Synlighed i søgeresultaterne er afgørende for, at en bruger vælger dig frem for din konkurrent
Få mere synlighed direkte i søgeresultaterne
Med struktureret data kan du med ekstra information skille dig ud fra mængden og derved øge både klikrate og rangering. Hos WeMarket hjælper vi dig i gang med struktureret data og andre aktiviteter, der hjælper dig til øget synlighed og højere rangering.
Struktureret data handler grundlæggende om at hjælpe søgemaskinerne med at forstå og ikke mindst kategorisere indholdet på din hjemmeside. Når du implementerer struktureret data – eller schema markup som det også kaldes – får du vist de mest relevante informationer til brugerne direkte i søgeresultaterne, når de søger efter bestemte søgeord eller søgefraser, der er relevante for din hjemmeside. Det kan være produktinformationer, opskriftsinformationer, butiksinformationer og andre egenskaber vedrørende virksomheder, steder, anmeldelser og meget andet.
Struktureret data sikrer ikke kun, at Google forstår indholdet på din hjemmeside. Det giver dig også mulighed for at optage mere plads i det enkelte søgeresultat. Dette gør det muligt at øge din synlighed og dermed også potentielt at øge din klikrate og konverteringsrate. Det er derfor om noget værd at bruge tid på i arbejdet med SEO.
For at tage et konkret eksempel, har du måske lagt mærke til, at der kommer ekstra informationer op, når du søger efter en kageopskrift. Det kan være om ingredienser og bagetid. Men det kan også være, du har lagt mærke til, at nogle hjemmesider får vist anmeldelser i form af stjerner. Dette kaldes for Rich Snippets og er en del af struktureret data – de får din hjemmeside til at skille sig ud fra mængden.
Først og fremmest hjælper struktureret data Google med at forstå indholdet af dit website, som søgemaskinen benytter til at rangere dit indhold efter, men også til at vise de mest relevante informationer til brugerne, når de søger efter noget, der er relevant for din hjemmeside. Men fordi Google netop bruger struktureret data til dette og hiver ekstra information frem, kan det også være med at generere flere kliks, fordi din side kommer til at skille sig ud fra de andre søgeresultater.
Så selvom du måske har et godt title tag og en meta description med de rette søgeord, som også opfordrer til handling, kan struktureret data være den ekstra detalje der gør, at brugeren vælger at klikke sig ind på dit website frem for konkurrentens – ene og alene fordi stjernerne falder i øjnene eller den ekstra information fortæller brugeren, at vedkommende finder det, han eller hun leder efter, hos dig og din virksomhed.
Struktureret data er derfor et meget effektivt værktøj til at stjæle opmærksomheden blandt søgeresultaterne og til at komme foran dine konkurrenter i rangeringskøen. For jo mere din CTR (klik-per-visning) forbedres, jo mere forbedres din rangering i Google også på grund af brugeradfærden.
Når vi arbejder med struktureret data for vores kunder, anbefaler vi altid som minimum at angive strukturerede data for de produkter eller services, der sælger bedst. Det mest optimale er naturligvis at angive det for alle dine produkter eller services, da det giver Google bedre betingelser for at forstå, hvad der er på siden og dermed vise de mest relevante informationer til brugerne.
Når du henvender dig til os om at lave struktureret data på din hjemmeside eller webshop, laver vi sammen en plan for på hvilke sider, du gerne vil arbejde med struktureret data og ikke mindst hvilke typer af struktureret data, du gerne vil have – produktinformationer, anmeldelser eller noget helt tredje?
Vi tager derfor godt hånd om opgaven i fællesskab med dig, så du kan få skabt bedre resultater der, hvor du ønsker det. Når de strukturerede data er implementeret og indekseret af Google, giver vi dig løbende indsigt i forbedringerne af din placering i søgeresultaterne og dermed, hvad det har af betydning for din trafik og omsætning.
Arbejdet med struktureret data deles typisk op i formaterne ”Rich Snippets” og ”Google Knowledge Graph”.
Førstnævnte vil typisk vise ekstra information i en søgning i form af billeder og anmeldelser ved et givent antal stjerner ud af 5. Dette får søgeresultatet til at skille sig ud fra andre i og med, at der er implementeret et billede eller stjerner til at skabe blikfang.
Har du nogle gange lagt mærke til, at der i højre side af din Google søgning er en informationsboks om det, du søgte efter? Det er, hvad man kalder for Google Knowledge Graph. Det er dog svært at blive vist i Google Knowledge Graph, da Google skal anse dit indhold for værende autoritær inden for det pågældende område. Derfor bliver informationer typisk trukket frem fra meget indholdstunge sider – bl.a. Wikipedia som et godt eksempel på dette.
Men uanset om dine strukturerede data bliver vist som Rich Snippets eller Google Knowledge Graph, kan det inddeles i mange forskellige typer, da der er mulighed for at angive typer for steder, virksomheder, kreativt arbejde, produkter og meget andet.
Der er derfor struktureret data for:
Dette er blot ganske få eksempler på de mange hundrede typer af struktureret data, der kan findes og laves. Langt de fleste typer af struktureret data kan udspecificeres yderligere, hvilket giver gode muligheder for at specificere sine data.
Struktureret data er derfor relevant for langt størstedelen af alle virksomheder, der arbejder seriøst med online marketing.
Hos WeMarket tilbyder vi virksomheder en benchmarkrapport, som sammenligner deres marketingindsats med de vigtigste konkurrenter. Du bestemmer selv, hvem vi skal sammenligne med.
Vi har specialiseret os i at afsætte fysiske varer online og vækste webshops – og det kan du nu få glæde af, selvom du ikke er kunde i forvejen.
Det koster ingenting.