Skrevet af: Ieva Treiliha
5. oktober 2018

Alt du skal vide om Mobile Shopping

Online handel er det nye sort, men vidste du, at i mange lande kommer 50% af alle online køb fra mobile enheder? I hvert fald ifølge Criteo’s Global Commerce Review for Q2 of 2018. Derfor er det vigtigt, at du har fokus på mobil, når du planlægger fremtidige kampagner og strategien for 2019.

Få mest ud af dine kampagner ved at fokusere på dine brugers shoppingvaner og kom foran dine konkurrenter! Det har aldrig været vigtigere at have fokus på mobilenheder og brugervenlighed på din side eller webshop, når dine kunder shopper fra mobiltelefoner.

Mobile Shopping i tal:

Her er nogle interessante fakta om Mobile Shopping, du bør vide:

  • 51% af online salg i Danmark kommer fra mobil
  • 44% af online salg i Europa kommer fra mobil
  • I forhold til 2017 er brugen af mobil til online handel i 2018 vokset og brug af tablets og desktop er faldet på europæisk plan.
  • I EMEA (Europa, Mellemøsten og Afrika) kommer 33% af online transaktioner fra Mobile Web
  • I EMEA (Europa, Mellemøsten og Afrika) kommer 26% af online transaktioner fra Mobile Apps
  • Shopify rapporterer, at der i 2017 kom 64% af Cyber Monday transaktioner og 59,6% af Black Friday transaktioner fra mobil.

Du kan læse mere statistik fra Shopify her og se hele Criteo´s rapport her.

Mobilvenlig hjemmeside

Mobilvenlig, eller responsivt design af din hjemmeside, er et af de vigtigste parametre for at sikre salg på mobilenheder. Responsive hjemmesider er hjemmesider, som kan tilpasse sig brugernes skærmopløsninger, browser og enhed.

Simpelt forklaret betyder responsivt design, at din din hjemmeside kan tilpasse sig og se lige så godt ud, uanset om brugerne besøger den fra sin mobiltelefon, tablet eller computer. Hvis du vil tjekke, om din hjemmeside er mobilvenlig, kan du bruge Googles Test af mobilvenlighed.

Du kan læse mere om, hvad responsivt design er, og hvordan sikrer, at din hjemmeside er mobilvenlig, lige her.

Hvad er forskellen mellem desktop og mobil version af en hjemmeside?

Mange forskellige ting, f.eks fordeling af tekst, skalering af billeder, menuer mm. Her kan du se WeMarkets hjemmesides desktop-version:

 

Og her kan du se hjemmesidens mobil-version, hvor indholdet har tilpasset sig til den mindre skærm:

Mobile First indeksering

Siden juli 2018 har Google lanceret deres Mobile First indeksering, som betyder, at Google fremadrettet vil bruge din hjemmesides mobilversion for at crawle og indeksere siderne på din hjemmeside.

Hvorfor?

Fordi Google også har opdaget, at flere af deres brugere anvender mobile enheder frem for desktop. Google vil vise sine brugere de mest relevante resultater, og fordi så mange brugere anvender mobile enheder, giver det mere mening for Google at bruge mobil-versionen af din hjemmeside i vurderingsprocessen i stedet for desktop-versionen.

Du kan gå meget mere i dybden med Mobile First her.

Mobile betalingssystemer

I en verden med så mange online købsmuligheder er det vigtigt at være den bedste. Det betyder ikke kun god service og konkurrencedygtige priser, men også brugervenlig oplevelse hele vejen igennem overvejelses- og købsprocessen.

Hvis du er i gang med at designe eller opdatere din hjemmeside eller webshop, bør du lave lidt research ift. de mest populære betalingsmuligheder online for at sikre, at dine kunder nemt og hurtigt kan betale ved at bruge deres foretrukne betalingsmetode. Betalingsmetoder og checkout processen spiller en vigtig rolle i din konverteringsrate.

Checkout- og betalingsprocessen bør være lige så nem fra mobiltelefon og tablets som fra desktop-versionen af siden. Nu, når så mange kunder bruger mobiltelefoner for at shoppe rundt på nettet, er det vigtigt, at kunden nemt kan foretage et køb uden at skifte over til computeren.

I de sidste par år har der været en tendens til, at brugerne browser på mobil, men køber fra computeren. Nu nærmer vi os til skiftet i tendenserne, hvor brugerne foretrækker at både browse og foretage køb fra den samme enhed. Derfor er det vigtigt for virksomhedsejere at facilitere optimale muligheder for opfyldning af dette ønske.

Nem betaling fra mobil- og andre enheder

Det er vigtigt, at betaling på din side foregår nemt og hurtigt. Er det ikke tilfældet, risikerer du, at brugeren ikke fuldfører købsprocessen. Når du udvikler eller opdaterer din side, så husk at tænke på brugerne og deres behov i designprocessen. Hvilke betalingsmetoder foretrækker brugerne i det land, du opererer i? Hvordan kan du optimere checkout processen? Hvor er det typisk, folk dropper ud af processen? Kan du eliminere eller forbedre dette skridt i checkout processen?

Tænk på sig selv. Hvis du skulle handle på din webshop, hvilke skridt i processen vil skabe friktion? Hvordan vil det ideelle checkout-scenarie se ud for dig som brugeren? Husk at gennemtænke og teste flowet fra alle enheder.

Et par tips:

  • Checkout-processen skal inkludere så få skridt som muligt
  • Nem checkout fra alle enheder
  • Mulighed for betaling med alle slags kort
  • Husk at inkludere andre betalingsmuligheder, f.eks ViaBill eller Klarna, hvor kunden har mulighed at betale for deres køb i mindre bidder eller betale senere.

Betalings- og afbetalingsmuligheder

Der er mange forskellige online betalings- og afbetalingsmuligheder. De varierer fra land til land. I Danmark er vi vant til enten at betale med kort, mobilepay eller betale i mindre dele med f.eks ViaBill.

Mobilepay er en utroligt populær betalingsmetode i Danmark, men f.eks i England og USA er det populært med Apple Pay eller bruge af diverse kreditkort til afbetaling i mindre bidder.

Omnichannel: Marketing & Optimeringer

I 2018 har nærmest alle hørt udtrykket Omnichannel. Men hvad betyder Omnichannel Marketing egentlig?

Omnichannel Marketing betyder en sømløs kundeoplevelse, uanset hvilken kanal kunden benytter for at interagere med en virksomhed eller et brand.

Kunden kan interagere med dit brand på mange forskellige måder – besøge hjemmesiden, bruge app´en, følge på Instagram, læse blogindlæg og se YouTube videoerne – alt afhængig  af, hvilke kanaler du benytter for at engagere dine kunder.

Omnichannel er en tilgang til markedsføring, salg og betjening af kunder på en måde, hvor virksomheden bruger flere marketingkanaler, der skaber en integreret og sammenhængende kundeoplevelse, uanset hvor eller hvordan en kunde interagerer med brandet.

Omnichannel Marketing er specielt vigtigt nu, når mobile shopping tager overhånd og kunderne vil skifte fra enhed til enhed uden at mærke forskel.

Lad os sige, at en kunde har været ind på din webshop, kigget på varer og tilføjet nogle af disse varer til ønskelisten. Efter et par dage har kunden overvejet og bestemt sig for at købe nogle af disse varer, som blev gemt på ønskelisten – denne gang bruger kunden din app for hurtig at finde og købe ting fra deres ønskeliste.

Hvis kunden ikke nemt kan finde frem til de ønskede ting på appen, risikerer du at miste salget, da kunden sandsynligvis ikke har lyst til at skifte enhed eller finde disse varer på shoppen igen. Derfor er det vigtigt, at du har optimeret dine kunders omnichannel oplevelse med dit brand.

Her kan du se et eksempel, hvor Zalando gør det ligeså nemt for kunden at shoppe deres ønskeliste både fra hjemmesiden og deres app.

Hjemmeside:

App:

Opsummering

I dette blogindlæg har jeg berørt rigtig mange emner, som i sig selv burde være selvstændige blogindlæg, men jeg har prøvet at koge det ned til de vigtigste informationer, du bør vide og huske ift. mobile shopping.

For at opsummere: Mobile Shopping bliver større og større, og derfor er det vigtigt, at du fokuserer på at finpudse dine kunders oplevelse, når de interagerer med dit brand fra deres mobiltelefon. Det, du bør fokusere på, for at skabe god oplevelse for dine kunder, som interagerer med dit brand fra mobile enheder, er:

  • Mobilvenlig, responsivt og brugervenligt design af din hjemmeside
  • Nem checkout-flow med så få skridt som muligt
  • Sømløs kundeoplevelse uanset hvilken kanal og platform kunden benytter

Inden du går…

Læs andre spændende blogindlæg fra WeMarket på vores blog.

Er du mere visuelt anlagt? Tjek vores nyeste projekt ud – Marketing Quickfix. Marketing Quickfix forklarer komplekse emner inden for markedsføring på under 2 minutter!

Hvis du har brug for hjælp med at komme i gang med mobiloptimering, kan du kontakte os her, eller ringe på 71 99 34 74.

 

Ieva har en Professionsbachelor i Digital Konceptudvikling og har tidligere været hos store digitale virksomheder i mode og rejsebranchen. Til dagligt hos WeMarket arbejder Ieva med SEO.