Skrevet af: Stine Fenger
14. marts 2019

6 tips til et fængende opslag på de sociale medier

Du kender det sikkert selv – man bliver dagligt bombarderet med information fra både venner, familie, organisationer og virksomheder. Alle har noget de gerne vil vise, fortælle eller have dig til at tage stilling til – og på et tidspunkt flyder det hele sammen til “white noise”.

For virksomheder kan det af og til føles som om, man taler for døve øren – og det kan være vanskeligt at vide, hvordan man bryder igennem støjen.

Forbrugerne forventer i dag at blive ført ved hånden, og som virksomhed får man ikke længere noget forærende. Hvis man ikke er skarp nok, spændende nok eller tilbyder nok, er der ikke langt til den næste virksomhed, som kan give forbrugeren det, de søger.

Så hvor stærkt står du, når dét, du kæmper imod, er kattevideoer og konkurrencer?

Et af de steder hvor virksomheder kappes om forbrugernes opmærksomhed er på de sociale medier. Men hvordan får du i første omgang forbrugeren til overhovedet at stoppe op ved dit opslag i stedet for at scrolle videre? Og når du har fanget deres opmærksomhed, hvordan får du dem så til at interagere på den måde, du ønsker?

I dette indlæg vil jeg forsøge at give dig nogle pointers til, hvordan du laver opslag på de sociale medier, der både vækker forbrugernes interesse og får dem til at interagere.

Jeg gennemgår følgende:

  • Kom til sagen med det samme
  • Gør brug af visuelle virkemidler
  • Fortæl forbrugeren hvad de skal gøre
  • Tilpas dine opslag til mediet
  • Kend din målgruppe og tal til den
  • Undgå stavefejl og forkert sprogbrug

 

Kom til sagen med det samme

Selvom 63% af den danske befolkning ældre end 12 år dagligt eller flere gange dagligt benytter Facebook, er det ikke garanti for, at de læser særlig meget. Med et Facebook feed der konstant skifter og en overvældende mængde information, sjove videoer og delte artikler, gælder det om at skille sig ud fra mængden og fange forbrugernes interesse med det samme. Hvis ikke er de lynhurtigt videre til næste opslag. Derfor er det også uhyre vigtigt, at du kommer til sagen med det samme, stiller dem et spørgsmål eller på anden vis vækker deres nysgerrighed.

Tænk på det på denne måde: Hvis forbrugeren kun læser den allerførste linje af dit opslag, får du så sagt det du gerne vil? Får du fortalt dem, hvorfor de skal læse videre?

Som du kan se i ovenstående eksempel, benyttes første linje i teksten til at fange opmærksomheden hos læseren. Et statement, emojis eller et spørgsmål, kan være en god måde at skabe blikfang, og er forbrugeren først stoppet op ved dit opslag, er chancen for, at de læser resten af teksten stor.

 

Gør brug af visuelle virkemidler

Tiden for rene tekstopslag er forbi.

Når man scroller igennem sit newsfeed på Facebook, kan det tælles på én hånd, hvor mange opslag, der udelukkende er tekst, og det er en sjældenhed at disse kommer fra virksomheder.

Grafik, billeder, GIF, videoer – overvej hvilke virkemidler du kan benytte til at fange forbrugerens opmærksomhed, så de stopper op og rent faktisk læser det, du skriver.

Find din tone of voice på de sociale medier og lad altid din virksomheds identitet skinne igennem dit content. Men husk også at de sociale medier ikke er optimalt til informationstungt content, så forsøg altid at holde tonen let uden at gå på kompromis med din DNA.

Lad os tage udgangspunkt i samme eksempel endnu engang.

Som du kan se, skabes der blikfang med billedet, og der stilles et lidt åbenlyst spørgsmål – for hvem vil ikke gerne udvide deres e-mail liste? Farver, billeder og generel tone er holdt i samme stil som på vores hjemmeside for at skabe genkendelighed og være tro mod vores DNA.

En anden måde at få forbrugernes opmærksomhed på de sociale medier, er ved at bruge Dynamic Product Ads (DPA).
Du kan læse mere om, hvordan du optimerer dine DPA annoncer i dette indlæg: Optimer dine Facebook-produktannoncer (DPA)

 

Fortæl forbrugeren hvad de skal gøre

Nu har du vel tænkt over, hvad formålet med posten er?

Inden du poster, er noget af det vigtigste, du skal tage stilling til, hvad det er, du vil med dit opslag. Hvilken handling er det, du ønsker, at forbrugeren skal foretage?

Har du først fået dem til at stoppe op, gælder det nemlig om at gribe chancen for at få dem til at interagere. Derfor gælder det også om at være skarp på formålet med dit opslag, så du kan forme indholdet optimalt og opnå dit mål.

Der er nærmest ikke grænser for, hvad virksomheder gør for at få forbrugerne til at interagere med deres indhold. Det kan være alt fra konkurrencer og rabatkoder til clickbait artikler og vilde statements. Her er det vigtigt, at du holder fast i din virksomheds identitet og husker, at ikke alle forbrugere har værdi for din virksomhed.

Selvom konkurrencer i nogle tilfælde virker godt, kan du også forsøge at skabe delbart indhold, som fremmer dit brand, uden at du udlodder noget. Indhold med humor eller opslag de fleste kan relatere til, kan få forbrugerne til at dele eller tagge venner. Det kunne for eksempel se ud som nedenstående:

Er dit formål derimod at få forbrugerne til at læse en artikel, tilmelde sig et event eller kontakte dig, bør du vælge et mere direkte approach, hvor du simpelthen fortæller, hvad du gerne vil have dem til at gøre.

Her kan du gøre klogt i at benytte de handlingsknapper, som Facebook stiller til rådighed. For at understrege, hvad du gerne vil have forbrugeren til at gøre, kan det være en god idé, både at skrive det i teksten og gøre brug af en handlingsknap – vi kan igen tage fat i samme eksempel:

 

Tilpas dine opslag til mediet

Der er stor forskel på, hvordan forbrugerne bruger de forskellige sociale medier. Derfor er der naturligvis også forskel på, hvordan du bedst udnytter det, det enkelte medie kan. Facebook kan rumme en rimelig stor mængde tekst, som kan kombineres med video og billeder og fungerer desuden godt, hvis du vil linke til indhold.

Opslag eller annonceringer på Instagram stiller til gengæld større krav til billede eller video, da det primært er dét, der bærer opslaget. Forbrugerne er vant til, at Instagram primært består af visuelle budskaber, og der vises ikke meget tekst under billedet, før det er nødvendigt at trykke “… mere”. Til gengæld har du mulighed for at inkludere mere tekst i grafikken, da Instagram annoncer ikke ligger under for samme tekstregler som Facebook-annoncer.

Har du en webshop, er Instagram shopping desuden en gylden mulighed for at skabe direkte salg. Min kollega, Trine, forklarer her, hvad Instagram Shopping kan, og hvordan du sætter det op: Sådan opsætter du Instagram shopping

Hvor Facebook og Instagram fungerer bedst med lettere budskaber, kan LinkedIn være vejen frem, hvis du søger at kommunikere til det professionelle segment. Her vil tonen naturligvis være anderledes, og opslag på LinkedIn kan tåle at være mere informationstunge. Overvejer du herudover, om annoncering på LinkedIn er det rette for din virksomhed, kan du læse med her: Annoncering på Linkedin – er det noget for dig?

Husk også altid at billedstørrelserne er forskellige på de sociale medier. Derfor bør du sikre, at dit grafiske element er tilpasset det enkelte medie. Som udgangspunkt fungerer et kvadratisk billede eller video bedst på Instagram, hvor der er større forskel alt efter typen af opslag på Facebook og LinkedIn. Se størrelserne på de forskellige platforme her:

 

Kend din målgruppe og tal til den

Som ved al anden kommunikation til forbrugere, gælder det også på de sociale medier om at kende din målgruppe godt – og tale direkte til den. Hvem er din typiske kunde, hvilke interesser har de, og hvilke behov søger de at få opfyldt? Det gælder om at skabe indhold, der både er relevant, og som samtidig er så interessant for din målgruppe, at de har lyst til at like, dele eller foretage den handling, som du gerne vil have dem til.

Når du kender din målgruppes triggers, er næste skridt at finde ud af, hvornår du skal ramme dem for at øge dine chancer for interaktion. Der kan være stor forskel på, hvornår det er optimalt at poste og hvilket medie, du bør satse på, alt efter om du vil kommunikere billige rejser til Jakob på 27, eller om du vil have Indkøber, Birthe på 45 til at læse en artikel om det nyeste inden for lagerindretning.

De fleste sociale medier har et indsigtsværkstøj, hvor du kan se grundlæggende oplysninger om dem, der interagerer med dine opslag og din profil. Efterhånden som du laver opslag, finder du frem til det, som netop din målgruppe reagerer bedst på. Denne viden er guld værd, og det gælder om at bruge den. Jo flere opslag du laver, jo bedre indsigt får du i din målgruppe, hvad de interesserer sig for, og hvad der får dem til at foretage en ønsket handling.

Herudover har din virksomhed sandsynligvis en målgruppeanalyse liggende – og hvis ikke er det på høje tid at få lavet en!

 

Undgå stavefejl og forkert sprogbrug

Forestil dig, at du har lavet et rigtig godt opslag. Et opslag der fanger din målgruppes interesse, taler direkte til dem og fortæller dem præcis, hvad de skal gøre. Forestil dig så, at den er fuld af stavefejl! Er dét det indtryk, du vil give af din virksomhed?

Det virker uprofessionelt at lægge opslag op med stave- og tastefejl. Uanset hvilken målgruppe du taler til, om du bruger slang, emojis eller skriver formelt, så er det vigtigt, at du har styr på din tekst. En enkelt tastefejl kan naturligvis snige sig ind, men husk – du kan altid gå ind og rette teksten på et opslag, efter det er postet. I helt grelle tilfælde, kan stavefejl eller forkert ordbrug betyde, at din post bliver misforstået. Sørg derfor altid for at læse korrektur på dine posts, det tager 10 sekunder, og det kan betyde meget i kampen om kunderne.

Læs mere her: Sjusket grammatik kan koste dig kunder

 

Så…

…for lige at opsummere. Det gælder grundlæggende om at sørge for, at du har styr på formålet med dine opslag. At du taler til forbrugernes interesser. At du benytter det rigtige medie på det rigtige tidspunkt. Og at du sørger for at skabe blikfang med både tekst og billeder, så forbrugerne rent faktisk stopper op lytter til det, du har at sige.

Har du brug for hjælp til markedsføring på de sociale medier, sidder vi naturligvis klar til at rådgive dig og hjælpe din virksomhed med at ramme den helt rigtige målgruppe.

Kontakt os for en uforpligtende snak 

Stine har en Professionsbachelor i Branding og Marketing Management og har erfaring fra store internationale virksomheder som Tulip og BoConcept. Hos WeMarket har Stine ansvaret for en del af de administrative opgaver og arbejder herudover med WeMarkets egen markedsføring.