Skrevet af: Christian
4. august 2017

Hvorfor vælger Google at skifte deres indeks til Mobile First?

Ifølge StatCounter’s opgørelse over brugen af søgemaskiner på desktop, mobil, tablet og konsol i juli 2017 ligger Google på, hold nu fast, en global markedsandel på 92,01%.

Der er således meget langt ned til de nærmeste konkurrenter, Bing med en markedsandel på 2,55% og Yahoo med 2,23%. Men hvordan kan det være, at Google er så populær en søgemaskine?

Svaret er lige til: Relevans

Overskriften siger næsten det hele, men det tåler at blive understreget. Google er suverænt den mest anvendte søgemaskine, fordi Google formår at levere de mest relevante resultater, når brugerne søger efter informationer, produkter eller noget helt tredje.

Google arbejder lige nu på at forbedre deres service for brugerne. Desktop search eller søgninger fra computer har altid udgjort langt de fleste søgninger. Derfor har Googles primære interesse naturligvis også været at rangere søgeresultaterne ud fra en algoritmisk analyse af desktop versionen af en hjemmeside.

For et par år siden kom tiden så endelig. Antallet af mobile søgninger oversteg antallet af søgninger fra desktop. I hvert fald på 10 af Googles vigtigste markeder. Det kommer derfor i kølvandet på en opdatering af Googles algoritme, der netop skal fremme de mobile hjemmesider.

Byd velkommen til det mobile indeks: Mobile First!

For første gang nogensinde, siden de to ph.d. studerende Larry Page og Sergej Brin etablerede Google i 1998, har de valgt at ændre deres indeks. Fra Desktop Search til Mobile First. Men hvad betyder det så for dit website?

Google er allerede nu i gang med at udrulle det nye mobile indeks, og det bliver de ved med hen over de næste mange måneder. Det betyder, at hvis du ikke har et responsivt website design, så skal du agere nu.

Du kan i nedenstående video se, hvordan et website med responsivt design tilpasser sig, alt efter hvilken skærmstørrelse eller enhed man anvender.

Hvad så hvis man anvender to websites? En desktop version og en mobil version.

Hvis du ikke har et responsivt website, men i stedet et selvstændigt mobilt website f.eks. (www.m.dit-website.dk), så er det vigtigt, at du tager højde for at optimere dit mobile website fremfor dit desktop website.

Sørg for, at når du arbejder med søgemaskineoptimering og brugeroplevelse af dit website, så skal du implementere alle tiltagene på dit mobile website, og sørg naturligvis for at have canonical tags, så du sikrer korrekt signalering af relationen mellem de to URLér, så der ikke fremkommer duplicate content-problemer.

Content is still king (på dit mobile website)

Du kender det sikkert allerede. Du har masser af indholdsoptimeret tekst på din desktop version og har valgt, at der på den mobile version fremkommer mindre, eller ligefrem ingen indhold, så dine besøgende udelukkende ser dine produkter eller ydelser.

Et eksempel kan være en kategoriside, hvor du på din desktop version har placeret indhold over og eventuelt under produkterne, men hvor det samtidig ikke er nødvendigt for de besøgende at scrolle for at se produkterne. Men på den mobile version er teksten fravalgt, for ellers skal de besøgende scrolle ned for at komme frem til produkterne.

Ovenstående er nu blevet decideret farligt, da Google vælger at rangere dine søgeresultater ud fra din mobile version, og hvis Google ikke kan registrere noget indhold, som kan kobles til søgningen, så er der gode chancer for, at man får en decideret straf for at have tyndt eller ligefrem manglende indhold. Det sker på trods af, at indholdet er til stede, når man åbner desktop versionen.

Det betyder, at vi skal til at tænke i nye metoder, hvorpå at vi opbygger vores sider, så der både er indholdsrig tekst sammen med produkterne, uden at det går på kompromis med brugeroplevelsen. Det er de samme spilleregler som tidligere, at man ikke blot skal indsætte teksten i bunden på mobil versionen, men i stedet sørger for at teksten bliver en integreret del af landingssiden. Hvis teksten blot indsættes i bunden, så er det et stærkt signal til Google om, at teksten ikke er vigtig, da der er minimal chance for, at de besøgende ser teksten. Dette registrerer Google!

Hvad nu hvis man ikke har et responsivt eller mobilt website?

Hvis du hverken har en mobil version eller ét responsivt website, der har gode organiske placeringer og trafik, så vil du snart, hvis ikke du allerede har mærket det, blive straffet, da Google udelukkende vil crawle desktop versionen – blot med deres mobil crawler. Google er allerede godt i gang med at teste det nye indeks.

Er det en fordel at have et responsivt website fremfor et selvstændigt mobilt website?

Ja, det er en fordel at have et responsivt website fremfor to versioner af websitet. Først og fremmest skal man kun søgemaskineoptimere og tænke på brugeroplevelsen på ét website, og samtidig vil alle ens indgående links udelukkende nedarves til ét website.

Hvis du eksempelvis får et indgående link til dit mobile website, f.eks. fra et magasin, blogindlæg, redaktion eller lign, så vil brugerne, når de klikker på linket fra det pågældende medie, udelukkende blive henvist til dit mobile website. Dette er på trods af, at man har en desktop version. Det kan i værste fald betyde, at brugeren vælger at forlade eller lukke siden med det samme, da det ikke er et godt resultat. Dette vil Google registrere som værende en negativ oplevelse.

Quality Neutral Launch

Hvornår vælger Google så at gå fra testfase til endeligt at have et mobilt indeks? Det er naturligvis meget svært at svare på, men Google har meldt ud, at de går efter en såkaldt ”quality neutral launch”. Det betyder, at Google vil implementere ændringerne, når de kan garantere, at kvaliteten af søgningerne ikke bliver forværret. Dette hænger naturligvis sammen med, at det er Googles mål at være brugernes mest foretrukne søgemaskine, og det kan de naturligvis kun være, når de leverer relevante resultater i høj kvalitet.

Er Mobile First Indeks måske allerede outdated?

Allerede nu er der spørgsmål om, hvorvidt mobile first allerede er outdated. Det skyldes, at andre enheder, såsom TV skærme, begynder at have hurtigere og bedre software. Hvorfor så ikke tale til sit TV, smart-watch eller lignende via voice search? Måden hvorpå man vælger at søge efter information, produkter eller ydelser er ved at skifte, og det er langt hurtigere og nemmere helt simpelt at stille et spørgsmål og få informationen læst op eller fremvist.

Ifølge Internet Trends Report 2016 vil mindst 50% af alle søgninger i 2020 være via billedsøgninger eller voice search.

 

Læs også:

Online annoncering
Fokus på hastighedsoptimering

Med en Professionsbachelor i International Handel og Markedsføring har Christian en bred viden om markedsføring med i bagagen. Derudover er han vores autodidakte SEO-troldmand - alt der er værd at vide om SEO, ved Christian. Derfor er han den oplagte VækstPartner hos WeMarket.