Skrevet af: Simon Henneberg
4. februar 2021

Sådan opsætter du “den gode landingsside” – 9 nemme trin der får dig til tops

Landingssiden der virker – 9 trin til flere besøgende

Oplever du problemer med at få folk ind på din hjemmeside fra Google? Eller har du svært ved at fastholde de besøgende, når de finder frem til din side?

Kan du nikke genkendende til ovenstående, så er det nu, du skal spidse ører (eller i dette tilfælde… øjne)!

I dette indlæg vil jeg nemlig præsentere mine 9 trin til den gode landingsside, og hvordan du kan optimere indholdet på din side, så du får flere besøgende og bedre salg. 

Den gode landingssider består af flere hundrede faktorer. Derfor har jeg udvalgt mine 9 favoritter – som du absolut ikke skal snydes for:

 

1. Optimeret sidetitel og metabeskrivelse

Kender du det, hvor du mangler svar på et spørgsmål? Men du ved ikke helt hvem du skal spørge? Derfor henvender du dig til Google! Hvis Google ikke har et svar på dit spørgsmål, så er det spørgsmålet der er forkert. 

Det første du møder i Googles søgeresultater er oftest annoncer. Efter de betalte annoncer, kommer de organiske resultater. Det ser ud som følgende billede: 

 

snippet-eksempel-wemarket

 

For at optimere din landingsside mod et bestemt søgeord, er det vigtigt søgeordet optræder som det første i din sidetitel – og gerne én eller to gange i metabeskrivelsen. Sidetitlen og metabeskrivelsen er det første indtryk, din potentielle besøgende/kunde får af din virksomhed. Metabeskrivelsen har indflydelse på en sides CTR, klikrate, som Google også anvender som et ranking parameter. 

Din sidetitel bør fylde mellem 30-60 tegn, mens din metabeskrivelse bør fylde mellem 135 og 160 tegn. 

Længden på sidetitlen og metabeskrivelsen kan testes med dette værktøj.

 

Eksempel på sidetitel og metabeskrivelse:

Søgeord | Gratis fragt og hurtig levering | minside.dk »

Søgeord – Køb søgeordet billigt hos minside.dk. Vi har landsdækkende levering og prismatcher altid nettets laveste pris | Læs mere her »

 

2. Overskrifter – H1, H2, H3…

På hver landingsside din hjemmeside har, bør der optræde mindst én h1 overskrift. Samtidig må der maksimalt være én h1 overskrift. En god h1 overskrift indeholder sidens fokussøgeord, gerne i flertal, med eventuel en USP bagefter:

 

Eksempel: SEO – kom til top i Google!

 

Underoverskrifter til landingssiden

En landingsside kan med fordel opdeles i mindre sektioner. Opdeling af teksten gør det læsevenlig for brugeren. Hver sektion bør have en h2 eller h3 overskrift, så brugeren hurtigt kan skimme hele siden igennem, og derved hurtigt finde præcis det, som vedkommende leder efter. 

Den gode h2 og h3 overskrift kan være longtail udgaver af sidens primære søgeord, eller variationer af sidens fokussøgeord. 

 

3. Brødteksten – content is king!

Unikt og højkvalitetsindhold på en side anses stadig for at være ét af de vigtigste ranking faktorer hos Google. Google elsker tekst – og jo mere tekst der er på en side, jo bedre. Find derfor sidens fokussøgeord, gerne longtail udgaver, samt relaterede søgeord til sidens primære fokus. Vær ikke bange for at skrive for meget. Min egen lille guide til at skrive tekst på en side, ser således ud:

 

  1. Find sidens fokussøgeord
  2. Inddrag fokussøgeordet i teksten
  3. Find longtail søgeord og inddrag dem i teksten
  4. Inddrag semantiske- og relaterede søgeord

 

Du finder desuden flere gode råd til hvordan du kan skrive en godt tekst lige her.

Vigtigst er dog – skriv til brugeren og ikke til søgemaskinen. Undgå at proppe din tekst med fokussøgeordet. Skriv i et naturligt sprog, som er læsevenligt og fangende for læseren. 

 

4. Videoer – formidl dit budskab 

En video på en landingsside kan være god for en lang række ting. En video er først og fremmest mere fangende, end en laaaang tekst. En video er ofte bedre til at fastholde en bruger på din side. Desuden kan en video være en god måde at fremvise nogle af dine bedste produkter eller ydelser. Desuden er videoer god til formidling af viden, budskaber og tilbud. En video bliver meget hurtig personlig, som den besøgende kan identificere sig med. Har du med et komplekst produkt at gøre, kan du også med fordel vise det frem, samt instruere brugeren i, hvordan det fungere. 

 

5. Billeder og grafer

Ét billede siger mere end 1.000 ord. Et gammelt udtryk, som stadig den dag i dag, gør sig gældende. Billeder på landingssider kan være udslagsgivne for, at din besøgende bliver til en kunde.

 

Infografik

 

Dette gælder ikke kun på webshops med produktbilleder. Det gælder også på sider, som sælger uhåndgribelige ydelser, som f.eks. events. Her kan du med fordel fremvise billeder af tidligere events og lignende. Et billede kan nogen gange fremvise noget, som ord ikke kan beskrive. Prøv du at beskriv, hvordan det var at se håndboldherrernes VM-finale i 2019 mod Norge i Jyske Bank Boxen? Er det ikke nemmere bare at vise et billede af den store jubel fra flere tusinde tilskuere? 

 

Når du anvender billeder på landingssider, er det vigtigt at:

  • Optimere billedets størrelse. Jo mere et billede fylder, jo større indflydelse har det på indlæsningshastigheden.
  • Billedet har en alt tekst (en beskrivelse af hvad der foregår på billedet)
  • Billedet har en titel (en beskrivelse af hvad der foregår på billedet)
  • Filnavnet på billedet er gemt rigtig (Sørg for at uploade billede med et filnavn, der beskriver hvad der er på billedet)

 

Alt tekst, filnavn og titel er med til at man potentielt kan findes i Google Image Search.

Grafer, infografikker og tabeller er ligeledes med til at illustrere væsentlige pointer. Desuden er grafer, tabeller og lignende gode til at skaffe indgående links fra andre domæner. 

Interesseret i at læse mere om billedoptimering og SEO? Så klik her og bliv endnu klogere på emnet.

 

6. Call-to-action – Hvad vil du have brugeren til?

Hvis ikke du ved, hvad du helt præcis vil have den besøgende til på siden, hvorfor så bruge tid på at få dem ind? Derfor er det vigtigt at sende den besøgende i den rigtige retning. Hvad end det er at købe et produkt, tilmelde sig nyhedsbrevet eller kontakte jer på telefonen, så gør det klart for den besøgende. Vær ikke bange for at fortælle den besøgende, hvad det er du gerne vil have dem til. Vær blot påpasselig med ikke at ville ønske for mange ting på én gang.

En god call-to-action fortæller klart og tydeligt, hvad brugeren kan forvente. Hvis der er en ”kontakt os” knap midt på siden, så forventer brugeren at finde kontaktoplysninger på jer. Ikke mere – ikke mindre!

Når vi snakker call-to-action på landingssider, så gælder det også knapper som ”læg i kurv”. Her kan du med fordel inddrage psykologiske triggere. Der findes et hav af disse, men for at gøre det simpelt, så kommer her to eksempler:

 

Social trigger

Vi som mennesker er rigtig gode til at gøre det, som vi kan se andre gør. Når der skal tilmeldes et nyhedsbrev, kan et eksempel på en ”tilmeld knap” være: 

Gør som 500 andre og tilmeld dig nu!

 

Knaphed

Knaphed er et udtryk for, at den besøgende skal skynde sig. Har du produkter på din side, som ofte bliver udsolgt, kan du med fordel udnytte knaphed, som en call-to-action. Et eksempel kunne være:

Køb nu – begrænset antal i shoppen!

CTA og webshops er 100 % afgørende for netop din webshops omsætning. Bliver der ikke solgt noget, kan det være et sted at starte.

 

7. Intern linkbuilding

Interne links rundt på din hjemmeside er god for mange ting. Dog er det er vigtigt at pointere, at der ikke skal linkes, blot for linkets skyld. Der skal ikke linkes internt, blot for at opfylde de nedenstående grunde. Interne links skal give mening – både for Google, men også for brugeren. Link derfor kun internt til andre relevante sider på hjemmesiden.

Vil du gerne kende mine fire gode grunde til, hvorfor intern linkbuilding er vigtig for at skabe den gode landingsside? Så læs endelig videre. 

For det første kan det hjælpe den besøgende. Hvis brugeren ikke har ramt den ønskede side, så er det en god idé at have interne links til andre relevante sider, som kan være et alternativ eller en substituerende side. Som minimum vil du gerne sende den besøgende videre til nærmeste overordnede kategori. 

For det andet giver intern linkbuilding en god brugeroplevelse. Det er med til at få brugeren til at navigere let rundt på siden, og derved nemt finde præcis det produkt eller ydelse, som opfylder den besøgendes behov.

For det tredje er interne links med til at fortælle Google, hvordan sidens struktur ser ud. Ankerteksterne der anvendes i intern linkbuilding, er ligeledes med til at fortælle Google, hvad der er på den pågældende side. 

For det fjerde har interne links på siden, en positiv effekt på det ekstern linkbuilding der laves. Oftest bygges der eksterne links til forsiden. Forestil dig, at der kommer en vis portion ”linkjuice” til din side. Med interne links fra forsiden, vil du kunne fordele noget af den ”linkjuice” til højt prioriterede underkategorier. 

 

8. URL-struktur

En kort og let forståelig URL-struktur har indflydelse på rankings.

URL længde og google rankings

Kilde: http://backlinko.com/search-engine-ranking

En URL bør indeholde fokussøgeordet, være kort og let forståelig.

Der bør ikke være tegn som #, ¤, ?, = m.v. Det gælder også de danske bogstaver som, æ, ø, å eller store bogstaver i URL’en. Google har svært ved at læse specialtegn, samt æ, ø og å. Skriv det i stedet som ae, oe og aa.

Har du et blogindlæg, som omhandler ”sådan skriver du gode tekster”, er det vigtigt at vide, hvorledes URL’en bør se ud. Bindestreger (-) fungerer som mellemrum hos Google, mens underscore (_) samler ordene:

 

Eksempel

Eksempel 1 – med bindestreg: minhjemmeside.dk/saadan-skriver-du-gode-tekster

Læses af Google som: ”Sådan skriver du gode tekster”

 

Eksempel 2 – med underscore: minhjemmeside.dk/saadan_skriver_du_gode_tekster

Læses af Google som: ”Sådanskriverdugodetekster”

 

Såfremt du vil ændre en URL, er det vigtigt at lave et 301 redirect fra den gamle URL, til den nye. En URL-ændring bliver hos Google opfanget som en helt ny landingsside, og derfor skal du gøre op med dig selv, om det kan betale sig. Skal du til gengæld have ny hjemmeside, så anbefales nedenstående opbygning:

 

https://minside.dk/

https://minside.dk/kategori/

https://minside.dk/kateogri/underkategori/

https://minside.dk/kategori/underkategori/produkt-a/

 

9. Udgående links

Når man opretter en ny landingsside, skal man ikke tage fejl af udgående links. I SEO-verden snakker man meget om eksterne links ind til siden, men glemmer værdien af stærke, udgående links. Har man lånt information om et givent emne, og man krediterer med et udgående link til den oprindelige kilde, ser Google positivt på dette.

Såfremt det også giver mening, kan man linke til eksterne sider, der kan hjælpe en bruger mere, end man selv kan på en side, hvilket giver en god brugeroplevelse. 

Et stærkt udgående link kan være til en samarbejdspartner, som har høj relevans for ens egen forretning. Er man indretningsarkitekt og har samarbejdspartnere inden for fx belysning, kan man eksternt linke til dem. Derved vil det gøre det nemt for brugeren at finde frem til fx køb af belysning, hvis man som indretningsarkitekt ikke sælger dette. Det er Googles højeste prioritet at hjælpe deres brugere. Hvis man som virksomhed kan vise, at man hjælper brugerne på bedst mulige måde, kan man blive belønnet med bedre ranking.

At sikre eksterne kilder til materiale via udgående links, er mest relevant ift. YMYL, Your money your life, sider. YMYL sider er hjemmesider, som oftest repræsentere helbred, sundhed og medicin, samt en brugers sikkerhed omkring penge, lån og finans. Dog kan der argumenteres for, at alle webshops også falder ind som en YMYL side, dog i lidt mindre grad. På YMYL sider er det derfor vigtigt, at afsenderen på bestemte indlæg, opfylder E-A-T kriterierne: Ekspertise, Autoritet, Troværdighed, og er her udgående links til højtrangerede og troværdige sider en vigtig parametre for at verificere det information, du formidler på siden. 

Skriver man et indlæg omkring ”Sådan helbreder du sygdom X” er det utrolig vigtigt, at afsenderen på dette opfylder E-A-T kriterierne. Hvis ikke, vil Google kigge meget negativt på dette. Ønsker man derfor at skrive om et følsomt emne, som går under YMYL, bør man altid kvitterer med et udgående link til ekspertsider.

 

Afslutning – du er nu klar til at lave en skarp landingsside

Tak fordi du læste med! Du er nu klar til at gå i krig med at levere en landingsside i verdensklasse. En sidste kommentar fra min side er, at alle virksomheder og hjemmesider er forskellige. Vær derfor meget konkret i opstartsfasen omkring, hvad du helt præcis vil opnå med dine specifikke landingssider. Når det er klarlagt, så følg blot min guide, så er du rigtig godt på vej. 

 

Føles det stadig en smule uoverskueligt eller vil du hellere fokusere på din kerneforretning? Så står vi naturligvis klar til at hjælpe dig med din SEO og dine landingssider?

Kontakt os nu, så løfter vi i fællesskab din hjemmeside op i den digitale superliga.

 

Fik du ikke det hele med? Så kan du let komme tilbage til toppen her

Simon er uddannet Markedsføringsøkonom. Han sidder til dagligt med SEO og assisterer vores kunder i at nå til tops i Googles organiske resultater.