Skrevet af: Trine Olsen
13. april 2018

Facebook Stories – Skil dig ud fra mængden

Når du som virksomhedsejer bruger ressourcer på at markedsføre dig, leder du garanteret altid efter muligheder for at skille dig ud fra dine konkurrenter.

Hvad hvis jeg fortæller dig, du har mulighed for at skille dig ud fra mængden – og dét helt gratis! Muligheden hedder Facebook Stories eller på dansk Facebook Historier.

Du er sikkert bekendt med både funktion og format. Facebook Stories er nemlig stort set det samme som Instagram Stories og minder i meget høj grad om det format, vi oprindeligt kender fra Snapchat.

Facebook Historier
Facebook Historier er brugergenereret indhold. De figurerer i toppen af Facebooks App til mobil og øverst i højre kolonne i Facebook på PC. Selvom Facebook Historier kan ses fra både mobil og PC, kan de ikke laves fra PC, her er du nødt til at anvende din mobiltelefon. Du kan lave enten billede eller video, hvortil der kan tilføjes forskellige filtre og effekter såsom rammer, tekst, og forskellige emojis.

Der findes ingen begrænsninger for, hvor mange historier du kan lægge op. Det kan du styre alt efter, hvad der giver mening for dig og din virksomhed. Din Facebook Historie vil være tilgængelig i 24 timer, og dine følgere kan vælge at se den lige så mange gange, de vil – inden for den tidsramme.

Til forskel fra Instagram Stories er Facebook Stories ikke nær så anvendt, og det kan du bruge til din fordel.

Uforløst potentiale

At funktionen ikke er specielt udbredt blandt brugerne på Facebook, er dit vindue til mere eksponering.

Det er yderst sjældent, jeg oplever, at Facebook Historier anvendes af dem, jeg følger på Facebook. Og jeg gætter på, det gælder for de fleste.

I stedet for at dømme Facebook Historier ude, kan du se det som en mulighed. Du kan bruge Facebook Historier til at fremvise nye produkter eller blot give dem et indblik i hverdagen i din virksomhed. Derved kan du, som en af de eneste, blive synlig i Historie-fanen hos dine følgere.

Sådan laver du en Facebook Historie

1. For at lave en ny historie til Facebook skal du åbne kameraet i Facebook App’en. Er du logget på som privatperson, vil du blot kunne trykke på ”Tilføj” oppe under Historier øverst i din APP som vist på billedet her:

Hvis du har en virksomhedsprofil på Facebook, finder du din Historie-fane ved at scrolle lidt ned som vist på billedet herunder. For at lave en ny Facebook Historie, trykker du på ”Føj til historie”.

2. Når du har trykket “Føj til historie” og taget det billede eller optaget den video, du vil dele med dine følgere, kan du begynde at lege med filtre og andre effekter.

Du kan tilføje rammer, geofiltre og effekter du ellers kender fra både Snapchat og Instagram. Se eksemplet nedenfor:

3. Når du er tilfreds med det indhold, du har skabt, trykker du blot “Næste”, vælger din side og trykker på den lille blå papirsflyver nederst i højre hjørne.

Så har du skabt en historie, som dine følgere på Facebook vil kunne klikke på og se lige så mange gange, de vil i løbet af 24 timer.

Et tip – Kombinér din Instagram Historie med din Facebook Historie

Hvis du synes, det bliver for omfattende og ressourcekrævende at skabe forskellige historier til Instagram og Facebook, kan du kringle dig uden om det. Facebook ejer Instagram, og det gør det muligt for de to platforme at tale sammen. En smart funktion gør det muligt automatisk at dele din historie fra Instagram med din historie på Facebook. Alt du skal gøre er at slå en fane til.

Det gør du ved at åbne den historie, du har lavet og derefter trykke på de tre prikker i nederste højre hjørne:

Tryk på “Indstillinger for historie”:

Scroll ned i bunden og slå “Del din historie på Facebook” til:

Så er du klar til at udnytte Facebook Historiers fulde potentiale – god fornøjelse!

P.S. Hvis du endnu ikke har konverteret din almindelige Instagram-profil til en virksomhedsprofil, forklarer jeg, trin for trin, hvordan du gør lige her.

Læs også:
Facebook annoncering – øg brandkendskab og sælg mere
Instagram Live Video – derfor er det smart!
Hvad er Facebook Business Manager? (2018 guide)

Trine har en kandidat i Informationsvidenskab og erfaring fra en tidligere stilling som Social Media Manager hos Unilever Danmark. Indtil maj 2019 arbejdede Trine her hos WeMarket med markedsføring for forskellige virksomheder, heriblandt WeMarket selv.