Skrevet af: Mark Blandebjerg
22. januar 2021

Google CSS Partner – Sådan sparer du 20% på Google shopping

Bruger du Google shopping og benytter du stadig Google’s egen CSS? Hvis ja, så læs med her og spar 20 % i spend med Google CSS partner

Jeg ser rigtig ofte at ansvarlige for webshops stadig benytter Google’s egen standard CSS og dermed går glip af en kæmpe konkurrencefordel samt skalering.

Ved at skifte CSS opnår du en besparelse på 20 % på Google Ads. Dette gør at du meget enkelt kan hæve ROAS og budget, så du kan konkurrere imod konkurrenterne.

I dette blog får du indsigt i hvad CSS er og hvorfor det er så vigtigt, når du bruger Google shopping.

Hvad er CSS?

En Comparison Shopping Service (CSS) er en hjemmeside, der samler produkttilbud fra webshops på Google, for derefter at sende brugerne til webshoppen for at foretage et køb.

Hjemmesiderne markeret med røde pile nedenfor er eksempler på CSS partnere.

Hvad er Google CSS partner?

Som du måske kan huske i forbindelse med EU’s kamp mod Google i 2017, så blev Google idømt en bøde på 18 milliarder på grund af deres dominerende position på Google, hvilket EU mente var ulige konkurrencevilkår. Ikke nok med det, så blev Google nødt til at give andre prissammenligningstjenester adgang til deres shopping platform, så de kunne konkurrere på lige vilkår med Google.

For hurtigt at skabe konkurrence oprettede Google et CSS Partner program, hvor CSS partnere blev tilbudt 20 % rabat på klikprisen. Dette betyder, at hvis du benytter en CSS partner, kan du spare 20 % i klikpris.

Hvad betyder det for dig?

Hvis du ikke aktivt har gjort noget for at skifte CSS, så har du Google’s egen Google Shopping CSS. Med andre ord, så får du ikke rabat på klikprisen.

Et eksempel er, hvis du giver 2,50 kr. pr. klik, så giver din konkurrent, der benytter en CSS partner, kun 2 kr. Hvis vi samler dette over et helt måned, f.eks. hvis du betaler 10.500 kr. i spend, så giver din konkurrent 8.400 kr. for præcis det samme. Med andre ord, så kan de opnå en højere ROAS. Dette er en kæmpe konkurrencefordel.

For at benytte en CSS, så skal man ofte betale for at benytte softwaren. Hos WeMarket tilbyder vi alle vores kunder dette GRATIS!

Er der nogen ændringer i benyttelsen af Google Shopping?

Der er generelt ingen ændringer, når du vælger at skifte CSS til en CSS partner på Google Shopping. Du får blot et nyt Google Merchant Center, der bliver koblet til din Google Ads konto. Derudover kører alt, som det plejer.

Kom i gang med CSS

Kunne du tænke dig at høre mere om CSS, eller har du brug for hjælp til at opsætte CSS? Så tøv endelig ikke med at kontakte os her!

Mark er VækstPartner i WeMarket og har flere års erfaring inden for Google Ads, sporing og projektledelse. Derudover har Mark en professionsbachelor i Digital Konceptudvikling og har tidligere været hos andre bureauer. Alt dette gør Mark til en ekspert indenfor digital marketing, både praktisk og strategisk.