Vil du gerne sælge mere på Amazon? Find ud af, hvad det kræver!
Kom ud på nye markeder med Amazon Seller Central!
Amazon Seller Central er Amazons platform, hvor alt salg styres fra. Her kan sælgere på Amazon oprette produkter, opdatere produktinformationer, overvåge salget og meget mere. Herfra kan du også vælge, om du vil håndtere alle ordrer selv (kaldet FBM – Fulfillment By Merchant), eller om du – mod et mindre gebyr – hellere vil sende dine varer til et af Amazons lagre og lade dem klare ordrehåndteringen (kaldet FBA – Fulfillment By Amazon). Samtidig har du fra Amazon Seller Central mulighed for at udse dig det eller de af Amazons internationale markedspladser, som du vil sælge dine varer på. For mange danske virksomheder vil Amazons tyske marketplace (blandt andet pga. volumen og logistik) være et oplagt sted at starte, men fra Amazon Seller Central har du også mulighed for at tilgå eksempelvis USA, Japan eller et af de andre større europæiske lande, såsom England, Frankrig, Italien, Spanien eller Polen.
For at få adgang til Amazon Seller Central skal alle sælgere dog først have oprettet en såkaldt Seller Central Account, altså en sælgerkonto. Det kan måske umiddelbart lyde meget nemt, men det er det bestemt ikke altid. En af forhindringerne er nemlig, at Amazon først skal godkende dig og din virksomhed, før de vil give dig adgang til Amazon Seller Central-platformen som sælger (læs mere om dette nedenfor). Derfor vil vi altid råde dig til at overveje en ekstra gang, om Amazon er den rette salgskanal for dig, inden du går i gang med at bruge en masse ressourcer på at blive sælger på Amazon. I det følgende får du en mere detaljeret forklaring på, hvorfor kontooprettelsen i Amazon Seller Central ikke er noget, du skal undervurdere, og som du bør sætte en del tid og ressourcer af til, samt hvad der mere konkret skal til for at kunne få adgang til Amazon Seller Central.
Amazon stiller mange krav til nye sælgere, der ønsker at oprette en Amazon Seller Central Account, altså en sælgerkonto hos Amazon. I et forsøg på bl.a. at undgå falske sælgerkonti har Amazon de seneste år skruet voldsomt op for dokumentationskravene til nye sælgere. Som konsekvens heraf er processen blevet betydeligt mere kompliceret, og vi oplever derfor ofte, at det kommer bag på mange af vores kunder, hvor ressourcekrævende kontooprettelsen egentlig er, og hvor svært denne hurdle er at passere uden hjælp. I det følgende afsnit giver vi dig konkrete eksempler på nogle af de dokumentationskrav, som du skal indsende til Amazon for at kunne komme i betragtning til en Seller Central Account.
Som beskrevet ovenfor skal du forvente mange timers arbejde, før du overhovedet kan komme i gang med at sælge på Amazon. Og der er masser af steder i processen, hvor du risikerer, at Amazon spænder ben for dig. Ved at have en erfaren partner ved din side, der allerede kender til og tidligere har fundet løsninger på de udfordringer, som du kan møde på din Amazon-rejse, kan du spare dig selv for en masse ekstra arbejde og frustrationer. WeMarket er et Amazon bureau som tilbyder skræddersyet hjælp, der passer præcist til vores kunders behov. Hverken mere eller mindre. De opgaver, som du helst selv vil klare, mens du så kan overlade de resterende opgaver til os – lige fra oprettelse af sælgerkonto og produktoprettelse med SEO-optimerede produkttekster til planlægning og udførelse af marketingsstrategier. Alt det kan du læse mere om lige her.
Hos WeMarket tilbyder vi virksomheder en benchmarkrapport, som sammenligner deres marketingindsats med de vigtigste konkurrenter. Du bestemmer selv, hvem vi skal sammenligne med.
Vi har specialiseret os i at afsætte fysiske varer online og vækste webshops – og det kan du nu få glæde af, selvom du ikke er kunde i forvejen.
Det koster ingenting.