Skrevet af: Jannick Troelsen
2. januar 2019

LinkedIn billedstørrelser (2019-guide)

I dette indlæg vil jeg guide dig igennem de forskellige LinkedIn billedstørrelser. Du finder alt, hvad du skal bruge til både din personlige profil, annoncering og firmaprofiler på LinkedIn herunder.

Leder du efter Facebook billedstørrelser? Så har vi også et omfattende indlæg omkring dette. Du kan finde det lige her.

LinkedIn billedstørrelse opdatering

Før vi kommer for godt i gang, så vil jeg gerne lige gøre dig opmærksom på, at tilbage i efteråret 2016 ændrede LinkedIn fuldstændigt sit design på personlige profiler og derfor kan du måske have fundet differentierede informationer, hvis dette ikke er det første sted du kigger.

Denne guide er dog optimeret med de helt nye tal efter det nye design, og jeg vil prøve så vidt muligt at holde den opdateret løbende, når LinkedIn kommer med nye opdateringer til deres design/interface og dermed også deres billedstørrelser.

De mest gængse LinkedIn billedstørrelser

Der er et væld af forskellige billedstørrelser, som du kommer til at bruge i forbindelse med din(e) profil(er) på LinkedIn. Herunder beskriver vi dem, som du oftest vil løbe ind i og evt. nogle af de ting, som du skal være opmærksom på, når du får taget billede eller udvikler grafik til disse.

LinkedIn billedstørrelser til personlige profiler

Det første, som du vil løbe ind i til din personlige profil, er at få lavet et profilbillede til din LinkedIn profil. Dimensionerne for denne kan være lidt svære at have med at gøre, men det anbefalede fra LinkedIn er 400 x 400. Det er dog ikke sådan, som det vises i det nye design. Billedet, der vises, er nemlig rundt og holder derfor ikke de dimensioner, som LinkedIn selv anbefaler.

Dog hjælper LinkedIn dig godt på vej – så ligeså snart du uploader et billede til LinkedIn, får du en lille guide, som viser lige præcis, hvad det er, der bliver displayet på din profil, når du godkender. Den lille guide hjælper dig med at croppe dit profilbillede, uden at du skal have det igennem Photoshop eller andre lignende programmer. Bekvemmelig og nemt!

Den anden ting, som du kommer til at skulle udskifte på din egen private side, er bagrunden til din profil (vises helt op i toppen). Størrelsen på denne er 1536 x 768. Bemærk dog, at denne er meget forskellig afhængig af, om du ser den på mobil eller om du ser den på en skærm med 4k opløsning. Dit billede kan blive beskåret uhensigtsmæssigt afhængig af, hvilket device man ser din profil på. Det eneste rigtige at gøre er at teste sig frem i dette tilfælde.

Herunder kan du se, hvordan den vises på min skærm, som er 1920 x 1280 i dimensionerne. Her vil markant mere af billedet blive vist i forhold til på min mobil, fordi skærmen er så meget bredere (det er det ‘tech-grid’ bagved mit profilbillede, som du vil se som standard på din profil):

linkedin-billedstoerrelser-baggrund-person-profil

LinkedIn billedstørrelser til firma-profiler

På din firma-profil er billedstørrelser meget lig det, som du også bruger på din privatprofil. Der er to specifikke billeder, som du skal holde øje med. Profilbilledet (logo) og ‘cover’ billedet (som vi også kender det fra Facebook).

Ved det tidligere design havde logoet et helt andet format, end det har nu. Før ændringen var det nemlig et horisontalt billede, som udgjorde dit logo på firmaets LinkedIn side. Det er dog blevet ændret med det nye design og er istedet for blevet kvadratisk; og du skal bruge dimensionerne 300 x 300 for at få det helt korrekte look.

Til firmaprofiler er der også et cover-foto med – det minder meget om problemstillingen med din private profil. Også her er dimensionerne anderledes fra mobil, end de er på desktop. Som udgangspunkt er størrelsen dog det samme, som på privatprofilen, nemlig 1536 x 768, men igen er der chance for, at billedstørrelsen kan variere alt afhængig af, hvilket device du sidder på. Så hvis du kigger på din computer og på din telefon på samme tid, så er det ikke nødvendigvis det samme, du ser. De to billeder vil blive beskåret anderledes for at passe formatet på dit device.

LinkedIn billedstørrelser til annoncer

LinkedIn er gået over til at bruge det samme format som Facebook (næsten, i hvert fald). LinkedIn bruger nemlig – til annoncer med links – billedstørrelsen, der hedder 1200 x 627 – og for dem der tidligere har siddet med Facebook annoncer, så kender de sikkert formatet, da man på Facebook bruger 1200 x 628. Hvorfor der er den éne pixel til forskel i højden, har jeg desværre ikke svaret på.

Bemærk at LinkedIn har nogle lidt specielle regler, når det angår annoncering, og der er nogle ting, som du skal være opmærksom på. Det kan du læse mere om her.

Cheatsheet til LinkedIn Billedstørrelser

BreddeHøjde
Profilbillede (personlig profil)400 px400 px
Baggrundsbillede (personlig profil)1536 px768 px
Logo / Profilbillede (firma profil)300 px300 px
Bagrundsbillede / Cover foto (firma profil)1536 px768 px
Annoncer (klik/trafik)1200 px627 px

 

Jannick er Partner i WeMarket og står for mange af de administrative ting og sørger for at kunderne får hvad de betaler for. Derudover, så har Jannick en meget bred-funderet viden indenfor digital markedsføring, men arbejder primært med de sociale medier.