Skrevet af: Stine Fenger
26. september 2019

Top 7 rangeringsfaktorer på Google

Mere end 3,5 milliarder søgninger foretages hver dag på Google! 

Ja – du læste rigtigt! 3,5 milliarder. 

For at imødekomme dette astronomiske antal søgninger og give brugerne den bedste oplevelse, evaluerer Google løbende over 1 milliard hjemmesider ud fra en algoritme baseret mange forskellige faktorer. Disse faktorer bruger Google til at sørge for at de sider, der ligger helt i top i søgeresultaterne også er de “bedste” sider fra brugerens synsvinkel.

Google har bekræftet, at de benytter omkring 200 faktorer til at ranke hjemmesider, men en stor del af disse rangeringsfaktorer holder Google helt tæt på kroppen. En af grundene til, at de holder nogle faktorer hemmelige er for at undgå, at hjemmesider uhensigtsmæssigt udnytter denne viden til at komme højere op i resultaterne, uden at det egentlig skaber værdi for brugeren. 

Der er dog også en del velkendte rangeringsfaktorer, men et indlæg med samtlige kendte vil nok alligevel blive en tand for omfattende. I dette indlæg vil jeg derfor komme ind på 7 af de vigtigste faktorer for din rangering i søgeresultaterne.

 

Nærmere fortalt, kommer jeg ind på følgende: 

 

#1 On-page optimering 

On-page optimering er en af hoveddisciplinerne indenfor SEO. On-page SEO har længe været en velkendt rangeringsfaktor og dækker egentlig over en bred vifte af faktorer. Meget kort sagt, er det dog de optimeringer, du laver på din hjemmeside, for at Google bedre forstår dit indhold, så de kan præsentere de rette resultater for brugeren.

Da on-page optimering som helhed er en af de absolut vigtigste faktorer for din rangering, bliver dette punkt yderligere udvidet med nogle af de vigtigste faktorer i disciplinen.

 

Indholdsoptimering

Vi har sagt det før – men vi siger det gerne igen! Content is king! 

Når det kommer til SEO, kan du finde en overflod af smarte hacks, quick fixes og smuthuller. Ja – vi har sikkert selv gjort os skyldige i at komme med nogle af disse. Men faktum er egentlig, at du ikke kan “hacke” dig ud af Googles algoritmer – i hvert fald ikke hvis du vil være sikret på den lange bane. For med 3.200 opdateringer til deres algoritme hvert år, kan vi love dig for, at Google lukker hver eneste smuthul, de finder, og det er svært at vide, hvor de slår til næst. 1 ting kan du dog med sikkerhed regne med.

Google har 1 overordnet mål: At gøre søgeresultaterne så retvisende som muligt og opfylde brugernes behov.

Du kan læse mere om, hvordan SEO og Content marketing går hånd i hånd her:
Få mest ud af content marketing med SEO

 

Search intent

Når vi ved, at Googles mål er, at give brugeren netop det resultat de leder efter, er et vigtigt punkt når du udarbejder content – at kigge på search intent. Brugeren søger efter et bestemt ord eller frase – hvad forventer de at finde – og leverer du så det? Jeg kan love dig for, at Google klapper i deres gigantiske hænder, hvis du svarer både præcist og uddybende. De måler nemlig også din side på, om brugeren besøger flere sider lignende sider efter din. Gør de det, så fik de jo tydeligvis ikke det svar, de ledte efter. 

Derfor skal du altid holde hvad du lover – og svare på det, brugeren spørger om. 

Du kan læse mere omkring search intent her:
Hvad betyder CTR-optimering for din SEO performance

 

Keyword research 

Sidestillet med search intent, skal du naturligvis kigge på, hvilke ord og fraser brugerne helt præcist benytter, når de søger. Du har måske allerede en forestilling om, hvilke ord der bruges, men det er slet ikke sikkert, at de ord, du benytter omkring dine produkter, er de samme, som brugeren benytter. Dernæst skal du naturligvis undersøge, om du overhovedet benytter disse ord i teksten på din side, og om din keyword density (antal gange det står i teksten) er høj nok.

Googles algoritme er yderst afhængig af keywords, og derfor er det vigtigt, at den landingsside brugerne lander på omhandler netop det, der søges efter. Det viser du blandt andet til Google ved at have de ord og fraser, der søges efter, tydeligt stående i din tekst. 

 

Tekstmængde

Mængden af tekst på din hjemmeside har stor betydning for din rangering. Som du kan se i grafikken nedenfor har højere rangerede sider nemlig typisk en større tekstmængde.

TIP: Hvilken mængde tekst, der er nødvendig kommer også meget an på, hvor meget dine konkurrenter har på deres hjemmesider. En tommelfingerregel i forhold til længden er, at du skal have minimum 10% mere tekst end dine konkurrenter. 

Tekstlængde og ranking

MEN: Det er også værd at nævne, at da tekstmængden er en velkendt rangeringsfaktor, er der efterhånden mange, der producerer bunkevis af lange tekster. Derfor er det vigtigt, at du også sørger for, at kvaliteten af dine tekster er god, at teksten ikke er duplikeret, og at den bringer noget nyt til bordet, så at sige.

Du kan læse mere om at skabe værdifuldt indhold i Ieva’s dybdegående indlæg her:
SEO tips og tricks: Guide til Googles algoritme-opdateringer

 

H1, H2 og H3 overskrifter

Når du arbejder med teksterne på din hjemmeside, er det yderst vigtigt, at de er uddybende og relevante i forhold til det, brugeren søger efter. Så det har du selvfølgelig sørget for, ikke?

Men Google er også en maskine, og for at den kan forstå hvilke sider, der er relevante for brugeren, er du nødt til at fortælle det klart og tydeligt. Og det gør du blandt andet ved at have søgeordene til stede i sidens overskrifter. Sørg derfor for, at du tydeligt fortæller, hvad siden handler om i din H1-overskrift ved at benytte det primære søgeord eller søgefrase, og at underoverskrifter er optimeret til sekundære søgeord og har et H2 eller H3 tag. 

Dette hjælper Google til bedre at forstå din sides emne og opbygning, så de kan rangere den i søgeresultaterne, og samtidig gør du dit indhold letforståeligt for brugeren.

Vi kan ikke siges det nok gange; det er af absolut højeste vigtighed at både Google og brugeren hurtigt kan finde dit indhold og få svar på netop det, de søger. 

 

Sørg ALTID for at optimere din metadata

Meta data består af et title tag og meta description. 

Title tagget er den overskrift, der dukker op i Google, når man foretager en søgning, og meta description er beskrivelsen lige nedenunder. 

Meta data

 

Title tag
Title tagget er meget vigtigt at få rigtigt, da Google i høj grad kigger på dette for at afdække sidens relevans for søgningen. Når du optimerer din sides title tag, skal du sørge for at have det primære søgeord som noget af det første i titlen og sikre, at din titel hverken er for lang eller for kort. Det kan du fx tjekke i dette værktøj: https://www.storybase.com/da/ctr-tool/

Herudover kan du overveje at:

  • Gøre brug af Call-to-action i dit title tag
  • Skrive din vigtigste USP – fx “Danmarks billigste” 
  • Overveje at bruge tal i dit title tag – det kan øge din CTR

 

Meta descriptions
Google scanner ikke din meta description for søgeordene, men det er stadig godt at have søgeordet eller frasen i beskrivelsen. Det skyldes, at de ord, som brugeren søger på, bliver markeret med fed i teksten. Hovedformålet med din meta description er dog at få brugeren til at klikke på dit resultat. Derfor er det vigtigt, at teksten er fængende, let at forstå og giver et retvisende indblik i, hvad brugeren kan forvente at finde på siden. Hvis det giver mening kan du igen bruge call-to-action i beskrivelsen. Sørg desuden for at det er den helt rigtige længde, så din tekst ikke bliver skåret.

On-page optimering er altså både vigtigt for at fortælle Google, hvad dine sider handler om, men så sandelig også vigtige for at få brugeren til at klikke sig ind på din hjemmeside. CTR er nemlig også en rangeringsfaktor for Google, da det jo viser dem, at dit resultat har formået at imødekomme det brugeren søgte.

#2 Struktureret data

Struktureret data, også kaldet rich snippets, bliver efterhånden mere og mere prominent i søgeresultaterne. Du er måske stødt på den i form af stjernerne i søgeresultaterne, der viser brugernes anmeldelse af eksempelvis en ydelse eller et produkt, og det kan fx også inkludere andre virksomhedsoplysninger eller billeder, som ved resultaterne ved søgningen “roulade”.

Roulade rich snippets

Struktureret data gør det lettere for Google at identificere det essentielle information på din hjemmeside, så de kan vise bedre søgeresultater til deres brugere. Herudover skaber du blikfang i søgeresultaterne, hvilket kan øge din click-through-rate, som så igen fører til en højere placering i søgeresultaterne. Her er tale om en ren opadgående spiral, hvor hvert positivt resultat yderligere understøtter det næste. 

Struktureret data er blot en del af det der kaldes Schema Markup, men det er et større emne, som jeg ikke vil komme ind på her. 

 

#3 Indgående links 

Indgående links, også kaldet backlinks, er en del af off-page SEO og handler om at få andre sider til at linke ind til din hjemmeside. Når andre sider linker til dig, ser Google det nemlig som en form for anbefaling. Google tænker, at hvis andre sider linker til dig, må de jo synes at din side er god. Og hvis de sider, som linker til dig, synes, at din hjemmeside er god – jamen, så vil andre brugere måske synes det samme. Og af den grund sender Google dig højere op i søgeresultaterne.

Der er mange måder at skaffe links til din side på, og ikke alle links er lige effektive. 

De bedste links får du, hvis sider med høj autoritet linker til din side i noget af deres content, der er relevant for din sides emne. Det er skyldes, at Google naturligt vægter en anbefaling (link) fra relevante og stærke domæner højere end anbefaling fra irrelevante og ubetydelige domæner. Forestil dig, at du sælger herreure. Hvis en autoritativ side som fx Euroman linker til dit produkt, har det mere værdi og “pondus” end hvis fx Mor Inges Madblog linker til dit produkt. 

Hvordan du laver linkbuilding, kan du læse meget mere om her:
Hvordan laver man linkbuilding? 

#4 Mobilvenligt hjemmesidedesign

Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, at mobilen er et go-to for mange, når de søger. At have en mobiloptimeret hjemmeside er derfor også en af de allervigtigste faktorer både for Googles rankings, men så sandelig også for brugeroplevelsen. Google har det, de kalder et mobile-first index, som betyder, at de favoriserer hjemmesider, som er mobil-optimerede. Det vil altså sige, at har du en hjemmeside, som ikke er responsiv, vil du automatisk blive sendt bagerst i rækken. Så det er et absolut no-go!  

Mobilvenlighed på WeMarket

Du kan benytte dette værktøj til at teste: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Samtidig med, at du tager højde for Googles algoritme, må du aldrig glemme, at det er brugeren, der er vigtigst – både for dig og Google. 58% af alle søgninger foretages i dag fra en mobiltelefon, og 40% af Googles brugere svarer, at de udelukkende bruger mobilen til søgninger. Du kommer altså ikke udenom at lave en responsiv hjemmeside, hvis du vil rangere højt på Google. 

Du kan læse meget mere om vigtigheden af responsivt design her:
Derfor er responsivt design vigtigere end nogensinde før

 

#5 Et sikkert website

Allerede i 2014 annoncerede Google, at én af deres rangeringsfaktorer er et sikkert website. Men der findes stadig hjemmesider rundt omkring, som ikke er sikre – selvom man efterhånden skal langt tilbage i siderne på Google for at finde dem. Grunden til dette er naturligvis, at Google ønsker at fremhæve sikre resultater for deres brugere, og selvom de ikke direkte har sagt, at de “straffer” ikke-sikre hjemmesider, så er det tydeligt at sikre sider rangerer højere. 

Et sikkert website går kort sagt ud på, at du har https:// stående i din hjemmesides URL frem for http://. Skulle du være en af de efterhånden få, der ikke har fået skiftet til https://, er det heldigvis noget, du forholdsvist nemt kan råde bod på ved at få et SSL-certifikat.

Christian går i dybden med hvad et SSL certifikat er, og hvilket du skal vælge her:
Hvad er et SSL certifikat?

 

#6 Page speed – hjemmesidens hastighed

Den tid det tager for brugeren at loade din hjemmeside benævnes page speed og er faktisk en officiel rangeringsfaktor for Google. Én af grundene til det er, at det ikke giver en særlig god brugeroplevelse, hvis man skal vente på at siden loader. Dagens forbrugere er utålmodige som aldrig før og er blevet så vant til aldrig at skulle vente på information, at få sekunder faktisk kan betyde, at brugeren forlader dit website og i stedet besøger en af konkurrenternes. Hvis en side ikke er loaded indenfor 3 sekunder, så mister du faktisk størstedelen af dine brugere.

Derfor er det vigtigt, at din page speed er lynhurtigt, for jo hurtigere dit website loader, jo bedre “overall” brugeroplevelse – og jo bedre vurderer Google at netop din hjemmeside er. Og det er den vurdering der sender dig til tops i søgeresultaterne. 

OBS: Det skal bemærkes her, at der er nogle plugins eller scripts, som kan betyde at din hjemmeside loader lidt langsommere, men som eksempelvis er vigtig for tracking på din hjemmeside. Derfor skal du også være opmærksom på, at hvis du vil have verdens hurtigste hjemmeside, så kan det blive på bekostning af andre, vigtige ting.

 

Page Speed for WeMarket

Hvis du vil teste hastigheden på din hjemmeside, kan du bruges Googles eget værktøj her: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/.

Når du har udført testen, får du efterfølgende forslag til, hvordan du kan forbedre din page speed. 

Du kan desuden læse meget mere om, hvad der påvirker din hjemmesides hastighed, og hvad du selv kan gøre i Mathias’ fremragende indlæg her: Sådan bliver din hjemmeside hurtig 

 

#7 Brugeroplevelsen

Som jeg har nævnt mange gange i dette indlæg, er Googles fornemste opgave, at præsentere brugeren for de absolut bedste søgeresultater. Og det, der er Googles fokus, bør også være dit fokus. Derfor er brugeroplevelse naturligvis også med på denne liste over vigtige rangeringsfaktorer. 

Alt for mange glemmer nemlig brugeren i kampen om Googles opmærksomhed, og det virker måske på kort sigt, men det er en stakket frist. Google foretager så mange opdateringer hvert eneste år, ja hver eneste dag faktisk, at det er umuligt at få styr på dem alle. Men én ting kan man være sikker på, Google sigter altid efter at gøre brugeroplevelsen så god som mulig for søgeren. 

En af de ting som du absolut bør se på, er den tid brugeren er på din hjemmeside – tiden pr. session.Forlader en stor del af brugerne din hjemmeside hurtigt, fordi den er uinspirerende, svær at finde rundt på eller gud nåde og trøste dig; langsom? Så skal Google nok opdage det! Og det spiller en kæmpe rolle for, hvordan du rangerer. Tiden pr. session og antal besøgte sider pr. session fortæller nemlig Google, om dit indhold er relevant og omfattende nok for brugeren. 

Her gælder det om at have en god sidestruktur, en intuitiv menu og interne links, så brugeren har nemt ved at finde den information, de søger og bliver inspireret til at udforske mere af din hjemmeside. 

Udover at tage højde for Google ved at kigge på brugerens færden på din hjemmeside, er du naturligvis mest af alt interesseret i at få solgt noget. Derfor er arbejdet på ingen måde slut, når du får brugeren ind på din hjemmeside. Det er nemlig først nu, du rigtig skal til at sætte ind med USP’er, lækkert design og god brugergrænseflade – kort sagt overtale dem til, netop at købe hos dig. 

Så for lige at runde af…

SEO kommer man ikke sovende til, og der findes et hav af faktorer at tage højde for, når man arbejder med netop denne disciplin af online markedsføring. 

En stor del af disse rangeringsfaktorer, er noget du selv eller din udvikler har indflydelse på, men vær varsom med at lave for mange krumspring og quick-fixes. Der er nemlig ingen garanti for, at de også virker i morgen. Nej – dit fokus bør i stedet som udgangspunkt være på brugerens ønsker – eller rettere sagt – på Googles opfattelse af brugerens ønsker. 

Derfor er den bedste langsigtede strategi for din SEO også, at fokusere på, hvordan du kan optimere mod brugeren. Samtidig skal du naturligvis også udnytte de faktorer, som Google har afsløret har indflydelse på din rangering – du behøver jo ikke være helt blåøjet og ikke spille spillet. Bare vær sikker på at du ikke baserer hele din SEO på noget som Google måske ændrer. Det de IKKE ændrer, er nemlig deres brugerfokus. 

SEO er et kontinuerligt og tidskrævende arbejde – men afkastet af god SEO kan være højt, og har du først nået toppen, kan du høste både kliks og konverteringer. 

 

Og hvis du skal bruge hjælp til det – så ved du, hvor du finder os! 
Kontakt os her »

 

Stine har en Professionsbachelor i Branding og Marketing Management og har erfaring fra store internationale virksomheder som Tulip og BoConcept. Hos WeMarket har Stine ansvaret for en del af de administrative opgaver og arbejder herudover med WeMarkets egen markedsføring.