Skrevet af: Trine Olsen
29. oktober 2018

Sådan opsætter du Instagram Shopping

Allerede før sommer blev til efterår, var Instagram klar med den nye og længe ventede funktion – Instagram Shopping. Specielt virksomheder, der arbejder med mode, har set frem til, at funktionen ville blive tilgængelig.

Det har de, da Instagram har udviklet sig fra at være et inspirationsmedie til at være et opdagelsesværktøj med stor evne til at påvirke forbrugernes købsvaner.

Med så stort et salgspotentiale har det længe ærget virksomheder, at mere direkte salg gennem platformen ikke var muligt. Det er det nu!

I dette blogindlæg får du en gennemgang af, hvad funktionen kan samt en guide til, hvordan du sætter det op for din virksomhed.

Hvad er Instagram Shopping?
Instagram Shopping er en funktion, der gør det muligt for dig at tagge op til fem produkter pr. billede eller 20 produkter pr. karussel, du lægger op på Instagram. Et opslag på Instagram med taggede produkter vil typisk se sådan her ud:

Når man trykker på billedet, kommer der en lille pil til syne ved hvert taggede produkt. Den pil illustrerer, at du kan få flere informationer ved at trykke på den. Produktdetaljerne trækker Instagram automatisk fra et produktkatalog tilknyttet din virksomheds Facebook Business Manager. Smart.

Det vil altså sige, at du med Instagram Shopping vil kunne lede brugerne ind til mere detaljerede billeder af dine produkter, produktbeskrivelser samt en mere tydelig pris. Herfra kan du lede brugeren direkte ind til webshoppen, hvor det taggede produkt kan købes.

Se eksempel herunder (læg her mærke til de sidste to slides i GIF’en):

Derfor er det smart
Før Instagram Shopping-funktionen trådte i kraft, skulle du som virksomhedsejer selv sidde manuelt og tilføje alle relevante produktinformationer til hvert billede. Produktdetaljerne blev ofte tilføjet i en kommentar nedenunder billedet.

Derfor kunne du heller ikke være sikker på, at alle, der så dine opslag faktisk også fik produktinformationerne med. Før var det altså både en tidskrævende og ikke nødvendigvis specielt effektiv proces.

Nu er det meget hurtigere for dig at komme igennem, og du kan være mere sikker på, at oplysningerne faktisk ses af potentielle kunder. I stedet for det famøse ”Link i bio”, er rejsen til din webshop og et potentielt køb nu også meget lettere for kunden.

Som en lille ekstra bonus får du med Instagram Shopping ledt mere trafik ind på din webshop. Trafik du kan anvende til remarketing og vende til endnu mere salg. Det er ren win win.

Sådan kommer du i gang
For overhovedet at kunne anvende Instagram Shopping, skal din virksomhed primært sælge fysiske produkter, og du skal overholde Instagrams/Facebooks handelspolitik – hvordan du gør det, kommer vi til lidt senere.

Herefter skal du have oprettet en Facebook Business Manager og forbundet din Instagram-profil til den. Din Instagram-profil skal i øvrigt være konverteret til en virksomhedsprofil. Hvis du ikke ved, hvordan du gør det, kan du se det her.

Når din Instagram-profil er tilknyttet din Facebook Business Manager, kan den sættes i forbindelse med et produktkatalog, som alle produktinformationerne kan hentes fra.

Nu kan du gå i gang med at sætte Instagram Shopping op (min business manager er opsat på engelsk, derfor engelsk på billederne):

1. Log på din Facebook Business-side. Din Facebook-side skal anvende sideskabelonen ”Shopping”. Den finder du her:

Skridt 1

Den skal du klikke på.

2. Acceptér her Facebooks/Instagrams handelsvilkår:

3. Instagram Shopping tillader ikke, at du anvender ”Message to buy”, så i næste skridt skal du vælge ”Check out on another website”:

4. Næste skridt i oprettelsen af en shop på Facebook er valg af valuta:

5. Nu har du oprettet en shop. Næste skridt er så at få fyldt din shop med nogle produkter. Det gør du ved at trykke ”Add product”:

I den formular der nu popper op, tilføjer du alle de informationer, du har på et produkt. Du kan blot kopiere fra din webshop. Tilføj gerne et par produkter. Når du har føjet nogle produkter til din shop, opretter Facebook automatisk et nyt produktkatalog i din Business Manager. Det skal du nu ind og finde.

6. Det finder du herunder:

7. Når det rette katalog er valgt, klikker du på ”Product data sources” i den vandrette menu i toppen og derefter på ”Add Data Source ”:

8. Her kan du vælge, hvordan du vil føje dine produkter til det nye katalog. De fleste af vores kunder har et produktfeed i xml-format, som skal uploades samlet. Det gør du her:

9. Derefter udfylder du alle relevante felter – de fleste har ikke login på produktfeedets URL:

Det vil være en god ide at sætte produktfeedet til at opdatere om natten.
10. Når felterne er udfyldt, kan du trykke ”Start upload”, og produkterne fra dit produktfeed vil nu blive trukket over i det nyoprettede katalog.

Hvis du går tilbage under shoppen på din Facebook-side, vil du se, at den nu indeholder alle produkterne fra dit feed. Fedt.

Når alle ovenstående trin er gennemført, skal du blot have tålmodighed. Instagram vil nu gennemgå din konto med henblik på at godkende den til Instagram Shopping. Det vil i de fleste tilfælde tage et par dage, før funktionen bliver tilgængelig i Instagram.

Du ved, du er blevet godkendt, når du har en ekstra mulighed for at tagge, nemlig ”Tag produkter” lige under ”Tag personer”:

Når du trykker på den, kan du, som tidligere nævnt, tagge op til fem produkter pr. opslag ved at vælge dem direkte fra dit produktkatalog.

Funtion udelukket fra annoncering – for nu
Desværre er Instagram Shopping funktionen endnu ikke tilgængelig ved oprettelse af annoncer. Det vil sige, at du forsat kun kan linke ind til bestemte landingssider gennem en annonce på Instagram, du kan ikke lede forbrugeren indtil produktdetaljer og pris.

Mon ikke denne funktion er noget, Instagram arbejder på allerede.

Trine har en kandidat i Informationsvidenskab og erfaring fra en tidligere stilling som Social Media Manager hos Unilever Danmark. Her hos WeMarket arbejder Trine med markedsføring for forskellige virksomheder, heriblandt WeMarket selv.