Skrevet af: Ronni Vester
3. januar 2018

Hvordan laver man linkbuilding i 2018?

Hvorfor ligger jeg ikke i toppen af Googles søgeresultater? Min hjemmeside er jo så flot! Er det et spørgsmål, du kan genkende og brænder inde med, så skyldes det højst sandsynligt, at du ikke har søgemaskineoptimeret din hjemmeside. Som beskrevet i et tidligere indlæg indeholder søgemaskineoptimering en lang række discipliner, herunder linkbuilding, der tilsammen sikrer dig bedre placeringer på dine primære søgeord. En grundig optimering på selve sitet bør have første prioritet – det vil sige et site, der blandt andet opfylder kravene om blandt andet hurtig loadtid, responsivt design, SSL certifikat samt knivskarpe og indholdsrige landingssider. Læs mere om søgemaskineoptimering her.

Men når du kan sætte flueben ud for on-page optimeringen, venter der en mindst ligeså vigtig og samtidig delikat disciplin, linkbuilding. Stærke indgående links kan således være forskellen på, om du febrilsk træder vande på side 5 i Google, eller om du fra toppen af side 1 kan skue ned på dine konkurrenter, mens du skovler besøgende ind til dit site og dermed øger muligheden for indtjening.

Linkbuilding er en disciplin inden for søgemaskineoptimering, som i langt de fleste tilfælde varetages af bureauer. Dels fordi det kræver den nyeste viden inden for området, og dels fordi det kan være svært at navigere rundt imellem god og dårlig linkbuilding. Men hvad er linkbuilding egentlig? Og hvorfor er det så afgørende, at andre sider linker til dig? Her får du en gennemgang af, hvordan du laver effektiv linkbuilding anno 2018. 

Hvad er linkbuilding?

Som tilfældet er med så mange andre begreber i denne branche, benyttes det engelske ord linkbuilding. Du kan også bare sige, at du arbejder på at skaffe eller bygge indgående links til din egen hjemmeside. Og hvorfor gør man så det? Jo, et link fra en anden hjemmeside er i Googles øjne det samme som en anbefaling. Linker jeg fra min side til din, må det jo betyde, at jeg anbefaler dit indhold, din service eller dine produkter.

Googles fornemmeste opgave er at servicere brugerne med de bedste og mest relevante resultater, når de søger efter noget bestemt, og foruden en søgemaskineoptimeret hjemmeside er de indgående links en afgørende faktor. Men hvordan laver man linkbuilding, og hvordan skelner man mellem god/givende og dårlig/skadelig linkbuilding? Den skelnen er ofte en hårfin balance, fordi ”best practice” inden for linkbuilding har udviklet sig markant de senere år. I dag ved man nogenlunde, hvilken linkbuilding-strategi, der kan være med til at forbedre dine søgeordspositioner.

Fra kvantitet til kvalitet

Man skulle jo tro, at det er mængden af anbefalinger/links, der er afgørende for, om Google tillægger din side værdi. Sådan var det også i begyndelsen, hvor det handlede om at støvsuge samtlige sider, tvivlsomme eller ej, for links. Det var med andre ord kvantiteten, der var udslagsgivende for, om en side rangerede godt i søgeresultaterne. Den strategi virker ikke i dag. I værste fald kan Google vælge at straffe dig, hvis din linkprofil består af indgående links fra dårlige og irrelevante sider.

Kvalitet er blevet nøgleordet inden for moderne linkbuilding, og det kan man jo sådan set godt forstå. Hvis man eksempelvis har to bøger. Den ene anbefales af en forfatter, mens den anden anbefales af 10 børn, der endnu ikke kan læse. Ville du så vælge kvaliteten eller kvantiteten?

Hvornår får du værdi ud af et link?

Når vi nu ved, at Google belønner sider med relevante indgående links af høj kvalitet, hvad betyder det så egentlig? Jo, relevans betyder i denne sammenhæng, at du får et link fra en side, der på en eller anden måde er i samme kategori som din hjemmeside. Et eksempel kunne være, at du driver en webshop, der sælger herretøj, og du får et link fra Euroman. Dette vil være et særdeles værdifuldt link, da det kommer fra et site, der beskæftiger sig med dine kerneprodukter – i dette tilfælde herremode. Relevans behøver dog ikke kun være i forhold til branchen. Det kan også være geografisk. Har du eksempelvis et tømrerfirma i en specifik by, vil et link fra lokalsprøjten også være stærkt.

Foruden relevans vurderer Google også linket ud fra styrken af det domæne, du får et link fra. Hvis domænet har en høj domain rating, altså stor tillid fra Google, smitter det også af på dit site, hvis du får et link. Det er altså et vigtigt signal i Googles øjne, at stærke sider linker til dig. Det må jo betyde, at du har noget interessant at byde på. Derudover vægter Google også højt, at du får links fra unikke domæner. Dvs. fra forskellige domæner og ikke bare fra en masse forskellige sider på det samme domæne.

Andre vigtige parametre

Går vi skridtet videre, er der også andre parametre, der er afgørende for, hvor stor værdi du får ud af det pågældende link. Eksempelvis er linkets placering på sitet en væsentlig faktor. Det giver således ikke den samme linkværdi, hvis linket er placeret i footeren sammenlignet med øverst i brødteksten. Igen er placeringen med til at fortælle Google, hvor relevant eller hvor vigtigt et link er.

Derudover er det også en faktor, hvilken ankertekst man benytter. Altså hvilket ord eller sætning, der udgør selve linket. Har du eksempelvis en side, der sælger varmepumper til konkurrencedygtige priser, vil en ankertekst som ”billige varmepumper” være effektiv. Her er der igen en tydelig sammenhæng mellem link og website. Det er dog vigtigt, at du varierer dine ankertekster, således at der både forekommer det pågældende søgeord, hele sætninger og generiske fraser som ”se her”, ”læs mere” etc.

Altså: Det handler om at få links fra relevante og stærke sider, om linkets placering og om ankerteksten. Det er godt nok alt sammen, men hvordan skaffer man disse links sådan rent lavpraktisk?

Hvordan skaffer man links?

Der findes et utal af måder, hvorpå man kan skaffe indgående links til sit site, men det er ikke altid lige nemt at skaffe links af den nødvendige kvalitet. Har du ingredienser som kreativitet, grundighed og optimisme, så er der gode muligheder for, at det kan munde ud i en succesfuld linkbuilding-opskrift.

Det skal siges, at du med fordel kan anvende flere forskellige linkmuligheder, eftersom det er optimalt at have en varieret linkprofil. Varieret i den forstand, at det er flere forskellige typer af links, der tegner din linkprofil. Samtidig kan det være farligt at støvsuge 100 links med det samme, da det får din linkprofil til at se unaturlig ud, hvilket Google kan vælge at straffe. I det følgende får du eksempler på, hvor og hvordan du kan skaffe links til dit site, så du til sidst indtager positionerne øverst i Google.

Naturlige links
Det er ikke alle virksomheder, der er begunstiget af at få en bølge af naturlige links. Altså links, der kommer til dig, fordi du bare har fede produkter, der skaber genlyd rundt omkring, og som folk gerne vil anerkende med et link. Du kan dog øge mulighederne for naturlige links ved at lave noget knivskarpt content på dit site, som giver værdi til andre. Hvem ved, måske er det så godt, at folk kvitterer med et link?

Netværks- og leverandørlinks
Nogle af de nemmeste og stærkeste links, du kan skaffe, er via dit netværk. Netværk kan forstås på mange måder, men det gør sig især gældende i forhold til samarbejdspartnere og leverandører. Har du eksempelvis en webshop, der sælger produkter fra et eksternt brand, er det bestemt ikke utænkeligt, at du kan få et stærkt link her. Eller sælger du gulve, kommer dine gulve højst sandsynligt fra en ekstern leverandør, som også er interesseret i, at folk havner på din side og køber deres gulve. Det kan også være, at du på en eller anden måde støtter andre gennem sponsorater, enten som velgørenhed eller måske en lokal forankring i en forening. Også her ligger der en oplagt linkmulighed. Gennemgå slavisk dit netværk og hiv stærke indgående links i land.

”Sælg” dit indhold for links
En anden strategi, som ofte kan kaste stærke links af sig, er ved at kreere stærkt indhold og få det publiceret på eksempelvis blogs. Du har utvivlsomt en enorm viden inden for din branche, og den bør du udnytte til at skabe guddommeligt indhold, som både kan komme den pågældende blog, brugerne og ikke mindst dig selv til gode. Start med at finde et passende site, hvor du kan få dit indhold publiceret og skab herefter informativt og velskrevet indhold. Når den del er på plads, handler det om outreach – altså disciplinen at tage kontakt til relevante sider og overbevise dem om, at de bør publicere dit indhold med dertilhørende link. Det kan være en vanskelig proces, og det er ikke sikkert, at det giver pote de første gange. I så fald må du optimere indholdet og øve dig i at få dit indhold ”solgt”.

Presse og advertorials
Lidt i samme boldgade har vi pressearbejde, som kan være en yderst effektiv linkbuilding-strategi af flere årsager. Dels har du mulighed for at komme ud med et budskab, der er positivt vinklet på din virksomhed, og dels er netmedier, nærmest uden undtagelser, yderst stærke og troværdige domæner. Din pressestrategi afhænger i høj grad af, om du er en lille virksomhed eller en af de store spillere på markedet. Har du et velkendt brand, kan du med den rigtige historie komme ud i de landsdækkende medier og måske endda få et voldsomt stærkt link. Er du en mindre virksomhed, er der bestemt ingen grund til at opgive på forhånd. Det er således markant nemmere at få sin historie bragt i de lokale medier, selvom du er en lille, ukendt virksomhed. Det skyldes dels, at de lokale medier har langt færre midler at rutte med, og derfor gnider de sig ofte i hænderne, når de får en god historie serveret på et sølvfad.

Det behøver ikke at være en skelsættende nyhed, for at du får din historie bragt. En lille succeshistorie eller en forestående begivenhed kan i mange tilfælde være nok. Får du din historie bragt, sikrer du dig værdifuld lokal omtale, men vi må jo ikke glemme, at vi også er på jagt efter stærke links. Tag derfor kontakt til den pågældende journalist efterfølgende, og spørg, om han eller hun vil sætte et link til din hjemmeside ind i historien, da det også vil komme læserne til gavn. Nedenstående er et eksempel på en historie, der kunne være interessant for den lokale avis.

fiks_presse

Advertorials

En anden og nyere metode til at få links fra medierne er via de såkaldte advertorials, som vil blive endnu mere anvendt i 2018. Advertorials er en sammentrækning af advertise (annoncere) og editorial (redaktionelt). Man kan definere advertorials som reklame, der er forklædt som journalistik. Historien er sat op som enhver anden artikel både i form og indhold. Den eneste lille forskel er, at der i toppen er påklistret et lille mærkat med ”Annonce” eller ”Sponsoreret indhold”. De fleste medier tilbyder efterhånden muligheden for advertorials – enten ved at du selv leverer indholdet, eller ved at de selv skriver historien. Alligevel er mange medier splittet i mellem et økonomisk incitament og deres journalistiske integritet.

Medierne er generelt presset på økonomien, og advertorials er en nem indtægtskilde. Samtidig kan det være svært at skelne mellem, hvad der er godt journalistisk gravearbejde, og hvad der er reklame for en tilfældig virksomhed. Under alle omstændigheder har både medierne og virksomhederne gavn af denne mulighed, og derfor er det blevet en populær strategi til at skaffe links. Advertorials kan være en dyr fornøjelse afhængig af det pågældende medie, men det er en unik mulighed for at få publiceret en historie og få et link fra nogle af de mest troværdige domæner her i landet.

Linkkataloger
Fra at have været nærmest den primære kilde til indgående links i søgemaskineoptimeringens spæde begyndelse er linkkataloger nærmest blevet et fyord i dag. Linkkataloger er sites, hvor man kan gå ind og manuelt oprette sin virksomhed og få et link til sit site. Linkkataloger er, med få undtagelser, sløje domæner med ringe værdi, og derfor skal du være påpasselig med at anvende denne strategi. Dermed ikke sagt at det er en fuldstændig ubrugelig metode. Det kommer især an på, om linkkataloget har en form for relevans i forhold til dit site – altså eventuelt en kategori til restauranter, hvis du er en restaurant. I så fald kan der godt være noget at hente, men som nævnt tidligere er det essentielt, at din linkprofil er varieret. Et link fra et linkatalog i ny og næ kan være udmærket, såfremt det bliver fulgt op af andre stærke links.

Links fra konkurrenter
Noget af det første du bør gøre, når du skal i gang med linkbuilding, er at undersøge dine konkurrenters linkprofil. Der findes flere linkværktøjer som eksempelvis Ahrefs, der viser, hvor dine konkurrenter får links fra. Analyse af konkurrentlinks er en nem og hurtig metode til at danne sig et overblik over, hvor der ligger stærke links og venter på dig. Når dine konkurrenter kan få et indgående link fra et bestemt site, er der gode muligheder for, at det samme kan lade sig gøre for dig. På denne måde plukker du de lavthængende frugter først og bygger fundamentet for din løbende linkbuilding.

Genopliv døde links
Den sidste linkmulighed i denne omgang kræver et grundigt detektivarbejde. Metoden går ud på at identificere relevante sites, der linker ud til andre sider, måske endda dine konkurrenter, men hvor linket er dødt – altså en såkaldt 404-fejl. Det pågældende site er ikke interesseret i at linke til en side, der ikke virker, og det kan komme dig til gavn. Når du har identificeret en 404-fejl, skal du vurdere, hvordan du kan få det pågældende site til at linke til dit site i stedet. I nogle tilfælde kan det være nok bare at gøre webmasteren opmærksom på problemet, og som tak får du linket, hvis altså dit indhold er beslægtet med det oprindelige. I andre tilfælde kan det være nødvendigt at skabe noget nyt indhold, som er målrettet i forhold til det oprindelige link.

shutterstock_530039770

Hvad er intern linkbuilding?

Hvis du får succes med ovenstående linkbuilding-strategier, er der en overvejende sandsynlighed for, at du kan give dine konkurrenter baghjul. Men arbejdet med at skaffe indgående links fra eksterne sites er så langt fra den eneste disciplin inden for linkbuilding. For før du går i gang med leverandørlinks, content outreach og så videre, bør du have styr på din egen interne linkstruktur.

Som en del af det indledende arbejde med at søgemaskineoptimere on-page skal du sørge for at gøre siden nem at navigere på – både i forhold til dine kunder/besøgende, men så sandelig også for Google. Via en nøje gennemtænkt linkstruktur, kan du påvirke dine besøgende til at havne de steder på dit site, som du ønsker. Det gør du blandt andet ved eksempelvis at have links i teksten på forsiden, som leder dine besøgende over på en af de landingssider, som du har særligt fokus på. Ved at lave disse interne links fortæller du samtidig Google, at den pågældende landingsside er vigtig, og det registrerer Google.

I mange tilfælde kan man tilgå de forskellige landingssider via menuen, og så har man vel interne links eller hvad? I teorien jo, men der er stadig værdi at hente ved at integrere dem i teksten. Samtidig har du sikkert noget indhold, som ligger flere kliks væk fra forsiden. Her kan du med interne links forkorte ruten til dit stærke indhold, hvilket utvivlsom vil resultere i mere trafik. Google kigger nemlig på afstanden til forsiden, når en landingsside skal tillægges værdi. Jo tættere dit indhold er på forsiden, jo bedre forudsætninger er der for at ranke på de primære søgeord. Også her handler det om signalværdi. Hvis du skal foretage otte kliks for at komme frem til indholdet, antager Google, at der ikke er tale om prioriteret og vigtigt indhold.

Glem ikke udgående links

Der er ingen tvivl om, at ekstern linkbuilding og intern linkstruktur er de vigtigste discipliner i bestræbelserne på at rangere bedre i Googles søgeresultater. Men der findes også en anden metode, som mange ofte overser – nemlig at linke ud til eksterne sider. Der har i mange år været sået tvivl om, hvorvidt det giver værdi at linke ud til andre sider, men hvis du gør det ordentligt, kan der bestemt være noget at hente.

Når du linker ud til andre, sørger du nemlig for, at brugerne kan få endnu mere information. Det værdsætter Google, fordi du dermed fremstår som et troværdigt site. Men det skal give mening at lave et udgående link, der skal linkes til andre stærke sider og det skal helst bidrage til at forbedre brugeroplevelsen – ellers kan det være spildt arbejde. Jamen skal jeg så linke til mine konkurrenter? Nej, ikke nødvendigvis, men til sider, der er relateret til din branche og dit indhold. Det kan samtidig øge din kendskabsgrad og skabe mulighed for, at du på et senere tidspunkt selv modtager et link.

Mange er bange for at miste de besøgende, når de laver et udgående link, og der er da også en risiko for, at det sker. Men den positive signalværdi, som du sender til Google, kan være mere værd i den sidste ende. Det er dog en god idé at få linket til at åbne i en ny fane, så brugeren hurtigt og nemt kan komme tilbage til dit site. Og det vil de højst sandsynligt gøre, hvis de føler, at du har været kilden til at give dem yderligere brugbar information.

Ronni har en IT-faglig baggrund og en uddannelse som journalist i bagagen. Hos WeMarket arbejder Ronni til dagligt med søgemaskineoptimering og pressearbejde for en række virksomheder, og han er vores go-to-guy, når det gælder formidling.