Skrevet af: Thomas Haurum
10. august 2022

Episode 12: Amazon FBA – Hvad, hvordan, hvorfor

Klik og lyt nu:

I afsnit 12 af vores podcastserie taler vi om Amazon FBA, som er et område, vi ofte får en masse spørgsmål omkring i indbakken. I afsnittet har vi inviteret Jens Vittrup Thomsen ind i studiet, som sidder som Head Of Amazon her hos WeMarket.

FBA står for Fulfillment by Amazon, som er en tjeneste, der hjælper sælgere på Amazon med at outsoure forsendelse til Amazon. Her opbevarer, plukker, pakker, sender og leverer Amazon produkterne. De sørger samtidig også for at håndtere kundeservice og returnering af disse varer til kunderne.

Lyt med i afsnit 12 og lær endnu mere om FBA, hvor du for alvor kan få sparket gang i dit salg af produkter.

Lær FBA og alle dets fordele at kende

Du kan enten befinde dig på Amazon som sælger eller som køber. Som sidstnævnte kan du benytte dig af et Prime medlemskab, som giver en masse særlige fordele med sig såsom streaming, tv, lydbøger – men vigtigst af alt, så får du også en hurtigere levering og gratis fragt af alle de varer på Amazon, som er markeret som Prime-varer.

Som sælger kan du vælge at benytte dig af MFN eller FBA. FBA giver dig mulighed for at sælge varer, som er markeret som Prime-varer. Dette kan være en kæmpemæssig fordel. Forstil dig følgende scenarie: én Prime-kunde sidder og browser gennem produkterne – finder to forholdsvis identiske produkter, hvor den ene er Prime og hvor den anden ikke er. Hvilket produkt vælger kunden? Højst sandsynligvis Prime-produktet, da der er gratis fragt og hurtig levering.

Når du har FBA, så fungerer det således:
– Du pakker dit lager og sender afsted til Amazon. Du vælger selv hvor meget.
– Når kunden køber noget gennem dig, så plukker og pakker Amazon varen og sender afsted.
– Dernæst sørger Amazon for al kundeservice og eventuelle returvarer.

Hvis du ikke har FBA, så kan du risikere at modtage 300 ordrer om dagen fra Amazon, som du selv manuelt skal håndtere; pakke og levere. Alt dette skal gøres inden for 48 timer og opfylde Amazons øvrige (strenge) krav – derudover sørger du også selv for kundeservice herom. Der er således mange ressourcer at spare ved at benytte FBA. Når du ikke har FBA så er du således dårligere stillet end dine konkurrenter.

Sådan kommer du i gang med FBA

Når du skal i gang med FBA, så skal du først og fremmest have oprettet dig som sælger og virksomhed inden på Amazon. Her skal du have nogle dokumenter klar såsom kopi af pas, kontoudtog, adresseoplysninger og lignende. Det fungerer som en form for ansøgning, og herefter vil Amazon kontakte dig omkring en videosamtale, hvor de kan godkende og verificere dig som sælger.

Når du er blevet godkendt, så kan du begynde på alt det sjove. Nemlig at oprette produkterne. Her kan du på produktniveau vælge hvorvidt du selv ønsker at sælge varen ud eller om Amazon skal klare det for dig. Så selvom du har valgt FBA, så er det fortsat muligt for dig at selv stå for distributionen ved nogle af produkterne – der kan fx være nogle produkter, som er lettere at håndtere selv.

Processen fra du opretter dig som sælger og til du er klar til at sælge produkter lyder på omtrent 1-1,5 måned. I denne tid kan du med fordel gøre dine produkttekster og billeder klar.

FBA: Den billige og gode løsning

Når du går fra MFN til FBA så kan du opleve en stor vækst til virksomheden, da du når ud til utrolig mange kunder og hvor omkostningerne samtidig er skruet gevaldigt ned. Amazon kan nemlig helt exceptionelt klare distributionen af produkterne billigt.

Eksempel: Hvis du har et produkt såsom en ganske almindelig fjernbetjening til at ligge på lageret i tre måneder og hvor alt fra kundeservice, varemodtagelse, levering og lignende er håndteret, så vil det koste dig mellem 25-28 kr.

Men er der så slet ingen risici ved FBA? Nej. Du kan altid trække dine varer tilbage fra lageret, hvis du ikke oplever det ønsket salg eller lignende.

Med FBA har du mulighed for at nå mange forskellige lande og teste forskellige markeder af. Start fx ud med at sende til Amazons tyske lager og få et indblik i hvor meget potentiale der er i de andre lande. Herefter kan du oprette et momsnummer i fx Frankrig eller Italien, hvis mange af kunderne er her. På den måde kan du have dine varer liggende på Amazons lager i de pågældende lande og være endnu tættere på dine kunder.

Husk forarbejdet!

Inden du kaster dig ud i FBA, så kan det være en fordel med et grundigt og analytisk forarbejde. Her vil det blandt andet være en fordel at lave nogle udregninger på, hvor meget som cirka vil blive solgt. På den måde kan du allerbedst analysere dig frem til, hvor meget som skal afsted til Amazon-lageret.

Vores anbefaling herfra lyder, at du ikke skal overloade din sælgerkonto med alverdens forskellige produkter. Start med ca. fem produkter og byg mere og mere på, når du lærer platformen at kende.

Lyt med og lær endnu mere

Lyt til afsnit 12 af vores podcastserie, hvor Jens også fortæller om det allernyeste ved FBA, hvor det er muligt for dig at undgå momsnumre i udlandet. Klik på ”play” øverst på siden og hør hvorledes.

Hvis du har brug for hjælp omkring FBA, så er du naturligvis også altid velkommen til at kontakte os, hvor vi kan hjælpe dig på rette vej.