SEO vs. GEO vs. AEO
Forstå forskellen mellem traditionel SEO, GEO og AEO, og lær hvordan du optimerer dit indhold til både søgemaskiner og AI.
Lær hvad CTR-optimering betyder for din SEO-performance, og hvordan du kan forbedre din klikrate for at øge trafik og synlighed i søgeresultaterne.
Rangerer dine primære søgeord ikke højt nok på Google? Skaber dine landingssider ikke nok trafik til din hjemmeside? Så kan det være at du skal til at arbejde med CTR optimering.
CTR optimering kan være med at styrke din SEO performance, og dermed få dine søgeresultater til tops!
I dette blogindlæg, vil jeg komme ind på hvad CTR præcist er, og hvordan du kan optimerer det.
CTR betyder Click Through Rate og dækker over hvor mange procent, der klikker på dine søgeresultater frem for dine konkurrenters. CTR er egentligt meget enkelt at udregne. Du kan bruge denne formel, til hurtigt at udregne dine siders CTR.
CTR = Antal klik / Antal eksponeringer x 100
Så lad os sige at du har 5 kliks ind på din side ud af 100 eksponeringer, der vil betyde at du har en CTR på 5%.
1) For at du kan se din CTR, så skal du have tilknyttet Google Search Console til din hjemmeside. Derefter kan du gå ind i effektivitet -> sider -> gennemsnitlig klikrate.
2) Derefter skal du trykke på Gennemsnitlig klikrate.
3) Som det sidste så skal du vælge sider.
Når du gerne vil have de bedst mulige placeringer på Google, så er det vigtigt at du arbejder med at målrette både dine title tags og meta beskrivelser. Title tags og meta beskrivelser spiller en væsentlig rolle for om brugeren klikker ind på dit resultat, eller om de klikker ind på en af dine konkurrenters.
Der er flere forskellige faktorer der spiller ind rolle, når du arbejder med CTR optimering.
Du skal sørge for at dine søgeresultater stemmer overens med den intention som brugeren har. Du skal med andre ord matche dine søgeresultater, til den intention som brugeren har når de søger på dine søgeord. Man vil normalt opdele brugers intentioner i 4 forskellige kategorier. Informations søgeord, navigations søgeord, kommercielle søgeord og transaktions søgeord. Det er vigtigt at du matcher dine søgeresultater, alt efter hvilken kategori som brugeren falder ind under. Jeg vil komme lidt nærmere ind på de forskellige intentioner, så du får en bedre forståelse for hvad hver enkelt kategori indebærer.
Disse søgeord er når vi sjovt nok, leder efter information omkring et emne. Normalt vil du finde søgeresultater som blogindlæg og artikler, som det øverste på Google.
Hvis der bliver brugt ord som “guide”, “anmeldelse”, “blog” og.lign. i forbindelse med dit fokus søgeord, så vil der med stor sandsynlighed være tale om et informations søgeord.
Denne form for søgeord, vil normalt ikke give dig meget salg, men det vil derimod skabe trafik til din hjemmeside, og dermed hjælpe dig med at komme et skridt nærmere på en konvertering.
Navigations søgeord indebærer at brugeren godt ved hvad han leder efter, men han er ikke sikker på hvor han skal finde det henne. Normalt så vil det være brand søgeord, der er inkluderet her.
Derudover så vil du også normalt finde ord som “om”, “kontakt” osv. sammenkoblet med fokus søgeordet.
Ved brug af dette søgeord, så er brugeren kommet endnu et skridt nærmere på en transaktion. Brugeren ved hvad han har brug for, han er bare ikke helt i mål endnu.
Her vil man normalt finde sammenligningssider og lign. i denne form for søgeord. Det kan være alt fra sammenligne priser på rejser, til at sammenligne priser på barnevogne. Det er altså her at brugeren leder af det bedste tilbud, på det produkt eller ydelse som brugeren har behov for.
Der er her hvor pengene bliver tjent. Transaktions søgeord vil typisk være hvor brugeren søger på noget specifik at købe, download, installerer osv. De har allerede været gennem de andre kategorier, og de er nu klar til at konverterer.
Her vil du normalt blive mødt af søgeord på specifikke produkter, da kan fx. være “iPhone”, “pizza”, “afløbsrens” osv.
Du vil især finde ord som “køb”, “billig”, “online” sammenkædet med fokus søgeordet.
Search intent er en stor del af CTR optimering, fordi hvordan kan du optimere imod noget, når du ikke ved hvad du skal optimere det imod?
Nu hvor du ved hvad du skal optimere imod, så skal vi igennem hvordan du optimere imod det. Kort sagt, så handler det om at dine søgeresultater er on-point og skiller sig ud fra dine konkurrenter.
Dit arbejde stopper ikke bare fordi at du har lavet din optimering. Det er også en del af CTR optimering, at du løbende følger op og evaluerer hvordan dine søgeresultater performer, og om der er behov for ændringer.
Normalt så plejer jeg efter 2-3 uger, at tjekke op på de søgeresultater som jeg har ændre i Google Search Console. Som jeg nævnte tidligere så er Google Search Console, go-to værktøjet til at holde styr på din CTR.
Hvis du aldrig har arbejdet med CTR optimering før, eller kun lige været hurtigt omkring det, så skulle du gerne efter kort tid, begynde at mærke stigende CTR og højere organiske søgeresultater.
Jeg håber at blogindlægget har givet dig en bedre forståelse for CTR optimering, og hvordan du kan bruge det til at rangerer bedre på Google.
CTR optimering er utroligt godt til at øge din CTR og dermed øge den organiske trafik på din side. Hvis flere folk begynder at klikke på dine søgeresultater, så begynder Google at tænke “Hov, der må være noget relevant og spændende på denne side”, hvilket vil hjælpe dig med at få højere placeringer på Google.
Hvis du har nogle spørgsmål, eller ønsker at få hjælp til din CTR optimering, så er du altid velkommen til at kontakte os!
Hos WeMarket tilbyder vi virksomheder en benchmarkrapport, som sammenligner deres marketingindsats med de vigtigste konkurrenter. Du bestemmer selv, hvem vi skal sammenligne med.
Vi har specialiseret os i at afsætte fysiske varer online og vækste webshops – og det kan du nu få glæde af, selvom du ikke er kunde i forvejen.
Det koster ingenting.