Skrevet af: Thomas Alstrup
17. november 2022

3 uundværlige værktøjer, når du skal i gang med at sælge på Amazon

Inden du overhovedet kan komme til den konklusion, at du skal i gang med at sælge dine varer på Amazon, vil vi altid anbefale dig, at du bruger en del tid på at sætte dig ind i, hvad det vil kræve at få succes som sælger på Amazon. Det vil sige, at du får dannet dig et billede af, hvor stor konkurrencen på Amazon er for lige netop et produkt som dit, og om du overhovedet er gearet til at kunne håndtere succes på Amazon. Til det formål vil du få brug for nogle værdifulde værktøjer i din værktøjskasse. Et par af de vigtigste vil vi gerne præsentere for dig her.

1) Analyseværktøj til undersøgelse af potentiale

Inden de fleste trykker på knappen og starter deres egen virksomhed, så vil de have gjort sig en del overvejelser om, hvorvidt og hvorfor det overhovedet giver mening at starte den op. De vil bl.a. have sat sig ind i, hvor stort potentialet er for et produkt som deres, og hvor stor konkurrencen netop nu er på det marked eller i den niche, som virksomheden kommer til at skulle operere i. Præcis nogle af de overvejelser bør du også gøre dig, inden du endeligt beslutter dig for, om det giver mening for dig at sælge dine varer på Amazon.
For at kunne give det mest kvalificerede svar på det spørgsmål vil du derfor skulle kunne indsamle data omkring, hvor mange der søger efter et produkt som dit, hvor mange produkter som dit der sælges på Amazon, og hvor stor konkurrencen er. Dette er noget, som du godt kan danne dig et overfladisk indtryk af bare ved at besøge Amazon-platformen som enhver almindelig Amazon-bruger. Men hvis du skal have et mere validt og konkret datagrundlag, vil du være nødsaget til at benytte dig af nogle af de tools, som giver dig konkrete tal på, hvor mange der søger efter bestemte søgetermer hver måned, hvordan udviklingen af søgninger på udvalgte keywords har været det seneste år, hvor meget dine nærmeste konkurrenter har omsat for de seneste tre måneder osv. De fleste af disse tools vil koste dig lidt penge, og samtidig vil du også skulle investere tid i at lære det at kende og i at indsamle nok relevant data. Men i sidste ende kan det vise sig at være den bedste investering, du har lavet i meget lang tid.

2) Setup

En ting er at bruge en masse ressourcer på at bygge en profitabel omsætning op på Amazon. En anden ting er at kunne eksekvere, når ordrerne fra Amazons brugere begynder at rulle ind. Uanset om du beslutter dig for at sælge som FBM (Fulfillment By Merchant), hvor du selv står for at sende varerne ud til kunderne, eller om du vil sælge som FBA (Fulfillment By Amazon) og/eller Vendor, hvor du sender varer til Amazons lagre, der så sender ud til slutforbrugeren, bør du sikre dig så godt som muligt, at dit varelager er stort nok til en stigende efterspørgsel, at dit logistiske setup er klar, at din produkt- og forsendelsesemballage lever op til Amazons regler og meget mere. Hvis du ikke kan overholde Amazons regler omkring leveringstid eller svartid på kundernes henvendelser, eller hvis du pludselig ikke kan levere varer nok og må annullere kundeordrer, vil det nemlig komme til at skade din forretning på Amazon både på kort og længere sigt.

3) Erfaren samarbejdspartner

Hvis du har læst nogle af vores andre blogindlæg her på siden, så vil du måske nu allerede vide, at der på din vej til en succesfuld salgsrejse på Amazon er en masse ressourcekrævende udfordringer, og at der næsten med garanti vil opstå problematiske situationer, som du ikke har kunnet forudse, og som ikke er ret nemme lige at løse. Med fare for at lyde alt for selvglade kan vi derfor ikke lade være med at understrege betydningen af at have en partner ved sin side, der har mange års erfaring med Amazon, og som i de fleste tilfælde hurtigt vil kunne analysere diverse problemstillinger og finde den mest optimale løsning på problemet. Derudover vil en sådan partner løbende kunne give dig feedback på, hvilke ting du med fordel vil kunne optimere og gøre hele oplevelsen med Amazon en del mere gnidningsfri og succesfuld.

Vil du gerne have hjælp til at bruge værktøjerne, eller sælge mere på Amazon, så er du velkommen til at sende os en mail på kontakt@wemarket.dk eller ringe til os på 70 44 42 88.