Få styr på din datadisciplin og øg din annonce-performance
Styrk din datadisciplin og øg din annonceperformance ved at bruge præcise data til at optimere dine kampagner og målrette dine kunder mere effektivt.
Infografik som et effektivt værktøj til visuel formidling af kompleks information, der gør det lettere at forstå og fastholde dine budskaber.
Digital markedsføring er under konstant forandring, og det betyder, at man er nødt til at finde på nye metoder og gribe nye muligheder for at engagere og kommunikere med kunderne, hvis man vil foran konkurrenterne. Og det gælder kommunikation på alle kanaler og platforme.
De seneste par år er en relativt ny måde at kommunikere med kunder blevet ret populær; nemlig infografik. I dette blogindlæg vil jeg fortælle, hvordan du kan bruge infografikker til at booste din markedsføring og skille dig ud fra dine konkurrenter.
Infografikker er visuelle repræsentationer af information eller data. Ved hjælp af infografikker kan du nemt kommunikere komplekse emner og gøre kedelige eller tunge tal mere spændende.
Det bedste ved infografikker er, at du har frit lejde for at være kreativ. Infografikker kan have mange forskellige formater. Alt fra simple flowcharts og grafer til detaljerede illustrationer. Du bestemmer selv, hvor kompleks eller simpel din infografik skal være.
Du kan med fordel bruge infografikker til digital markedsføring. Du kan nemt visualisere et komplekst emne, datasæt eller andet information, som kunne være interessant for dine kunder eller følgere.
Du kan bruge infografikker som supplement til dit content. Lad os sige, at du har udarbejdet en 50 siders rapport om et emne eller en e-bog, som kunne være interessant for dine følgere. For at gøre dine projekter mere attraktive og spiselige kunne det være en god idé at udarbejde en infografik.
Infografikken kan så bruges til at give dine brugere en lille smagsprøve på indholdet. Du kunne fx visualisere de vigtigste fakta og information fra din rapport eller e-bog for at engagere dine brugere og dermed øge sandsynligheden for, at de vil være interesseret i at læse det hele.
Det samme gælder lange blogindlæg, videoer eller andet, du vil kommunikere mere effektivt ud til dine brugere.
Du kan også effektivt øge trafikken på din hjemmeside med visuelt engagerende infografikker. Hvis du skaber noget, som fanger øjet, og som er aktuelt og interessant for dine følgere, vil de være interesseret i at besøge din hjemmeside for at udforske den yderligere.
Formålet med infografikker er at fange folks opmærksomhed. Ligemeget om det er potentielle – eller eksisterende kunder, kan du bruge infografikker til at fange dine besøgendes opmærksomhed og informere kunden om emnet. En interessant infografik vil sandsynligvis sende dem videre til din hjemmeside, hvor de kan lære mere om emnet eller komme videre i købsprocessen.
Infografikker er utrolig lette at dele. Hvis du udarbejder en spændende infografik, kan den potentielt deles på de sociale medier samt andre steder online af både dig og dine følgere.
Fordi infografikker typisk formidler kompleks information på en visuel og spændende måde, har infografikker potentiale til at gå viralt. Specielt hvis du faciliterer nemme muligheder for deling som fx social-share knapper eller delbare links.
Du kan også hjælpe dine infografikker på vej ved at dele dem i forskellige grupper og forums, hvor du ved, at folk med interesse inden for et bestemt emne ofte læser med. Hvis din infografik rammer de rigtige interesser blandt dine følgere, har din infografik potentiale til at blive delt tusindvis af gange.
Det er måske lidt naivt at forvente, at alle ens infografikker kommer til at blive virale succeser af sig selv, men en god infografik + social media eller presse outreach kan producere fremragende resultater.
For det første skal dine infografikker være delbare. De skal have social-share knapper og et embed-link i bunden for at gøre det nemt for brugeren at dele infografikken på de sociale medier eller på deres egen blog. Ved at facilitere muligheder for nem og hurtig deling kan du relativt nemt få backlinks uden at selv lave outreach til andre fagpersoner og brands i din branche.
Hvis du vil læse mere om annoncering på sociale medier, kan du læse vores artikler om:
Du kan skaffe nogle gode links ved at have en delbar og spændende infografik, men det er vigtigt ikke at glemme “god gammeldags” outreach.
Outreach er den proces, hvor du kontakter relevante personer, brands eller medier i din branche og fortæller dem, at du har lavet en infografik, som kunne være interessant for deres følgere at se.
Hvis du kan argumentere grundigt for, hvorfor det vil være en fordel for dem at dele din infografik og samtidig sender alt information samt embed-koden i samme mail, er der god chance for, at du får nogle backlinks.
Det eneste du skal huske på er, at du skal være vedholdende uden at blive spam-agtig. Du behøver altså ikke at spamme hele din e-mailliste, hver gang du laver noget nyt. Husk at vurdere hvornår det du har lavet er relevant og for hvem.
Pssst….Har du set vores video om SEO Outreach? Du kan se den her! 🙂
Hvis du har læst hele blogindlægget, men stadigvæk ikke kan se, hvordan du kan bruge infografikker til at kommunikere med dine kunder, kan du måske finde inspiration i disse 8 typer af infografikker:
Infografikker i quiz-stil fortæller typisk spændende fakta om et emne. Brug detaljerede illustrationer for at gøre store mængder information mere interessant for læseren. Husk at vælge et emne, der er interessant for din målgruppe eller har relation til dine produkter/ydelser.
fx:
“50 ting du skal vide om Afrika”
“30 vilde fakta om klimaforandring”
Infografikker kan også være spændende svar på komplekse spørgsmål. Find et emne eller problem, som er aktuelt for dine følgere og svar på spørgsmålet ved hjælp af en infografik.
fx:
“Hvilke planter renser bedst luften i dit hjem?”
“Hvordan slipper man for uro i kroppen?”
Flowcharts er en meget effektiv måde, at visualisere komplekse emner på. En brugervenlig visualiseringsmetode, der skaber en interaktiv oplevelse for brugeren i et statisk format. Med flowcharts guider du læserne gennem de forskellige niveauer af flowchartet ved hjælp af “ja” eller “nej” spørgsmål.
fx
“Hvor glad er du i din hverdag?”
“Spiser du for meget slik i hverdagen?”
Sammenlignings-infografikker er infografikker, hvor du sammenligner to emner for at informere brugeren om to alternativer eller hjælpe dine læsere med at vælge mellem to ting. Her kan du illustrere den vigtigste information eller fordele og ulemper ved dine to ting. Husk dog at holde det objektivt.
fx:
“Xbox vs. Playstation”
“Apple vs. Samsung”
How-to infografikker kan bruges til at lære dine følgere noget nyt. Denne type infografikker har uendelige muligheder, som du med fordel kan bruge til at interagere med dine følgere. Med how-to infografikker kan du lære dine kunder mere om dine produkter eller alternative måder at bruge dem på.
fx:
“Hvordan starter man sin egen virksomhed?”
“Sådan kommer du i gang med at investere!”
Infografikker i guideform kan, ligesom How-to infografikker, bruges på mange forskellige måder. Denne type af infografikker giver konkret værdi til dine følgere. Og den kan fx bruges til at lære dine brugere, hvordan de kan anvende dine produkter for at gøre deres hverdag nemmere.
fx:
“Den ultimative guide til pæn hud”
“DIY guide: Gaveindpakning på 6 forskellige måder!”
“Verden rundt” infografikker bruges typisk til at fortælle interessant information fra andre lande.
fx
“20 skøre bryllupstraditioner fra hele verden”
“Julemad i andre lande”
Du kan med fordel bruge infografikker til at lave spændende lister.
fx:
“24 ultimative rejsetips, der gør enhver ferie bedre”
“22 uundværlige råd til at indrette små rum”
Afhængigt af dit ambitionsniveau kan det være svært at lave en infografik, hvis ikke du har evner inden for grafisk design.
Der er selvfølgelig hjemmesider, hvor du kan lave infografikker gratis, men som regel er designmuligheder på disse sider begrænsede, og du vil sandsynligvis få et slutresultat med en anden virksomheds vandmærke på. Derfor kan det være en god idé at investere i ekstern produktion af infografikker.
Hvis du er interesseret i at vide mere om infografikker, hvis du har en idé du vil gerne have realiseret eller hvis du blot vil høre om dine muligheder, er du meget velkommen til at kontakte os! 🙂
Det kan du gøre ved at udfylde vores kontaktformular eller ved at ringe på 70 44 42 90.
Hos WeMarket tilbyder vi virksomheder en benchmarkrapport, som sammenligner deres marketingindsats med de vigtigste konkurrenter. Du bestemmer selv, hvem vi skal sammenligne med.
Vi har specialiseret os i at afsætte fysiske varer online og vækste webshops – og det kan du nu få glæde af, selvom du ikke er kunde i forvejen.
Det koster ingenting.