Få styr på din datadisciplin og øg din annonce-performance
Styrk din datadisciplin og øg din annonceperformance ved at bruge præcise data til at optimere dine kampagner og målrette dine kunder mere effektivt.
Få styr på de optimale billedstørrelser til Facebook, og lær, hvordan du kan optimere dine opslag for bedre visuel kvalitet og engagement.
(Se i bunden af dette indlæg, for en overskuelig oversigt over alle Facebooks billedstørrelser)
I dette indlæg, vil jeg prøve at guide dig igennem alle de forskellige størrelser af billeder på Facebook.
Selvom man ikke bemærker det, så er der rigtigt mange forskellige størrelser på billeder på Facebook – og jeg vil her prøve at skabe et overblik over det hele her.
Jeg har valgt at starte med at fortælle lidt om størrelsen på Facebook cover billede, da det nok er det, som folk (inklusiv mig selv), har googlet størrelsen på flest gange. Det er dog også en af de sværeste at give et decideret svar på. Grunden til dette er, at afhængig af hvilket device du ser et cover-billede på, så vil du nok løbe ind i nogle problemer med at få den korrekte visning.
Både firmaer og privatpersoner bruger dette, og er derfor relevant for stort set alle. Jeg har derfor lavet en lille grafik, der giver alle dimensionerne på Facebook cover billedet.
Obs: Bemærk at grafikken herunder ikke er opdateret og der er nogle nye rammer for coverbilledet. Du skal tænke på hvilket device du tænker at dit coverbillede skal vises mest på:
Desktop: 820 x 312
Smartphones: 640 x 360
Anbefaling fra WeMarket: Lav dit cover billede således det er 820 x 360, på den måde har du den rigtige bredde til desktops og den rigtige højde til Smartphones. Grunden til at dette kan give mening er at hvis du centrerer din tekst og/eller det du gerne vil have fokus på i midten af din grafik, så vil du kunne få et flot resultat på begge devices, uden at det bliver beskåret af Facebook eller dit device. Så sørg for at have godt med white-space i siderne og toppen af din grafik og du burde kunne lave et coverbillede til Facebook der er flot både på desktop og smartphones
Her har jeg vist alle dimensionerne og hullerne, som der kunne være med i ens overvejelser. Enten hvis man selv skal lave en grafik – eller skal have en anden til det.
Hvis du har en Facebook-side, så er det meget vigtigt, at give et godt indtryk ved første blik – og det kan man netop gøre, ved at have et flot coverbillede i den rette størrelse. Derfor skal man tænke på ting som:
Der er mange ting, som kan gå med i overvejelserne af dit valg af Facebook cover foto – og der er et utal af muligheder på, hvordan du kan bruge denne. Det vil jeg lade dig (eller din grafiker) om; her er blot et lille værktøj til dig.
Hvis du blot ønsker at uploade et helt normalt billede til Facebook på din væg, som udnytter det maksimale plads, så skal du bruge et billede, som er kvadratisk og mindst 504 x 504. Hvis du uploader et billede, som ikke er kvadratisk, men fx er i bredformat, så vil Facebook automatisk prøve at tilpasse det 504 px i bredden, og derefter ned-/opskalere højden på billedet, så det passer proportionelt med 504 i bredden.
Thumbnails af billeder (albums, o.l.) vil altid være kvadratiske.
Et godt tip: Er altid at prøve at uploade billeder i kvadratisk eller bredformat. Dette giver den bedste synlighed på Facebook.
Anbefalet billedstørrelse: 1200 x 1200 el. 1200 x 900
I dette tilfælde vil billedet være 484 x 252 i Facebooks nyhedsstrøm. Hvis billede er meget lille i størrelsen, så kan det blive displayet ved siden af link teksten. Bredformat vil komme ned i en boks, som er 155 px bred. Portrætformat vil blive vist med en højde på 114 px.
Et godt tip: Prøv altid at bruge 484 x 252 eller højere opløsning. Igen vil dette være med til at give det største billede i nyhedsstrømmen.
Anbefalet billede størrelse: 1200 x 628 / 1910 x 1000* / 1200 x 1200*
*NYT: I november 2018 åbnede Facebook op for at billeder til link-formatet kan laves anderledes. Det betyder, at du nu kan bruge stående og kvadratiske billeder også. De er opdateret ind i cheatsheet’et i bunden af denne side også.
Størrelsen du skal bruge til video er 504 x 283
Et godt tip: Sørg for, at når du har uploadet din video, at sætte et godt thumbnail, som vil blive vist i newsfeedet.
Bemærk: I november 2018 indførte Facebook en 3%-fejlmargin på pixel-ratios. Det vil sige, at de ser lidt mere igennem fingre på ratio’en og beskærer lidt af billedet selv. Det kan dog ikke anbefales. Når du ved nedestående, så er der jo ingen grund til at lave fejl 😉
Herunder kan du finde en lille oversigt over nogle af de mest brugte billede størrelser på Facebook for private – nogle af dem gør sig også gældende for annoncer.
Image Type |
Width |
Height |
---|---|---|
Facebook standard billede | 1200 px | 1200 px |
Facebook link billede | 1200 px | 628 px |
Facebook cover billede | 828 px | 315 px |
Facebook video | 504 px | 283 px |
Facebook profilbillede | 160 px | 160 px |
Facebook profilbillede (timeline) | 32 px | 32 px |
Facebook gruppebillede | 1640 px | 856 px |
News feed vertical | 1200 px | 1650 px |
Idet at jeg også selv sidder medFacebook annoncering i min dagligdag, så har jeg også lavet et lille cheatsheet, som andre annoncører frit kan benytte sig af. Herunder er størrelserne på alle de optimale Facebook annonce størrelser kategoriseret efter placering.
Man har mulighed for at vælge et specifikt billede/video til hvert enkelt placering, det kræver dog unødvendigt meget arbejde at optimere sin ene annonce til alle de størrelser.
Jeg har derfor givet mine anbefalinger med, i forhold til hvilke billedstørelser vi har set fungere bedst på tværs af vores kunder.
I takt med at den digitale verden foregår mere og mere på mobil, så er det også vigtigt at vide, hvordan man udregner Facebooks billedstørrelser til mobil også. Det bliver en smule mere teknisk og dynamisk, når vi snakker mobilstørrelser – men det er vigtig viden generelt. Når man arbejder i billedstørrelser til mobil, så skal man forstå udtrykket “Aspect Ratio” – direkte oversat er det formatforhold. Og så igen oversat til simpel dansk: Det er forholdet mellem bredden og højden på dit billede. Hvis vi tager “Landscape” (når telefon er vendt på siden for bredere visning), så er formatforholdet “16:9” – men hvad betyder det?
Det betyder, at for hver gang du har 16 i bredde, så skal du have 9 i højden. For at gøre regnstykke nemt, betyder det altså at, hvis du gerne vil have 1600 pixels i bredden, så skal du også have 900 i højden. Så holder den forholdet i formatet. Så længe man arbejder indenfor de angivne formatforhold, så vil det content/billede man laver altid passe med formaterne; uanset hvilken telefon eller tablet det bliver set på – smart!
Aspect Ratio (formatforhold) | Foreslået pixelstørrelser* | |
---|---|---|
Landscape / Horisontal (100% dækning) | 16:9 | 1920 x 1080 |
Kvadratisk / Nyhedsstrøm | 1:1 | 1200 x 1200 |
Vertikal (Facebook + Instagram) | 4:5 | 1200 x 1500 |
Vertikal (kun Facebook)** | 2:3 | 1200 x 1800 |
Portræt / Vertikal (100% dækning) | 9:16 | 1080 x 1920 |
*Det er WeMarkets foreslåede pixelstørrelser til Facebook. Det er nok lidt højere, end hvad Facebook selv vil foreslå. Dette er et spørgsmål om komprimering og at spare plads på deres servere. Jo større pixels der er – jo mere plads tager det på deres servere… Men det behøver du ikke tage så meget hensyn til (de tjener nok ;-)) – Det vigtigste er, at dit billede bliver så præsentabel som muligt – og det er større pixelværdier med til at give.
** Facebook laver deres regler om ift. dette format og det vil højst sandsynligvis udgå 100%. Ændringen sker, da de ønsker at skifte 100% til 4:5 formatet og ændre en smule på, hvor meget tekst der bliver vidst på annoncerne. De går fra at vise 7 linjer tekst (over billedet) til kun 3 linjer til før du skal klikke på “Se mere” / “See more” .. Den officielle udmelding omkring Facebooks billedstørrelser og 4:5 ændringen kan du finde hos Facebook selv
Andre relevante artikler:
Hos WeMarket tilbyder vi virksomheder en benchmarkrapport, som sammenligner deres marketingindsats med de vigtigste konkurrenter. Du bestemmer selv, hvem vi skal sammenligne med.
Vi har specialiseret os i at afsætte fysiske varer online og vækste webshops – og det kan du nu få glæde af, selvom du ikke er kunde i forvejen.
Det koster ingenting.