartner her

Beskrivelse

Denne sektion hedder også “Fra virksomheden”.

Det er din mulighed for at give en dybere beskrivelse af hvem I er og hvad din virksomhed laver.

Teksten kan være helt op til 750 tegn, så der er rig mulighed for at komme med en god beskrivelse.

Læg ikke vægt på priser, tilbud eller forsøg at sælge. Forsøg i stedet for, at bidrage med værdi og oplysninger om din virksomhed. Hvad tilbyder I, hvad er I specialister I og hvad er særligt ved din virksomhed?

Det er oplysninger, du har mulighed for at skrive her.

Åbningsdato

Du har også mulighed for at tilføje åbningsdatoen for din virksomhed.

Det behøver ikke være eksakt dato, men kan også være år og måned.
Datoen må ikke være en fremtidig dato, ligesom du ikke må oprette Google My Business fortegnelser på virksomheder, der ikke er åbnet endnu.

Det vides ikke, hvad Google bruger denne data til – eller i hvor høj grad det har en indflydelse på synlighed på din fortegnelse.

 

Nu er du klar!

En Google My Business-profil eller -fortegnelse kan være det første en potentiel kunde ser, når de søger efter din virksomhed eller dine ydelser.

Samtidig kan der være rigtig meget potentiale i, at optimere din fortegnelse.

Forestil dig at hver gang en person søger efter dine ydelser i lokalområdet, så ligger din Google My Business øverst – også over de organiske resultater.

Derfor skal du sørge for, at give det bedst mulige indtryk overfor potentielle kunder.

Vi håber, at du er blevet klogere og er klar til at dominere de lokale resultater i Google.

Kan du ikke få nok viden?

Så har jeg samlet flere artikler, der alle kan bruges i forhold til din Google My Business og at blive fundet på Google:

 

Anders er markedsføringsøkonom og har oveni en Professionsbachelor i Design & Business. Hans speciale er branding og marketing management, og med erfaring fra digitale og traditionelle medier set fra en kommerciel vinkel, er han den perfekte VækstPartner hos WeMarket.