Skrevet af: Jannick Troelsen
3. januar 2024

Metas tekst anbefalinger (2024-guide)

Sidder du med Facebook annoncering og er stødt på det problem, at din annonce indeholder for meget tekst? Så er du kommet til det rette sted. I dette blogindlæg vil jeg forklare to primære ting, du skal vide i forbindelse med annoncering på Facebook, og hvilke anbefalinger til tekstmængde Facebook benytter sig af.

Indholdsfortegnelse

VIGTIGT: Uanset om du booster opslag eller bruger Facebooks annonceadministrator til at lave dine annoncer, er du stadig underlagt alle nedestående anbefalinger.

Læs mere omkring hvordan du griber Facebookannoncering an i deres annonceadministrator »

 

Hvad er Metas 20% tekst anbefaling?

Før 2020 havde Facebook en regel, der blev kendt som “20%-reglen” – denne regel gør sig ikke længere gældende, men det anbefales stadig at holde tekst mængden på et givent billede på under 20%. Før ville en annonce blive afvist blankt, hvis der var mere end 20% tekst på din grafik. Reglen eksisterede ikke til blot for at irritere annoncører som dig og mig – men for at hjælpe os til at blive bedre til at levere en god brugeroplevelse for dem, der rammes af vores annoncer på Facebook. Det anbefales derfor stadig at overholde Metas 20% tekst anbefaling.  

Ændringer i 20% tekstregel

I slutningen af 2020 udgik Facebooks 20% tekstregler, således at en annoncebillede med over 20% tekst ikke længere ville blive afvist. I stedet angiver Meta, at annoncer med tekst under 20& er mere effektive, hvorfor man kan opleve reduceres levering, hvis denne anbefaling ikke overholdes. Meta anbefaler derfor, at vi, annoncører, laver billedteksterne korte, tydelige og præcise for at sikre, at budskabet bliver leveret mest effektivt.    

Undgå for meget tekst på dine annoncebilleder

Det kan være svært at indsnævre sine budskaber, men her kommer 3 tips til, hvordan du kan undgår for meget tekst på dine annoncebilleder.

  • Hvis der er behov for at inkludere tekst på billedet, kan du prøve at bruge færre ord og/eller gøre tekstens størrelse mindre. Her bør du dog være opmærksom på, at hvis teksten er for lille, kan den være svær at læse. 
  • Sørg for at det meste ad den tekst du bruger, er i brødteksten i stedet for direkte på annoncebilledet. 
  • Undgå at sprede teksten ud over hele billedet.

Guide til opsætning af Photoshop ifb. med Metas tekst anbefalinger

  • Åbn din Photoshop
  • Klik på “Edit” i top-baren
  • Klik på Preferences (i bunden af edit-menuen)
  • Åbn “Guides, Grid & Slices”
  • Her skal du sætte dine præferencer således, at de matcher med nedestående. BEMÆRK: du skal sætte den til “percent” og så hhv. 20 og 1 i de andre felter.

guides_grids

Dette gør, at når du slår Grid til i Photoshop, inddeles grafikken således, at du kan tjekke procenter på den samme måde, som Facebook gør. Det er nemlig en lidt spøjs metode.

For at slå grids til skal du:

  • Gå i top-menuen under “View”
  • Klik på “Show”
  • Slå “Grids” til

Alternativt kan du også skabe en genvej , hvis du ønsker at kunne slå det fra/til hurtigt.

Tjek om du møder anbefalinger til Facebooks tekstregler direkte i dit program (Photoshop brugt som eksempel)

Traditionelt, når man tænker procent, tænker man, at teksten på ens grafik ikke må udgøre mere end 20% af hele billedet – som en helhed. Det er desværre ikke sådan, Facebook ser på det. To helt identiske tekststykker, det ene blot placeret forkert, kan gøre forskellen mellem at imødekomme anbefalingerne eller ikke. Det er her, vi skal bruge vores grid, som du (måske) lige har sat op vha. ovenstående guide.

På de to nedestående billeder har jeg prøvet at illustrere, hvordan Facebook beregner teksten på din annonce.

(Hvis du vil læse mere om standard billedstørrelser på Facebook kan du gøre det her)

Det grid, som du har sat op i Photoshop, vil dog kunne bruges uanset størrelsen på dit billede, uden at du skal justere noget. Jeg ved dog ikke helt, hvordan dette fungerer i andre programmer.

Forestil dig, at hver firkant i griddet udgør 4%, og du skal prøve at holde dig under de 20%, som Facebook anbefaler som korrekt tekstmængde på deres annoncer. På billederne herunder viser jeg, hvordan to næsten identiske billeder kan være langt fra hinanden – i Facebooks øjne. De er begge screenshots af mit Photoshop setup, så du kan se mine grids.

20% anbefaling overholdt:

Facebook tekstregler godkendt

De grønne felter viser, hvor der er tekst på. 5 felter ganget med 4% – så lander vi lige præcis på det, som Facebook helst ser vi lander på.

20% anbefalingen IKKE overholdt

facebook-tekstregler-afvist

Bemærk, at tekstens størrelse ikke er ændret. Den er blot blevet skubbet 50-80 pixels nedad. Nu ligger vi lige pludseligt på 40% tekst i Facebooks øjne, også selvom der reelt set slet ikke er mere tekst. Det nederste billede ville nok ende med at blive nedprioriteret af Meta og potentielt komme til at koste dig 2-5 gange så mange penge at få eksponeringer på. Det er hurtige og nemme penge at spare dig selv 😉

Apropos annonce-udgifter på Facebook – så kan du læse mere om det her: Hvad koster Facebook annoncering? Der er også et par tips til, hvordan du sparer dig selv penge!

Hvis ikke du anvender Photoshop, kan du alternativt anvende Facebooks eget værktøj, som du finder lige her: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay