Google har i de seneste år stille og roligt begyndt at arbejde hen imod det de kalder mobile-first indexing. Dette betyder at de crawler siden som var det tilgået fra en mobil enhed og bedømmer det der ud fra. Med andre ord så er det vigtigere end nogensinde før at du har har optimeret din hjemmeside til virke optimalt på tværs af alle typer af enheder – ellers så vil du komme til at mærke det i din performance på Google.
Jeg vil i dette blogindlæg komme ind på følgende:
Hvorfor skal din side være mobilvenlig?
Som du forhåbentlig har hørt mange gange før – så er over halvdelen af alt internet trafik nu fra mobile enheder. Helt præcist så er 51.33% af alt internettrafik i verdenen fra mobile enheder og det vil kun blive ved med at stige. Hvis dette ikke er nok til at overbevise dig om at din hjemmeside skal være mobilvenlig – så har Google derudover meddelt at de konsekvent vil begynde at crawle hjemmesider til gået fra mobilenheder. Derfor skal du være opmærksom på at din hjemmeside har samme funktionalitet ligemeget om det bliver til gået fra en computer eller en mobiltelefon.
Det bliver anbefalet fra Googles side at man benytter sig af et responsivt design – dette betyder at indholdet og designet på bedst mulig vis skal være ens på tværs af alle enheder. Derudover så anbefaler de at man ikke benytter sig af løsninger som fx. m.dot domæner.
Et m. dot domæne er når mobilversionen af et website tilgås via et sub-domæne, og ikke fra det samme domæne som på en computer. Det kunne fx. se sådan her ud:
Den bedste og letteste måde at lave en korrekt opsætning for mobilvenlighed – for både dig, dine brugere og Google er igen – ved at benytte sig af et responsivt design på et enkelt domæne. Dermed sikre du dig at titler, meta-beskrivelser, tekst og andet indhold er det samme på tværs af alle enheder, og dermed skal du kun ændre det et sted. Med denne tilgang så er du sikret at det indhold Google ser – er præcist det indhold dine brugere ser og dermed har du den bedste forudsætning for at blive rangeret korrekt.
Hvad skal du være opmærksom på?
Jeg kunne blive ved hele dagen, hvis jeg skulle opremse alle de ting som du skal være opmærksom på. Derfor har jeg udvalgt 4 konkrete ting som jeg vil mene er nogle af de vigtigste.
1) Hastighed
Hastigheden er som altid et vigtig parameter, og med disse ændringer får det endnu engang en mere afgørende rolle, når det handler om at rangere højt på Google. Den eneste reelle forskel der er på hastigheds optimering på mobil kontra desktop er, at forbindelsen typisk er langsommere på mobil. I virkeligheden bør du ikke gøre noget anderledes end hvad du hidtil har gjort, du skal bare være endnu mere omhyggelig.
Nogle konkrete tiltag som kan forbedre din hastighed på mobile enheder vil være:
1.a) LazyLoad
LazyLoad er en af af mange aktuelle tiltag, som nu, uden diskussion, er en nødvendighed hvis man bare er en anelse ambitiøs omkring din online forretning. Lazyload sørger for først at loade hjemmesidens billeder, når de fremgår på brugerens skærm. Forestil dig, at du har en kategoriside, med 22 produktbilleder, som alle bliver loadet uagtet om brugeren scroller ned til dem eller ej. Det terper på brugerens mobildata og kan derfor være en af de ting, som kan påvirke dine positioner negativt.
1.b) Komprimering af filer
Komprimering af HTML, CSS, JavaScript og billeder er noget der kan skære din hjemmesides hastighed markant ned. Komprimeringen af disse filer gør at brugeren ikke skal hente store filer ned når de indlæser siden, og dermed bliver det en hurtigere oplevelse for dem. Dette er især relevante på mobile enheder da enten enheden, forbindelsen eller begge dele typisk vil være langsommere end på computere.
2) Strømlinet indhold
Teknisk/on-page SEO bør fremadrettet tage udgangspunkt i din mobilversion. Jeg ser typisk at folk undlader enkelte sektioner på mobilversionen, fordi det ikke er relevant på mobilversionen og derved hæmmer brugervenligheden. Det giver rigtig god mening, men fremadrettet bør det indtænkes i designet. Eksempelvis bør du ikke fjerne teksten over din produktoversigt, men derimod flytte dem under. Et andet eksempel kan være at brødkrummestien ikke er inkluderet på mobilversionen. Det har en kæmpe betydning for den interne linkstruktur, så det bør under alle omstændigheder undgås.
3) Pop-up
Har din hjemmeside et hav af pop-ups, til at skaffe nyhedsbrevs modtagere, reklamere for kampagner eller andet bør du være meget forsigtig. Der er endnu ikke noget endegyldigt svar på, hvordan pop-ups påvirker din rangering, men en ting er sikkert: Det gør det ikke nemmere for Google at crawle dit indhold. Vi anbefaler derfor, at du højest anvender ét pop-up pr. side. Hermed ikke sagt, at du ikke overordnet kan bruge det til forskellige budskaber, men begræns dig til ét af gangen.
Derudover så er det vigtigt at din pop-up ikke er forstyrrende for brugeren. Et eksempel på dette vil typisk være at det fylder hele skærmen, og gør at man ikke kan se noget af selve indholdet på siden. Der findes eksempler på hvor at dette har haft en negativ SEO-værdi fordi at brugervenlighed har taget skade. Dette vil kun blive mere relevant når Google udgiver den nye store algoritme opdatering i 2021 kaldet Page Experience Update.
4) Struktur
Der er nogle gennemgående fejl som jeg typisk ser når jeg laver en gennemgang på en kunde. Dette kan fx. være at menuen på mobile enheder er uoverskuelig eller at menuen er forskellig på tværs af enheder.
Får det første så er det vigtigt at brugeren let kan finde rundt i menuen, og at den ikke er oversvømmet med forskellige ligegyldige menupunkter. En klassisk løsning på denne problemstilling er den såkaldte bruger-menu. En burger-menu gør det let at skabe et overblik over ens kerne produkter/ydelser, med muligheden for at brugeren let og overskueligt kan dykke dybere ned i underkategorierne.
Får det andet så er det vigtigt at menuen har nøjagtigt det samme indhold på tværs af alle enheder – med andre ord så skal der kun findes en menu. Dette er direkte relateret til at have et responsivt-design og sikre at brugeren kan navigere rundt på hjemmeside ligegyldigt hvilken enhed vedkommende til går det fra.
Dette var en kort gennemgang af hvad mobile-first indexing går ud på, samt nogle konkrete ting du skal være opmærksom på. Husk at dette kun er en lille brøkdel af de ting som du skal være opmærksom på. Hvis du har nogle spørgsmål omkring mobile-first indexing eller gerne vil have vores input til om du er klar til opdateringen i marts 2021 – så er du som altid velkommen til at kontakte os på 71 99 34 74 eller sende os en mail på hej@wemarket.dk
Vil du vide mere? Så læs nogle andre blogindlæg fra mine dygtige kollegaer
Derfor er responsivt design vigtigere end nogensinde før
Hvorfor vælger Google at skifte deres indeks til mobile-first?