Lad Amazon stå for salget af dine produkter
Hop med på Amazon bølgen.
Amazon er en af verdens største online butikker og giver dig en unik mulighed for at sælge dine produkter på både det danske og internationale markeder. Men, det kræver en skarp strategi og denne rette tilgang for at lykkes med at sælge på Amazon. Hos WeMarket har vi den viden, der skal til for at hjælpe dig i gang med at udbyde og sælge dine produkter på Amazon.
Amazon har været på alles læber de seneste år og var allerede tilbage i 2015 den tredje mest populære webshop i Danmark. Den tendens kommer kun til at fortsætte i takt med, at onlinehandlen stiger. Men, det er ikke kun i Danmark, at Amazon får fodfæste. Det gælder også på markeder som Tyskland og Storbritannien for ikke at nævne USA, hvor Amazon sidder tungest på markedet. Har du som webshopejer derfor et ønske om også at ekspandere til andre markeder, er det en klar fordel at være repræsenteret på Amazon.
Der er ingen tvivl om, at Amazon er fremtidens marked for online handel, da platformen allerede nu har en højere salgsrate end Google. Det skal du naturligvis udnytte – og det ved vi, hvordan du gør.
For at komme i gang med at sælge på Amazon, har du to forskellige muligheder at vælge mellem, som er:
Førstnævnte er en effektiv måde at komme i gang med at sælge på Amazon, da du ved at oprette dig som forhandler selvstændigt har muligheden og ansvaret for at sælge produkter til kunden. Med Amazon Seller Central har du adgang til hele det europæiske marked, og kan blot ved tilpasning af dine Amazon annoncering kommer du i gang med at sælge i flere lande.
Amazon Vendor er derimod en mere avanceret salgskanal, som kræver en invitation, eller at du anmoder om det. Det er en salgskanal for dig, som gerne vil have Amazon til at håndtere ordrerne på dine varer, når det blandt andet kommer til kundeservice og returnering. Kanalen giver dig desuden adgang til deres annoncesystem og AMS Service.
Hvilken kanal der er bedst for dig at anvende til at sælge på Amazon, hjælper vi dig naturligvis med at finde frem til.
Når du skal i gang med at sælge på Amazon, har du mulighed for at vælge, hvilken sælgertype, du gerne vil være. Her skelnes der mellem FBM (Fulfilment by merchant), hvor du selv opsætter og sender dine varer ud og håndterer logistikken samt FBA (Fulfilment by Amazon), hvor du lader dem stå for det hele, og du derfor kun skal fokusere på at sælge dine produkter.
Der er naturligvis fordele og ulemper forbundet med begge sælgertyper. Som FBM-sælger har du fuldstændig kontrol og fleksibilitet samt lavere omkostninger i og med, at du klarer det hele selv. Men, det stiller også nogle høje krav til dig og din forretning, da Amazon har høje standarder, når det kommer til kvalitet, lagerbeholdning, leveringstid og meget mere.
Vælger du i stedet en Amazon FBA løsning, skal du ikke gøre dig bekymringer om kravene, da Amazon tager sig af det hele. Ulempen er selvfølgelig, at du ikke har kontrollen og får pålagt gebyrer for, at de hjælper dig.
Der er mange flere fordele og ulemper ved begge sælgertyper, som vi gerne tager en nærmere snak med dig om, når du skal i gang med at sælge på Amazon.
Vil du gerne have succes med at sælge på Amazon, er du nødt til at have fokus på Amazon SEO. Amazon fungerer med en unik algoritme, der belønner brugen af en bred variation af relevante søgeord. Det er derfor altafgørende, at du opretter dine salgsannoncer med fokus på dette, da det har en indflydelse på at få en høj ranking i søgeresultaterne.
For at komme godt fra start med Amazon SEO, anbefaler vi, at du får udarbejdet en søgeordsanalyse, der tager udgangspunkt i dit produkt, så du får mulighed for at udarbejde skarpe Amazon annoncer, der bliver prioriteret i søgeresultaterne fra starten.
Når du opretter dig som Amazon Vendor, eller bliver inviteret til at blive Vendor, giver det dig adgang til AMS og annoncesystemet på Amazon Seller Central. Det giver dig den fordel, at du kan markedsføre dine produkter på deres annonceplatform med søgeordsspecifikke kampagner og dermed eksponere det produkt, som kunderne søger efter.
Ved at kunne ramme helt konkrete søgetermer, der er relevant for dit produkt, har du et godt udgangspunkt for at få succes med din Amazon markedsføring. Med vores hjælp kan du blive skarp på målgruppen, placeringen af kampagnen og hvordan du bedst muligt får markedsført dit produkt, så du får resultater ud af annoncekronerne.
Vil du gerne have succes med salg på Amazon, er det meget vigtigt, at du får oprettet dine produkter rigtigt. Det betyder, at de skal oprettes med de rette søgeord, bulletpoints og billeder. Det er vigtig at prioriter Amazon SEO, da Amazons algoritme, A9, i høj grad kigger på dette, når det skal vurderes, hvor relevante dine produkter er for kunden, og dermed hvor høj en placering produkterne skal have på Amazon.
Der er meget at tage hensyn til og være opmærksom på, når der skal oprettes en Amazon listing. Men med den rette ekspertise og vores knowhow om både listing og Amazons algoritme, kan vi sikre, at du kommer godt fra start.
Med en Amazon Vendor-profil eller Seller-profil med varemærkeregistrering i EU kan du gøre dine produktsider mere professionelle med det, Amazon kalder for Amazon A+ Content. Det er indhold, vi ofte anbefaler vores kunder at benytte til særlige produkter, da det er en udvidet produkttekst med grafisk opsætning, der giver dig mulighed for at få produktet til at se mere professionelt og grafisk indbydende ud og dermed øger salget.
Det er en gratis funktion at benytte, men kræver en varemærkeregistrering for at få adgang til. Har du det ikke på nuværende tidspunkt, men kan du få det, er det noget, vi som udgangspunkt anbefaler, da det udover A+ Content giver dig en længere række af fordele på Amazon. Men, det er alt sammen noget, vi kan vejlede og rådgive nærmere omkring, så du er sikker på at få et udbytte ud af dine anstrengelser.
Amazon Buy Box er et af de punkter, vi har stor fokus på, når vi hjælper vores kunder med salg på Amazon, da det anslås at hele 82% af alle salg på platformen foregår direkte gennem Buy Box.
For overhovedet at kunne annoncere på Amazon skal din product listing have en Buy Box. Det er dog ikke noget, du får tildelt automatisk, da det afhænger af, hvordan du sælger på Amazon, hvordan dine statistikker er, og hvordan tilfredsheden hos dine kunder er.
BuyBoxen er vigtig at have, da den er med til at øge konverteringsraten på en product listing og dermed også har en stor indflydelse på, om du får succes med at sælge på Amazon. Alt det og meget mere sætter vi dig nærmere ind i, når vi hjælper dig i gang på platformen.
Hos WeMarket tilbyder vi virksomheder en benchmarkrapport, som sammenligner deres marketingindsats med de vigtigste konkurrenter. Du bestemmer selv, hvem vi skal sammenligne med.
Vi har specialiseret os i at afsætte fysiske varer online og vækste webshops – og det kan du nu få glæde af, selvom du ikke er kunde i forvejen.
Det koster ingenting.