Tilbage
Marketplaces

Amazon oprettelse – få hjælp til at komme i gang

Guide til oprettelse af din Amazon-sælgerkonto, og hvordan du effektivt kommer i gang med at sælge dine produkter på platformen.

09 jan 20254 min. læsetidAnders Stokholm JessenAnders Stokholm Jessen

Amazon oprettelse af produkter og processerne omkring det kan være tungt at komme i gang med. Derfor har vi hos WeMarket sat os for at “knække koden” til at få succes med at sælge gennem Amazon. Vi arbejder løbende på at udbygge vores kendskab til Amazon platformen. For dét at sælge gennem Amazon er en kompliceret proces. Derfor har vi valgt at afsætte tid hver uge til at udbygge vores kendskab til Amazon og til at følge op på de ændringer, som Amazon laver, så vi hele tiden har en opdateret viden omkring de mange forskellige processer.

Amazon er lidt ligesom Google. Det fungerer bedst, hvis du følger deres regler og retningslinjer – ellers kan du risikere at få suspenderet dine produkter. Dette vil gøre, at du ikke kan sælge dine produkter i en periode, hvorfor det kan blive en dyr fornøjelse ikke at følge reglerne.

Der er derfor en masse ting, som du skal tage stilling til og være opmærksom på, når du skal have klargjort dine produkter til salg via Amazon. Lad os prøve at kigge på nogle af dem.

Er Amazon noget for dig?

Det første du skal overveje er, om Amazon er den rigtige platform for dig. Det kræver indsigt og tålmodighed at få solgt varer gennem Amazon. Indsigt, fordi du skal lære de regler og retningslinjer, som Amazon har. Tålmodighed, fordi der ikke er nogen genveje til et hurtigt salg. Ofte tager det som ny ukendt sælger flere måneder at få etableret nogle indledende salg. Derudover er der følgende overvejelser:

  • Support. Anvender du f.eks. Amazon UK, skal du være forberedt på, at al supporten foregår på engelsk. Og det er på skrift! Du kan ikke ringe til Amazon – kun oprette supportsager skriftligt i deres system. Det sker dog, at de selv ringer dig op for at få uddybet dit spørgsmål, men det er dem og ikke dig, der beslutter, om de ringer. De er relativt hurtige til at svare tilbage, men til gengæld er svarene ofte noget ukonkrete. Du kan dog søge i deres hjælpesektioner og finde gode videoer på Youtube, som forklarer de forskellige områder rigtig fint.
  • Tid. Du skal være forberedt på at skulle bruge en del tid på at arbejde med Amazon-relaterede opgaver. Står du selv for det hele, er der rigtig mange artikler og videoer, som du skal se for at få et indblik i, hvordan platformen fungerer. Og selv hvis du får ekstern hjælp til visse områder, er der stadig mange ting, som du selv skal holde styr på.
  • Nye opgaver og arbejdsrutiner. Du skal vende dig til at gøre tingene på en anden måde, end du er vant til. Du skal gøre det, som Amazon vil have, at du gør, og ikke det, som du selv ønsker at gøre. For Amazon er ikke som andre platforme. De har stor fokus på at gøre kunderne glade, så de kan købe nogle gode produkter. Derfor stiller de også store krav til dig som sælger på Amazon. For kravene er lavet for at tilfredsstille kunderne – ikke sælgerne.

Hvordan skal du sælge gennem Amazon?

Du kan sælge varer på 3 forskellige måder:

  • Merchant Fulfilled: Du sælger selv varer gennem Seller Central.  Du står selv for kundeservice, returnering og ordrehåndtering m.m. Åben for alle.
  • Fulfilled by Amazon – også kaldet FBA: Amazon sælger varer for dig gennem Seller Central. Amazon står for kundeservice, returnering og ordrehåndtering m.m. Åben for alle.
  • Vendor Central: Amazon laver Wholesale / BtB salg for dig gennem Vendor Central. Du kan dog også selv sælge BtB gennem Seller Central, men på Vendor Central får du adgang til en række udvidet BtB funktioner. Kræver en invitation for at få adgang, hvilket er nemmere hvis du har et kendt brand.

Der er en række fordele og ulemper ved de forskellige muligheder. Anvender du f.eks. FBA, skal du sende dine varer til et Amazon lager. Her er der helt bestemte retningslinjer for, hvordan varerne skal pakkes og sendes. Til gengæld står Amazon for salget, pakningen og leveringen, så du kan fokusere på andre ting.

Kontakt gerne WeMarket for at få en snak om, hvilke muligheder der passer bedst til din forretning.

Hvilke Amazon platforme skal du sælge på?

Når vi snakker Europa, har Amazon markedspladser i UK, Spanien, Italien, Frankrig og Tyskland. Derudover findes Amazon også i Japan og USA. Ønsker du at sælge på flere forskellige platforme, skal du være opmærksom på at kunne håndtere oversættelserne til de forskellige sprog. Da produkttitlerne og produktteksterne er noget, der typisk løbende arbejdes med og optimeres, kan det kræve en del koordinering frem og tilbage med oversættere, desto flere sprog man skal håndtere. Selve brugergrænsefladen i Amazon er den samme rent visuelt for alle platforme. Produkterne håndteres dog separat på hver enkelt platform. Det er dog muligt at opdatere generiske informationer på tværs af landeplatformene.

Hvad er forskellen på Amazon og andre lignende platforme?

Forskellen på de forskellige platforme ligger primært i, hvordan de strategisk har opbygget deres platforme. eBay sælger stort set alt til billige penge og er gode til at håndtere brugte varer. Til gengæld håndterer eBay ikke returvarer, som Amazon gør. Amazon har dyrere gebyrer, men har til gengæld en mere sikker platform at sælge fra. Så er der nok også lidt religion forbundet med et sådan valg. Der er nogle, der bare ikke kan lide Amazon på samme måde, som Microsoft heller ikke er populære hos alle. Hvis du skal være sikker på, hvilke platforme der er de bedste for dig, skal du være klar til at teste produktsalg på de forskellige platforme. Ellers kan du starte med f.eks. Amazon og sammenholde det med det salg, du har i din webshop i forvejen.

Hvilke produkter sælger bedst på Amazon?

Der er stor konkurrence på Amazon. Det betyder, at jo mere generisk dine produkter er, jo sværere kan det være at sælge dem. Ligesom på Google vil det være nemmere at sælge nicheprodukter end generiske produkter som tøj, sko og elektronik, da det kan være nemmere at optimere på produkttitlerne og beskrivelserne. Ved nicheprodukter er det mere sandsynligt, at man kan formulere og anvende tekster, som ikke er brugt af mange andre sælgere. Sælger du generiske produkter, kan du dog sagtens få succes med det. Det kræver bare en større indsats. Her hjælper det bl.a. hvis du sælger tøj som dit eget brand. Så har du bedre muligheder for at markedsføre produkterne og dermed skille dig ud.

Hvad koster det at være på Amazon?

Det findes der ikke et kort svar på. Men Amazon tager deres del af kagen – gerne så meget som de nu mener, at de kan tillade sig at tage. Du kan finde eksempler her på hvad det koster at sælge gennem Amazon. Som det fremgår af beregningerne, kan det være svært at gennemskue, hvad det egentlig koster alt i alt.

Hvad kan jeg tjene på Amazon?

Hvor meget du tjener afhænger ligesom alt andet på Amazon af en række faktorer. Sælger du f.eks. gennem FBA, hvor det er Amazon der sælger dine varer for dig, vil din gevinst afhænge af din evne til at forhandle en god aftale på plads med Amazon. De vil forsøge at få så stor en bid af kagen som muligt, og dit job er så at argumentere den anden vej og forsøge at sikre dig selv så meget som muligt af overskuddet ved salg.

Jeg vil gerne i gang – hvad gør jeg?

Har du besluttet dig for at sælge gennem Amazon, så er det første du skal gøre at oprette en konto på Seller Central. Her skal du indtaste standardoplysninger som virksomhedens navn og CVR nummer. Oplysningerne skal samtidig verificeres. Dette gøres ved, at du dokumenterer dine oplysninger med kopi af pas på kontaktpersonen og kopi af regninger, der viser, at din virksomhed holder til på den adresse, som du har oplyst.

Produktoprettelse på Amazon

Så skal du i gang med at oprette produkter. Det gælder uanset, om du har valgt at sælge dine produkter selv eller sælge dem gennem Amazon FBA. Du kan oprette produkter enten ved at oprette dem manuelt eller ved at uploade produkter og produktinformationer via en skabelon, som Amazon stiller til rådighed. Hvilke produktinformationer, der er påkrævet, afhænger af de produkter, du gerne vil sælge. Produkter skal tilknyttes en kategori, og kategorierne har forskellige felter, der skal udfyldes.

Oprettes produkterne manuelt, kan du undervejs bedre styre, hvilke informationer der skal anvendes. Dette kan være hensigtsmæssigt i en testperiode, hvor du gerne vil starte med nogle enkelte produkter for at få noget erfaring med processen.

Har du derimod mange produkter, du skal have oprettet, er det bedst at automatisere processen gennem de skabeloner, som Amazon stiller til rådighed og masse-uploade mange produkter på en gang. Her er det vores erfaring, at skabelonerne kræver lidt tilretning for at fungere optimalt. Denne proces hjælper vi dig gerne med, for det kan være lidt uoverskueligt at få styr på denne proces uden hjælp.

Udover titler og beskrivelser er billeder rigtig vigtige på Amazon. Du skal helst have så mange billeder som muligt og gerne billeder af alle produkter fra flere forskellige vinkler. For hver vinkel skal du så have de samme billeder i hver sin farve eller størrelse, så sammenlagt kan det blive til rigtig mange billeder, som du skal have produceret.

Amazon produkt side visning med mange billeder – eksempel.

Produkterne er oprettet – hvad så nu?

Når produkterne er oprettet, skal du i gang med at få solgt noget. Salg er det ubetinget vigtigste parameter for Amazon. De tjener penge på at sælge dine produkter. Her adskiller de sig fra Google, som primært sælger annoncer baseret på søgninger. Jo mere du sælger, jo bedre muligheder giver Amazon dig for at sælge endnu mere. Sælger du ikke noget, er det modsat også vanskeligere at få hul igennem. Du kan f.eks. ikke bare lige køre annoncering på produkter, som ikke har noget salg, for Amazon vil gerne vise deres brugere produkter, som sælger godt, og som derfor er relevante for dem.

Derfor skal du i gang med at optimere, der hvor du kan. Det kan være produktteksterne, der skal forbedres, nye billeder der skal på, lagerantal der skal tjekkes o.s.v.

Synkronisering af varedata

Skal du sælge de samme produkter gennem flere forskellige kanaler, f.eks. både gennem din egen webshop og gennem Amazon, er det vigtigt at have styr på antallet af produkter. Matcher dit lagerantal på Amazon ikke med de varer, du rent faktisk har til rådighed, vil det give minuspoint hos Amazon. For mange minuspoint vil resultere i suspendering af dine produkter. Angiver du, at du har 10 stk. af en bestemt vare på lager, skal du altså kunne sende 10 stk. af sted med det samme, der kommer en bestilling ind.

Udvalgte webshop-systemer kan integreres med Amazon således, at lagerantallet opdateres automatisk på begge platforme, hver gang der sker et salg et af stederne. Her hjælper WeMarket dig gerne med at afklare, hvordan du håndterer dette bedst muligt med de systemer du har.

Reviews på Amazon

Er det vi på dansk kender som anmeldelser. Udover salget vægtes reviews meget højt. Produkter, der ikke har nogle reviews, vil derfor have svært ved at dukke op på de øverste sider og placeringer på Amazon. Produkter med mange (positive) reviews vil derfor opleve et større salg. Det er derfor vigtigt, at du forsøger at få dine kunder til at give en anmeldelse af de produkter, de køber. Dette er medvirkende til at øge chancen for mere salg efterfølgende.

Eks. på produkt visning på Amazon – de bedste søgeresultater vil altid have gode reviews.

Hvordan prissætter man produkterne på Amazon?

Amazon vil gerne have, at deres brugere laver det bedst mulige køb. Koster dine produkter mere end dine konkurrenters, vil de ranke dit produkt lavere end konkurrenterne. Du kan derfor med fordel eksperimentere med at sætte priserne ned og evt. sætte priserne meget langt ned på udvalgte produkter, som du så evt. sætter penge til på for at få gang i salget.

Noget der virker godt, er at lave tilbudspriser. Førprisen med en streg igennem efterfulgt af en billigere pris, som udover at være en tilbudspris, stadig skal være en god pris i forhold til konkurrenterne.

Eks. på Amazon prisvisning med rabat.

Søgeboksen – vejen til salg

En af nøglerne til at forstå salg gennem Amazon ligger i søgeboksen. Når man starter med at gå ind på Amazon som bruger, vil man se, at søgeboksen er i stor fokus. Størstedelen af salget sker nemlig gennem søgninger fra søgeboksen. Det er derfor vigtigt at forstå, hvordan søgealgoritmen hos Amazon fungerer. Algoritmen er faktisk så vigtigt, at den har sin egen hjemmeside: a9.com.

Algoritmen tjekker to ting: Performance og relevans. Finder kunderne produktet gennem søgningen, og/eller køber de produktet generelt.

Salg er det vigtigste parameter. Når brugerne laver en søgning, matches søgningen op imod titlen, teksterne, priserne, tilgængeligheden, udvalget og ikke mindst salgshistorikken på produkterne.

Der kigges løbende på seneste salg, så har man solgt meget for et par år siden, og ikke så meget de seneste måneder, trækker det ned. Har du ikke solgt noget, vil det derfor være svært at dukke op på de første sider i søgeresultaterne.

Nedenstående statistik viser, hvor vigtigt det er at ranke godt gennem søgninger i søgeboksen:
70% af brugerne klikker aldrig forbi side 1 på søgeresultatsiden.
35% klikker på det første produkt, de ser på søgeresultatsiden.
64% klikker på de første 3 resultater, de ser på søgeresultatsiden.
81% klikker på brands på søgeresultatsiden.

Brug af nøgleord

Når man skal finde de rigtige nøgleord til at beskrive sit produkt med, kan man anvende online værktøjer til dette, ligesom man gør når man skal finde nøgleord til Google Adwords. Det kan dog have den modsatte effekt at anvende ord fundet gennem Adwords Keyword Planner, for brugere, der søger på Google, er stadig i overvejelses “mode”, mens brugere, der søger på “Amazon” ved, hvad de vil have og søger specifikt efter dette. Derfor kan man risikere at anvende de forkerte søgeord.

70% af søgningerne på Amazon er “long tail keywords” (længere søgeordssætninger med flere nøgleord), da brugerne ved, hvad de vil have og derfor søger mere specifikt.

Brug derfor i stedet værktøjer som sonar-tool, som er et gratis værktøj, der kun kigger på Amazon kundesøgninger.

Amazon på dansk?

Amazon er i løbet af 2017 og 2018 flere gange rygtet til Danmark. Fakta er dog, at de dags dato (august 2018) endnu ikke har etableret en detail-del i Danmark. De har dog i starten af 2018 sikret sig en adresse i København til etablering af Amazon Web Services (Cloud afdeling), men selve detail-delen lader foreløbig vente på sig. Indtil da må du derfor nøjes med at afprøve Amazon på andre sprog end dansk.

Få hjælp til at komme i gang

Hos wemarket eksperimenterer vi løbende med nye tiltag for hele tiden at optimere på processerne omkring produktoprettelse og efterfølgende salg. Med lidt kreativitet kan man komme langt inden for Amazons rammer, men det kræver at man investerer en del tid i det. Her hjælper vi dig gerne videre der, hvor du er. Uanset om du er ny på Amazon, eller om du ønsker at optimere det arbejde, du allerede har lavet.

Læs mere om, hvordan WeMarket kan hjælpe dig med succesfuld og effektiv annoncering på Amazon her.

Vil du se, hvad dine konkurrenter og din branche gør bedst?

Hos WeMarket tilbyder vi virksomheder en benchmarkrapport, som sammenligner deres marketingindsats med de vigtigste konkurrenter. Du bestemmer selv, hvem vi skal sammenligne med.

Vi har specialiseret os i at afsætte fysiske varer online og vækste webshops – og det kan du nu få glæde af, selvom du ikke er kunde i forvejen.

Det koster ingenting.

  • 1.

    Konkurrentscreening

  • 2.

    Branchepotentiale

  • 3.

    Anbefalinger