Skrevet af: Ieva Treiliha
15. november 2018

Guide: Kom godt i gang med lokal SEO

Der bliver foretaget tusindvis af søgninger hver dag, hvor potentielle kunder søger efter produkter og services i deres lokalområde. Lokal SEO er søgemaskineoptimering, med fokus på lokale søgninger, så folk i dit lokalområde finder netop dig, når de leder efter produkter og services i nærheden.

Hvad er lokal SEO?

Lokal SEO står for alle de optimeringer, du implementerer, for at din virksomhed kan opnå mere synlighed og bedre søgeordspositioner. Altså på relevante søgninger, i bestemte lokalområder. Lokal SEO er derfor relevant for alle søgemaskiner, omend man satser på at rangere på Google, Bing eller en helt tredje søgemaskine.

Der findes adskillige måder, hvorpå en kunde kan finde en lokal virksomhed på; Google, Apple Maps, Tripadvior, Yelp, Bing er bare en af mange hjælpende metoder. Dog ligger Google’s markedsandel på hele 97% i Danmark og er derfor den største og mest brugte kanal – som du (som dansker) bør have mest fokus på når det drejer sig om lokal SEO.

Så langt, så godt, men hvordan kommer du op og rangere på de lokale søgninger i dit område? Det kan du finde tips til længere ned i blogindlægget. 🙂

Før du går i gang med lokal SEO

Før du begynder at optimere mod de lokale søgninger nær dig, er det vigtigt, at du har en vigtig ting på plads – din hjemmeside er mobilvenlig.

51% af online salg i Danmark kommer fra mobil og 61% af dem, som søger fra deres mobilenheder, er mere tilbøjelige til at kontakte en lokal virksomhed med en mobilvenlig hjemmeside.

Mobilenheder er fremtiden og derfor er det vigtigt, at din hjemmeside eller webshop er mobilvenlig. Du kan læse mere om mobiloptimering og hvorfor det specielt er vigtigt for online-handel i mit blogindlæg om mobil shopping her.

En nem måde at teste om din hjemmeside er mobilvenlig på er at bruge Google Mobile‐Friendly Testværktøj. Hvis din hjemmeside ikke er mobilvenlig, bør du først og fremmest overveje forbedringer af din hjemmeside. Skulle det føles uoverskueligt, så kontakt os gerne her!

Søgeordsanalyse for lokale rangeringer

For at kunne rangere lokalt bør du fokusere på lokalt-orienterede søgninger. Disse er anderledes fra de søgeord, som du normalt bruger til organiske rangeringer.

Eksempel:

Lad os sige, at du er glarmester og ønsker at ramme potentielle kunder i nærheden af dig. For at kunne rangere højt lokalt, bør du have fokus på søgeord som:

  • glarmester nær mig
  • glarmester åbningstider
  • glarmester adresse
  • dit virksomhedsnavn
  • dit virksomhedsnavn + telefon

Når du har fundet de relevante søgeord, som du vil rangere på lokalt, er det vigtigt, at din hjemmeside indeholder den relevante information, for at Google kan vise den. Specifikke lokale-søgninger viser Google lidt anderledes end de almindelige søgeresultater. Se eksempler nedenfor:

 

For at finde inspiration til søgeord til lokal rangering kan du bruge en konkurrents navn og se, hvad Google foreslår som relaterede søgninger eller kigge på dine eksisterende søgeord fra en anden vinkel – hvad vil en person søge, hvis de akut havde brug for at finde netop din virksomhed?

Google My Business

Google My Business er uundværlig ift. lokal rangering, det er måske det vigtigste værktøj for lokal rangering. Google My Business hjælper kunder til at finde og kontakte dig nemmere.

Google My Business (GMB) har opsamlet det vigtigste, kunden bør vide omkring din virksomhed: kontaktinformation, adresse, anmeldelser og evt. også FAQ. Google ønsker nemlig, at vise sine brugere de mest relevante og præcise resultater, som svarer til det, der bliver søgt efter og med GMB vises det hele samlet et sted.

I princippet, er, det eneste du skal gøre, at finde/oprette din virksomhed og bekræfte at du er ejeren af denne virksomhed, så kan du redigere dine virksomhedsoplysninger. Vi har faktisk en guide til Google My Business, som du kan finde her!

Når du har oprettet en profil og udfyldt information om din virksomhed på GMB, har du et godt udgangspunkt for at blive vist, når folk søger efter produkter og services i dit lokalområde. Der er dog flere forskellige faktorer, som afgører om det bliver dig eller din konkurrent, der bliver vist i Googles lokale resultater, men det mest afgørende er relevans.

Helt konkret betyder relevans for Google, at din virksomhed har anmeldelser fra dine kunder, om den information som du har udfyldt er korrekt, lokale citeringer og en række andre faktorer.

Google lokale resultater

Når du har din Google My Business profil på plads, kan du blive vist i Googles lokale resultater. Googles lokale resultater, som også kaldes for “Google 3 Pack” eller “Local 3 Pack” på engelsk, er de første resultater du ser, når du søger efter en lokalitet nær dig. Lokale resultater er de 3 første, mest relevante resultater nær dig. Se de to eksempler nedenfor, hvor jeg søger efter “Frokost nær mig” og “Frokost Ikast”:

Resultater i den røde ramme er, efter Googles mening, de mest relevante lokale resultater. De resultater du ser lige nedenfor er de almindelige organiske søgeresultater. Data viser, at de lokale resultater får 33% af alle kliks og de organiske resultater får 40%. Derfor er det attraktivt for dig, som virksomhedsejer, at være vist i både de lokale resultater og højt på 1. side af Googles organiske resultater.

Schema

Om du bliver vist eller ej i Googles lokale resultater, afhænger i høj grad af din GMB profil, men ikke KUN det. Det er også værd at huske Schema markup på din hjemmeside.

Schema markup, eller struktureret data, er med til at sikre, at Google forstår den data, som din hjemmeside indeholder og kan have en indflydelse på de organiske søgeordspositioner.

Ved hjælp af struktureret data kan Google bedre se, hvad de forskellige landingssider på din hjemmeside indeholder og dermed også placere siden bedre i søgeresultater.

I dag er arbejdet med struktureret data er ikke så besværlig, som det var for nogle år siden. Du kan med fordel bruge Googles Struktureret Data Markup Helper for at markere data på dine landingssider, hvorefter værktøjet vil generere en stykke kode, som du blot skal placere det rigtige sted på din hjemmeside.

Hvis du er i tvivl om, der er lavet Schema markup på din hjemmeside, kan du altid bruge Googles Struktureret Data Testværktøj, for at tjekke om der er struktureret data på en side. I tilfældet ja, kan du ydermere se hvilke informationer der er lavet.

On-page optimeringer for lokal SEO

En vigtig on-page optimering du bør huske ift. lokal SEO er landingssider. De landingssider, som du ønsker at rangere med, bør optimeres for lokal SEO.

På de udvalgte landingssider skal der være fokus på et relevant søgeord og lokalitet, f.eks Glarmester Ikast. De vigtigste steder du bør optimere mod de lokale søgninger er sidetitel, metabeskrivelse, dine H-tags (overskrifter) og brødteksten.

Hvis du vil rangere i flere byer eller områder, bør du lave landingssider tilpasset til netop disse byer.

Lad os bruge den samme eksempel som før – lad os sige, at du er en glarmester i Ikast. Hvis du vil rangere i Ikast, men også i Herning og Brande, bør du have landingssider, som optimerer mod søgninger glarmester Ikast, glarmester Herning og glarmester Brande.

Lokal linkbuilding

Linkbuilding er en stor del af søgemaskineoptimering, også når vi snakker om lokal SEO. Google ser links fra andre sider til din som en slags anbefaling – dvs. at hvis andre sider linker til dig, vurderer Google, at du har viden og autoritet i branchen. Google er interesseret i at vise sine brugere de bedste og mest relevante søgeresultater og derfor har indgående links en stor betydning for dine positioner i søgeresultater.

For at etablere lokal autoritet bør du også fokusere på links fra domæner i dit lokalområde. En stærk linkprofil med links fra stærke, lokale domæner er vigtig for dine søgeordspositioner på lokalplan. Det kan være nyhedssider, lokal-guides og blogartikler fra bloggere i dit område.

Hvis du har en virksomhed f.eks i Herning, kan du finde diverse nyhedsmedier, guides/katalogsider og bloggere fra lokalområdet og kontakte dem for linkbuildings muligheder. Det kan være, at de har lyst til at skrive noget om din virksomhed, lave en gæste-blog aftale eller noget helt tredje, som passer både til den udvalgte kanal og til dit brand. Du kan læse mere om linkbuilding her: Hvordan laver man linkbuilding?

Opsummering

Det centrale fokuspunkt, når du tænker lokal SEO, bør være dit indhold og dens relevans.

  • Optimer indholdet på din hjemmeside mod lokale søgninger
  • Hav alt relevant information om din virksomhed nemt tilgængelig for dine kunder og søgemaskiner
  • Hav styr på din virksomhedsprofil på Google My Business
  • Spred dit budskab i dit lokalområde
  • Hav optimerede landingssider til alle de byer/områder, du ønsker, at rangere i

Det virker måske som mange ting at holde styr på, men hvis du sætter dig i dine besøgendes sko – ville det ikke være vigtigt for dig, at finde alle disse informationer, hvis du søgt efter en produkt eller service i dit lokalområde?

 

Hvis du synes, at mere fokus på lokal markedsføring er netop det din virksomhed mangler, kan du læse mere om WeMarket Local her! – Et produkt, som vi har udarbejdet til dig, som ønsker at have mere fokus på lokal markedsføring.

Har du spørgsmål eller ønsker hjælp til lokal SEO, kan du kontakte os ved at udfylde vores kontaktformular, eller ved at ringe på 71 99 34 74.

Ieva har en Professionsbachelor i Digital Konceptudvikling og har tidligere været hos store digitale virksomheder i mode og rejsebranchen. Til dagligt hos WeMarket arbejder Ieva med SEO.