Skrevet af: Stine Fenger
17. januar 2019

Amazon kommer til at ændre den danske e-handel! Er du klar?

Amazon er nu verdens mest værdifulde selskab

Mastodonten indenfor e-handel har, efter flere års markant vækst, overtaget førstepladsen som det største offentligt handlede selskab i verden.

Med oprykningen overhaler de tech-giganter som Apple og Microsoft og kan prale af en værdi på hele 5 billioner kroner. En sum så svimlende stor, at den kan være svær at forholde sig til. Til sammenligning kan det nævnes, at hele Danmarks BNP i 2018 lød på 2,4 billioner kroner! Det er denne enorme kapital kombineret med en eminent forretningsforståelse, virksomheden har i rygsækken, når de indtager nye markeder.

En af årsagerne til Amazons succes skal findes i deres stærke forretningsmodel i samspil med deres forståelse for markedet og forbrugernes adfærd og behov. Amazon udnytter deres omfattende kundedatabase optimalt ved at analysere købsadfærden og målrette produkter direkte til den enkelte forbruger.

Alt efter om du har planer om at samarbejde med Amazon eller ej, kan dette ses som enten en trussel eller en gylden mulighed.

Amazon brager frem og de har retning mod Danmark

Amazon er de seneste år rykket ind på flere nye markeder, både forretningsmæssigt og geografisk, og har efterhånden sat sig tungt på de fleste produktkategorier. I de lande hvori de opererer, har Amazon overtaget store dele af den eksisterende e-handel, hvilket har haft ødelæggende virkning for de virksomheder, der ikke har kunnet følge med udviklingen.

Herhjemme står Amazon i dag for ca. 2% af handlen på nettet til trods for, at de endnu ikke har gjort deres entré på det danske marked. Det har dog længe rygtedes, at Amazon vil gøre et snarligt indtog, og Foreningen for Dansk Internethandel forventer, at det kommer til at ske i løbet af 2019.

Amazon lægger vægt på at have det største udvalg af produkter inden for alle kategorier, og netop af den grund har samtlige brancher god grund til at være opmærksomme og anerkende den konkurrence, Amazon bringer.

Som det ses i grafikken ovenfor, vil det uden tvivl have stor effekt på den nordiske nethandel, når Amazon inden længe kommer til Danmark. Konsulentvirksomheden Boston Consulting Group forudser, at Amazon kan ende med at overtage op mod 20% af den danske e-handel i løbet af de første 5 år, hvis udviklingen går samme vej, som den har gjort i andre europæiske lande. [1]

Logistisk supermagt

Logistikken er et af Amazons absolut stærkeste områder, og Amazon Prime Delivery kan i nogle områder tilbyde levering helt ned til 2 timer. Amazon har dog netop fornyet deres kontrakt med PostNord for en 3-årig periode, og det forventes ikke, at Amazon Prime Delivery kommer til Danmark inden for de første 3-4 år. Danske internetvirksomheder har altså stadig tid at løbe på, men det kan godt betale sig allerede nu, at undersøge mulighederne for at tilbyde kortere leveringstid, så man er rustet bedre i kampen.

Men skal og kan du overhovedet kæmpe imod Amazon?

Skal du tage kampen op eller samarbejde?

Om du skal kæmpe imod eller indgå et samarbejde med verdens største markedsplads er et spørgsmål, du bliver nødt til at forholde dig til før eller siden. Og dit svar kan blive altafgørende for din virksomheds overlevelse. Meldingen fra Emil Stamp, Principal hos Boston Consulting Group, lyder, at producenter og brands gør sig bedst ved at samarbejde, mens forhandlere i stedet skal kæmpe imod.

Brands og produktionsvirksomheder skal samarbejde
Specielt for brands med unikke produkter eller mindre produktionsvirksomheder kan et samarbejde åbne op for store muligheder, og Amazon kan være det, der får din virksomhed til at tage fart.

En af de største fordele ved et samarbejde med Amazon er muligheden for at lade dem håndtere lager, forsendelse, returnering etc. Har du en mindre produktionsvirksomhed, bruges der måske megen tid på pakning, forsendelse og returnering – tid du i stedet kunne bruge på at udvikle din forretning. Ved at lade Amazon stå for pakning og forsendelse, slipper du for at skulle have større lagerkapacitet, og dine varer kan komme ud i en hastighed, som de færreste små webshops kan hamle op med.

Læs mere om de 3 måder at sælge igennem Amazon på her

Med 340 mio. brugere, som i princippet er potentielle kunder, har mindre virksomheder desuden mulighed for at blive eksponeret for en langt større målgruppe og komme hurtigt i gang på nye markeder.

Forhandlere skal kæmpe imod
Er du derimod forhandler, er der en reel fare for, at Amazon tromler dig, både hvad angår produktsortiment, pris og leveringstid. Derfor bør du allerede nu begynde at overveje, hvad din virksomhed kan tilbyde kunderne, som Amazon ikke kan. Kan du udnytte dit lokale kendskab, eller yde dine kunder en service, der rækker udover selve købet? Kort sagt; hvad kan du sælge dig på, hvis du ikke længere kan konkurrere på produkter og priser?

Har du brug for hjælp til at komme i gang?

Er du i tvivl om, hvilken strategi, der er den rette for din virksomhed, står vi altid klar til at hjælpe med råd og vejledning.

Hos WeMarket har vi allerede hjulpet flere virksomheder i gang på Amazon og har den fornødne erfaring til også at guide dig sikkert og gnidningsfrit igennem processen.

Læs mere om hvordan vi kan hjælpe dig her eller kontakt os og få en uforpligtende snak.

Læs også:
– Hvad koster det at sælge igennem Amazon?
– Vild, vildere, Amazon!
– Amazon kommer til Danmark – på godt og ondt

______________________

[1] https://www.dr.dk/nyheder/penge/klar-til-amazon-effekten-verdens-mest-vaerdifulde-virksomhed-kan-vaere-paa-vej-til

Stine har en Professionsbachelor i Branding og Marketing Management og har erfaring fra store internationale virksomheder som Tulip og BoConcept. Hos WeMarket har Stine ansvaret for en del af de administrative opgaver og arbejder herudover med WeMarkets egen markedsføring.