Skrevet af: Anders Jessen
29. november 2017

Optimer dine Facebook-produktannoncer (DPA)

Sådan får du mest ud af dine dynamiske produktannoncer (DPA) på Facebook

Hvis du har en webshop, er Facebooks Dynamic Product Ads (DPA) et fantastisk annonceringsværktøj. Det er simpelt at sætte op, og det har generelt en rigtig god effekt.

Dynamic hvad for noget? Facebook DPA er et retargeting-værktøj, der viser annoncer til personer, der allerede har besøgt din webshop. De annoncer de tidligere besøgende bliver eksponeret for, indeholder de produkter, de har set på din webshop og er derfor annoncer med rigtig høj relevans.

Men selvom annoncerne ofte har høj relevans, kommer rigtig mange af dem til at ligne hinanden. Især fordi produktbillederne typisk har hvid baggrund. Derfor er det ofte kun teksten, der udgør forskellen – ud over selve produktet på billedet naturligvis.

Her kommer en række ting, du kan gøre for at skille dig ud.

Tilføj personlighed til dine produktbilleder

Har din webshop et bestemt udtryk – og er det synligt i dine produktbilleder?

Hvis ikke er her en gylden mulighed for, at du kan skille dig ud fra dine konkurrenter, der måske sælger de samme produkter som dig.

Tilføj dine produktbilleder en baggrund, der har samme udtryk som din webshop.

Du kan også føje et lag eller en overlejring til dine produktbilleder med dit logo eller din maskot, hvis du har sådan en.

Hvis du selv tager dine produktbilleder, kan du også bruge rekvisitter, der stemmer over ens med din identitet. Har du en webshop med helseprodukter, kan du f.eks. have et lækkert, rødt æble sammen med dit produkt.

Brug animationer eller video i dine annoncer

Video og animation (bevægelse på billeder) er langt mere iøjnefaldende end stillbilleder.

Et eksempel kan ses herunder, hvor vi har lavet en annonce for Kylling&Co, der viser de forskellige varianter af bagels, man kan få hos dem.

Facebook DPA annonce med GIFs

I ovenstående eksempel har vi lavet en GIF, som er et animeret billede. Denne GIF er sat sammen af flere billeder, som skifter efter en bestemt tid.

En simpel løsning der fanger opmærksomheden i langt højere grad end et billede uden bevægelse.

Du kan let selv lave GIFs på siden GIPHY, som også er den tjeneste, Facebook anbefaler.

Brug Facebooks egne overlejringer

Igennem opsætningen af Facebook DPA har du selv mulighed for at tilføje overlejringer til dine produktannoncer.

Overlejringer er grafiske elementer man lægger oven på sine billeder.

Det kan f.eks. være en blå trekant i hjørnet, der tydeliggør, at man sparer 45% – ligesom eksemplet nedenfor.

Facebook DPA Overlay Price editor

Her kan du se Facebooks egen funktion til overlejringer på produktannoncer. Her bliver der slået på, hvor meget du sparer, og det bliver automatisk hentet igennem dit produktfeed. (Billede lånt fra Facebook)

 

Facebook har selv følgende overlejringer, som du kan lægge på dine produktannoncer:

  • Pris
  • Gennemstreget pris
  • Procent i rabat
  • Gratis fragt
  • Mest Solgte

Du kan let ændre udseendet på Facebooks overlejringer med andre farver, skrifttyper, former og positioner.

Det er oplagt at bruge på en dag som netop overståede Black Friday, hvor dine nedsatte produkter kan være tydeligt markeret med f.eks. en sort trekant med en besparelse i procent.

Det bedste ved Facebooks egne overlejringer er, at de selv henter informationen fra dit produktfeed fra din webshop.

Det betyder, at hvis du har produkter med gratis fragt, og det er en del af den produktinformation, der ligger i dit produktfeed, så laver Facebook automatisk en “Gratis Fragt”-overlejring på lige præcis det produkt – Det er smart!

>> SKAL VI HJÆLPE DIG MED OPSÆTNINGEN AF FACEBOOK DPA? 

Test dine annoncer

Det er sindsygt vigtigt, at du hele tiden tester dine annoncer. Små ændringer kan gøre en kæmpe stor forskel, men hvordan ved du, hvilke ændringer der gør hvilken forskel, hvis du ikke tester det.

Der kan være 20% ekstra omsætning at hente, men uden tests, vinder du ikke de ekstra 20%.

Derfor – test dine annoncer. Det er ikke altid de pæneste annoncer, der performer bedst.

HUSK OGSÅ ALTID AT GÅ DINE ANNONCER IGENNEM, INDEN DU STARTER DEM

Specielt stavefejl virker uprofessionelt og sjusket.

Min dygtige kollega Ronni har skrevet et fremragende blogindlæg om, hvordan Sjusket grammatik kan koste dig kunder – Det kan klart anbefales!

Flere vanvittigt gode indlæg omkring annoncering på Facebook

Facebook billedstørrelser (2017-guide)

Facebooks tekstregler (2017-guide)

Sådan ændrer du billede og billedtekst i dit Facebook-linkopslag!

Online annoncering – Hvilke platforme skal jeg (og skal jeg ikke) benytte?

(Coverbillede: Facebook) 

Anders er markedsføringsøkonom og har oveni en Professionsbachelor i Design & Business. Hans speciale er branding og marketing management, og med erfaring fra digitale og traditionelle medier set fra en kommerciel vinkel, er han den perfekte VækstPartner hos WeMarket.