Skrevet af: Danni Jessen
2. oktober 2019

Søgeordsanalyse med Google Analytics

Google Analytics er et utroligt kraftfuldt værktøj, der kan give dig en dyb indsigt i dine brugere og deres adfærd på din hjemmeside. Derfor er det også et værktøj, som vi benytter os meget af, når det kommer til søgeordsanalyser af webshops. Hvis du gerne vil vide, hvordan du kan bruge Google Analytics til at få mest muligt ud af din SEO, så er det bare med at læse videre. Det er nemlig lige præcis dét, jeg gennemgår i mit indlæg.

 

Jeg vil komme ind på følgende:

Hvorfor er Google Analytics et stærkt værktøj?

Google Analytics giver dig en dyb indsigt i dine brugere, samt hvordan de tilgår din hjemmeside. Al den information Google Analytics har mulighed for at indsamle, kan fortælle dig, hvor du skal lægge dit fokus henne ift. både søgeord og optimering af dine landingssider.

Google Analytics er utroligt let at implementere, men hvis du gerne vil have hjælp til implementeringen, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os.

Google Analytics og SEO

Når det kommer til SEO, så er Google Analytics et uundværligt værktøj. Google Analytics giver dig information omkring hvilke landingssider, der genererer mest omsætning, hvilke landingssider der generer mest trafik og meget andet. Denne type information er utrolig stærk for SEO konsulenter, som gerne vil vide, hvor de skal lægge flest kræfter henne.

Herudover er Google Analytics et nødvendigt værktøj, når det kommer til at måle om den optimering, man har foretaget, rent faktisk har en effekt, eller om man burde overveje at rulle den tilbage.

Men der hvor Google Analytics nok er stærkest, er når det kommer til søgeordsanalyse af webshops.

Søgeordsanalyse med Google Analytics

SEO-arbejde kan være tidskrævende, og det er et kontinuerligt arbejde, hvis man vil have effekt af det. Derfor er det en god idé at afdække, hvor på din hjemmeside, du i første omgang bør fokusere dit arbejde. På den måde, lægger du dine kræfter der, hvor det skaber mest mulig effekt, og har en bedre prioriteret plan for fremtidens arbejde. Noget af det første du bør gøre, er derfor at tjekke, hvilke af dine landingssider, der genererer mest omsætning. Det kan gøres ved at følge guiden nedenunder:

 

1. Filtrér på organisk trafik

Det første du skal gøre er at sikre dig, at du kun ser data for organisk trafik og ikke fra kilder som Facebook eller Google Ads. Dette gør du ved at klikke på Anskaffelse -> Kampagner -> Organiske søgeord.

Filtrer efter organisk trafik

 

2. Vælg datasæt

Når du har sikret, at du kun ser organisk trafik, så er det vigtigt, at du benytter dig af et stort nok datasæt, så der er data nok til at give et retvisende resultat. Det kan du påvirke, ved at vælge kortere eller længere perioder, hvorfra dataene skal trækkes. 

Vælg datasæt

 

3. Filtrér efter landingssider

Herefter skal du filtrere efter landingssider, så du får vist hvilke sider, der performer bedst.

Filtrer efter landingssider

 

4. Sortér efter omsætning

Som det sidste skal du sortere på efter omsætning fra højest til lavest, så du kan se hvilke sider, som omsætter for mest.

Sortér efter omsætning

Når du har gennemgået disse fire trin, ender du ud med en oversigt over de landingssider, som generer mest omsætning i den givne periode. Her skal du huske at være opmærksom på, at sider som forsiden og betalingsportaler altid vil have den højeste omsætning. 

Nu har du fundet ud af, hvilke landingssider, der giver den højeste omsætning og det er på tide at benytte det næste Google værktøj, Google Search Console. Sammen med Google Analytics, kan Google Search Console nemlig give dig et 360 graders overblik over, hvordan din hjemmeside performer i Googles søgeresultater. 

Google Search Console

I dette eksempel vil Google Search Console blive brugt til at se, hvilke søgeord landingssiderne rangere på, så man dermed ender ud med en oversigt over, hvilke søgeord der i første omgang bør lægges kræfter i.

Hvis du gerne vil læse mere dybdegående omkring Google Search Console, så læs med i dette indlæg: Gratis SEO med Google Search Console 

 

1. Se søgeord for en specifik landingsside

For at se søgeord for en specifik landingsside, skal du i Google Search Console tilgå menupunktet Effektivitet. Herunder kan du filtrere efter specifikke landingssider, for at se hvilke søgeord, de rangerer på. 

se søgeord for en specifik landingsside

 

2. Filtrér efter forespørgsler

Når du har fundet den specifikke side, så skal du huske at filtrere efter forespørgsler (De søgeord som siden reelt bliver vist på).

filtrer efter forespørgelser

Når du har gjort dette, vil du have en oversigt over, hvilke søgeord landingssiderne rangerer på, og dermed hvilke søgeord du skal optimere din hjemmeside mod.

Optimeringer ud fra søgeordsanalysen

Nu hvor du ved hvilke landingssider og søgeord, der skal arbejdes med, kan du begynde at optimere de forskellige landingssider mod søgeordene. Jeg vil ikke gå i dybden med de forskellige forbedringer i dette indlæg, men blot give et  hurtigt overblik over de forskellige forbedringer, som du kan foretage.

1. CTR-optimering

Noget af det første man bør optimere på, på en given landingsside vil være CTR-optimering. Title tagget og meta-beskrivelsen skal optimeres imod fokus søgeordene, samt det skal overvejes, om der skal opsættes stjerner i søgeresultaterne.

Du kan læse mere omkring CTR-optimering i dette blogindlæg.

2. On-page optimering

Alt det indhold du har på landingssiderne skal optimeres imod fokussøgeordene. Det er et større arbejde og inkluderer blandt andet H-tags, alt-tags på billeder, søgeord i brødteksten og meget mere.

Du kan læse mere omkring on-page SEO her.

3. Linkbuilding

Når der er foretaget CTR og on-page optimeringer, så kan du begynde at bygge links til landingssiderne. 

Du kan læse mere omkring linkbuilding her.

 

Opsummering

Google Analytics og Google Search Console er en uundværlig kombination, når det kommer til SEO. Begge værktøjer giver et overblik over, hvilke landingssider der performer bedst, og hvilke søgeord de rangerer på. Og på baggrund af denne information, kan man aktivt begynde at optimere sin hjemmeside og få bedre placeringer på Google.

Skulle du have spørgsmål, eller ønsker du en SEO gennemgang af din hjemmeside, er du meget velkommen til at kontakte os.

Danni er uddannet Multimediedesigner, og har tidligere haft erfaring med Leadgenerering og Marketing Automation. Til dagligt arbejder Danni med SEO, og hjælper vores kunder med at rangere højere på Google.