Skrevet af: Trine Olsen
6. april 2018

Amazon kommer til Danmark – på godt og ondt

Som den enorme flod, virksomheden er opkaldt efter, vil Amazon buldre ubarmhjertigt ind over den danske detailhandel i 2018. Ulven kommer. Det er ikke en spøg. Og den vil med stor sandsynlighed også spise nogle af dine får. Derfor er spørgsmålet nu, om du er klar? Vil du og din forretning kunne holde hovedet oven vande, eller vil I blive skyllet væk?

Ovenstående lyder måske unødvendigt dramatisk, men det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er at forberede dig på Amazon. For internetgiganten er på vej, og hvis du stikker hovedet i sandet, kan det få store konsekvenser.

Der findes ikke andre virksomheder som Amazon i verden, og det vil kræve mere end et enkelt blogindlæg at beskrive, hvad virksomheden kan. Derfor vil jeg bruge min korte taletid her til at råbe vagt i gevær og hurtigt komme omkring, hvad Amazon er for en størrelse, og hvorfor virksomheden ikke kan eller må overses.

Hvad er Amazon?
Amazon er en af verdens største detailvirksomheder, der er mest kendt for sin webshop med et nærmest uendeligt udvalg af alt imellem himmel og jord. Virksomhedens rejse begyndte i 1994 og her var firmaets hovedfokus rettet mod online salg af bøger – man kan vel kalde det den amerikanske pendant til Saxo.dk.

Gennem de sidste 24 år har Amazon løbende udvidet på alle tænkelige parametre, og i dag sælges alt fra mad og møbler til webhosting og streamingtjenester. Dette gøres fra platforme på fem kontinenter i 13 forskellige lande og til mere end 300 millioner kunder på verdensplan.

Fra dag ét har Amazon været kendt for at sprænge rammerne for, hvad der er muligt. Det er en visionær virksomhed, der tør satse, og netop derfor kan høste stor succes. I januar åbnede firmaet sin første fysiske, personalefri butik Amazon Go, der eksperimenteres med dronefragt, og flere steder i USA kan du få leveret dine varer inden for 30 minutter(!).

Sådan fungerer Amazon (i meget korte træk)

Amazon.com er en platform, hvorfra virksomheder kan sælge deres produkter. Som leverandør til Amazon kan du vælge at anvende det som en online salgsplatform og selv beholde dit varelager og stå for pakning samt forsendelse af dine produkter.

Men Amazon tilbyder også Fulfilment By Amazon (FBA), hvor alt du skal gøre, er at sende de produkter, du ønsker at sælge, til det nærmeste Amazon-varelager. Som FBA-leverandør vil vedligeholdelsen af din virksomhed blive lettere, da Amazon vil overtage plukning, pakning, forsendelse, kundeservice og samtidig hjælpe dig med at få flere nye kunder. Det er naturligvis ikke gratis at blive leverandør, men det kan i langt de fleste tilfælde betale sig at være med.

Fordi så mange led i kæden kan skæres fra, er Amazon i stand til at presse priserne på de solgte produkter langt under den normale netpris. Det er den lave pris, den hurtige leveringstid og det store udvalg, der gør Amazon attraktiv for forbrugerne og rigtig svære at konkurrere mod.

Det vil Amazon (sandsynligvis) komme til at betyde
Amazons indtog i Danmark vil betyde en forvridning i konkurrencen, og mange mindre webshops vil ikke kunne hamle op med Amazon på hverken pris eller leveringstid. Men uanset hvad man måtte mene om gigantens indtog på det danske marked, er der ingen vej uden om. Amazon kommer højst sandsynligt til at svinge taktstokken.

Som leverandør til Amazon indleder du et afhængighedsforhold, da du har brug for den enorme mængde data, virksomheden har på deres kunder, selvom avancen på dine produkter vil blive mindre.

Amazon er ikke kun skidt

Virksomheden præsenterer også en stor mulighed for de virksomheder, der tør hoppe med på det hurtigt kørende tog.

Hvis du sørger for at anvende den enorme mængde målgruppedata, du får adgang til, til at specialisere dig i indkøb, vil du kunne markedsføre dine produkter fra en gigantisk platform og få adgang til en enorm kundebase samtidigt med, at du vil kunne skære flere udgifter af din egen forretning.

Derfor vil anbefalingen herfra være, at du med det samme begynder at overveje, hvordan du vil forholde dig. Hvis du sælger unikke produkter, der vil kunne skille sig ud blandt det store udvalg, er det måske en gylden mulighed for dig, at få dine produkter solgt på Amazon. Hvis ikke det er tilfældet, bør du allerede nu begynde at gentænke din forretning – vil du kunne fokusere på andre, mere niche-prægede produkter eller måske en anden målgruppe?

Hos WeMarket har vi allerede hjulpet den første kunde godt i gang på Amazon, og du er derfor meget velkommen til at kontakte os på 71 99 34 74.

Læs også:
Amazon dropper ud af Google Shopping
Hvad koster det at sælge igennem Amazon?

Trine har en kandidat i Informationsvidenskab og erfaring fra en tidligere stilling som Social Media Manager hos Unilever Danmark. Indtil maj 2019 arbejdede Trine her hos WeMarket med markedsføring for forskellige virksomheder, heriblandt WeMarket selv.