Skrevet af: Jannick Troelsen
8. november 2018

Facebook billedstørrelser (2018-guide)

(Se i bunden af dette indlæg, for en overskuelig oversigt over alle Facebooks billedstørrelser)

I dette indlæg, vil jeg prøve at guide dig igennem alle de forskellige størrelser af billeder på Facebook.

Selvom man ikke bemærker det, så er der rigtigt mange forskellige størrelser på billeder på Facebook – og jeg vil her prøve at skabe et overblik over det hele her.

Facebook cover billedstørrelse

Jeg har valgt at starte med at fortælle lidt om størrelsen på Facebook cover billede, da det nok er det, som folk (inklusiv mig selv), har googlet størrelsen på flest gange.

Både firmaer og privatpersoner bruger dette, og er derfor relevant for stort set alle. Jeg har derfor lavet en lille grafik, der giver alle dimensionerne på Facebook cover billedet. På denne grafik, har jeg brugt dimensionerne for en Facebook-side, men den overordnet størrelse er nøjagtigt den samme: profilbilledet er 160 x 160 og hele cover billedet er 828 x 315

Obs: Bemærk at grafikken ikke er opdateret med Facebooks helt nye dimensioner. Coverbillede er nu 828 x 315 px

Facebook billedstørrelse - cover billede

 

Her har jeg vist alle dimensionerne og hullerne, som der kunne være med i ens overvejelser. Enten hvis man selv skal lave en grafik – eller skal have en anden til det.

Hvis du har en Facebook-side, så er det meget vigtigt, at give et godt indtryk ved første blik – og det kan man netop gøre, ved at have et flot coverbillede i den rette størrelse. Derfor skal man tænke på ting som:

  • Bliver billedet strukket eller beskåret mærkeligt eller uhensigtsmæssigt? Går der elementer tabt?
  • Hvor dækker profilbilledet mit coverbillede? – Hvis det dækker over et vigtigt element, så skal man måske overveje at flytte dette.
  • Er der hovedfokus, på det du gerne vil signalere?

Der er mange ting, som kan gå med i overvejelserne af dit valg af Facebook cover foto – og der er et utal af muligheder på, hvordan du kan bruge denne. Det vil jeg lade dig (eller din grafiker) om; her er blot et lille værktøj til dig.

Facebook normal billede størrelse:

Hvis du blot ønsker at uploade et helt normalt billede til Facebook på din væg, som udnytter det maksimale plads, så skal du bruge et billede, som er kvadratisk og mindst 504 x 504. Hvis du uploader et billede, som ikke er kvadratisk, men fx er i bredformat, så vil Facebook automatisk prøve at tilpasse det 504 px i bredden, og derefter ned-/opskalere højden på billedet, så det passer proportionelt med 504 i bredden.

Thumbnails af billeder (albums, o.l.) vil altid være kvadratiske.

Et godt tip: Er altid at prøve at uploade billeder i kvadratisk eller bredformat. Dette giver den bedste synlighed på Facebook.
Anbefalet billedstørrelse: 1200 x 1200 el. 1200 x 900

Facebook billede størrelse (link):

I dette tilfælde vil billedet være 484 x 252 i Facebooks nyhedsstrøm. Hvis billede er meget lille i størrelsen, så kan det blive displayet ved siden af link teksten. Bredformat vil komme ned i en boks, som er 155 px bred. Portrætformat vil blive vist med en højde på 114 px.

Et godt tip: Prøv altid at bruge 484 x 252 eller højere opløsning. Igen vil dette være med til at give det største billede i nyhedsstrømmen.
Anbefalet billede størrelse: 1200 x 628 / 1910 x 1000* / 1200 x 1200*

*NYT: I november 2018 åbnede Facebook op for at billeder til link-formatet kan laves anderledes. Det betyder, at du nu kan bruge stående og kvadratiske billeder også. De er opdateret ind i cheatsheet’et i bunden af denne side også.

Facebook video størrelse:

Størrelsen du skal bruge til video er 504 x 283

Et godt tip: Sørg for, at når du har uploadet din video, at sætte et godt thumbnail, som vil blive vist i newsfeedet.

Bemærk: I november 2018 indførte Facebook en 3%-fejlmargin på pixel-ratios. Det vil sige, at de ser lidt mere igennem fingre på ratio’en og beskærer lidt af billedet selv. Det kan dog ikke anbefales. Når du ved nedestående, så er der jo ingen grund til at lave fejl 😉

Cheatsheet – Facebook billedstørrelser (optimale størrelser)

Herunder kan du finde en lille oversigt over nogle af de mest brugte billede størrelser på Facebook for private – nogle af dem gør sig også gældende for annoncer.

BreddeHøjde
Facebook standard billede1200 px1200 px
Facebook link billede1200 px628 px
Facebook cover billede828 px315 px
Facebook video504 px283 px
Facebook profilbillede160 px160 px
Facebook profilbillede (timeline)32 px32 px
Facebook gruppebillede1640 px856 px
News feed vertical1200 px1650 px

Facebook annonce-størrelser

Idet at jeg også selv sidder med annoncering på Facebook i min dagligdag, så har jeg også lavet et lille cheatsheet, som andre annoncører frit kan benytte sig af. Herunder er størrelserne på alle de optimale Facebook annonce størrelser. Hvis der står et “x” betyder det blot, at Facebook selv vil prøve at skalere dit billede, så det bliver displayed bedst muligt i forhold til mobilenheder og desktops.

BreddeHøjde
Facebook Opslag (Horisontal) - Link1200 px628 px
NY 2019: Facebook Opslag (Kvadratisk) - Link (Ratio - 1:1)1200 px1200 px
NY 2019: Facebook Opslag (Portræt) - Link (Ratio - 1.91:1)1910 px1000 px
Facebook Video - Thumbnail (Ratio - 16:9)1200 px675 px
Facebook Mobile-App Annonce1200 px628 px
Facebook Multi Product Ads (Carousel)800 px800 px
Facebook Page Like Annoncer1200 px444 px
Facebook App Engagement1200 px628 px
Facebook Local Awareness1200 px628 px
Facebook Offers1200 px628 px
Facebook Opslag - Billede / Boost Post1200 px900 px
Facebook Opslag - Event1200 px444 px

Facebook billedstørrelser til mobil

I takt med at den digitale verden foregår mere og mere på mobil, så er det også vigtigt at vide, hvordan man udregner Facebooks billedstørrelser til mobil også. Det bliver en smule mere teknisk og dynamisk, når vi snakker mobilstørrelser – men det er vigtig viden generelt. Når man arbejder i billedstørrelser til mobil, så skal man forstå udtrykket “Aspect Ratio” – direkte oversat er det formatforhold. Og så igen oversat til simpel dansk: Det er forholdet mellem bredden og højden på dit billede. Hvis vi tager “Landscape” (når telefon er vendt på siden for bredere visning), så er formatforholdet “16:9” – men hvad betyder det?

Det betyder, at for hver gang du har 16 i bredde, så skal du have 9 i højden. For at gøre regnstykke nemt, betyder det altså at, hvis du gerne vil have 1600 pixels i bredden, så skal du også have 900 i højden. Så holder den forholdet i formatet. Så længe man arbejder indenfor de angivne formatforhold, så vil det content/billede man laver altid passe med formaterne; uanset hvilken telefon eller tablet det bliver set på – smart!

Aspect Ratio (formatforhold)Foreslået pixelstørrelser*
Landscape / Horisontal (100% dækning)16:91600 x 900
Kvadratisk / Nyhedsstrøm1:11000 x 1000
Vertikal (Facebook + Instagram)4:51200 x 1500
Vertikal (kun Facebook)2:31200 x 1800
Portræt / Vertikal (100% dækning)9:16900 x 1600

*Det er WeMarkets foreslåede pixelstørrelser til Facebook. Det er nok lidt højere, end hvad Facebook selv vil foreslå. Dette er et spørgsmål om komprimering og at spare plads på deres servere. Jo større pixels der er –  jo mere plads tager det på deres servere… Men det behøver du ikke tage så meget hensyn til (de tjener nok ;-)) – Det vigtigste er, at dit billede bliver så præsentabel som muligt – og det er større pixelværdier med til at give.

Andre relevante artikler:

LinkedIn billedstørrelser

Facebooks tekstregler

 

Jannick er Partner i WeMarket og står for mange af de administrative ting og sørger for at kunderne får hvad de betaler for. Derudover, så har Jannick en meget bred-funderet viden indenfor digital markedsføring, men arbejder primært med de sociale medier.