Skrevet af: Trine Olsen
2. februar 2018

Opsæt et mailflow i Mailchimp

Nyhedsbreve. Du kender helt sikkert det digitale post-format med informationer om alt mellem himmel og jord. Måske modtager du de bedste tilbud på rejser, de seneste resultater fra din fodboldklub eller bare nyheder om lånemulighederne i din bank.

Nyhedsbreve hører ind under disciplinen Content Marketing. En disciplin, der helt simpelt indebærer, at du skaber noget indhold, der er relevant for din kernemålgruppe og derefter deler det med den.

Hvis du har egen din virksomhed, og der er tilstrækkeligt med historier at fortælle samt et stort nok publikum at fortælle dem til, har du måske allerede et nyhedsbrev eller begyndende overvejelser om at udvide din markedsføring i den retning. Det er en god ide, og det behøver ikke være den store tidsrøver, du måske mistænker det for at være.

Bølger af nyhedsbreve og mulighed for automatisering

Start med at lave en plan for, hvilke historier læserne af dit nyhedsbrev skal præsenteres for, når de skriver sig op. Det kan være, du gerne vil byde dem velkommen og introducere, hvad du/din virksomhed er for en størrelse for derefter at give dem nogle gode tilbud eller et par relevante tips.

Nu kan det være, du tænker; “Shit et stykke arbejde! Skal jeg manuelt sidde og sende alle de forskellige mails ud til mine læsere, og hvordan holder jeg styr på, hvem der har læst hvad?”

Slå du bare helt koldt vand i blodet. Det er nemlig så smart, at de fleste værktøjer til håndtering af nyhedsbreve kan opsætte forskellige flows og på den måde automatisere processen for dig.

Hos WeMarket anvender vi værktøjet Mailchimp til udsendelse af vores nyhedsbreve, og derfor tager dette blogindlæg udgangspunkt i, hvordan du opsætter et velkomst-flow i Mailchimp.

Sådan gør du trin-for-trin:

1. Log ind på din konto i Mailchimp

2. Gå ind under fanen “Campaigns” og tryk herefter på “Create campaign”:

 

 

 

3. Herefter vælger du “Email”:

 

4. Vælg “Automated” og “Welcome New Subscribers”:
5. Herinde vælger du “Onboarding flow” og navngiver dit mailflow (navnet på flowet vil kun være synlig for dig selv). Så er du klar til at trykke “Begin” og ellers bare kaste dig ud i at designe dine mails.
6. Skab og design dit flow

Nu er du kommet ind til kernen.

Det er herinde, du bestemmer, hvor mange mails der skal være i dit flow. Som eksempel har vi sat fire mails op i vores velkomstflow.

Den første mail introducerer os som virksomhed, og de tre efterfølgende mails kommer med tips til, hvordan vores kunder kan høste de lavest hængende frugter i de tre discipliner, vi arbejder mest med; SEO, AdWords og Facebook.

Det er også her, du bestemmer, hvor lang tid der skal gå mellem de forskellige mails, og hvilke hændelser, der skal udløse afsendelsen af dem. Se billede nedenfor:

Det er også her, du kan designe dine mails.

Tryk på knappen “Design Email” ovre til højre, hvilket vil tage dig herind:

 

Herinde bestemmer du følgende:

Hvordan skal emnelinjen på din mail lyde? Hvem skal stå som afsender? Hvem skal eventuelle besvarelser sendes til? Ønsker du at spore, hvem der åbner linksene i din mail? (Dette skal udfyldes for hver enkelt mail i dit flow).

Når du har skabt dit mailflow, designet alle dine mails, udfyldt alle emnefelter osv. så er du klar til at sætte dit flow i gang.

Fedt!

Du har nu sørget for, at alle nye læsere af dit nyhedsbrev vil modtage præcis de informationer, du ønsker, i præcis den rækkefølge du ønsker det, og du behøver ikke røre en finger!

Hvis du har lyst, kan du læse flere af vores spændende blogindlæg lige her. Hvis du er interesseret i en rød tråd i kommunikationen kan du læse mere her eller kontakte os her.

 

Trine har en kandidat i Informationsvidenskab og erfaring fra en tidligere stilling som Social Media Manager hos Unilever Danmark. Indtil maj 2019 arbejdede Trine her hos WeMarket med markedsføring for forskellige virksomheder, heriblandt WeMarket selv.