Skrevet af: Patrick Christiansen
4. februar 2019

Hvad er Google Tag Manager – og hvorfor skal du bruge det?

Google Tag Manager bruges mere og mere inden for online marketing – men hvad er Google Tag Manager? Og er værktøjet overhovedet relevant for dig? Hvis du er i tvivl, så spørg dig selv:

  • Har du en hjemmeside?
  • Vil du gerne vide hvad dine besøgende foretager sig på sitet, og hvor de kommer fra – fx ved hjælp af Google Analytics eller Facebook Analytics?
  • Lyder det besværligt, at indsætte scripts i kildekoden?

Hvis ja, så kan du gøre dit liv nemmere med Google Tag Manager!

En af de absolut største fordele ved værktøjet er nemlig, at du kan håndtere dine tracking-scripts i Google Tag Managers brugervenlige interface – frem for at skulle navigere rundt i din hjemmesides kildekode.

Her kan du se et skærmbillede fra de to verdener – hvilken kan du bedst overskue?

Kildekode eksempel

Kildekoden

eller

Google Tag Manager layout

Google Tag Manager

 

Medmindre du er udvikler med stor hang til kode, så gætter jeg på, at du føler dig bedst tilpas med nederste skærmbillede (Google Tag Manager). I så fald er du landet på det rette blogindlæg.

Men inden vi lader os rive for meget med af den gode stemning over Google Tag Managers brugervenlighed, så må jeg lige lave en mindre disclaimer:

Disclaimer: Google Tag Manager virker først, når GTM-koden er indsat i kildekoden.

Men hey. Var det ikke netop kildekoden, vi forsøgte at slippe udenom?

Jo. Men først må du lige “bide i det sure æble” en enkelt gang – hvis du vil. Og hvis ikke, så kan du også få din udvikler til at indsætte GTM-koden i kildekoden for dig.

Herefter er du selvkørende og kan selv indsætte og opdatere en lang række øvrige koder/scripts i GTM-interfacet, uden at du skal lægge vej forbi kildekode eller udvikler hver gang.

Nu hvor jeg har kastet bomben, disclaimeren, så lad os vende tilbage til the basics.

 

Sådan opsætter du Google Tag Manager

 

Log ind på www.tagmanager.google.com med din Google konto

Log ind på din Google konto

 

Klik på “Create Account”

Opret Google Tag Manager konto

 

Tilføj et par detaljer om din virksomhed

Tilføj virksomhedsdetaljer i Google Tag Manager

Opsæt container i Google Tag Manager

 

Acceptér betingelserne

Acceptér Google Tag Manager betingelserne

Sådan! Du har nu oprettet en GTM-konto på din virksomhed.

Og nu kommer grunden til min disclaimer:

En GTM-kode dukker op på din skærm. Dén skal indsættes i kildekoden.

Installér din Google Tag Manager kode

Hvis GTM-koden ikke kommer frem kan du selv finde den her:

Find Google Tag Manager koden her

For at installere Google Tag Manager på din hjemmeside, skal GTM-koden indsættes i kildekoden. Her er en guide, som viser hvordan: https://developers.google.com/tag-manager/quickstart. Den kan du følge, eller du kan sende den til din udvikler, hvis du gerne vil undgå at rode rundt i kildekoden.

Måske går der noget tid førend din udvikler har tid til at indsætte GTM-koden, fx. pga. travlhed. Men det behøver ikke at stoppe dig. For du kan godt opsætte koder/scripts i Google Tag Manager allerede inden GTM-koden er indsat i din kildekode. Din opsætning vil dog først fungere i praksis når GTM-koden er indsat i kildekoden på dit website.

Hint! Hvis du vil teste om din opsætning virker og sender korrekt information til fx Google Analytics, inden GTM-koden er installeret på sitet, så kan du bruge Tag Manager Injector. Tag Manager Injector er også brugbar, hvis du gerne vil opsætte og finpudse dine tags på en testkonto, hvor du er fri til at rode og lave en masse fejl, før du kopierer opsætningen over til den rigtige konto. Mere om det i et senere blogindlæg.

Hvordan virker Google Tag Manager?

Inden du begynder opsætningen af koder/scripts i Google Tag Manager er det selvfølgelig en fordel, at du ved lidt om hvordan værktøjet virker.

Det vigtigste at kende til i Google Tag Manager er:

  • Tags
  • Triggers
  • Variabler

Det er dem, du ser her:

Tags, triggers og variabler i Google Tag Manager

Et tag bruges til at samle og sende data til fx Google Analytics og Facebook Analytics. Men tagget køres kun, hvis en trigger affyres. Og nu kommer så variablerne ind i billedet, for de bruges til at bestemme betingelserne for, hvornår triggeren skal affyres.

Et eksempel:
Hvis vi tager udgangspunkt i denne URL “www.wemarket.dk/hvad-er-google-tag-manager”, så kunne en betingelse være, at variablen “Page URL” skal indeholde “/hvad-er-google-tag-manager”. Først når den betingelse er opfyldt, affyres triggeren “Page View” og tagget kører.

Gav ovenstående mening? Hvis ikke – så fortvivl ej.

Som du måske har opdaget, kan det hurtigt blive ret indviklet at forklare forholdene mellem tags, triggers og variabler. Men det heldige er så, at du sagtens kan sætte de mest basale tags op alligevel – Google Analytics og Facebook sporing eksempelvis – selvom forholdet mellem tags, triggers og variabler måske ikke står dig helt klart lige nu. Så får du noget hands-on-erfaring og kan sidenhen dykke mere ned i emnet, for at få en dybere forståelse.

Jeg løste selv mine første basale GTM-opgaver ved hjælp af videoguides og blogindlæg på nettet, som viste mig hvordan jeg skulle sætte basale tags op – uden at jeg helt forstod alle sammenhænge.

Du er altid velkommen til kontakte WeMarket, hvis du har spørgsmål eller skal bruge hjælp til Google Tag Manager 🙂

Patrick er SEO-konsulent hos WeMarket, og han er uddannet markedsføringsøkonom med speciale i digital markedsføring. Patrick elsker målbare resultater, og hans systematiske og analyserende tilgang til tingene gør ham særligt interesseret i den tekniske del af SEO-arbejdet.