Skrevet af: Jesper Mikkelsen
14. januar 2020

Google Adwords display banner størrelser

De fleste kender bannere på diverse nyhedsmedier. Nogle kan lide dem, mens andre hader dem. De bannere, du ser, kan i nogle tilfælde være målrettet specifikt til dig (og personer, der minder om dig), og i andre tilfælde være sendt afsted mere bredt. Bannere har eksisteret lige så længe som det kommercielle internet, men de er ikke længere så irriterende som i 90’erne og 00’erne, hvor de ofte blinkede, bimlede og bamlede og nogle gange fik du dem også vist i pop-ups.

Heldigvis er de dage ovre, og der er typisk større krav til, at dine bannere ikke må være forstyrrende i form af blinkende effekter, pop-ups mv.

Uanset hvad du synes om bannere, kan bannerannoncering være godt, når du vil skabe opmærksomhed og salg om dit produkt eller dine ydelser. I dette indlæg lærer du om de forskellige displaybannerstørrelser, som Google tilbyder. Derudover får du en kort introduktion til nogle af de målretningsmetoder, der findes, når du skal have vist dine nye displaybannere.

Et af de mest brugte programmer til bannerannoncering er Google Displaynetværket, som du styrer igennem Google Adwords. Der findes et utal af forskellige display bannerstørrelser – Google har valgt at understøtte de mest gængse størrelser, som er standard i branchen. Overholder du Googles displaybannerstørrelser, kommer du således langt – også gennem andre netværk.

Googles displaybannerstørrelser er ens i hele verden. I enkelte lande findes der dog ekstra størrelser, som kun er regionalt tilgængelige. I denne oversigt har vi taget udgangspunkt i de bannere, der er tilgængelige i hele verden på Googles Displaynetværk.

Længere nede på denne side finder du en overskuelig liste over alle de tilgængelige Google displaybannerstørrelser. Klik her for at komme direkte til den komplette oversigten.

Vil du i stedet nøjes med kun at lave enkelte bannere, så vælg de bannerstørrelser der typisk klarer sig bedst her.

 

Forskellige former på bannerannoncer

De forskellige Google displaybannerstørrelser kan groft opdeles i 4 kategorier:

Kvadrat og rektangel
Bannerne er formede som små bokse

Skyskraber
Skyskrabere er bannere, som er høje og smalle. Ja, du gættede rigtigt – som en skyskraber.

Resultattavle
Resultattavle bannerne er bannere, der er brede og knap så høje

Mobil
Mobilbannere er små bannere og bruges ikke så meget mere i takt med større skærme på mobiltelefoner

Oversigt over display banner størrelser

NB: Formen kan variere en smule i forhold til den valgte størrelse.

Vi anbefaler som udgangspunkt, at du bruger alle størrelserne, da det giver mulighed for at få så mange relevante visninger som muligt. Hvilke af ovenstående kategorier, du skal vælge, er i sidste ende op til dig og eventuelt det grafiske udtryk, du ønsker. Hvilke størrelser, der vises på de forskellige hjemmesider, er i sidste ende de enkelte hjemmesider, der bestemmer. Dog bruges de specielle mobilbannere sjældent mere, i takt med at de forskellige sider bliver responsive.

Fælles for de enkelte bannere er, at du kan lave dem med animation (bevægelse) og uden. Nogle personer finder især den animerede bannerannonce irriterende, og derfor kan det være en god ide at være ekstra påpasselig, hvis du vælger disse. Uanset om du vælger annoncer med eller uden animation, er der en række krav, der skal overholdes. Kravene til displayannoncerne kan du læse her.

 

 

Oversigt over displaybannerstørrelser

Bredde Højde
KVADRAT OG REKTANGEL
Lille kvadrat 200 200
Lodret rektangel 240 400
Kvadrat 250 250
Tredobbelt bredformat 250 360
Inline-rektangel 300 250
Stort rektangel 336 280
Netboard 580 400
SKYSKRABER
Skyskraber 120 600
Bred skyskraber 160 600
Halvsidesannonce 300 600
Stående 300 1.050
RESULTATTAVLE
Banner 468 60
Resultattavle 728 90
Topbanner 930 180
Stort leaderboard 970 90
Opslagstavle 970 250
Panorama 980 120
MOBIL
Banner til mobil 300 50
Banner til mobil 2 320 50
Stort mobilbanner 320 100

 

 

Lav de bannerstørrelser der typisk klarer sig godt

Har du begrænsede ressourcer til at lave dine bannerannoncer, kan man nøjes med at lave færre varianter. Hvilke bannerstørrelser der konverterer bedst varierer dog, så derfor anbefaler vi at du laver så mange som muligt af de tilgængelige størrelser. Der kan dog være forskellige grunde til at man vil lave færre varianter, og i så fald vil vi typisk anbefale at du starter med nedenstående størrelser, for at få det bedst mulige resultat.

Bemærk dog, at hvis du kun vil annoncere på enkelte udvalgte sites, at størrelserne skal passe til deres design. Så hvis kun du vil have vist annoncer på få medier, så spørg os endelig hvilke størrelser der er mulige på de enkelte medier inden du går i gang.

Bredde Højde
Inline-rektangel 300 250
Halvsidesannonce 300 600
Stort rektangel 336 280
Resultattavle 728 90
Bred skyskraber 160 600

 

 

 

Krav til dine displaybannere

Til dine bannere er der nogle enkelte krav fra Google, du skal overholde, for at dine bannere kan blive godkendt. Nedenfor kan du se de krav, der gælder til henholdsvis animerede bannerannoncer og ikke-animerede bannerannonce

Krav
UDEN ANIMATION
Tilladte formater GIF, JPG, PNG, SWF, ZIP
Maks. størrelse 150 kb
MED ANIMATION
Tiladte formater GIF
Maks. størrelse 150 kb
Krav tíl animation
  • Animationslængde må ikke overskrive 30 sekunder
  • Animationer kan loopes, men skal stoppe efter 30 sek.
  • Animerede GIF annoncer skal være langsommere end 5 FPS
  •  

     

    Hvem skal se dine bannere (og hvem skal ikke)

    Når du har lavet dine bannere (eller du har fået nogen til det), skal du vælge, hvem der skal se dine nye bannere. Med Google Adwords displaybannere har du mulighed for at vælge mellem flere forskellige metoder til at målrette dine bannere på. Du kan også vælge at kombinere flere af målretningsmetoderne herunder. På den måde vises dine bannere ikke så ofte, men til gengæld kan du være meget specifik med, hvem der ser dine bannerannoncer.

    Når du målretter efter nedenstående, så pas på ikke at blive alt for specifik, så dine bannere slet ikke vises, og vær opmærksom på, at der kan være mange faldgrupper, som gør, at dine annoncer kan vises uhensigtsmæssige steder. Derfor skal du holde tungen lige i munden og huske på, at det ofte kræver en god portion erfaring, når du skal have dine bannerannoncer vist effektivt.
    Modsat skal du også passe på ikke at være for uspecifik, så dine annoncer vises til uhensigtsmæssigt mange, med risiko for at brænde dit markedsføringsbudget af.

    Remarketing

    Med remarketing får du mulighed for at vise dine bannere til tidligere besøgende på siden. Du kan enten vælge at vise annoncerne til alle, der har besøgt siden, eller du kan være mere specifik og vælge at kun brugere, der har besøgt en bestemt side eller foretaget en bestemt handling (eks. køb), skal have vist dine annoncer. Du kan selvfølgelig også vælge at gøre det modsatte og vise annoncerne til alle besøgende, undtagen dem, der har besøgt en bestemt side eller foretaget et køb.

    Mulighederne er næsten uendelige. Du skal dog minimum have 200 personer på din remarketing-liste, før du kan sende målrettede bannerannoncer. Grunden til dette er, at der ikke må være mulighed for at identificere besøgende jf. Googles retningslinjer.

    Udvalgte sider/apps

    Med bannerannoncering på udvalgte sider får du mulighed for kun at vise annoncer på de hjemmesider, som du har udvalgt. Dette kan være bestemte nyhedsmedier, hvor deres målgruppe passer til din målgruppe. Du kan for eksempel vælge, at du kun vil have vist annoncer på Børsens hjemmeside. Kombinerer du denne mulighed med en af de andre målretningsmetoder, har du også mulighed for at vælge, at dine annoncer skal vises på alle tilgængelige steder undtagen på enkelte sider, som eksempelvis ikke er forenelige med dine og din virksomheds værdier.

    Et godt punkt at spare nogle penge på bannerannonceringen er at udelukke annoncer i mobil apps. Hvis dine bannerannoncer vises i mobil apps, risikerer du, at mange kommer til at klippe på annoncerne uden grund. Så medmindre du direkte ønsker at vise dine annoncer i mobil apps, anbefaler vi, at du udelukker disse. Læs her hvordan du udelukker annoncer på mobil apps.

    Søgeord

    Hvis du ikke kender alle de sider, du vil vises på, men gerne vil vises på sider, der indeholder noget relevant for dig, er det en mulighed at vælge visninger på sider, hvor dine søgeord indgår. På den måde kan dine annoncer blive vist på sider, der indeholder relevant information i forhold til dit produkt. Du kan også vælge stop-ord, som gør, at dine annoncer skal vises, medmindre et af dine stop-ord indgår på siden.

    Interesser og emner

    Du kan vælge at annoncere for personer med bestemte interesser og på sider, der indeholder bestemte emner. Et eksempel her kunne være, at du har en dyrehandel og ønsker at blive vist på sider, der er for “dyrevenner” eller endnu mere specifikt “hundevenner”, når du skal annoncere for dit nye hundemadsprodukt. Hvor dybt interesserne og emnerne går, svinger meget fra kategori til kategori, og det er ikke altid nemt at finde noget, der passer helt til ens produkter.

    Demografi

    Med muligheden for at målrette dine bannere efter demografi har du mulighed for at tilpasse din målretning meget specifikt. Om det er en kvinde eller mand og hvor gammel vedkommende er ved Google ikke med sikkerhed. Du får dog muligheden for at vælge, hvem dine bannerannoncer skal vises til i følgende kategorier: Køn, Alder og Forældrestatus.

     

    Læs mere om, hvordan WeMarket kan hjælpe dig med Google AdWords annoncering eller en strategi og rød tråd i kommunikationen.

     

    Med en bred viden inden for online marketing, specielt alle annonceringsmuligheder på Google, har Jesper altid svaret på spørgsmål omkring Google Adwords, Google Shopping, Displayannoncering, remarketing og annoncering på Youtube.