Hvorfor investere i markedsføring på Amazon?
Hvis du har listet dine produkter på Amazon og samtidig har en dansk webshop, er det ikke nødvendigvis åbenlyst, at det er en god idé at bruge penge på Amazon optimering og Amazon annoncering. Amazon er jo ikke nogen dansk platform, så hvorfor giver det overhovedet mening for dig som dansk virksomhed at markedsføre dig selv på Amazon?
Det er der faktisk mange gode grunde til. For det første er Amazon en af verdens største webshops, og derfor ligger der et stort potentiale for dig med egen webshop, som du gerne vil have flere kunder i.
Amazon FBA
Overlad salget af dine produkter til Amazon
Amazon SEO
Få en større synlighed på dine produkter
Sælg på Amazon
Vi hjælper dig i gang med salget på en af verdens største handelsplatforme
Navn
Kom i toppen af Amazon nu!
Vi gør dine produkter synlig med Amazon Ads og konverterer til nye kunder. Udfyld formularen med det samme og hør hvordan vi også kan hjælpe dig.
E-mail: kontakt@wemarket.dk
Telefon: 71 99 34 74
Derfor er det en god idé at have en tilstedeværelse på Amazon
Hvis du har en dansk webshop, er det ikke nødvendigvis åbenlyst, at det er en god idé at bruge penge på Amazon optimering og Amazon marketing. Amazon er jo ikke nogen dansk platform, så hvorfor giver det overhovedet mening for dig som dansk virksomhed at markedsføre dig selv på Amazon?
Det gør det først og fremmest, fordi der er rigtig mange danske forbrugere, som er aktive på Amazon – faktisk i højere grad end de fleste går rundt og tror. Helt konkret indtog Amazon i 2015 nr. 3 på listen og over de mest anvendte webshops i Danmark, hvor Amazon stod for 1,85 % af alt online salg.
Det er en ret stor mundfuld for en udenlandsk webshop i Danmark, og netop derfor er der stort potentiale i Amazon optimering og Amazon markedsføring.
Dertil er Amazons store internationale indflydelse også et godt argument for, hvorfor Amazon markedsføring er en god idé, hvis du eksempelvis drømmer om at udvide salget til andre lande. I eksempelvis Tyskland er Amazon den største webshop med flere længer, og derfor er der mange der mener, at du ikke kan komme udenom Amazon, hvis du vil ind på det tyske marked.
Amazon markedsføring vs. Google markedsføring
Amazon og Google er begge søgemaskiner, som forbrugere anvender, når de leder efter et specifikt produkt. Men det betyder langt fra, at Amazon og Google er det samme, og derfor er et nødvendigt skridt for dig som webshopejer at forstå, hvad det netop er, der adskiller Amazon fra Google.
Når Amazon og Google adskiller sig fra hinanden, har det hovedsagligt noget med de store søgemaskiners algoritmer at gøre. Disse algoritmer holdes naturligvis hemmelige af både Amazon og Google, og grundet deres høje kompleksitet, er det ikke noget, der kan gennemskues på en eftermiddag.
Med det sagt, så er der alligevel visse ting, som er åbenlyse, og som de to søgemaskiner mere eller mindre har meldt officielt ud. Det er sådanne ting, du som webshopejer kan bruge i din annoncering, hvis du vil have det mest muligt ud af din markedsføring på henholdsvis Amazon og Google.
Hos WeMarket hjælper vi dig i gang markedsføring gennem Amazon SEO og Amazon ads.
Googles algoritme
Google adskiller sig først og fremmest som søgemaskine fra Amazon som søgemaskine ved, at Google er en ekstern søgemaskine, mens Amazon er en intern søgemaskine.
Det betyder kort sagt, at du automatisk bliver en del af søgeresultaterne på Amazon, hvis du er aktiv og sælger dine produkter på siden, mens du på Google skal kæmpe om opmærksomheden med alle andre hjemmesider på internettet, når en bruger foretager en søgning.
Det er en relevant forskel, for den siger noget om, hvad forbrugere bruger de forskellige søgemaskiner til. Her bliver Google primært brugt til at søge information med, mens Amazon bruges til at søge efter produkter med – groft sagt.
Det betyder dog ikke, at der ikke kan sælges produkter gennem Google, men forskellen på Amazon og Google er, at brugere på Amazon er mere købsorienteret, end de er på Google. De er simpelthen længere fremme i købsprocessen, end de er på Google, og denne distinktion er afgørende for, hvordan henholdsvis Google og Amazon driver forretning gennem deres algoritmer.
Googles algoritme er yderst kompleks, men deres forretningsmodel går kort sagt ud på at give en bruger det mest relevante resultat af en søgning, hvor elementer som bouncerate, gennemsnitlig sessionsvarighed og antallet af links fra troværdige hjemmeside er afgørende for din placering i søgemaskinen.
Amazons algoritme
Når en forbruger søger efter noget på Amazon, er forbrugeren som nævnt meget længere i købsrejsen, end vedkommende er, når han eller hun søger efter noget på Google. En forbruger søger på Amazon med det specifikke formål at foretage et køb, og netop derfor har Amazon optimering og Amazon markedsføring stort potentiale for dig som dansk webshop.
På Amazon har du nemlig mulighed for at målrette din Amazon annoncering meget specifikt mod forbrugere, som er klar til at købe et produkt, du forhandler på din webshop. Denne form for annoncering giver dig noget nær de bedste forudsætninger for salg, og netop derfor vil Amazon markedsføring være mere effektiv end markedsføring gennem Google.
Derfor er Amazons algoritme også meget forskellig fra Googles algoritme. Amazon er en del simplere, da den kort sagt kun har det formål at genere så meget salg som muligt. Det giver god mening, da Amazon jo netop tjener sine penge på at sælge produkter – enten gennem kommission fra andres produkter eller gennem fortjeneste fra deres egne produkter.
Egner din virksomhed sig til Amazon optimering og markedsføring?
Det er muligt for alle danske virksomheder både at sælge produkter på Amazon og lave markedsføring på platformen. Det er dog ikke ensbetydende med, at alle danske webshops kan få lige meget ud af Amazon, og derfor er det vigtigt, at du overveje potentialet, inden du giver dig i kast med Amazon optimering.
Det store spørgsmål er jo så, om din virksomhed egner sig til Amazon, eller om din tid er bedre brugt andre steder.
I den forbindelse er det relevant at vide, at 40 % af salget på Amazon faktisk foretages af helt normale virksomheder, selvom det stadig er Amazons egne produkter, som tegner sig for størstedelen af salget.
Blandt de 40 % kan der være plads til en webshop som din. Der er naturligvis rigtig hård konkurrence på Amazon, og det er hårdt arbejde at udkonkurrere andre produkter. Men det er muligt med den rette tilgang, og faktisk har visse typer af webshops større chance for succes end andre.
Helt konkret viser erfaring, at disse typer af webshops klarer sig godt på Amazon:
- Webshops der er firstmovers
- Webshops der selv laver deres produkter
Hvis du falder i en af disse kategorier, har du således større chancer for at klare dig godt på Amazon med Amazon marketing og Amazon optimering.
Webshops som firstmovers
Hvis du sælger produkter i din webshop, som endnu ikke er blevet mainstream i det land, du gerne vil sælge dem i, kan du betegne dig selv som firstmover.
I denne situation vil du have gode muligheder med Amazon marketing, men som med alt på Amazon kræver det, at du får opsat dine Amazon annoncer på den helt rette måde.
Selvom du er firstmover, kan du ikke komme sovende til succes på Amazon, for det kræver hårdt arbejde at lave effektive annoncer, der rammer dem, der skal rammes.
Derfor skal du først og fremmest lave en solid søgeordsanalyse, hvilket er et absolut must, hvis du gerne vil være blandt søgeresultaterne i det enorme antal af søgninger, som bliver foretaget på Amazon hver dag, og som er relevante for netop din virksomhed.
Derefter er det også vigtigt, at indholdet i dine Amazon PPC kampagner er relevante for de forbrugere, som er klar til køb på baggrund af den søgning, de har foretaget. Dine annoncer skal med andre ord kunne fange interessen hos forbrugeren og lede vedkommende hen til din webshop.
Webshops med nicheprodukter
Hvis du har en webshop, der sælger unikke nicheprodukter, viser erfaringen, at du også har en god chance med Amazon optimering og Amazon marketing. Det kan eksempelvis være dig, der laver dine egne specielle produkter eller eget brand, men der er ingen grænser for, hvilke produkter eller hvilken type brand det kan være.
Der er nemlig undersøgelser, der viser, at mange forbrugere på Amazon går direkte efter produkter, som er unikke. Det er produkter, som ikke masseproduceres af store producenter, men som sælges af mindre niche-webshops.
Netop derfor har også små webshops gode muligheder på Amazon, og det kan derfor også ende med at blive en god forretning for netop din webshop at satse på ramme nye målgrupper med Amazon annoncering.
Hvilken type af sælger er du på Amazon?
Når du har fundet ud af, om der er potentiale på Amazon for netop din webshop, fordi du eksempelvis enten sælger nicheprodukter, genbrugsvarer eller er firstmover, skal du gå videre til at afgøre, hvilken sælgertype du er på Amazon.
For selvom Amazon potentielt er for alle virksomheder, der gerne vil øge produktsalg, så er det ikke den rette løsning for alle. Det skal give mening for din virksomhed at have en tilstedeværelse på Amazon med henblik på det, din virksomhed kan tilbyde
Som virksomhed skal du således afklare, om en eventuel tilstedeværelse på Amazon med Amazon markedsføring vil understøtte din marketingsstrategi i virksomheden. Har du overhovedet brug for Amazon som ny salgskanal? Det spørgsmål skal du huske at stille dig selv, og det kan være svært at svare på, da svaret vil afhænge af individuelle faktorer, som kendetegner netop din virksomhed.
Hvis du har afgjort, at Amazon optimering og Amazon marketing er den rette vej at gå, kan du imidlertid bevæge dig videre til at afgøre, hvilken sælgertyper du gerne vil være på Amazon. Her bliver der grundlæggende skelnet mellem en FBM- og en Amazon FBA løsning.
MFN-løsning: fulfillment på merchant
Hvis du vælger en MFN-løsning som din salgstaktik på Amazon, vil du komme til at styre alle dine aktiver på Amazon på egen hånd. Det vil sige, at du selv vil have 100 % kontrol over opsætning, kundeservice, produktopdatering og meget andet. Her vil du også selv stå for at skulle sende dine produkter til kunden.
FBA-løsning: fulfillment på Amazon
Hvis du vælger en Amazon FBA løsning, vil du overlade flere ansvarsområder til Amazon. Her vil Amazon komme til at stå for kundeservice, lageroverblik, forsendelse og meget andet, hvorfor du kan bruge al din tid på at sælge dine produkter.
FBA eller FBM?
Der findes ikke noget endegyldigt svar på, hvilket salgstaktik, der er den bedste for din virksomhed på Amazon. Der er fordele og ulemper ved både FBA og FBM, og du skal derfor selv afgøre, hvilken strategi der tjener netop din virksomhed bedst, samt hvilken sælgertyper du ser dig selv som.
Ønsker du fuld kontrol? Så er en Amazon FBA løsning det rette valg for dig. Hvis du kun vil bekymre dig om at fremme salget, er en Amazon FBA løsning til gengæld et bedre valg
Begynd dit Amazon eventyr i dag
Amazon er en komplet platform, som kræver indsigt og erfaring at skabe succes på. Som et Amazon bureau er vi ikke i tvivl om, at Amazon er fremtidens markedsplads – både herhjemme og ude i verden.
Derfor vil du som dansk webshopejer med stor sandsynlighed på et eller andet tidspunkt i den nære fremtid blive nødt at tage Amazon seriøst.
Så hvorfor ikke begynde med Amazon optimering og Amazon marketing allerede i dag, så du kan skabe en fordel for dig selv og din webshop?
Lad os tage en snak
Over 350 virksomheder har allerede valgt WeMarket.
71 99 34 74