Skrevet af: Trine Olsen
1. august 2017

Tekstforfatning – 5 tips til at skrive en god tekst

Som virksomhedsejer, uanset størrelse og branche, har du med garanti en masse gode historier, du gerne vil fortælle. Det kan være, du gerne vil fortælle om dine produkter, fremhæve nogle gode kundeoplevelser, eller dele historien om hvordan din virksomhed blev til.

Det anbefaler vi helt klart også, at du gør. Der er bare lige det med tekstforfatning, at det ikke er verdens letteste disciplin. MEN den er vigtig! For dårlig tekstforfatning kan, i stedet for at styrke din virksomhed, ende med at koste dig potentielle kunder.

Et eksempel – sat lidt på en spids

Du kender det måske selv. Du er på udkig efter inspiration til din næste rejse, har derfor søgt lidt rundt på Google, og din søgning har taget dig til en hjemmeside for et lokalt rejsebureau. Deres hjemmeside er flot, og dit umiddelbare indtryk af rejseselskabet er godt. Lige indtil du begynder at læse, hvad de skriver.

Her præsenteres du for tekststykker fyldt med stavefejl og gentagelser, kilometerlange sætninger med tilfældigt indsatte kommaer, og pointer der lader vente på sig eller helt mangler.
Dårlig tekstforfatning signalerer ikke professionalisme, og derfor har din opfattelse af rejseselskabet ændret sig. Du overvejer ikke længere at købe din rejse hos dem og vender tilbage til Google for at fortsætte din søgning.

Ovenstående scenarie er super ærgerligt, og hvis tekstforfatning ikke er din spidskompetence, får du her fem tips til at skrive tekster, der vil hjælpe med at styrke din virksomheds profil og ikke få H.C Andersen til at vende sig i graven!

Sådan skriver du en god tekst

1. Bestem dig for et emne

Før du går i gang med at udforme dine tekster, bør du altid have en helt klar idé om, hvad teksterne skal handle om. Bestem dig for, hvad du gerne vil fortælle og hold dig til det.

2. Hold det simpelt

Hvis du kan sige noget på to sætninger i stedet for fire, så bør du forsøge at gøre det. For meget tekst om ingenting vil bare kede din læser. Kom til din pointe – hellere før end senere.

3. Undgå gentagelser

Vær altid opmærksom på, at du ikke kommer frem til de samme pointer flere gange i samme tekst. Nogle gange kan man godt komme til dette ved at omformulere præcis samme budskab. Igen bliver det bare fyld, som læseren ikke behøver.

4. Tegnsætning – det betyder noget!

Du kan dagligt læse bunkevis af tekster, hvor kommaerne er kylet ind med en skovl. Det lille tegn kan virke uskyldigt, og man forstår vel alligevel meningen, selvom de ikke er sat snorlige, ikke? Jo, måske. Men for rigtig mange mennesker, måske endda dine potentielle kunder, er en korrekt kommatering ensbetydende med troværdighed og overskud. En tekst med en lemfældig omgang med kommaerne kan virke forstyrrende, og i mange tilfælde kan det skygge for budskabet.

Beslut med dig selv, om du anvender grammatisk komma eller det nye komma og gør det konsekvent. Langt de fleste bruger det grammatiske komma, hvor der sættes komma foran ledsætninger. Du kan læse meget mere om, hvordan du sætter korrekt komma i vores blogindlæg lige her.

5. Få altid en anden til at se teksten igennem

Alle kan overse simple slåfejl, glemme et stumt bogstav i et ord eller konstruere sætninger forkert. Derfor er det altid en rigtig god ide at få andre øjne på dine tekster, før du sætter dem ind på din hjemmeside. På den måde sikrer du dig, at de er støvsuget for de mest oplagte fejl, som også er dem, der virker mindst professionelle at lave.

Hvis du følger disse fem tips, hver gang du skal skrive nye tekster for din virksomhed, kan det aldrig gå helt galt.

Rigtig god fornøjelse!

 

Flere blogindlæg fra WeMarket:
Facebooks tekstregler
Kom i gang med at opbygge et godt omdømme på nettet!

Trine har en kandidat i Informationsvidenskab og erfaring fra en tidligere stilling som Social Media Manager hos Unilever Danmark. Indtil maj 2019 arbejdede Trine her hos WeMarket med markedsføring for forskellige virksomheder, heriblandt WeMarket selv.