Skrevet af: Ronni Vester
7. maj 2018

Bliver du kopieret af dine konkurrenter?

Du ved uden tvivl godt, hvor vigtigt det er med gennemarbejdet indhold på dit site – uanset om du har en webshop, eller du sælger ydelser. Hvis du selv har siddet ved tastaturet og fået krampe i fingrene af at skrive unikke kategori- og produkttekster, så ved du, hvor meget arbejde det kræver.

Men der er ingen vej udenom, hvis du gerne vil have dine søgeord til at rangere i Google. Gennemarbejdet og fyldigt content er nemlig en af de væsentligste rangeringsfaktorer for Google, og er dine tekster interessante nok, vil brugerne også få værdi ud af det.

Derfor er det også en skøn følelse, når det sidste punktum er sat i den sidste tekst. Den glæde kan dog hurtigt spoleres, hvis du efterfølgende opdager, at dine umiddelbart unikke tekster pludselig ikke er så unikke mere. Det er set før, at andre sider har kopieret hele eller dele af andres indhold, og det er noget rod af flere grunde.

Først og fremmest er det frustrerende for dig, når du har brugt utallige timer og hjernekapacitet til at skrue gode tekster sammen. Den kredit er der pludselig en anden, der ufortjent vil få del i. Derudover er det også problematisk i Googles øjne på grund af duplikeret indhold.

Men hvordan finder jeg så ud af, om mit indhold er blevet kopieret? Det findes der et enkelt og effektivt værktøj til.

Whocopied.me afslører tyven
Det er en endeløs opgave manuelt at granske hele nettet igennem for at finde sider, der har nappet dit indhold. Heldigvis kan du bruge Whocopied.me, der hurtigt afslører, om andre sider har været lidt for langfingrede.

Det eneste, du skal gøre, er at oprette dit domæne på whocopiede.me og indsætte et lille script i koden, så spytter værktøjet de sider ud, hvor dit indhold går igen. Det er ganske gratis og enkelt at bruge – også selvom man ikke er synderlig teknisk funderet.

Hvad gør du, hvis du er blevet kopieret?
Hvis whopied.me dokumenterer, at dit indhold er blevet stjålet, kan du vælge forskellige fremgangsmåder. Det er dog anbefalelsesværdigt at trække vejret og tælle til 10, inden du truer med bål og brand. Start med at tage kontakt til den pågældende webmaster og gør opmærksom på, at indholdet skal ændres eller fjernes helt. Hvem ved, måske personen ikke har gjort det i en ond mening, men blot ikke har tænkt over problematikkerne. I så tilfælde vil han eller hun sandsynligvis rette ind uden kamp.

Er det ikke tilfældet, kan en anmeldelse blive nødvendig, og eftersom du har forfattet den oprindelige tekst, er det også dig, der ejer den. Derfor står du stærkt, hvis ”tyvens” ikke har intentioner og at fjerne indholdet.

Læs også:

SEO kan godt betale sig
Gratis SEO med Google Search Console

Opnå de bedste placeringer med søgemaskineoptimering.

 

Ronni har en IT-faglig baggrund og en uddannelse som journalist i bagagen. Hos WeMarket arbejder Ronni til dagligt med søgemaskineoptimering og pressearbejde for en række virksomheder, og han er vores go-to-guy, når det gælder formidling.