Skrevet af: Thomas Alstrup
17. november 2022

3 fejl, som gør, at du ikke sælger noget på Amazon

At sælge sine varer på Amazon er en rejse med mange faldgruber, som de fleste først opdager, når de står midt i det. Derfor vil det altid være vores anbefaling, at man som ny sælger på Amazon allerede i startfasen allierer sig med et erfarent Amazon-bureau som fx WeMarket til at sikre sig, at man kommer godt i gang med salget fra dag 1, hvilket især på Amazon er ekstremt vigtigt. Hvorfor dette især er vigtigt på Amazon samt hvilke fejl du først og fremmest bør forsøge at undgå, vil vi forsøge at skildre for dig her.

1) Mangelfulde produkttekster

Når du opretter dine produkter på Amazon, skal du naturligvis have tilføjet tekster på det pågældende sprog, som knivskarpt informerer potentielle Amazon-kunder om de vigtigste produktfordele ved lige netop dit produkt. Hvis de Amazon-brugere, som besøger din produktside, ikke i løbet af meget få sekunder forstår, hvorfor dit produkt er en fantastisk investering for dem, så vil du tabe rigtigt mange salg på gulvet. Derfor bør du i din produkttitel samt i dine bulletpoints (især i de to første!) indsætte de produktfordele og købsargumenter, som du anser for at være allervigtigst for potentielle kunder at vide. Desværre (eller heldigvis, alt efter hvordan man ser på det) vil flertallet af Amazons brugere fælde deres købsbeslutning efter få sekunder. Du har derfor kun meget kort tid til at overbevise dem, før de igen har forladt din produktside.

Dette betyder dog ikke, at de resterende dele af dine informative produkttekster, som hovedparten af de besøgende Amazon-brugere som nævnt ikke kommer til at læse, er ligegyldige. Tværtimod! Her skal du dog fortrinsvis have produktteksternes anden vigtige funktion for øje, nemlig Amazon SEO. Af netop den grund vil vi altid anbefale dig – især INDEN du går ud og bruger en masse ressourcer på at få oversat dine eksisterende produkttekster fra fx din egen webshop – at få lavet en grundig SEO-analyse af, hvilke søgeord og -fraser dine produkttekster på Amazon bør indeholde, så dine produkter bliver vist på side 1 i søgeresultaterne ved de mest relevante søgninger. Hvis du allerede har SEO-optimeret dine eksisterende produkttekster, vil du måske anse dette råd for lidt unødvendigt, men husk i den forbindelse på tre ting: For det første er Amazon et lukket system, hvor søgetermer, søgemønstre etc. kan differentiere sig væsentligt fra de søgemønstre, du ser på eksempelvis Google. For det andet forandrer søgemønstre sig over tid, hvorfor det altid er vigtigt løbende at SEO-optimere sine produkttekster. For det tredje kan søgemønstre også være kulturelt og nationalt betingede, så de søgetermer, som måske har flere tusind månedlige søgninger på Amazon Tyskland, og som du har fået masser af ordrer på på din tyske webshop, er der måske næsten ingen søgninger på i Italien.

Så for at opsummere vores råd til dig i forhold til dine produkttekster på Amazon: Forsøg altid at være knivskarp på at placere dine allervigtigste købsargumenter øverst, så de besøgende ser dem med det samme. Og sørg for, inden du udarbejder den endelige version af dine produkttekster at få lavet en grundig SEO-analyse, så du ved, hvilke søgeord dine tekster skal indeholde for at optimere chancerne for at få så meget relevant trafik ind på dine produktsider.

2) Mangelfulde produktbilleder

Som beskrevet ovenfor er det enormt vigtigt med det samme, at en Amazon-bruger besøger din produktside, at han eller hun med det samme bliver præsenteret for de vigtigste købsargumenter på skrift. Det samme gælder i endnu højere grad, når det kommer til produktbillederne på dine listings. Som du muligvis allerede er klar over, så kan flotte, interessante produktbilleder for alvor overbevise potentielle kunder om at lægge netop dine varer i indkøbskurven. Samtidig kan uskarpe, forvirrende produktbilleder gøre præcis det modsatte.
Ligesom med de skriftlige købsargumenter giver Amazon dig mulighed for at tilføje adskillige produktbilleder til dine produktsider. Igen er det dog ekstremt vigtigt, at du udvælger de produktbilleder, som du anser for at være de mest overbevisende over for nye, potentielle kunder og placerer dem forrest i rækkefølgen af produktbilleder. Vær desuden opmærksom på, at det første produktbillede også vil være det billede, som bliver vist sammen med din produkttitel ude blandt søgeresultaterne. Så har du mulighed for at have et mere iøjnefaldende produktbillede i forhold til konkurrenterne, kan du skaffe dig selv en vigtig fordel allerede der.
Hvis du, som vi næsten altid vil anbefale, samtidig har lavet A+ content og Brand Store til dine produkter på Amazon, er det også her enormt vigtigt med flot visuelt indhold for at kunne opnå det maksimale udbytte af dine anstrengelser.

3) Manglende eller ustruktureret marketing

Gode SEO-optimerede tekster og flotte produktbilleder kan dog sjældent bære salget alene. Til det er konkurrencen på Amazon meget ofte for stor. For at kunne supplere det organiske salg, som godt og velovervejet indhold på produktsiderne gerne skulle føre til, vil vi også altid anbefale at afsætte ressourcer til at planlægge og udføre veltilrettelagte marketingkampagner på Amazon. Der findes overordnet set tre forskellige typer af kampagner: Sponsored Products, Sponsored Brands og Sponsored Display. Alle tre kampagnetyper har til formål at få opmærksomhed på de for din virksomhed mest velvalgte steder på Amazons platform, fx øverst på side 1 i søgeresultaterne på udvalgte produktsøgninger eller ved siden af dine konkurrenters listings. Fordi sådanne kampagner naturligvis ikke er gratis, er det enormt vigtigt, at man sætter sine kampagner op, så sandsynligheden for, at de rammer de helt rigtige Amazon-brugere og dermed viser sig at være profitable, maksimeres. Desuden bør du hele tiden evaluere og være klar på at optimere din kampagnestrategi og reagere på forandringer i brugernes søgemønstre og dine konkurrenters tiltag. For som vi plejer at sige: ”Amazon never sleeps and so shouldn’t you”.

Vil du gerne have hjælp til at sælge mere på Amazon, så er du velkommen til at sende os en mail på kontakt@wemarket.dk eller ringe til os på 70 44 42 88.