Skrevet af: Thomas Haurum
30. oktober 2018

Reputation management – opbyg et godt omdømme på Google!

Hvis potentielle kunder overvejer at købe dine produkter eller benytte sig af netop din service, er der en god chance for, at de søger på dit firmanavn i Google for at vurdere, om du er den leverandør, der fortjener deres penge og tillid.

Derfor er det også alfa og omega at dominere søgeresultaterne med positive historier og anmeldelser.

Når folk aktivt søger efter dig på nettet, skal de naturligvis overbevises om, at du er ligeså god, som du siger, du er.

 

I dette blogindlæg lærer du, hvordan du kommer i gang med at indsamle anmeldelser – helt uden omkostninger!

Formålet er selvfølgelig at fylde Googles søgeresultater med flest mulige positive anmeldelser, når der søges på dit brandnavn.
 

Opret Trustpilot gratis

Se et eksempel på en Trustpilot firmaprofil her

Mange spørger: “Hvad koster Trustpilot?” Trustpilot er faktisk helt gratis, hvis man blot ønsker at have en firmaprofil og give kunderne mulighed for at anmelde ens produkt eller service. En nem og hurtig måde, hvorpå du kan indsamle anmeldelser, er dermed at oprette en gratis firmaprofil på Trustpilot og bede dine kunder om anmeldelser.

Du opretter din gratis firmaprofil på Trustpilot her

Sådan indsamler du anmeldelser fra Trustpilot

Når du har oprettet din firmaprofil, skal du blot kopiere URL’en fra browseren (se herunder) og sende linket i en email til den kunde, du ønsker en anmeldelse fra.

Det er en god idé indledningsvis at skrive, at du håber, vedkommende har haft en god oplevelse og forklare dem, hvorfor du ønsker en anmeldelse.

Det kræver ikke andet at komme godt i gang med at indsamle anmeldelser. Husk at gøre det jævnligt, så der hele tiden er nogle friske, gode anmeldelser øverst. 🙂 Nye anmeldelser er mest relevante for dine kunder, men det er også vigtigt i forhold til din samlede TrustScore. Trustpilot tillægger nemlig nyere anmeldelser mere værdi end gamle.
 

Opret Google My Business gratis

Se et eksempel på en Google My Business (også kaldet virksomhedsprofil) her

Google My Business er din virksomheds egen profil og vises, når folk søger efter dig på Google eller på Google Maps. Det kræver et Google login at kunne oprette en Google My Business, ligesom det også er nødvendigt, at de personer, som ønsker at anmelde dig, har et Google login. Det er på denne baggrund at Google kan validere, at anmeldelserne på din virksomhedsprofil er lavet af rigtige personer.

Opret din gratis virksomhedsprofil på Google her.
Bemærk: Hvis ikke du har en Google konto, skal du oprette en først. Det kan du gøre her

Sådan indsamler du anmeldelser fra Google My Business

Der findes grundlæggende to måder, hvorpå du kan indsamle anmeldelser. Den letteste måde er at bede folk om at søge efter dit firmanavn og herefter klikke på “Skriv en anmeldelse”. Se eksemplet herunder:


*NB: Personer, der ønsker at skrive anmeldelser, skal have et Google login.

Den mere avancerede metode, men også den bedste metode på længere sigt, er at lave unikt link, som du blot kan sende til de personer, du ønsker anmeldelser fra.

Det gør du således:

    1. Besøg Google Place ID Finder
    2. Kopier dit Place ID
    3. Erstat <place_id> med dit Place ID i dette link: https://search.google.com/local/writereview?placeid=<place_id>. Resultatet ser således ud: https://search.google.com/local/writereview?placeid=ChIJ6TDjMgS8S0YRw9RZjy07qA0
    4. Send linket direkte til dine kunder. De kan nu skrive anmeldelser uden at skulle gøre andet end klikke på linket.

Opret en Facebookside gratis

Se et eksempel på en Facebookside her

Med en Facebookside er der masser af muligheder for at gøre reklame for sig selv, og Facebook stiller også en anmeldelsesfunktion til rådighed.

Det betyder selvfølgelig noget for potentielle kunder, der besøger Facebooksiden, men faktisk betyder anmeldelser på Facebook også en hel del i Googles søgeresultater. Se bare eksemplet herunder:

 

Opret din gratis Facebookside her

Sådan indsamler du anmeldelser på Facebook

Når du skal indsamle anmeldelser på Facebook, skal du tilføje “/reviews/” til din Facebooksides URL.

https://www.facebook.com/wemarketdk/

Bliver eksempelvis til

https://www.facebook.com/wemarketdk/reviews/

 

Email-skabelon til at indsamle anmeldelser

For at gøre det let for dig, giver vi dig herunder en email-skabelon, som du kan kopiere og bruge til at indsamle anmeldelser. Bemærk: Alt der er skrevet med <kursiv> i skabelonen skal udskiftes med dine oplysninger.

Kære <kundenavn>,

Jeg håber, du har været glad for at <handle hos os/vores samarbejde.>

Jeg vil gerne have nogle af mine kunder i tale, så andre interesserede kan danne sig et indtryk af os. I den forbindelse håber jeg, at du kan lokkes til at skrive en kort anmeldelse af vores samarbejde? 🙂

Har du lyst til at give din mening til kende, kan du benytte én af de 3 nedenstående links. Så kvitterer jeg til gengæld med en virtuel krammer:

Anmeld på Trustpilot: https://dk.trustpilot.com/review/<DIN-TRUSTPILOT-ADRESSE>

Anmeld på Google: https://search.google.com/local/writereview?placeid=<DIT-PLACE-ID>

Anmeld på Facebook: https://www.facebook.com/<DIN-FACEBOOK-ADRESSE>/reviews

Tak for hjælpen!
 

Opsummering

Der har aldrig været så mange touchpoints i kunderejsen mod et køb, som der er i dag. Jo flere smartphones og andre devices, der er kommet til, desto grundigere er kunderne i deres research af virksomheder, som de overvejer at handle hos.

Netop af denne grund er det helt essentielt, at du sørger for, at din virksomheds gode ry og omdømme også kommer til udtryk i Googles søgeresultater, så kunderne føler sig trygge ved at handle hos dig og vælger din virksomhed frem for konkurrenternes.

Thomas er direktør i WeMarket og har gennem en længere årrække arbejdet med marketing - både på eksekverende og strategisk niveau.