Skrevet af: Patrick Christiansen
4. maj 2018

Gratis SEO med Google Search Console

Vil du gerne have flere besøgende på din hjemmeside?

Så er søgemaskineoptimering et oplagt område at fokusere på. Og du kan faktisk gøre rigtig meget selv for at få flere besøgende – også selvom du ikke har meget erfaring med SEO. De første skridt kan du endda tage ganske gratis – uden at skulle investere i dyre SEO-værktøjer. Der findes nemlig gratis værktøjer derude. Ét af dem er Google Search Console, som er forbundet med det andet gratis værktøj Google Analytics.

Selve opsætningen kræver lidt teknisk viden, men det er med garanti en opgave, som din udvikler hurtigt kan løse. Der skal nemlig være en sporingskode til stede på din hjemmeside, så Google har mulighed for at vise dig vigtige data om, hvordan din hjemmeside klarer sig i søgeresultaterne.

Eksempler på, hvad du kan se i Google Search Console

  • 16 måneders data om dit website
  • Hvilke søgeord din hjemmeside får trafik fra
  • Om der er problemer med indekseringen af din hjemmeside.
  • Og meget mere…

Du finder Google Search Console på adressen www.google.com/webmasters/tools  

Vær opmærksom på, at der i skrivende stund (maj 2018) findes 2 versioner af Google Search Console. Her tages udgangspunkt i den nye version, som du finder her:

 

Hvilke søgeord får min hjemmeside trafik fra?

Du kan i dag se din hjemmesides mest trafikskabende søgeord for de seneste 16 måneder. Tidligere (i det gamle Search Console) kunne man kun se tre måneders data, men med den nye version er der altså åbnet op for et endnu større datagrundlag. Det er fedt, fordi du på den måde også kan få indblik i de sæsonudsving, der findes i søgeordstrafikken på dit marked.

For at se hvilke søgeord din hjemmeside får trafik fra, gør du følgende:

 

  • Åbn det nye Google Search Console.
  • Klik på “Effektivitet”
  • Vælg visning for sidste 16 måneder.
  • Vælg “Samlet antal klik”
  • Du kan nu se de søgeord, som skaber flest kliks til dit website.
Du kan herefter vælge at se information om:

  • Samlet antal eksponeringer
  • Gennemsnitlig klikrate
  • Gennemsnitlig position

 

Hvordan optimerer jeg så min hjemmeside mod disse søgeord?

Nu er opgaven så at øge antallet af kliks på de relevante søgeord. Tag derfor et kig ned ad listen med søgeord og vurdér, hvor de lavest hængende frugter er. Altså hvor du kan opnå den største effekt med den mindst mulige indsats.

Lad os tage et eksempel: Du har måske et yderst relevant søgeord, som allerede får relativt godt med trafik, selvom det er at finde på placering nummer 9. Hvad tror du, der ville ske, hvis det lå på placering nummer 7, eller 3, eller 1? Jeg garanterer dig: Flere vil klikke! Og hvordan banker du så din hjemmeside opad i søgeresultaterne på sådan et søgeord?

Jo, det gør du ved at optimere den landingsside, som rangerer på det pågældende søgeord. Måske ved du allerede, hvilken landingsside det er, men hvis ikke, så kan du finde ud af det sådan her:

  • Klik på søgeordet.
  • Vælg “sider”.

Sådan! Du har nu et overblik over, hvilke landingssider som får trafik fra det pågældende søgeord:

 

Dit fokus skal nu lægges på den landingsside, som du satser på. Det kan også være, at du opdager, at der simpelthen helt mangler en målrettet landingsside til det pågældende søgeord.

Tjekliste til målretning af landingsside:

Når du har afklaret, hvilket søgeord du går efter – fx det du har fundet via Google Search Console eller via søgeordsanalyse (gerne begge dele), så er du klar til at optimere den pågældende landingsside. Her er det først og fremmest vigtigt, at du kommer omkring:

  • Sidetitel
  • Metabeskrivelse
  • Hovedoverskrift
  • Brødtekst
  • Evt. URL

Sidetitel, metabeskrivelse og URL er de SEO-parametre, som vises i søgeresultaterne, og som skal få brugerne til at klikke på netop din landingsside. Tilsammen kaldes de en snippet. Her er et eksempel på, hvordan sådan en snippet kan se ud:

Denne snippet er optimeret mod søgeordet “søgemaskineoptimering”. Derfor dukker den op, når nogen søger på “søgemaskineoptimering” i Google.

Sidetitel

Som du kan se, fremgår søgeordet “søgemaskineoptimering” som det første i sidetitlen. Det er selvfølgelig ikke tilfældigt. Årsagen er, at Google – ligesom os mennesker – læser fra venstre mod højre. Google anser derfor de første ord i sidetitlen for at være vigtigere end de sidste.

Metabeskrivelse

Søgeordet “søgemaskineoptimering” fremgår også af metabeskrivelsen i eksemplet og fremhæves derfor med fed, når nogen søger på “søgemaskineoptimering” i Google. Derfor er det også en god idé, at du også skriver dit søgeord i metabeskrivelsen.

Derudover skal du selvfølgelig skrive både sidetitel og metabeskrivelse, så du giver din målgruppe lyst til at klikke. Et godt værktøj, når du skriver indhold til dine snippets, er “SEOmofo’s snippet optimizer”. Her kan du hele tiden se, hvordan din snippet vil komme til at se ud i Google’s søgeresultater, og hvor mange tegn du har at gøre med.

URL (ikke altid nødvendig at ændre)

Nu skulle man så tro, at vi havde valgt at kalde URL’en “/soegemaskineoptimering”. Og det ville da også være oplagt. Men vi har kaldt den “/seo”, som også er relevant (fordi SEO er den engelske forkortelse for søgemaskineoptimering). Det har ikke forhindret os i at nå side 1 i Google på søgeordet. Men… hvis du vælger at ændre din URL, så er der lige en teknisk detalje, du skal være opmærksom på: Husk altid at redirecte fra den gamle URL til den nye, så brugerne og Googles bot ikke lander på en fejlside, hvis de forsøger at tilgå den gamle side. Eksempelvis har WeMarket oprettet et redirect fra https://wemarket.dk/soegemaskineoptimering til https://wemarket.dk/seo. Det betyder, at uanset hvilket af disse to links du klikker på, så vil du lande på den sidstnævnte.

Overskrifter og brødtekst er nogle af de parametre, som brugeren møder, når de lander på landingssiden.

Overskrifter

Hovedoverskriften fortæller Google – og brugerne – hvad den pågældende landingsside handler om. Derfor bør søgeordet skrives ind i hovedoverskriften som i eksemplet her:

 

Hvis du har mulighed for det i dit CMS-system (der hvor du redigerer siden), så sørg for at formatere hovedoverskriften som en sådan. Typisk har man muligheden for at vælge “Overskrift 1”, “Hovedoverskrift” eller “H1” for at sikre, at overskriften også opfattes som en hovedoverskrift, når Google’s crawler læser selve koden bag siden.

Brødtekst

Sørg for at teksten på din landingsside også er målrettet søgeordet. Det gør du ved at skrive indhold, som er relevant for søgeordet. I den forbindelse kan du nævne søgeordet af og til (undgå at spamme siden til med søgeordet), ligesom det er fint at nævne relaterede begreber i de forskellige afsnit. Hvis du skimmer lidt af teksten på https://wemarket.dk/seo, kan du se, hvad jeg mener.

Bonustip: I Google Search Console kan du også tjekke, om der skulle være problemer med indekseringen af din hjemmeside. Det kan du se ved at klikke på “Dækning af indeks” her:

Husk, at rådene her kun udgør en lille del af SEO-arbejdet. Man skal starte et sted, og hvis du implementerer disse råd, så er du i hvert fald i gang. Herefter kan du se nærmere på øvrige SEO-muligheder for dit website. Eksempelvis søgemaskineoptimering af dine billeder, linkbuilding eller hvis du har mod på noget mere teknisk: hastighedsoptimering af hjemmesiden.

Patrick er SEO-konsulent hos WeMarket, og han er uddannet markedsføringsøkonom med speciale i digital markedsføring. Patrick elsker målbare resultater, og hans systematiske og analyserende tilgang til tingene gør ham særligt interesseret i den tekniske del af SEO-arbejdet.