Leads skabes, når deres løsninger eller drømme er inden for rækkevidde
Vi hjælper med at identificere dét, som er selve årsagen til at leads skabes.
Herefter sætter vi det i system og leverer det direkte til salgsafdelingen, eller hvem end der skal føre leadet videre i systemet.
Vi har gjort det for hundredevis af b2b virksomheder før og kan også gøre det for dig.
Nyhedsbreve
Vær top of mind hos dine kunder med relevante nyhedsbreve
E-mail list building
Få kvalitetsleads og højere konvertering af kunder
Marketing automation
Kom nemt i gang med automatisering af dine mailflows
E-mail: kontakt@wemarket.dk
Telefon: 71 99 34 74
Hvad er Leadgenerering?
Definition: Leadgenerering refererer til processen, hvor man indsamler data og informationer fra potentielle kunder/leads ved brug af diverse databaser/programmer og platforme.
Det foregår som regel som en byttehandel. Leadet giver værdifulde oplysninger til virksomheden, som så giver noget andet værdifuldt tilbage. Dette kan variere alt efter branche og segment.
Det er de færreste virksomheder, der i dag ikke tænker på leadgenerering, hvad end de arbejder i B2B eller B2C segmentet. Men hvad er det egentlig, og hvordan gør man?
Hvad er et lead?
Et lead, som bruges i en salgskontekst, kan forstås som en potentiel kunde. Leadets form kan variere. Det kan være et individ, en virksomhed eller en kontaktperson, der udviser interesse for den ydelse eller det produkt, du sælger. Nogle bruger også det danske term ”kundeemne”, som har samme betydning og kan bruges i samme kontekst.
Der er mange måder, hvorpå man kan generere leads. Dog er det hyppigst igennem eksisterende kunder eller som resultatet af ens markedsføring.
Man differentierer ofte mellem kolde og varme leads, hvilket refererer til graden af, hvor gode og relevante leadsene er. Desto varmere den potentielle kunde er – desto mere tilbøjelige er de til at takke ja til produktet eller ydelsen.
For at et lead overhovedet kan kvalificere sig, er det naturligvis nødvendigt, at man kan komme i kontakt med vedkommende. Medmindre den potentielle kunde selv henvender sig, er det derfor ofte nedenstående informationer, man vil forsøge at få fat i ved den indledende kontakt og dialog:
- Navn
- Evt. virksomhedsnavn
- E-mailadresse
- Telefonnummer
En lavere indgangsbarriere giver flere leads
Det er generelt således at jo mere information, man har omkring leadet, jo større er chancen også for at man ”lukker” dealen. Det hænger ofte sammen med, at udgangspunktet er mere målrettet og relevant, ift. hvad den potentielle kunde ønsker i sidste ende.
Derfor kunne det være fristende at hive så mange oplysninger ud af kunden som muligt. Men overvej at nøjes med at få de mest nødvendige informationer. Undersøgelser viser nemlig, at jo færre informationer man skal afgive, jo større er chancen for at folk oplyser informationerne. Dermed gør man indgangsbarrieren så lav som mulig.
Omvendt hænger det også sammen således, at jo mere seriøs og “varm” man er som kunde, jo mere tilbøjelig er man også til at afgive de nødvendige informationer.
Ift. hvor varme og brugbare disse leads er, skelner man mellem tre forskellige leads, nemlig Leads, Marketing Qualified Leads (MQL) og Sales Qualified Leads (SQL). Bemærk dog at differentieringen mellem dem kan være forskellig fra virksomhed til virksomhed, og selv to virksomheder i samme industri kan have forskellige definitioner.
Den bedste anbefaling hertil vil være, at lære din virksomheds egen købsrejse så godt at kende som muligt. Dermed forstår du bedre, hvornår kunden går fra at være nysgerrig eller interesseret til at være klar til at konvertere.
Hvad gør et lead til et Marketing Qualified Lead?
Som beskrevet, er skellet mellem leadsstadierne forskellig fra virksomhed til virksomhed. Dog er MQL stadiet over et Lead. For bedre at forstå dette, er det derfor lettere at forstå, hvad der skal til for at være et MQL.
MQL er varme leads. De er dog ikke garanterede kunder, da de ikke er varme nok til, at de konverterer, men de er varme nok til at tage det første skridt for at undersøge nærmere samt modtage markedsføringen omkring den pågældende virksomhed.
MQL’s er derfor ofte de leads, der forsøger sig med prøveversioner eller dem, der skriver sig op til nyhedsbreve.
Her er min anbefaling at få så meget feedback fra de forskellige leads som muligt.
- Hvad virker?
- Hvad virker ikke?
- Hvis ikke leadsene konverterer og ender som kunder – hvor går de så hen?
- Hvad gør de vindende konkurrenter?
Hvad gør et lead til et Sales Qualified Lead?
SQL definerer det stadie, hvor leadet er så varmt at indsatsen for at få dem til at konvertere er minimal. Hvad der skal være det sidste skub, afhænger igen af kundens købsrejse og virksomhedens egen erfaring og branche.
Her er det vigtigt for enhver virksomhed at fordele ressourcerne, så det giver mening. Det vigtigste er altid at fokusere på det, der virker! Altså i denne kontekst – få det der virker til at vokse og blive endnu bedre. At kende SQL’erne og deres købsrejse er derfor i sidste ende bedre og mere brugbar viden!
Hvordan du mere systematisk, via blandt andet lead scoring, kan skelne mellem disse forskellige leads, bliver dækket i næste afsnit.
Hvor indsamler man leads?
Leadgenerering kan foretages igennem mange forskellige platforme og kanaler. Man kan eksempelvis indsamle leads på:
- Ens hjemmeside (kontaktformularer/tilmelding til nyhedsbreve på siden eller via pop’ups)
- Facebook (Lead Ads)
- YouTube (Lead Ads)
- LinkedIn Ads
- Modtagelse af “Freebies”/demoversioner (prøveversion af program eller software som f.eks. Netflix)
- Modtagelse af en Whitepaper (eks. E-bøger)
- Spil og gamification
- Webinarer
- Tjeklister
- Podcast
- Skabeloner af præsentationer/regneark m.m.
Værdien af leadgenerering, udover selve leadet
Kort fortalt er der masser af muligheder at vælge imellem, hvis man vil kaste sig ud i leadgenerering. Fælles for disse nævnte metoder er nemlig at opstille en attraktiv byttehandel af værdifulde informationer mellem den potentielle kunde og udbyderen.
Afhængig af virksomhed, formål og segment kan en strategi lægges, og der udvælges en eller flere platforme til at indsamle dataene på.
Uanset strategi er det primære og endegyldige formål med leadgenereringen som regel at udvide virksomhedens kundedatabase og øge salg og/eller aftaler.
Men ofte er det leadgenereringens delmål at få så relevante informationer om de potentielle kunder som muligt. Værdien af dette kan være:
- Mere viden omkring de potentielle kunder, hvilket kan være afgørende i en salgsproces.
- Viden om hvilke produkter/ydelser kunderne er mest interesserede i – og ønsker at vide mere om.
- Tilbudsmails/informerende mails sendt til de rette segmenter.
- Mere målrettede og bedre investerede indsatser.
Man kan meget enkelt konkludere, at jo bedre man kender den potentielle kunde og kundesegmentet, desto lettere er det at tale til dem.
Værdien af leadgenereringen er derfor langt større og kan bruges i mange forskellige sammenhænge; som f.eks. på hjemmesiden, i nyhedsbreve eller under den fysiske kontakt og dialog – altså der hvor formidlingen er i fokus!
Hvorfor bruge tid på leadgenerering?
Det kræver ressourcer og ikke mindst tålmodighed at indsamle leads og data. Ikke desto mindre er det arbejdstiden værd. Udover de tidligere nævnte værdier, kan man generelt konkludere at tiden og den endelige indsats i sidste ende bliver bedre brugt.
Leadgenerering kan udover være behjælpelig i nysalg være lige så gavnlig i mersalg til eksisterende kunder. Med leadgenerering kan man lettere få indsigt i den næstkommende kunderejse, som gør at man bedre kan opgradere eller sælge mere baseret på givne faktorer som eksempelvis tid eller adfærd.
Med leadgenerering kan resultaterne være omgående, men investeringen vises specielt på den lange bane, da der udover at komme varmere leads igennem, også kontribueres med viden og forståelsen af ens segment, der som nævnt kan anvendes i både nysalg og mersalg.
Man kan nemlig ved brug af lister, filtre og tags gennem sit e-mailsystem segmentere og udforme tilbud og nyhedsbreve til lige præcis den målgruppe, man ønsker at ramme. Vær dog igen opmærksom på hvilke grupper, du vælger at bruge. Alt efter hvor de forskellige leads kommer fra, er der forskel på hvilke slags budskaber, de er modtagelige for.
Igen handler det i bund og grund om at ramme ens segment mere præcist med målrettet kommunikation og indsats.
B2B og B2C leadgenerering
Leadgenerering kan i princippet bruges af både B2C og B2B virksomheder. Forskellen mellem de to er oftest måden, hvorpå leadsene bliver generet, og hvordan informationen bliver anvendt.
Grundlæggende handler det om at finde frem til virksomhedens formål med leadgenereringen og dermed finde frem til placeringer og værktøjer til genereringen. Det nytter nemlig ikke noget at opsætte en LinkedIn Lead Ad, hvis ikke segmentet befinder sig på LinkedIn eller lave e-bøger til et segment, som ikke læser online.
Hvilke databaser/programmer og platforme, der skal implementeres, er derfor en fundamental del af strategien, såvel som selve teksten og indholdet, der skal invitere kunden til at afgive informationerne gennem klare call-to-action-knapper. Kunden skal vide præcist, hvad de kan forvente ved at afgive informationerne, hvad end det er at modtage nyheder gennem nyhedsbreve eller en tilmelding til et webinar.
Få flere leads med en e-mail marketing strategi
En af de mest effektive og billige måde at skaffe flere leads til din forretning på er gennem e-mail marketing. For nogle lyder e-mail marketing som en gammeldags måde at skaffe leads på, men tro os – e-mail marketing er absolut ikke død! Faktisk er det en af de mest populære og kosteffektive kanaler til generering af leads, og der er efterhånden et væld af muligheder igennem de forskellige mailsystemer, som tilmed er meget intuitive og hurtige at sætte op, selv uden erfaring.
Med en gennemtænkt og målrettet strategi og godt indhold i dine e-mails, kan du skabe værdi for din forretning nu og på længere sigt. Det er et stort arbejde og kræver både det rette værktøj til udsendelse af automatiske e-mails, planlægning af flows og meget mere. Men i sidste ende betaler det hårde arbejde sig og med automatiserede e-mails, ligger en stor del af arbejdet i starten, hvorefter der i højere grad skal vedligeholdes.
Det kan være kompliceret at sætte sig ind alle mulighederne omkring e-mail strategi, automatisering og triggers selv. Men hos WeMarket er vi specialister i leadgenerering og e-mail marketing strategi og kan derfor hjælpe dig på rette vej til flere brandvarme leads og en øget omsætning. Du bestemmer selv, om vi skal tage os 100% af processen eller 10% – én ting er i hvert fald sikkert: VI hjælper dig til succes uanset, hvad du vælger.
Få leads med en solid e-mail liste
En meget vigtig del af en stærk e-mail-marketingstrategi er at opbygge og vedligeholde en solid e-mailliste. Har du allerede været i gang med at indsamle e-mails, er det en god start til din generering af leads.
Men – hvis du gerne vil fastholde både potentielle, nye og nuværende kunder, er det vigtigt, at du kommer i gang med e-mail marketing og finder en strategi til at udbygge din e-mail liste, da der potentielt ligger mange leads og salg og venter på, at du inspirerer dem til køb via dine e-mails.
Det er vigtigt at pointere, at en solid e-mail liste ikke nødvendigvis er den længste e-mail liste. Den bedste liste er i stedet den, der består af kvalitetsleads, dvs. kunder, som rent faktisk har en interesse i din forretning og som med rette kommunikation og målretning kan konverteres til kunder. Er din liste med kvalitetsleads tilfældigvis også rigtig stor, er det jo kun endnu bedre.
Hos WeMarket har vi mange års erfaring med indsamling af e-mailadresser, på traditionelle og utraditionelle måder. Vi ved derfor også, hvilke værktøjer og metoder, der virker og vækker interessen hos netop din målgruppe af potentielt købeklare kunder, når de modtager e-mails fra dig. Selvom leadgenerering gennem e-mail marketing måske lyder kompliceret, så er det faktisk simplere, end man tror, når man har værktøjerne.
Vi har arbejdet med en lang række forskellige mailprogrammer, som alle har deres egne styrker og svagheder, herunder MailChimp, Marketing Platform, Klaviyo og ActiveCampaign. Skal du have opsat din e-mail markedsføring fra bunden, finder vi i samarbejde det system, som passer bedst til dine behov og ønsker, ligesom vi kan hjælpe dig med at vurdere dit nuværende set-up, hvis du allerede er i gang. De fleste af programmerne er meget nemme at forstå og benytte, når først det hele er sat op. Ønsker du vores hjælp til leadgenerering, sørger vi for at tage højde for dine ressourcer, tekniske færdigheder og mål, så vi sikrer at du udnytter din virksomheds fulde potentiale.
Få identificeret leads med købsovervejelser
Hvert klik på hjemmesiden er et købssignal. Nogle sidevisninger er et stærkt købssignal, andre er et svagt købssignal. Hvis vi kigger på alle sidevisninger, kan vi beregne hvilke leads, der er varme og gøre klar til, at en sælger kan følge op. De kolde leads skal varmes godt op med målrettet markedsføring.
Alt efter hvilket indhold et lead læser på en side, fortæller det noget om interessen for forskellige løsninger og produkter. Klik-adfærden på hjemmesiden bruger vi til at segmentere efter interesser. Segmenteringen bruger vi så både til e-mail automation og retargeting på Facebook.
Få succes med leadgenerering med WeMarket som partner
Uanset om du er B2B eller B2C virksomhed er leadgenerering ikke noget, du må ignorere i din forretning. Der skal ikke mange tiltag og værktøjer til for, at du oplever en mærkbar forskel i genereringen af leads eller salg.
Når du benytter os som partner, får du en dygtig spiller på markedet, som ikke kun har fokus på at generere leads. Det er en vigtig del af hele processen, men kan ikke stå alene, da du også skal konvertere dine leads til salg for at få det optimale ud af indsatsen. Vi hjælper dig derfor også med at bearbejde dine leads, så de modtager relevant markedsføring, der i sidste ende gør dem købsmodne og salgsklare. Med fokus på dette kan du potentielt opbygge en lang liste af loyale kunder.
Sammen med dig skræddersyr vi den helt rette løsning for din virksomhed. Det gælder uanset, om du har brug for sparring om leadgenerering eller hjælp til håndtering og eksekvering af din e-mail strategi og markedsføring.
Lad os tage en snak
Over 350 virksomheder har allerede valgt WeMarket.
71 99 34 74