Skrevet af: Ieva Treiliha
7. november 2019

Mød BERT – Googles nye algoritme

BERT er Googles nyeste algoritme-opdatering, og den kommer muligvis til at forandre SEO-verdenen, som vi kender den. BERT er et stor skridt frem for Google til en bedre forståelse af brugernes søgeforespørgsler.

BERT blev først introduceret sidste år, og navnet BERT står for Bidirectional Encoder Representations from Transformers.

Det betyder, at BERT kan fortolke den korrekte betydning af et ord ved at se på de ord, der kommer før og efter. Hvis alt går efter Googles plan, vil BERT føre til en bedre forståelse af søgeforespørgsler sammenlignet med den nuværende model, hvor hvert ord bliver behandlet i en rækkefølge.

I dette indlæg kan du lære mere om:

Hvilken betydning har BERT for dine søgeordspositioner?

Lige nu er BERT stadigvæk i en testfase. Indtil videre bruger Google forskellige BERT-modeller til at forstå søgeforespørgslerne bedre. Men med tiden kommer BERT til at påvirke både de almindelige søgeresultater og fremhævede uddrag. 

Lige nu bliver BERT ikke brugt til 100% af søgningerne. I øjeblikket bruges BERT kun på 1 ud af 10 søgninger i USA på engelsk. Google siger, at BERT-algoritmen er så kompleks, at det skubber grænserne for Googles hardware, hvilket sandsynligvis er grunden til, at det kun bruges på et begrænset antal søgninger.

Før du laver hele din SEO strategi om for at være på forkant, når BERT kommer til Danmark, så husk at BERT analyserer søgeforespørgsler – ikke hjemmesider.

Det skal dog siges, at som det ser ud nu, kommer BERT opdateringen muligvis til at have en væsentlig betydning for din on-page SEO. SEO-eksperter vil, i højere grad, blive nødt til at tage højde for brugernes søgeintention, når de arbejder på on-page SEO. Halvhjertet on-page indhold kommer ikke til at trives med Googles BERT-opdatering.

BERTs indflydelse på søgeresultaterne

Google har testet BERT og forskellige versioner af denne algoritme og er kommet med et par visuelle eksempler på, hvordan et søgeresultat kan se ud før og efter BERT. Du kan læse hele artiklen her.

 

  • “2019 brazil traveler to usa need a visa”

wemarket-brazil-visa-example

 

I dette eksempel kan vi se, at søgeresultatet før BERT-algoritmen viste en artikel om, at USA’s statsborgere behøver ikke at have visum, når de rejser til Brasilien. Her er der dog en afgørende fejl i søgeresultatet, da det der egentlig bliver forespurgt på er information omkring visum fra Brasilien til USA. 

Dette er et eksempel på, hvordan BERT kan forbedre søgeresultaterne, så brugerne får et mere retvisende svar på deres søgeforespørgsel, netop pga. HVORDAN BERT læser søgeforespørgsler.

 

  • “do estheticians stand a lot at work”

 

Før i tiden matchede Google enkelte ord i søgeforespørgslen med ord i søgeresultaterne. I eksemplet ovenfor matcher Google udtrykket “stand-alone” nederst i det første resultat med ordet “stand” i forespørgslen. Men i denne sammenhæng er det ikke den rigtige brug af ordet “stand”. I det andet søgeresultat, kan vi se at BERT forstår, at “stand” er relateret til de fysiske krav til et job og viser derfor et mere relevant svar. 

 

  • “parking on a hill with no curb”

 

I dette eksempel kan vi se, at Google har svært ved at afkode forespørgslen pga. ordet “no”. Systemet fokuserer så meget på “parking on a hill” og ordet “curb”, at det resulterer i, at der bliver vist et irrelevant svar på forespørgslen.

BERT har til gengæld fokus på alle ord i forespørgslen og kan se de små nuancer, som kan gøre en verden af forskel for det resultat der bliver præsenteret for brugeren. 

BERT og brugernes søgeintention

Som sagt mange gange før, er det best-practice at fokusere mere på brugernes søgeintention fremfor densitet af søgeord i din on-page tekst. Det var en populær SEO-hack tilbage i tiden, at bruge det primære søgeord virkelig mange gange i teksten, for på den måde at få topplaceringer i søgeresultater.

Denne teknik er gammel og outdated. I dag fokuserer vi meget mere på vores læsere og potentielle kunder. Der er 3 typer af søgeord folk typisk benytter, afhængig af deres søgeintention:

  • Informations-søgeord – når brugerne søger information om et emne, f.eks: “Hvordan laver man linkbuilding?”
  • Navigations-søgeord – brugeren søger efter konkret information, men ikke ved, hvor man finder denne information, f.eks: “Wemarket adresse” eller “Wemarket kontakt”
  • Transaktions-søgeord – brugeren søger typisk et konkret produkt eller service, f.eks: “iPhone”, “Frisør Herning” eller “Elektriker Ikast”

 

Fra de eksempler, som vi har set indtil videre, vil BERT primært påvirke top-funnel søgeord, som er de såkaldte “informations-søgeord”. Hvis du har en ambition om at beholde dine gode placeringer på disse og måske endda komme foran dine konkurrenter, bør du virkelig fokusere på forskellige variationer af relevante informations-søgeord. Læs mere om typer af søgeord og search intent her.

Her handler det mere om at give brugeren et konkret svar på deres spørgsmål, i stedet for at skrive et 2000 ord lang blogindlæg proppet med exact-match søgeord.

BERT og E-A-T

Google har ikke har hverken bekræftet eller afvist det, men der er SEO eksperter, som spekulerer i, at BERT kommer til at understøtte én af Googles seneste store opdateringer – E-A-T, som står for Expertise, Authority, Trustworthiness.

Google består af algoritmer og systemer i flere lag. Google opdaterer konstant de eksisterende algoritmer og tilføjer nye for at forbedre deres produkt. Googles mål er at give brugerne det bedste og mest præcise svar på deres søgeforespørgsel.

E-A-T fokuserer på kvalitet af indholdet og lægger retningslinjer til kvalitativt indhold, hvor BERT er en sprog-algoritme. Derfor kan vi i princippet sige, at BERT og E-A-T har vidt forskellige funktioner, men ét fælles mål.

 

Man skal ikke tage fejl og antage, at Googles opdateringer er selvstændige og adskilte, når de i virkeligheden arbejder sammen. Der kan i virkeligheden være tusinder af algoritme-lag, der arbejder sammen til at forbedre de søgeresultater, som brugerne ser, når de har udført en søgeforespørgsel. Læs mere om Google algoritme opdateringer her.

Myter om BERT

Der er en hel del forvirring og click-baiting omhandlende BERT lige nu. Folk i SEO-branchen har mange spekulationer omkring, hvad BERT kommer til at betyde for vores daglige SEO-arbejde og BERT er blevet et meget populært emne i forskellige SEO grupper rundt omkring på nettet – det er bare ikke altid folk har helt styr på, hvad BERT egentlig får af betydning. Her er et par af de mest populære myter om BERT, som jeg har set blive diskuteret: 

 

Myte #1: BERT = SEO fokus udelukkende på long-tail søgeord

BERT betyder ikke, at din hjemmeside SKAL være optimeret mod long-tail søgeord. BERTs primære opgave er at forstå brugernes søgeintention bedre og derefter tilpasse søgeresultaterne bedre til brugernes søgeintention.

Så det vil sige, at BERTs fornemmeste opgave er at forstå brugerne bedre, og derfor er det en god idé at tænke på læserne, når du udarbejder nyt indhold til din hjemmeside. Google har faktisk anbefalet det som best-practice i noget tid nu, at man tænker på brugeren før søgemaskinerne. Der er stor chance for, at en version af BERT kommer til Danmark i 2020, derfor er det vigtigt at indtænke BERT i din SEO-strategi allerede nu.

Myte #2: BERT har ingen betydning for din SEO

Der er nogle i SEO-branchen, som tror, at denne algoritme ikke er særlig vigtig. Men sagen er, at Google selv har udtalt, at BERT kommer til at påvirke hver tiende søgeresultat i USA – og det er blot til at starte med. 10% af alle søgeresultater er ret meget, hvis BERT kommer til at påvirke det samme antal søgeresultater på andre sprog.

Lige nu er det svært at vurdere, hvor meget BERT kommer til at påvirke den danske SEO-verden. Vi ved ikke engang, hvornår BERTs algoritme træder i kraft i Danmark. 

Antagelsen, at BERT er ikke så stor en opdatering stammer muligvis fra spekulationer om, at BERT kun kommer til at påvirke long-tail søgeord og andre længere søgefraser, som nemt kan misforstås. Der findes nogle, som vurderer, at trafikken vil blive sendt ind til de rigtige landingssider, når det gælder long-tail søgefraser, men at BERT ikke kommer til at betyde så meget, når det gælder exact-match søgeord. På nuværende tidspunkt, kan man dog ikke sige noget med 100% sikkerhed omkring algoritmen. For kunne konkludere noget mere konkret om BERT, skal der går lidt længere tid.

Opsummering

Lige nu kan du finde uendeligt mange artikler, fora-diskussioner, videoer og andre materialer om BERT. Alle har en holdning og vil gerne være på forkant, når BERT træder 100% i kraft, men man skal også huske at forholde sig kritisk overfor nogle af disse spekulationer. Der er delte meninger på området: Nogle vurderer at BERT har potentiale til at revolutionere SEO og nogle benægter BERTs betydning. 

Google har selv udtalt, at BERT er den største opdatering i de seneste 5 år, og det er ikke ofte Google kommer med udsagn som dette – faktisk holder de oftest kortene helt tæt til kroppen. 

Hos WeMarket vurderer vi, at BERT har stor potentiale for at forandre SEO-verdenen, og derfor er det vigtigt at holde sig opdateret i BERTs udvikling, men samtidig forholde sig kildekritisk.

Hvis du har flere spørgsmål om BERT-algoritmen eller generelt har brug for hjælp til SEO, kan du kontakte os her.

 

 

Hvis du vil læse mere, er her desuden nogle af de seneste blogindlæg fra WeMarket:

Effektiv synergi mellem SEO og SEA

Schema Markup – Bliv mere synlig på Google

Søgeordsanalyse med Google Analytics

Top 7 rangeringsfaktorer på Google

Ieva har en Professionsbachelor i Digital Konceptudvikling og har tidligere været hos store digitale virksomheder i mode og rejsebranchen. Til dagligt hos WeMarket arbejder Ieva med SEO.