Skrevet af: Patrick Christiansen
19. maj 2017

7 SEO ting du bør huske på, når du designer hjemmeside

Ok, du har idéen til den fedeste hjemmeside med det lækreste design – men har du tænkt på SEO?

Du ved måske, at det er noget med at skrive nogle relevante søgeord i sidens titel og overskrifter. Så langt så godt – det er også vigtigt at huske. Men SEO er meget mere end dét.

Guiden her er skrevet til dig, der designer en hjemmeside for en kunde. Hvis du designer en hjemmeside til dig selv, synes jeg at du skal læse med alligevel – hvis du vil rangere godt i Google.

Som webdesigner tænker du måske, at hvis kunden vil have søgemaskineoptimeret sin hjemmeside og ikke selv kender til SEO, så må kunden hyre en SEO-konsulent. Og det kan der være god mening i, men husk: Hjemmesiden er selve fundamentet for det fremtidige SEO-arbejde. Derfor har du som webdesigner indflydelse på, om SEO-konsulenten kommer til at arbejde i medvind eller i modvind, når han skal søgemaskineoptimere siden.

Hvis du designer hjemmesiden til dig selv, gør du også dig selv en tjeneste ved på forhånd at indtænke SEO i webdesignet. Så skal du ikke bruge tid på justeringer efterfølgende.

Lad os starte med en af de mest grundlæggende ting, der bør stå på din SEO-to-do-liste ift. hjemmesidedesign:

 

#1: Organisér din menu-struktur ud fra en søgeordsanalyse

 

Nu siger du godt nok søgeordsanalyse, men har du tænkt på, at jeg er webdesigner?

Ja, det har jeg tænkt på😉 Men se det som en investering i kundetilfredshed på lang sigt. På den korte bane bliver kunden måske glad uanset hvad, så længe designet ser lækkert og professionelt ud. Men på den lange bane er det jo trafikken til siden, din kunde skal leve af. Derfor er det af afgørende betydning, at siden har de bedst tænkelige vilkår for at opnå gode placeringer i søgeresultaterne.

 

Nuvel, men hvordan laver man så sådan en søgeordsanalyse?

Først og fremmest vil jeg sige, at hvis din kunde allerede har en SEO-konsulent, så få den person til at lave analysen i samarbejde med kunden. Det er alt andet end lige lettere for SEO-konsulenten at udføre analysen optimalt end for dig, der har webdesign som spidskompetence.

Ofte har kunden dog ikke en SEO-konsulent tilknyttet endnu, da det ofte er en overvejelse, der først kommer ind i billedet senere i processen – når hjemmesiden er oppe at køre. Men her har du muligheden for, allerede i designfasen, at indtænke de relevante søgeord.

 

En søgeordsanalyse kan deles op i følgende punkter:

 

a) Spørg kunden

Hvad er kundens primære produkter og ydelser (de lavest hængende frugter)?
Hvad vil kunden gerne have prioriteret?

 

b) Lav en liste over alle potentielle søgeord

Brainstorm. Intet søgeord er for kreativt i dette stadie, så længe det har relevans for kunden.

 

c) Copy paste søgeordene ind i Google AdWords Keyword Planner

Hvordan virker Google’s Keyword Planner?

Dét vil næsten kræve et helt blogindlæg i sig selv at forklare. Så indtil vi kommer op med sådan et, synes jeg du skal kigge et smut forbi YouTube. Her kan du finde masser af videoguides, der omhandler, hvordan du bruger Googles Keyword Planner til din søgeordsanalyse.

Når du udvælger søgeord, skal du huske på følgende parametre, som har betydning for et søgeords potentiale for den pågældende kunde:

  • Relevans: Er søgeordet relevant for din kunde og for din kundes målgruppe?
  • Antal søgninger: Har søgeordet et månedligt antal søgninger, som det er værd at gå efter?
  • Købsintention: Hvor stor er sandsynligheden for, at en bestemt søgning er forbundet med interesse for at købe den ydelse som tilbydes på hjemmesiden?
  • Konkurrence: Hvor stor er konkurrencen, og hvor svært er det at komme til at rangere højt på det pågældende søgeord?

 

d) Skab overblik med en sildebensskabelon over hjemmesidens menustruktur

Når du har udvalgt de søgeord, som hjemmesiden skal optimeres mod, kan du med fordel danne dig et godt overblik i en sildebensskabelon, som den du ser her:

SEO sildebensskabelon for hjemmesidestruktur

Som du kan se, har jeg lagt op til, at der skal defineres søgeord på forside- og på kategoriniveau. Under ”Kategori 1” findes eksempelvis fire underkategorier, hvor URL’erne skal optimeres mod hver deres søgeord. Tilsvarende gør du for ”Kategori 2”, ”Kategori 3”, osv.

 

#2 Lav SEO-venlige URL’er

Ok, nu hvor du er blevet enig med dig selv, og kunden, om, hvilke søgeforespørgsler det vil være oplagt at blive fundet på, så er du klar til at oprette de enkelte sider i hjemmesidens menustruktur. Når du definerer URL’erne, skal du gerne inddrage søgeordet i din URL, på en brugervenlig måde. Både for at give de besøgende og søgemaskinerne et ekstra praj om, hvad siden handler om.

Vær kort og præcis! Flere undersøgelser har vist en klar tendens til, at de bedste placeringer i Google går til de sider, som har de korteste URL’er. En del af forklaringen på dette kan være Google’s fokus på brugervenlighed. Google lever jo trods alt af tilfredse brugere. Og det ér lettere for brugeren at overskue en URL, som er kort og præcis, end en der er lang og kompliceret.

Her er et eksempel på en kort og brugervenlig URL:

Kort URL

 

#3 Brugeroplevelsen er vigtig – også for SEO!

Som webdesigner vil du muligvis føle dig mere på hjemmebane i det her afsnit, end du gjorde, da det handlede om søgeordsanalyse og URL’er. For brugervenlighed er en væsentlig del af et godt hjemmesidedesign. Her får du forklaringen – set ud fra et SEO-mæssigt perspektiv.

Google måler på sidens afvisningsprocent og sessionsvarighed. Afvisningsprocenten – som også kaldes ”bounceraten” – definerer, hvor mange af de besøgende, der kun interagerer med én side på din hjemmeside for herefter at forlade den. Hvis din side eksempelvis loader langsomt, er uoverskuelig eller på anden måde afskrækker brugeren fra at interagere med indholdet på hjemmesiden, vil det øge din bouncerate. Og dét opdager Google med garanti. For Google lever jo som bekendt af tilfredse brugere – og hvad er et bedre tegn på utilfredshed, end en brugers hurtige flugt fra den side, vedkommende lige er landet på? Det samme gælder sessionsvarigheden. Google måler, hvor længe de besøgende opholder sig på din hjemmeside.

Du kan følge med i både afvisningsprocent og sessionsvarighed i Google Analytics.

 

#4 Billedstørrelser og load-tid

Brug ikke større billeder end dem, der vil blive vist på hjemmesiden. Så gør du både Google og brugerne glade, fordi load-tiden bliver lavere, end hvis du uploadede unødvendigt store billeder.

Brug som udgangspunkt JPG frem for PNG. PNG fylder mere og skal derfor kun bruges i de situationer, hvor fordelen ved en høj billedkvalitet er af større betydning end den negative effekt på load-tiden.

Når du har gemt dit billede i rette format og størrelse, kan du med fordel køre det gennem komprimeringsværktøjet Kraken.io.

Du kan læse meget mere om alt dette i min kollegas indlæg om søgemaskineoptimering af billeder.

 

#5 Mobilvenlig hjemmeside

Mere end halvdelen af alle søgninger sker i dag fra mobilen. Derfor er Google i gang med en udrulning af Mobile First. Det betyder, at Google fremover først og fremmest vil vurdere på den mobile version af en side. Denne vurdering vil så have indflydelse på, hvor godt du kommer til at rangere i søgeresultaterne – både på mobilen og på desktop. Derfor er det i dag vigtigere end nogensinde, at du designer en hjemmeside, som giver en god brugeroplevelse på mobilen.

Der findes i dag mobiler og tablets i alverdens skærmstørrelser, som alle bliver brugt til informationssøgning på Google. Så det er af kæmpemæssig betydning, at brugerfladen på hjemmesiden er fleksibel og kan justeres og proportioneres alt afhængig af, hvilken skærmstørrelse brugerens enhed har. Derfor er et responsive design et absolut must.

Du kan også overveje at implementere AMP (Accellerated Mobile Page) på dele af din hjemmeside. AMP loader direkte i søgeresultaterne, og det kan give store fordele. For det betyder, at der går langt kortere tid, fra at en bruger klikker på en AMP-side, til at brugeren kan se indholdet. Derudover bliver AMP-sider i søgeresultaterne markeret med et lille ”lyn-symbol” ude i søgeresultaterne. Man må forvente, at flere og flere vil klikke på denne type søgeresultater i takt med, at brugerne forstår, at lynet betyder hurtig load-tid. Det øger CTR (Click Through Rate), som også har stor betydning for Google’s vurdering af en side – og dermed også dens placering i søgeresultaterne.

 

#6 Call To Action

Med de rette CTA’er placeret de rigtige steder, kan du øge antallet af konverteringer væsentligt. Du bør eksempelvis placere din kontaktformular, nyhedsbrevs sign-up formular og lignende, så de er tydeligt tilgængelige for brugeren. Det kan eksempelvis være som en sleeknote slide-in, der popper frem når brugeren har læst halvdelen af indholdet på en landingsside, eller som et exit intend popup, der kommer frem, når brugeren er færdig med at læse og vil forlade siden.

Hvis du har en webshop, bør du også spekulere i farven på dine ”Køb” og ”Gå til Kurv” knapper. Det er vigtigt, at brugeren aldrig nogensinde skal lede efter den knap, du gerne vil have brugeren til at klikke på. Sørg derfor altid for, at farven på disse knapper adskiller sig væsentligt fra det øvrige indhold på hjemmesiden, så de er lette at få øje på.

Tænk også over ”white-space”. Jo mere ”tom” plads du laver omkring din call-to-action knap, jo tydeligere vil den fremstå.

 

#7 H-tags og titles

Det er ikke nok at markere dine overskrifter med fed. De skal tagges op med <h1></h1> og <h2></h2> osv.

For at give en god SEO-effekt, er det vigtigt, du kun laver én H1-overskrift på hver af din hjemmesides landingssider. Til gengæld må du lave lige så mange H2-overskrifter, som du har lyst til – så længe det er relevant for indholdet.

H1’en skal gerne indeholde det søgeord, du ønsker, at den pågældende side skal blive fundet på i søgeresultaterne. Det vil sige et af de ord, du har fundet frem til i din søgeordsanalyse.

Når du skriver dine titler til hjemmesiden, er det ligeledes vigtigt, at det udvalgte søgeord fremgår. Google læser fra venstre til højre, så jo længere til venstre i titlen du placerer dit søgeord, jo større værdi vil Google tillægge det. Google antager med andre ord, at din side handler mest om det, du har skrevet længst til venstre. Prioritet nummer 1 er dog, at din titel er attraktiv og relevant for din målgruppe, når dit søgeresultat dukker op i deres søgeresultater. Det vigtigste er jo trods alt, at brugerne klikker på søgeresultatet, og at det er de rigtige brugere, der klikker.

 

Pssst. Bonus-tip:

Husk også at få installeret SSL på siden. I min kollegas blogindlæg Hvad er et SSL certifikat? kan du læse mere om, hvilken SEO-mæssig betydning dét har.

Patrick er SEO-konsulent hos WeMarket, og han er uddannet markedsføringsøkonom med speciale i digital markedsføring. Patrick elsker målbare resultater, og hans systematiske og analyserende tilgang til tingene gør ham særligt interesseret i den tekniske del af SEO-arbejdet.