Skrevet af: Trine Olsen
30. juni 2017

Instagram Live Video – derfor er det smart!

Instagram stormer derudaf, og det ser ikke ud til, de har tænkt sig at sætte farten ned. Tidligere i år tilføjede platformen endnu en feature – Instagram Live Video. Det har gjort det muligt, nøjagtigt som på Facebook, at sende, ja, live video, til dine følgere på Instagram. Fedt! – men hvordan gør man, og hvad kan man bruge det til?

Instagram Live Video skaber en masse potentiale for virksomheder, men live video kan ikke redigeres. Det kan ikke laves om, og derfor er der ikke mange virksomheder, der benytter sig af funktionen.

Jeg forstår godt, at live video kan være skræmmende. I den forbindelse har jeg lavet et overskueligt blogindlæg om, hvordan du og din virksomhed kan bruge Instagram Live Video, og hvad det er vigtigt at overveje, før du springer ud i det.

Hvad kan du bruge Instagram Live Video til?

Med denne feature kan du kommunikere med din(e) målgruppe(r) i realtid. Det skaber gennemsigtighed og er med til at opbygge tillid til dig, dit produkt eller din virksomhed. Med live video har du mulighed for at overbevise dine kunder om, at du er ekspert på dit felt, at dit produkt er det bedste på markedet, eller at din virksomhed er den rette til at løse en bestemt udfordring. Du kan også bruge Instagram Live Video til at introducere nye produkter eller nye retter på menukortet, hvis du fx er en restaurant, og på den måde vække interessen hos din målgruppe.

Uanset hvilket formål du har med din live video, er det en god ide at skabe noget hype omkring begivenheden og dermed tiltrække flere seere. Det kan du fx gøre ved at lave et par opslag på din profil, der fortæller om den live video, du vil sende og derefter smide små teasere i din Story.

Hvad får du ud af det?

Hvis du har besluttet dig for at sende Instagram Live Video som en Q&A, en diskussion eller lignende formater der involverer seerne, giver du dig selv mulighed for at indsamle nye mail-adresser, du kan bruge i senere markedsføring. Det kan du fx gøre ved at bede dine følgere sende spørgsmål til dig på en i forvejen opgivet mailadresse. Alle de mailadresser du får spørgsmål fra, kan nu modtage dit nyhedsbrev. Smart!

Instagram fungerer ligesom Facebook. Platformen har også en algoritme, der registrerer, om du er god til at poste relevant indhold til dine følgere og som belønner dig herefter. Hvis dine følgere kan lide din live video og bliver hængende, liker og kommenterer, vil Instagrams algoritme opfatte dette og gengælde tjenesten ved at placere dig øverst i dine følgeres feed i tiden efter. Du vil måske endda blive belønnet i en sådan grad, at du kommer ud under ’Udforsk’, så potentielle kunder kan opdage dig og din virksomhed.

Der er altså meget at vinde ved brugen af Instagram Live Video, men det skal gøres ordentligt, og før du springer ud i det, bør du tænke over følgende.

Gør dig disse overvejelser:

Det skader aldrig at være godt forberedt, og inden du begynder at sende live video på Instagram, bør du tænke grundigt over, hvad du gerne vil opnå med det. Ønsker du at generere leads, vil du bruge det til at introducere et nyt produkt, eller vil du diskutere et bestemt emne med dine følgere? Alle muligheder er åbne – det skal bare være relevant for din målgruppe!

Når du har sat dig nogle mål, bør du gå i gang med at forberede dig på, hvad du vil sige, og om du evt. vil stille spørgsmål til dem, der ser med. Nogen mennesker er gode til at huske sådan noget udenad, andre, mig selv inklusiv, har brug for stikord. Jeg ville derfor lave et que-card eller to, så jeg ikke risikerer at miste tråden fuldstændigt midt i min live video. Og så ville jeg øve mig, indtil jeg følte mig helt klar.

Hvis din virksomhed har flere forskellige målgrupper, er det ikke sikkert, alle emner er lige relevante for dem alle. Her hjælper Instagram dig, da du kan udelukke bestemte følgere fra at se din live video. Det gør du ved at logge ind på din profil og trykke dig ind på indstillinger øverst i højre hjørne. Herfra går du ned under ’Konto’ og vælger ’Indstillinger for historie’. Herinde kan du så vælge, hvem din live video skal skjules for.

Når du har gjort dig ovenstående overvejelser og forberedt dig grundigt, er du klar til at springe ud i det!

Nedenfor forklarer jeg lynhurtigt, hvordan du sender Live Video fra Instagram.

Sådan gør du trin for trin:

1. Tryk på huset i venstre hjørne af menulinjen nederst på skærmen, så du kommer ud til dit Instagram Feed.

2. Herfra trykker du på kameraet øverst i venstre hjørne eller swiper til højre.

3. Så kommer du ind på kameraet, hvor din telefon som default vil stå på ’Normal’:

4. Derfra swiper du til højre, så den skifter til ’Live’ og trykker på ’Start livevideo’:

Når du har trykket på ‘Start Live Video’, kontrollerer Instagram, om din internetforbindelse er stærk nok. Er den det, så er du i gang!

NB: Når du starter en live video, vil dine følgere modtage en notifikation om, at du sender live. Så kan de vælge at tune ind og se med.
Øverst på skærmen kan du se præcist, hvor mange der ser med, og nederst på skærmen kan du se kommentarer fra seerne.

Som noget nyt kan du vælge at downloade din Live Video efter endt udsendelse. Så har du den til senere brug og kan lægge den i din Story, hvis det giver mening. Så kan folk, der ikke havde mulighed for at se med live, alligevel kan se din video og få gavn af dine guldkorn.

Nu er der vist ikke andet tilbage end at springe ud i det – God fornøjelse!

 

 

Relaterede artikler:
Oversigt over Instagrams opdateringer
Sådan fungerer Instagrams algoritme
Instagram Shopping

Trine har en kandidat i Informationsvidenskab og erfaring fra en tidligere stilling som Social Media Manager hos Unilever Danmark. Indtil maj 2019 arbejdede Trine her hos WeMarket med markedsføring for forskellige virksomheder, heriblandt WeMarket selv.