Skrevet af: Ieva Treiliha
21. november 2018

Konverter dine besøgende til nyhedsbrevsmodtagere

Det kan være svært at interagere med potentielle og eksisterende kunder online. Derfor er det vigtigt at opsætte konverteringsmuligheder på din hjemmeside, der kan hjælpe dig med at kommunikere mere effektivt med dine besøgende.

Alt afhængigt af hvilke mål har du med dine nyhedsbreve, kan du fx bruge dem til at  informere dine besøgende om nye ydelser eller produkter, nyt indhold på din hjemmeside, til at få flere følgere på de sociale medier eller flere reviews på Trustpilot.

Nyhedsbreve er en effektiv måde at kommunikere med dine besøgende på, men hvordan får du dem til at skrive sig op i første omgang? – Det kan du læse mere om i dette blogindlæg!

Hvorfor er det vigtigt at have et nyhedsbrev?

Hvis du ikke allerede har en e-mail liste, er det vigtigt, du kommer i gang med at indsamle e-mail adresser med det samme. Nyhedsbreve er nemlig en effektiv måde, måske den mest effektive måde at komme i kontakt med tidligere, nuværende og potentielle kunder på.

På Facebook, Instagram og mange andre kanaler er din rækkevidde påvirket af platformens algoritme, og det kan betyde, at du ikke kan nå ud til alle dine følgere i samme grad, som du kan med nyhedsmails.

Her kan du læse flere statistikker om e-mails:

  • Salesforce har lavet en undersøgelse, der viser, at for hver 1$ som bliver investeret i e-mail marketing, tjener man i gennemsnittet 38$. Det vil sige, at ROI (return on investment) på e-mail markedsføring er hele 3800%!
  • Vi bruger alle sammen vores mobiltelefoner utroligt meget. BlueHornet har fundet ud af, at 80% af os sletter e-mails, der ikke er optimeret til mobiltelefoner.
  • Rapporter fra Statista viser, at der i 2017 var 3,7 milliarder e-mail brugere på verdensplan. Et tal, der er sat til at vokse til 4,3 milliarder i 2022.
  • Undersøgelser fra Omnisend vider at afsendelse af tre abandoned cart e-mails resulterer i 69% flere ordrer end afsendelse af en enkelt email.
  • I en Statista-undersøgelse fra 2017 svarede 49% af respondenterne, at de gerne vil modtage e-mails fra deres favorit-brands på ugentlig basis.

Hele pointen med e-mail lister er, at konvertere førstegangsbesøgende til loyale kunder. Det kan du opnå, hvis du udarbejder en engagerende e-mail strategi, hvor du sender de rigtige mails på de rigtige tidspunkter. Husk, less sometimes is more – ingen af os ønsker at modtage spam-agtige salgsmails flere gange om dagen.

Det er sjældent, at folk som besøger din hjemmeside for første gang, vil foretage et køb med det samme. MEN hvis du kan få disse førstegangsbesøgende på din e-mail liste, er chancen for at de foretager et køb i fremtiden markant større.

 

Hvordan starter du en e-mail liste?

Når du har fundet en e-mail marketing udbyder, som tilbyder alle de muligheder og værktøj, der er vigtige for dig, kan du begynde at fokusere på at konvertere dine besøgende til dit modtagere af dit nyhedsbrev.

Når du skal vælge en e-mail marketing udbyder husk da på, at det er vigtigt at have muligheden for at bruge diverse funktioner, som passer til din mail marketing strategi. Nogle af de vigtigste funktioner du vil få brug for, er:

  • Forskellige tilmeldingsformularer
  • Mulighed for at segmentere dine abonnenter baseret på deres adfærd
  • Mulighed for at sende automatiserede nyhedsbreve baseret på disse segmenter

Hvis du er nybegynder, er MailChimp en rigtig god e-mail marketing udbyder, og du kan prøve værktøjet helt gratis.

Der er flere måder, at friste dine besøgende til at skrive sig op til dit nyhedsbrev. Nogle af metoderne er mere diskrete og andre er lidt mere aggressive. Du kan læse mere om de forskellige opt-in metoder nedenfor…

 

#1 Standard e-mail opt-in

Gør det nemt for dine besøgende. Det bør være nemt for dine besøgende at finde funktionen og melde sig til dit nyhedsbrev. Denne process kan optimeres ved at have en simpel tilmeldings-funktion i footeren af din hjemmeside eller et tydeligt menupunkt i din hovedmenu.

Du kan se eksempler fra Dansk Outlet og Kylling & Co. nedenfor:

 

  • Diskret tilmeldings-funktion i footeren:
     
  • Menupunkt:



#2 Pop-up med en gulerod

En mere aggressiv tilgang til indsamling af mailadresser til nyhedsbreve er pop-ups. Du har garanteret oplevet det. Du besøger en hjemmeside og lige pludselig popper der en formular op, som prøver at få dig til at melde dig til virksomhedens nyhedsbrev, tilbyder gratis download af deres nyeste e-bog eller noget helt tredje.

For mange pop-ups eller pop-ups man ikke kan slukke for, er noget af det mest irriterende, du kan opleve som besøgende på en hjemmeside. Derfor er det vigtigt, at du grundigt overvejer, hvordan og hvornår vil du have disse formularer til at poppe frem på din hjemmeside.

Hvor?

Typisk er det muligt at vælge, hvor på hjemmesiden vil du placere din pop-up. Alt afhængigt af din strategi må du vurdere, hvor det vil være bedst at have den placeret – midt på siden, eller måske i én af hjørnerne?

En god idé er at teste flere forskellige pop-ups i forskellige størrelser og med forskellige placeringer. Når du har afprøvet flere forskellige pop-ups, kan du se på resultaterne – hvilken version overbeviste flest besøgende om at skrive op til dine nyhedsbreve?

Ud fra denne information kan du så finpudse den endelige version af af din tilmeldings pop-up.

Hvornår?

Man kan typisk vælge, hvornår en tilmeldingsformular skal poppe op på den besøgendes skærm. Her vil jeg også anbefale at få testet flere forskellige kombinationer for at finde ud af, hvad virker bedst for dine besøgende.

Pop-up efter et vist antal sekunder på siden

Dette er en pop-up, som bliver vist til dine besøgende efter et bestemt antal sekunder eller minutter på din side. Det handler om at finde den rigtige balance. Hvis pop-up’en kommer for tidligt, vil kunden sandsynligvis takke nej, da de ikke har haft tid nok til at kigge rundt på hjemmesiden, men hvis den kommer for sent, risikerer du, at kunden har forladt siden, inden pop-up’en vises. Jeg vil sige, at det er en god ide at teste flere tidsintervaller og gå med det, der virker bedst.

Pop-up efter et bestemt antal sete sider

Denne pop-up bliver vist til dine besøgende, efter de har besøgt et bestemt antal landingssider på din hjemmeside. Du kan f.eks definere, at alle besøgende, der har set tre sider på din hjemmeside, får en pop-up med tilmelding til dit nyhedsbrev. Her kan du selvfølgelig også teste flere variationer for at se, hvad virker bedst på dine besøgende.

Pop-up efter brugeren har scrollet ned på siden

Med denne type pop-up bestemmer du, hvor meget af siden dine besøgende skal have set/læst, inden de får opfordringen til at melde sig til dit nyhedsbrev.

Pop-up når brugeren er på vej ud af siden (exit intent)

Exit intet pop-up er et meget populært, og efter min erfaring, en meget effektiv måde at indsamle tilmeldinger til nyhedsbreve. Exit intent pop-ups kommer frem, lige så snart kunden bevæger musen væk fra browservinduet for at forlade siden. Det er et godt tidspunkt at fange kundens opmærksomhed og tilbyde dem en “gulerod”, hvis de lige tilmelder sig nyhedsbrevet, inden de går.

Hvorfor?

For at få kunder til at melde sig til dit nyhedsbrev er du nødt til at gøre det attraktivt for dine kunder – de skal helst ikke kunne lade være. Selvom du måske har Danmarks bedste og mest spændende nyhedsbrev, kan det være svært at få folk til at melde sig til.

For at konvertere flere besøgende til modtagere af dit nyhedsbrev kan du bruge små tricks de såkaldte “gulerødder”. Det kan være alt muligt:

  • Rabatkoder
  • Adgang til en e-bog, skabelon, kalender (eller andet relevant)
  • Eksklusiv adgang til noget eller en snigpremiere
  • Fri fragt på næste/første ordre
  • Mulighed for at vinde noget
  • Referrals (hvis personen kan få en ven til at melde sig til, får de begge to en gave)

 

Folk elsker eksklusivitet og muligheden for at spare. Det behøver ikke at koste dig en bondegård. Små goder kan gøre en kæmpe forskel:)

Få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev

Lige meget hvor meget du arbejder på dine e-mail opt-ins eller pop-ups, kan det stadigvæk være svært at overbevise folk om at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Det kan det være, fordi mange folk er bange for, at de kommer til at modtage ligegyldigt spam hele tiden. Derfor er det vigtigt, at du ikke kun tilbyder noget ekstra for dine kunder, men også tydeliggør i din tilmeldingsformular, at du kun kommer til at sende dine mails to gange om ugen, eller kun når du får nye produkter på shoppen, eller når der kommer udsalg eller noget helt fjerde.

Du kan også give dine kunder mulighed for at vælge, hvor ofte de vil modtage nyhedsmails. F.eks kan kunder vælge, om de vil modtage daglige, ugentlige eller månedlige mails fra dig. Derfra kan du segmentere disse kunder i forskellige grupper og sende dine mails efter kundernes præferencer.

Når du har konverteret dine besøgende til modtagere af dit nyhedsbrev

Når du har fået folk ind ad døren, bør du arbejde hårdt for at beholde dem. Der er en fin balance mellem alt for mange nyhedsbreve og alt for få nyhedsbreve. Dog er det ikke kun frekvensen af dine mails, der er utrolig vigtig. Relevansen af indholdet i dine nyhedsbreve er mindst lige så vigtig.

Når du har fået folk til at skrive sig op til dit nyhedsbrev, bør du huske på den gode gamle Marketing Tragt, hvor alle forbrugere er delt op i 5 grupper alt efter, hvor engagerede de er i dit brand:

 

 

1.Bevidsthed – forbrugere, som har kendskab til dit brand, men ikke ret meget mere end det

  1. & 3. Interesse & Ønske – forbrugere, som overvejer at købe dine produkter/ydelser og sammenligner dig med dine konkurrenter
  2. Beslutning – forbrugere, som er klar til at købe dine produkter eller ydelser
  3. Retention – forbrugere, som har handlet hos dig før og har potentiale til at blive loyale kunder

 

Hvert trin i tragten har sin egen rolle. Dit formål er at bevæge dine potentielle kunder længere ned i tragten, indtil de ender med at blive loyale kunder. Når du planlægger din e-mail marketing strategi, bør du overveje hvert trin af tragten. Hvordan kan du mest effektivt formidle tilbud og information om dit brand til potentielle kunder i hvert trin af tragten.

Det kan virke som en uoverskuelig mængde arbejde. Segmentering af potentielle og eksisterende kunder og opsætning af tilpassede mails til hvert trin af Marketing Tragten, men så besværligt er det altså ikke. De fleste mailsystemer har faktisk værktøjer til opsætning af automatiserede mailflows, hvor du kan tilpasse budskabet den del af tragten, kunden befinder sig i. Du kan læse mere om opsætning af mailflows i MailChimp her.

 

Jeg håber, at du er blevet lidt klogere på, hvordan du kan konvertere besøgende på din hjemmeside til modtagere af dit nyhedsbrev. Hvis du har yderligere spørgsmål eller har brug for hjælp med at komme i gang med e-mail markedsføring, er du altid velkommen til at kontakte os her eller ringe på 71 99 34 74.

Ieva har en Professionsbachelor i Digital Konceptudvikling og har tidligere været hos store digitale virksomheder i mode og rejsebranchen. Til dagligt hos WeMarket arbejder Ieva med SEO.