Tilbage

Søgeordsanalyse - En plan for, hvordan du får mest ud af indsatsen.

Intet festmåltid uden en opskrift. En analyse af søgeord tilsikrer de rigtige indsatser, samt at snuden holdes i sporet.

Med dybdegående analyser kommer du til at stå stærkere end dine konkurrenter

2013 - 2025 Udvalgte kunder 01 - 05
SEO Søgeordsanalyse

Fokusér på de vigtigste søgeord.

Få indblik i hvad “vigtigste” betyder.

En søgeordsanalyse tager udgangspunkt i en række primære parametrer såsom søgevolume (hvor mange søger på), konkurrence (hvor udbydere ligger også på søgeordet) samt andre sekundære parametre såsom nuværende position, Google ads data, CTR date mv.

Du bør få foretaget en grundig søgeordsanalyse for i fremtiden at bruge dine resurser og penge på det, som giver størst værdi.

Hvad er en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse er kort og godt det, der skaber fundamentet for dit SEO-arbejde, da du gennem analysen får adgang til de mest relevante og brugte søgeord hos din målgruppe. Den er vigtig at få udarbejdet, hvis du gerne vil have succes online, da vi i dag stort set alle sammen foretager søgninger på Google og andre søgemaskiner, når vi har et produkt, vi gerne vil købe, eller vi gerne vil finde ud af mere om et givent emne.

Ønsker du at dukke op i søgeresultaterne og lede potentielle kunder ind på dit website, når de søger efter netop det, du tilbyder, er det nødvendigt at få udarbejdet en søgeordsanalyse, så du kan målrette indholdet efter de søgninger, der bliver foretaget.

Hvad der også er vigtigt at fremhæve er, at en søgeordsanalyse er meget mere end at finde frem til de søgeord og søgefraser, der har den største volumen. En søgeordsanalyse handler i stedet om at finde frem til de søgeord og søgefraser, som giver dig og din virksomhed de besøgende, som er oprigtigt interesseret i de services eller produkter, du tilbyder.

Med de rette søgeord kan du skabe værdi og undgå, at besøgende forlader dit website igen, fordi de ikke fandt det, de søgte efter.

SEO Søgeordsanalyse

Stå stærkere med en søgeordsanalyse

Med en smartphone lige ved hånden, bruger vi internettet som aldrig før til at søge efter opskrifter, produkter, services og andre ting, som vi har brug for lige nu og her. Derfor er det også vigtigt, at du er synlig, når din målgruppe søger efter de produkter eller services, du tilbyder. Men der er hård konkurrence om synligheden i søgeresultaterne, og derfor gælder det om at være skarp, når det kommer til SEO. For at du kan være det, er du nødt til at udarbejde en søgeordsanalyse, som giver dig de ord og søgefraser, du skal bruge for at dukke op i søgeresultaterne.

Det er derfor ikke helt forkert at sige, at den er grundlaget for dit SEO-arbejde, da den for det første kan hjælpe dig til at forstå din målgruppe og dermed dine potentielle kunder lidt bedre, da du får en indsigt i, hvad det er de søger, når de søger efter det produkt eller den service, du tilbyder

Hvilken betydning har søgeordsanalysen for dit SEO-arbejde?

En søgeordsanalyse giver dig mulighed for at optimere din hjemmeside efter de ord og sætninger, som du ønsker at dukke op på, når målgruppen søger efter dit produkt eller serviceydelse. Du kan med andre ord bruge søgeordsanalysen til at optimere eksisterende tekster, udarbejde nye og ændre på strukturen på hjemmesiden, så Google får et bedre indblik i, hvad det er, du og virksomheden prioriterer og gerne vil findes på.

Men det stopper ikke her.

For med en søgeordsanalyse ved hånden kan du også bruge den aktivt, når du uploader videoer til YouTube, laver opslag på de sociale medier eller udarbejder annoncer til Google Ads. En søgeordsanalyse har derfor stor betydning for din samlede online marketingsstrategi og giver dig det bedst mulige udgangspunkt for at eksekvere på de søgeord, der relaterer sig til din virksomhed.

SEO Søgeordsanalyse

Hvordan laver man en effektiv søgeordsanalyse?

At udvælge de rette og gode søgeord er en større proces, som kræver en række værktøjer og en indgående viden til målgruppen. En stor hjælp kan også være at kigge på konkurrenternes hjemmesider for at få en ide om, hvilke søgeord de er optimeret efter.

Men sådan helt ærligt, så er det ikke særligt effektivt…

Vil du gerne have noget ud af din søgeordsanalyse og rent faktisk kunne mærke det på bundlinjen, når du implementerer dem som en del af dit SEO-arbejde, skal du lade et SEO-bureau som os hjælpe dig. For vi går ikke over, hvor gærdet er lavest eller benytter os af den hurtigste smutvej. Nej, for vores kunders succes er det vigtigste for os.

Derfor tager vi altid udgangspunkt i din kerneforretning og analyserer din målgruppe meget nøje, inden vi foretager søgeordsanalysen. Det sikrer, at vi får udarbejdet en søgeordsanalyse, som effektivt kan hjælpe dig frem til bedre resultater.

For at udarbejde søgeordsanalysen, bruger vi data fra forskellige værktøjer såsom Google Analytics, Ahrefs, Accuranker, Google Serach Console med flere. Det sikrer, at du får en databaseret søgeordsanalyse, som effektivt kan hjælpe dig med at løfte din kerneforretning og ramme din målgruppe på de rigtige tidspunkter i købsprocessen.

Hvordan bruger vi dine data til søgeordsanalysen?

Når vi udarbejder en søgeordsanalyse med hjælp fra ovenstående værktøjer, gør vi det med en struktureret og detaljeret tilgang, så vi kan spore os bedst muligt ind på de søgeord, der giver værdi og resultater for din online marketingstrategi.

Vi gør derfor følgende:

  • Vi bruger data fra Google Analytics til identificering af de mest værdiskabende landingssider på dit website.
  • Vi analyserer dine nærmeste konkurrenters linkprofil, allerede organiske søgeord i rangering, evaluerer content gaps og andet, som løfter din rangering og giver dig et forspring til dine konkurrenter.
  • Vi gennemgår dine nuværende rangeringer i søgemaskiner for at identificere lavthængende frugter og større potentialer til SEO-arbejdet.
  • Vi analyserer målgruppens adfærd og search intent for at ramme dine kunder i det rigtige købsstadie og tilpasse indholdet efter deres behov.
  • Vi bruger data fra alle relevante kilder som fx. Google Ads til at skabe det bedst mulige datagrundlag for at opnå de bedste resultater.
  • Vi aktiverer din egen data, så vi udvælger de fokuspunkter, der skaber mest værdi for præcist din branche og virksomhed.

Med denne fremgangsmåde finder vi ikke kun de helt rette søgeord til din virksomhed. Vi giver dig også et godt grundlag for både nu og på sigt at vækste din forretning på forskellige online platforme.

Lyt til vores marketing-podcast.

Podcast - lyt med og få inspiration til din marketing

Episode 38 – Bliv klar til årets største salgsdage med Amazon prime 24 min. lyd
Episode 37 – Hvordan gik Amazon Spring deals 26 min. lyd

Vil du se, hvad dine konkurrenter og din branche gør bedst?

Hos WeMarket tilbyder vi virksomheder en benchmarkrapport, som sammenligner deres marketingindsats med de vigtigste konkurrenter. Du bestemmer selv, hvem vi skal sammenligne med.

Vi har specialiseret os i at afsætte fysiske varer online og vækste webshops – og det kan du nu få glæde af, selvom du ikke er kunde i forvejen.

Det koster ingenting.

  • 1.

    Konkurrentscreening

  • 2.

    Branchepotentiale

  • 3.

    Anbefalinger