Skrevet af: Jannick Troelsen
21. marts 2017

Hvad koster Facebook annoncering?

Et af de oftest stillede spørgsmål, som vi får, er, hvor meget det koster at annoncere på Facebook. Hver gang vi skal svare på spørgsmålet, er det næsten som at opfinde den dybe tallerken på ny, for der er et utal af variabler, som er med til at bestemme, hvad det koster for dig at annoncere på Facebook. Det kan være alt fra din branche til dit mål med annoncering. Er du interesseret i at sælge produkter? Få flere følgere på din Facebook-side eller nyhedsbrev? Vil du brande dig selv? Vil du bruge billeder eller video?

Det man kan sige omkring Facebook annoncering er, at det ikke koster dig mere end det, du har råd til at spendere, og du får visninger for de penge, som du bruger. Så har du 200 kr. i måneden i dit budget til at bruge på Facebook, så er det tallet, som du burde bruge i den første måned. Herefter skal du så evaluere, om det er pengene værd – det kan være rigtigt svært. Dette blogindlæg vil hjælpe dig igennem alle de udfordringer og problemstillinger, som du skal tænke over, når du skal have besvaret ‘hvad koster Facebook annoncering?’

Det er vigtigt at slå fast fra starten: Det koster ikke noget at oprette hverken Facebook-side, annoncekonto eller App på Facebook – det er først, når du bruger en af Facebooks annonceværktøjer og sender en annonce til godkendelse hos Facebook, at det vil koste dig penge.

Derfor er det vigtigt at kende forskellen mellem de 3 forskellige annonceværktøjer – som Facebook stiller til rådighed for dig – først og fremmest…

Boost, Ads Manager og Power Editor – hvad er hvad?

Det kan være forvirrende at snakke med folk, som har annonceret i længere tid på Facebook – for de kan bruge alle de tre ovenstående navne til at beskrive, hvordan de arbejder med Facebook annoncer. Derfor får du nu her en lille guide til at kende forskellen – og hvad styrkerne og svaghederne er ved de forskellige måder at annoncere på.

Det er delt op i tre forskellige niveauer, hvor hvert niveau bliver en smule sværere at arbejde med – men giver på samme tid også lidt flere muligheder. Det er dog vigtigt at nævne, at alle tre muligheder for annoncering ender det samme sted og ser ens ud for modtageren, som ikke ville kunne se forskel – det er alle tingene, der ligger bagved (primært målgruppe), som er forskellen. Det er her, du kan optimere, hvordan du bruger dine penge.

Niveau 1: Boost opslag
Niveau 2: Annonceadministrator / Ads Manager
Niveau 3: Power Editor

Hvad er ‘Boost opslag’?

Boosted opslag er den ‘nemme’ måde at annoncere på Facebook – men også den, hvor man kan smide flest penge væk, hvis man ikke tænker sig om. Her er mulighederne nemlig meget begrænset i din målsætning; og hvis man ikke bruger Facebooks målretningsmuligheder ordentligt, så kan man ende med at bruge sine penge uhensigtsmæssigt. Herunder er der vist, hvor du kan booste et opslag fra din Facebook side (hvis du har en annoncekonto tilkoblet)

Boost Opslag Facebook Annoncering

Hvad er Facebook Ads Manager / Annonceadministrator?

Ads Manager (på dansk Annonceadministrator) er det næste skridt op af stigen i Facebooks annonceringsverden. Her får du lige pludseligt (næsten – se Power Editor) alle mulighederne åbnet op for dig. Her er der ingen begrænsninger på, hvad du kan med målgrupperne.

Derudover får du også en meget intuitiv oprettelse af dine annoncer, hvor Facebook holder dig i hånden igennem alle steps i din oprettelse af annoncer.

Herinde vil du også kunne finde den mest overskuelige brugerflade til at følge op på data fra de kampagner, du har kørende og tidligere har kørt. Det er vigtigt at pointere, at alt data fra både boostede opslag og Power Editor også ender inde i denne oversigt over alle dine annoncer. De er i sidste ende det samme produkt, men oprettelsen af dem er anderledes. For at oprette en annonce, skal du helt op i højre hjørne inde i din annonceadministrator, som vist herunder – eller tilgå dette link: https://www.facebook.com/ads/manager

Hvad koster Facebook annoncering - ads manager - annonceadministrator

Hvad er Power Editor?

Power Editor er den mest komplicerede måde at annoncere på Facebook på – og det er selvom den egentligt ikke kan ret meget mere end annonceadministratoren. Der er to væsentlige forskelle, når du opretter annoncer med Power Editor fremfor annonceadministratoren.

  1. Den ser markant anderledes ud og holder dig ikke i hånden på samme måde, som annonceadministratoren gør; men når du har vænnet dig til den, så er den meget hurtigere at bruge, hvis du skal oprette et væld af annoncer.
  2. Når Facebook tester nye tiltag/annoncemetoder af, så vil de 9 ud af 10 gange teste dem af hos brugere af Power Editor først. Det betyder ganske enkelt, at hvis du bruger Power Editor, så får du de nyeste muligheder først.

Forskellen mellem administrator og Power Editor er markant, men mulighederne er nogenlunde de samme. Så hvornår skal du vælge den ene fremfor den anden? Her er en tommelfingerregel:

Skal du oprette 1-3 annoncer: Annonceadministrator
Skal du oprette flere end 3 annoncer: Power Editor

Hvilket Facebook-værktøj giver så den bedste pris?

Jeg vil klart anbefale folk, som ikke sider med Facebook-annoncering til dagligt, at bruge annonceadministratoren, da den giver de bedste muligheder og holder en rigtigt godt i hånden og hjælper dig med at optimere hvordan du bruger dine penge mest effektivt. Hvis du laver mange annoncer om dagen/ofte, så vil jeg dog råde dig til at gå over til Power Editor. Det vil simpelthen spare din egen tid. Og tid er penge.

Hvordan udregner Facebook prisen?

I den opsætning af annoncer får du muligheden for at sætte et “bud” på hvad du vil betale- men hvad betyder det bud helt præcist? Her er en masse variabler, som spiller ind, men det vigtigste at forstå er, at Facebook laver en online auktion, hvor dit bud og din annonces relevans overfor modtageren bliver taget i betragtning.

Et meget simplificeret bud på hvordan en auktion kunne se ud:

  • Annoncør #1 byder: 2 kr.
  • Annoncør #2 byder: 3 kr.
  • Annoncør #3 byder: 5 kr.

Det ville betyde, at annoncør #3 ville få en visning af sin annonce, hvis vi udelukkende kigger på pris. Men hvordan vil annoncør #1 eller #2 så nogensinde få vist sin annonce? Det vil han kunne, fordi han ville kunne lave en mere relevant annonce end annoncør #3 – og det er her målretningen, samt tekst og grafik, bliver vigtig. Hvis vi tager eksemplet videre, udelukkende på målgruppe for at gøre eksemplet let forståeligt – alle annoncører prøver at ramme den samme målgruppe, mænd mellem 30 og 40:

  • Annoncør #1 prøver at sælge barberblade – rigtigt mange i målgruppen ville evt. skulle bruge dette. Relevansen er høj.
  • Annoncør #2 prøver at sælge knallerter – aldersgruppen rammer muligvis lidt ved siden af. Relevansen er relativ lav.
  • Annoncør #3 prøver at sælge tanga-trusser – aldersgruppen og kønnet er (muligvis) helt forkert. Relevansen er helt ved siden af.

I dette tilfælde ville annoncør #1 højst sandsynligt få vist sin annonce, da hans annonce er mest relevant og Facebook er interesseret i, at det som de besøgende ser, er relevant for dem.

Forestil dig, at der bliver foretaget små auktioner, som ovenstående eksempel, mange milliarder gange om dagen på tværs af hele Facebook – og på baggrund af alt den data, prøver Facebook at optimere indholdet til brugerne – og dermed også dine annoncekroner. Med det in mente kan jeg varmt anbefale, for langt de fleste annoncører, at når de skal vælge et bud, at de så lader Facebook selv optimere det bedste bud. De er meget klogere på data end både du og jeg – og det vil oftest være her, du ser de bedste resultater i forhold til de penge du smider hos Facebook. Kun efter megen erfaring vil jeg råde dig til at begynde at sætte dine egne bud.

Så… Med alt det sagt – til det vigtigste punkt i blogindlægget:

Hvad er prisen for Facebook annoncer?

Et månedligt budget kan være utroligt svært at slå fast – selv for os, som sidder med rigtigt mange kunder på daglig basis, hvor vi varertager deres Facebook annoncering. Det afhænger rigtigt meget af din branche, hvem du taler til og hvordan du gør det. På baggrund af ovenstående har vi dog et meget bedre udgangspunkt for det vigtige: Uanset hvor mange penge du bruger, så er det vigtigste at du får udnyttet dem bedst muligt.

Der er desværre ikke en gylden formular for, hvad du skal bruge på Facebook, men…

Prøv dig frem. Brug 500 kr. den første måned, hvor du annoncere på Facebook. Find ud af hvor meget du har fået ud af de annoncekroner, som du har brugt.

Vi har hos WeMarket brugt meget små beløb og meget store beløb – og det vigtigste at holde for øje er ikke antallet af kroner der bliver brugt, men det er om det kan betale sig i sidste ende.

Hvis du er interesseret i at læse mere omkring Facebook markedsføring, så kan du læse lidt mere herunder – Jeg vil anbefale at starte fra toppen, da grafikken kan have en stor inflydelse på prisen af Facebook annoncering:

Jannick er Partner i WeMarket og står for mange af de administrative ting og sørger for at kunderne får hvad de betaler for. Derudover, så har Jannick en meget bred-funderet viden indenfor digital markedsføring, men arbejder primært med de sociale medier.