Skrevet af: Simon Henneberg
24. januar 2023

Black Friday SEO – Hvad, Hvordan og Hvorfor?

“Så er det ved at være Black Friday. Det er nu, vi skal lave omsætningsrekord!”

… Er noget jeg hører i dagene og ugerne op til Black Friday. Men hvorfor skal det være lige før årets største handelsdag, at man skal minde sig selv om det? Hvorfor ikke sørge for at have alt planlagt i godt tid? OG ikke mindst – hvorfor ikke tænke en del af Black Friday ind som en SEO-strategi?

Krigen om kunderne er nemlig kun taget til år for år. Netop derfor er planlægningen vigtig – hvert fald hvis du kan genkende dig selv i førstnævnte citat.

Det er helt fair, at vi lige op til Black Friday først kender de produkter og kategorier vi ønsker at fokusere på. Jeg sidder blot med mine SEO-briller på og tænker:

 

Hvordan kan jeg bidrage med en langsigtet strategi, som over årene kan løbe helt af sig selv?

 

Læser du videre får du nemlig muligheden for at høre mine betragtninger.

 

Black Friday SEO på kort sigt

Til de, som er velkendte med SEO, er det ikke en nyhed, at SEO er en langsigtet strategi. Det er også tilfældet med SEO til Black Friday. Når vi snakker SEO op til Black Friday, er der dog nogle kortsigtede tiltag, som du allerede kan gå i gang med i ugerne op til Black Friday.

 

Undersøg sidste års Black Friday-tendenser

Data, data og mere data. Annoncebudgetterne er store i op til og under Black Friday. Jo mere budget f.eks. Facebook og Google Ads modtager, des mere data kan vi trække ud og anvende. 

Det kan være data omkring kampagner, produkter og specifikke produktkategorier, som har performet godt eller mindre godt. 

Når dagen – og dagene – op til er hektiske, kan vi som mennesker ofte få tunnelsyn. Kampagnen var planlagt, og nu fokuserer vi kun på ét bestemt område. 

Men… Men du kan komme ud for, at ting, du ikke havde de store forventninger til, faktisk viser en overraskende god performance. Derfor er det nærliggende at undersøge tendensen for sidste år. Hvor var efterspørgslen høj? Hvor omsatte vi for langt mere end forventet? Hvorfor performede det godt?

Er du en relativ ny spiller på markedet, som derfor ikke har data? 

Frygt ej. Google Trends hjælper dig i gang, hvor du kan spotte tendenser og potentielt værdifulde indsigter: google trends

Brug eksempelvis Google Trends til at finde ud af, om visse ydelser og produkter peaker omkring november måneder.

Sørg for vigtig information til dine besøgende

Denne siger sig selv – og du vil helt sikkert tænke: Vi fortæller alt det, vi gerne vil. 

Der er bare ét problem: Alt kommunikation er modtagerbestemt! Det betyder, at selvom du fortæller alt det, du gerne vil, er det ikke ensbetydende med, at det er præcis det, som dine kunder og besøgende gerne vil høre. 

Eksempel:

“Spar 40 % på cykler til Black Friday”. Det er jo en klassisk frase. Vi ser dem her, der og alle vegne op til Black Friday. Og ja – det er da et knaldgodt tilbud. 

Men med ovenstående eksempel tager vi ikke højde for dem, hvor:

  • Returret er det afgørende, da det er en julegave?
  • Leveringstiden er det afgørende?
  • Fragten skal være en del af prisen?
  • Fortrydelsesret er vigtig ift. køb?
  • Går op i alle andre parametre end selve prisen?

Den korte opsummering er blot: Ja, pris er en afgørende faktor, når vi snakker Black Friday. Men min pointe er bare, at prisen sjældent kan stå alene. Er leveringstiden 4 uger, ingen returret, fragtprisen er fordoblet osv., så er det bare en hindring for køb.

Det tekniske element skal være på plads

Uha, teknisk SEO. Det er så indviklet. Der snakkes om kodning, og fine ord som “Schema”, “JavaScript”, “HTML”, “Rendering” fyger gennem luften. Listen er lang, problemerne er længere, og ærligt, så er det en tung opgave, der kan være svær at overskue. 

Derfor er gaven til dig: 4 ting, som er lige til højrebenet og som du kan tjekke allerede i dag!

 

Test dit købsflow

Teknisk SEO? Måske ikke direkte. Men der kan sagtens gemme sig en del tekniske opgaver i denne opgave, hvis noget skal ændres. Jeg kan kun anbefale dig at teste køb af forskellige produkter, fra forskellige devices og browsere. Er der noget der, forhindrer et gnidningsfrit køb? 

Det gælder i øvrigt ikke kun op til Black Friday – også alle de andre 364 dage om året!

Forestil dig, at du er en person, der leder efter ét bestemt produkt. Du går mest op i kort leveringstid og en høj besvarelsesprocent. Du bruger din iPhone 8, fra browseren Google Chrome. Oplever du udfordringer? 

Gentag denne med forskellige scenarier. Mon ikke nogen ting er nemmere end andre?

Hastighed

Dine kunder har travlt. De er utålmodige. Og så er de yderst købeklare. Alt tegner til, at Black Friday i år bliver dit år målt på omsætning. Men en langsom hjemmeside kan sætte en stopper for det hele. Tager det lang tid for din hjemmeside at indlæse, står der desværre bare 100 konkurrenter klar til at snuppe dine kunder.

Derfor vil jeg stærkt anbefale dig, at du tjekker din hjemmesides hastighed – og gerne i god tid. Det kan du gøre lige her.

Foruden værktøjet, så brug den gode gamle tilgang: Den manuelle. “Surf rundt på nettet” og tilgå både din hjemmeside og konkurrenterne. Slår du dem? Er de hurtigere end din? 

Når du har testet din hjemmesides hastighed, så tøv ikke med at tage fat i din udvikler eller et anerkendt webbureau. Så kan de hjælpe dig med alt lige fra analysearbejdet til eksekveringen.

Mangler du en hjælpende hånd? Så læs mere her.

 

Kan din hjemmeside håndtere et ’trafik boom’?

Trafik og omsætningstal eksploderer – forhåbentlig – på din hjemmeside på Black Friday. Men er du nu sikker på, at din hjemmeside kan holde til den øgede belastning?

Forestil dig: Det er marts måned, din årsopgørelse er klar, og du skal ind og tjekke, om du får penge tilbage eller ej? Men du sidder i kø – en lang en af slagsen! 

Denne metode er muligvis irriterende for brugeren, men den benyttes for at forhindre at hjemmesiden bryder sammen – hvilket ultimativt ville være langt mere irriterende for alle parter. Men hvad gør du så?

Den absolut bedste anbefaling er at henvende dig til der, hvor din hjemmeside hostes, og kort stille dem spørgsmålet: Hvor mange besøgende kan min hjemmeside tage ad gangen? 

Derfra kan du nemmere vurdere, om du er dækket godt ind på dette område – eller om de kan hjælpe dig med din kommende udfordring.

 

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering, eller CRO, handler om optimering af dine indsatser, med det formål at øge antallet af konverteringer. En konvertering kan være adskillige ting, og der skelnes mellem hårde og bløde konverteringer. Eksempler på hårde konverteringer kan være køb i din webshop, book møde, udfyld en formular o.l. 

De bløde konverteringer kan være, antal besøgende til specifik side, antal produktanmeldelser, antal minutter/sekunder på en specifik side og lignende. 

wemarket-podcast-episode-3-konverteringsværdien

Men hvordan optimerer du mod konverteringer?

Optimering af dine Black Friday-sider

Dine besøgende og potentielle kunder har travlt på Black Friday. Derfor er det vigtigt, at de sider, du gerne vil have trafik til (via alle kanaler), hurtig signalerer præcis det, som brugerne forventer. De skal hurtigt kunne identificere sig med siden, dets indhold og budskab. Hvis ikke, så er der en overvejende sandsynlighed for, at de smutter igen. 

 

Har du styr på dine USP’er?

Vi har været inde på det – men hvorfor skal kunderne vælge dig? Det evige spørgsmål, som der aldrig findes et konkret svar på. Du har grundlæggende nogle gode selling points, som en del af målgruppen også vægter højt. Vis dem! For mens konkurrenterne slår på lavere pris, levering i morgen, fri returret i 100 dage osv. så slår du på at være bæredygtig og tilbyde gratis fragt. Det bliver du valgt på – og nogle gange bliver du valgt fra. 

 

Hurtig og friktionsfri navigation

“Alle veje fører til Rom”. Et fantastisk (om end gennemtrævlet) ordsprog, som også gør sig gældende i dit arbejde med SEO. Tænk på byen Rom som værende dine ’money pages’. Altså sider, der omsætter godt, produkter med lav returprocent osv. Og tænk så på vejene – altså alle de andre sider. Dem vil du gerne have til Rom. 

Din kunder kommer ikke kun ind via Google – eller Facebook annoncering, via et display banner eller en nyhedsartikel. De kommer ind fra mange kilder og kanaler, og de lander på vidt forskellige sider. 

Sørg for, at dine mest besøgte sider tydeligt linker internt til dine money pages. Jo hurtigere du kan sende de besøgende derover, jo flere besøger siderne –  og jo flere besøg på disse sider, jo større mulighed for at hente ordren. 

 

Filtrering af kategorier og produkter?

Denne er en “no-brainer” i min verden. Nok har vi sørget for at skubbe de besøgende hurtigt videre til vores ønskede sider. Men, hvert enkel besøgende har forskellige præferencer, og du sælger helt sikkert flere hundrede varer i samme kategori. 

Det er ikke sikkert, der søges efter ét specifikt produkt, blot det billigste eller bedst sælgende produkt i den specifikke kategori. Forestil dig, at du lander på en side om fladskærme, men du ved, du skal have en 55 tommer. Hvor lang tid tror du, det tager at vælge alle dem uden en filtreringsmulighed? 

Præcis.

… og naturligvis mange flere indsatser

 

Konverteringsoptimering er ikke en liste, som du bare kan følge fra A til Z og tænke, nu er jeg i mål. 

Der ligger mange elementer til grund for dette. 

Tag dig tiden, sæt dig for at arbejde med konverteringsoptimering og følg disse anbefalinger:

  • Sæt dig et mål. Hvad vil du opnå med konverteringsoptimering?
  • Afgræns din optimering. Hvilke kategorier/ydelser ønsker jeg mere af?
  • Indsatser. Hvilke tiltag skal jeg anvende for at opfylde mit mål?

På denne måde når du allerede langt. 

 

 

Med konverteringsoptimering handler det om “Fail Fast, Fail Forward”. At du tør lave ændringer og tør fejle. Så længe du laver fejl og lærer af dem, så går det sjældent helt galt. Men fejler du ikke hurtigt, oplever du sjældent den eftertragtede “aha”-oplevelse. 

Fejl er godt, fejl er sundt. Så længe du lærer af dem!

Er Black Friday så tidspunktet for at lave de store test og fejl?

Både ja og nej er mit svar. 

Nej, du skal ikke ændre alt over natten og bare lade slaget gå sin gang. 

Men ja, det er helt ideelt tidspunkt for at lave ændringer. Så længe du følger de 3 punkter: Målsætning, afgrænsning og indsatser. 

Ved at arbejde med et afgrænset område, kan du lære af det. Hvad skal du gøre herfra? Hvad fik du ud af det? Og hvor meget bedre står du nu ift. Black Friday næste år? 

 

Opsummering af få tiltag med stor effekt

Nu er vi igennem de 4 tiltag, du kan teste af selv. Effekten kan være afgørende for, om du dagen efter Black Friday står med en stor portion tilfredshed – eller står med en lang næse. 

Opsummeringen lyder på, at Black Friday SEO på den korte bane handler om at levere en fantastisk brugeroplevelse for dine kunder. Det handler om at gøre det nemt og bekvemt for dine besøgende at foretage den ønskede handling. Sidst, men ikke mindst, handler det om at få mest mulig ud af den trafik, du betaler dyrt for at få ind gennem Google Ads og Facebook. 

Tør teste ting, tør sætte ambitiøse mål og tør for alt i verden at fejle. Så længe du lærer af dine fejl og bruger dem aktivt, når du skal arbejde videre med konverteringsoptimering.

 

Glem ikke Cyber Monday – eller julehandlen!

Hov, vi er ikke helt i mål. For mandagen efter er det allerede Cyber Monday. Mindre end en måned efter er det juleaften. Dette understreger blot pointen om, at november og december er nogle ekstrem afgørende måneder for din webshop og din forretning. 

De tiltag vi lige har været igennem, med købsflow, hastighed og trafik boom, gør sig ikke kun gældende ved Black Friday. De gør sig gældende for alle store handelsdage. Ja, faktisk vil dine tiltag her naturligt sikre en øget effekt over tid. 

Forestil dig, at du via førnævnte optimeringer kan løfte din konverteringsrate fra 1% til 2%? Wow, det er jo en fordobling i konverteringer uden at pille ved trafikken? Trafikken, som vi på mange kanaler betaler for? Bare se en hurtig udregning her:

 

Black friday SEO - omsætningspotentiale

 

Nu er det er bare at komme igang. For det er en holdbar løsning, som du på den korte bane kan gå i gang med – og som vil have en afsmittende effekt på din forretning på den lange. Og det leder mig til: Hvordan ser Black Friday SEO ud på den lange bane? 

Hæng på lidt endnu og find ud af det!

 

Black Friday SEO på den lange bane

Black Friday – det er jo kun én dag? Og SEO tager laaaaang tid at komme igang med og nå i mål med. Harmonerer det overhovedet? 

Det korte svar, JA! Det harmonerer helt perfekt. For søgeadfærden er ufatteligt kompleks, når vi snakker Black Friday. Hvad der ikke bliver søgt på de resterende 364 dage kan have en uhyggelig høj søgevolumen på én dag. Og vil du ikke meget gerne sørge for at rangere højt organisk på denne type søgeord? Selvfølgelig vil du det. Alt, du skal gøre, kommer her – leveret på et sølvfad!

 

Lav en unik Black Friday søgeordsanalyse

Hvis du til daglig arbejder med SEO, kender til SEO eller blot har hørt om det, har du helt sikkert stiftet bekendtskab med ordet “søgeordsanalyse”. Hvis ikke, så er det kort fortalt den analyse, der skal besvare hvor stor efterspørgslen er på lige netop de søgeord, som giver værdi for dig og din forretning. 

For at tage den vinkel og anvende når vi snakker Black Friday SEO, så er det første, du skal gøre netop dette. Du skal lave en søgeordsanalyse med udgangspunkt i Black Friday og dine vigtigste søgeord. Nedenfor har jeg listet et eksempel på, hvordan det kan se ud:

 

Black friday SEO - omsætningspotentiale

 

Denne ganske korte analyse viser min teori om, at der er en efterspørgsel på mine ydelser (cykler) på netop Black Friday. Okay, fedt! Nu skal jeg jo bare skrive det ind på mine landingssider, skrive det i min sidetitel og wupti – så rangerer vi helt i toppen af Google. 

Gid det var så let. 

Der skal desværre mere til. For som vi hos WeMarket altid slår et slag for: En søgeordsanalyse er fuldstændig ligegyldig, hvis vi ikke anvender den eller får sat den sat i spil i en konkret handlingsplan. Derfor vil jeg gerne lufte for dig, hvad jeg anbefaler, du gør herfra. 

 

Opret unikke “Black Friday + søgeord” landingssider

Ligesom du gør nu – eller burde hvis ikke du gør det, skal vi målrette vores indhold mod forskellige søgeord. Vi optimerer ikke søgeord – vi optimerer vores hjemmeside og indhold, så det matcher den rette intention for et eller flere søgeord. 

Før du bringer din Black Friday søgeordsanalyse i spil, bør du for alt i verden sørge for at oprette en “master” Black Friday side. Denne skal have til formål at opsamle potentielle søgninger i Google på “Brandnavn + Black Friday”. Dette er f.eks. “Power Black Friday”. 

Denne side kan du arbejde med nøjagtig, som du har lyst til. Et indspark herfra kan være den klassiske nedtælling til Black Friday. Du kan indsamle leads til nyhedsbreve, hvor de som er skrevet op får et sneak peak på produkter og kategorier, der bliver sat ned.

 

Nå, tilbage til din Black Friday søgeordsanalyse.

Du har din Black Friday søgeordsanalyse klar. Nu skal der eksekveres! Kort fortalt vil jeg anbefale at oprette unikke og målrettede sider til “Black Friday Cykler”, “Ladcykel Black Friday). Du skal have grupperet dine søgeord og taget stilling til hvilke søgeord, som bør indgå i dit indhold.

Når du kommer til at levere det rette indhold, kan jeg ikke understrege værdien af Evergreen content nok. Evergreen content er nemlig indhold, du kan anvende igen og igen. På denne måde undgår du at skulle opfinde den dybe tallerken hver evig eneste Black Friday.

Hvis du det ene år kører med 25% rabat på hele shoppen, mens du næste år kører med 40% på udvalgte varer og ikke hele shoppen, så skal det ikke indgå. Eksempler på Evergreen Content skal forstås som indhold, der altid matcher dit fokus: Nemlig Black Friday + søgeord. 

Det, du i stedet for bør gøre, er at synliggøre dine sider gennem navigation. Når Black Friday er ovre, så skjul siderne. Det gør dit SEO-arbejde stærkere. 

I ugerne og månederne op til Black Friday, bør du derimod sørge for at arbejde med interne links til dine Black Friday kategorier. Herved sørger du for, at både brugere og søgemaskiner nemt kan finde dine sider. Dog skal du altid sørge for, at der minimum er ét internt link til dine Black Friday sider. F.eks. gennem relevante blogindlæg.

 

Do’s and don’ts med Black Friday

Med alt SEO er der nogle helt elementære Do’s and Don’ts – og det samme gør sig gældende, når du arbejder med SEO og Black Friday. 

Afsnittet her er ikke så langt, da en lang række af de ting, du bør gøre, står ovenfor. Er du nået helt herned, så kender du alle de ting. Ellers må du op og læse igen – det er godt givet ud!

 

Ikke slet siderne når dagen er ovre

Det er blevet tid til at tale om hvilke ting, jeg ikke kan anbefale dig at gøre. Som det første handler SEO om optimering af eksisterende eller oprettelse af nyt indhold. Når der oprettes nyt indhold, kan der gå uger og måneder, før Google finder din side – for ikke at snakke om indeksering, hvornår siden rammer side 1 eller toppen af Google. 

Derfor, er det vigtigt, du ikke sletter dine Black Friday sider, når dagen er overstået. Så skal du kun starte forfra igen næste år. Skjul i stedet siderne fra navigation, når tiden ikke er til det – og gør dem tydelige når, vi nærmer os. 

 

Årstal i url

I forlængelse af, at siderne skal indeholde Evergreen Content og du ikke skal slette dem igen, så skal du sørge for de passer til samtlige Black Friday. Både i år, næste år, om 10 år og, ja, jeg er sikker på du forstår pointen. Derfor skal du ikke tilføje årstallet til dine siders URL’s. Det fastlåser dig, når du skal arbejde med Black Friday SEO de kommende år. 

 

Taget fra eksemplet med cykler kan jeg anbefale dig at lave din URL’er således:

dinhjemmeside.dk/black-friday-cykler

dinhjemmeside.dk/black-friday-cykler/ladcykel

dinhjemmeside.dk/black-friday-cykler/elcykel

dinhjemmeside.dk/black-friday-cykler/damecykel

dinhjemmeside.dk/black-friday-cykler/boernecykel

dinhjemmeside.dk/black-friday-cykler/racercykel

dinhjemmeside.dk/black-friday-cykler/el-ladcykel

 

Det er vigtigt for mig at slå fast, at din URL-struktur afhænger meget af din branche, dit CMS, din nuværende struktur osv. 

Den måde, du bør signalere dette års Black Friday, f.eks. “Black Friday Cykler 2022”, skal ske gennem andre signaler. 

Du bør tilføje årstal til din sidetitel, til din metabeskrivelse, dine overskrifter og dine ankertekster, som du bruger ifm. med intern linkbuilding. 

Fælles for ovennævnte er, at du nemt kan ændre og optimere uden de store forbehold. Det skal bare ske i god tid op til Black Friday, så det giver søgemaskinerne tid til at vurdere dit indhold, så det er relevant til den store handelsdag. SEO handler jo om signaler og om at sende dem i god tid. Jo flere signaler, vi kan sende til søgemaskinerne, desto bedre. 

Og apropos signaler, så er struktureret data et af de bedste signaler, du som virksomhed kan sende.

 

Implementering af Schema på Black Friday sider

Det er ikke fordi, jeg vil dykke meget ned i dette. Du kan nemlig læse meget mere om struktuteret data her.

Hurtigt forklaret handler strukturerede data om at tagge relevant information. Den information er ren guf for søgemaskiner. De crawler nemlig din HTML kode – hvorfor du kan signalere, at du afholder Black Friday og indenfor hvilke niche/branche. Som med alt SEO-arbejde er det vigtigt at være ude i god tid. Der kan være store mellemrum mellem, at Google crawler din side, finder dine optimeringer og indekserer dem.

 

FAQ Schema

På din “master” Black Friday-side bør du arbejde med FAQ Schema. Det kan du læse meget mere om her.

Her kan du tagge spørgsmål og svar op og trække det direkte med ud i søgeresutaterne. Det kan være spørgsmål som:

Hvornår er Black Friday 2023?

Holder “brand” Black Friday 2023?

osv.

Det ser således ud, når implementeret korrekt.

 

Black friday faq

Sales EventSchema

Black Friday er et afgrænset salgsevent, også kaldet sales event. Til dette formål findes der naturligvis et specifikt Sales Event Markup. Koden ser således ud – hvor jeg har markeret det med rød, som du skal ændre:

<script type=’application/ld+json’>

{

“@context”: “https://www.schema.org”,

“@type”: “SaleEvent”,

“name”: “Black Friday 2022“,

“url”: “https://wemarket.dk/black-friday/“, “description”: “Gør et kup og book et møde i dag.“, “startDate”: “2022-11-25T00:00“,

“endDate”: “2022-26-28T00:00“,

“location”: {

“@type”: “Place”,

“name”: “WeMarket“,

“sameAs”: “https://wemarket.dk“, “address”: {

“@type”: “Text”, “streetAddress”: “”, “addressLocality”: “”

} }

} </script>

Det eneste, du skal gøre, er at kopiere denne kode, ændre det røde til det relevante for dig og indsætte på din side. Easy-peasy. Nu har søgemaskinerne en masse information omkring din forretning og Black Friday.

Inden jeg slipper emnet helt, kan du tilføje flere elementer end dem, du finder i koden ovenfor. Det kan du læse meget mere om her.

Opsummering

*Dyb Indånding* 

– Og lad os kort runde det hele af sammen. For der er med alt sandsynlighed et større potentiale for din Black Friday SEO-strategi, end du går og tror. 

Der er en masse mindre områder, som du kan tjekke op på på kort sigt. Det handler eksempelvis om din hjemmesides købsflow, hastighed og generelt hele brugeroplevelsen. Det har ikke kun en kanon effekt på Black Friday – men året rundt og langt ude i fremtiden. 

Den langsigtede strategi kræver noget mere. Der skal foreligge et større analysearbejde, eksekvering af content og rettelser på skæve tidspunkter. Både op til og efter Black Friday. Se dette blogindlæg som din rustning til Kampen om Kunderne. Du er nu klar til kamp – rigtig god Black Friday fra WeMarket.