Tilbage
E-commerce

Kom i gang med Meta’s automatiske regler

Kom i gang med Meta's automatiske regler, og lær, hvordan du kan automatisere og optimere dine kampagner for bedre resultater og tidsbesparelse.

29 jan 20254 min. læsetidThomas HaurumThomas Haurum

Meta Business Manager er fyldt med spændende værktøjer til at hjælpe dig med at optimere dine annoncer på bedst mulig vis. (bl.a. Meta’s automatiske regler)
Derfor kan det også nogle gange være forvirrende, hvilke værktøjer man skal benytte sig af. Og ja, nogle gange kan det være svært at navigere i dem, og så ender de med, bare at være der….

Du har måske allerede støt på Meta’s automatiske regler. Men måske er du ikke kommet ordentlig i gang med det, så får du her nogle konkrete tips til at komme ordentlig i gang.
Hvis du aldrig har forsøgt dig med Meta’s automatiske regler, så er det bare med at læse videre. Det er ligetil, og det kan spare dig for både tid og bekymringer!

Vis mig de 3 (måske) mest relevante regler

Sådan virker Meta’s automatiske regler

Helt basalt så bestemmer du en handling, der skal ske, når Meta  registrerer en bestemt hændelse. Med andre ord, når X sker, så gør Meta Y.

Du kan anvende regler på alle niveauer af din opsætning. På kampagne niveau, på annoncesæt eller på annonce niveau. Hvis du arbejder med CBO (campaign budget optimization) har du på dette niveau flere handlinger at vælge mellem, når du skal bestemme, hvad din nye regel skal gøre. Hvis du arbejder med budgetter på annoncesæt niveau, finder du i stedet disse muligheder på dette niveau.

Hvordan kommer jeg i gang med Meta’s automatiske regler?

1. Start med at gå til din annonceadministrator i din Meta Business Manager

2. Vælg hvor du vil anvende din regel ( I dette eksempel på annoncesæt niveau)

Sæt først kryds i boksen til venstre ud for det annoncesæt du vil oprette en regel til, og klik derefter på ‘regler’ i værktøjslinjen og vælg ‘opret en ny regel’

3. Vælg ‘brugerdefineret regel’ og klik på ‘næste’

4. Nu til opsætning af din nye regel

Den første vigtige ting du skal gøre er, at vælge hvilken handling Meta skal foretage, når den opfylder betingelserne. Du har her 12 forskellige muligheder (fordi vi står på annoncesæt niveau).

1. Slå annoncesæt fra

2. Slå annoncesæt til

3. Send kun notifikation

4. Hæv det daglige budget med

5. Sænk det daglige budget med

6. Hæv livstidsbudget med

7. Sænk livstidsbudget med

8. Skaler dagligt budget efter måling

9. Skaler livstidsbudget efter målfelt

10. Hæv bud med

11. Sænk bud med

12. Skaler bud efter målfelt

Herefter vælger du hvilken/hvilke betingelser, der skal være opfyldt før at den valgte handling udføres.

Har du fx en webshop, hvor du sælger produkter, kan pris pr. Køb være et vigtigt parameter for dig. Hvis du ved, hvad du er villig til at betale for en ny kunde, kan du opsætte en betingelse til når prisen pr. Køb er større end X (det beløb du er villig til at betale). Så vil Facebook slå annoncesættet fra, så snart du begynder at betale for meget.

De 3 (måske) mest relevante regler

1. Slå dit annoncesæt fra, når prisen overstiger det beløb du er villig til at betale

Hvis du ved præcist, hvad du er villig til at betale pr. Køb, Lead eller Klik, så vil helt sikkert være interesseret i, at dine annoncer ikke overstiger denne pris.
Derfor vil det være oplagt at lave en automatisk regel som får Meta til at slå kampagnen fra, så snart prisen når dette beløb.

Du vil få en notifikation, så snart at reglen bliver benyttet, og vil selvfølgelig kunne igangsætte kampagnen igen, hvis du skulle føle det nødvendigt. Husk dog, at fjerne reglen eller lav ændringer i den, hvis du starter den igen, da kampagnen ellers vil blive slået fra igen.

2. Få en notifikation, når din frekvens overstiger et bestemt mål

Du oplever måske, at dine annoncers performance falder, når din målgruppe har set dine kreativer et bestemt antal gange.

Her kan man med fordel oprette en regel, som gør, at du modtager en notifikation når frekvensen på dit annoncesæt overstiger et bestemt mål. Dine annoncer vil altså ikke stoppe med at køre, men Metak vil sende dig en e-mail, når det indtastede frekvens tal bliver ramt.

Få en notifikation, når din frekvens overstiger et bestemt mål

3. Slå gode kampagne til igen, hvis de performer godt

Hvis du primært laver enkeltstående kampagner, kan du med fordel anvende denne regel på dine kampagner, for at få mest mulig værdi ud af dem.

Bed Meta om at slå din kampagne til igen, hvis den performer bedre end du vil tillade.
Eks: Du er glad for en pris pr. køb på 100,- og du har sat en kampagne i gang med slutdato om 14 dage. I perioden skaffer kampagnen køb til 50,- men bliver automatisk slået fra på dag 14. I dette eksempel vil kampagnen så genaktiveres af Meta.

Du vil med fordel samme tid, kunne anvende første nævnte regel, så at du er sikker på, at dine annoncer både holdes igang så længe beløbet er under 100,- og bliver slået fra, hvis beløbet overstiger fx 101,-.

Derfor skal du alligevel være vågen, når du arbejder med Meta’s automatiserede regler

Når du anvender Meta’s automatiserede regler kigger Meta udelukkende på din performance i Meta Business Manager. Det kan i mange tilfælde være godt.

Men er du fx en B2C virksomhed, som også har fysiske butikker eller forhandlere af dit/dine produkter, så kan dine Facebook annoncers synlighed også have positiv indflydelse andre steder.

Husk derfor også at analyser på, hvordan dine generelle marketingsaktiviteter performer under dine Facobook kampagner.
Måske kan du tåle end højere pris på køb fra Meta, fordi at eksponeringen også skaber afkast i fysiske butikker.

Har du brug for hjælp til at opsætte regler for dine annoncer?

Hvis du har brug for hjælp til at komme i gang med at lave automatiserede regler for dine kampagner i Meta Business Manager, er du meget velkommen til at kontakte os!

Måske er disse blogindlæg også relevante for dig:

Facebook billedstørrelser 2021 guide

Facebooks konkurrenceregler 2021

5 effektive Facebook markedsførings tricks

Vil du se, hvad dine konkurrenter og din branche gør bedst?

Hos WeMarket tilbyder vi virksomheder en benchmarkrapport, som sammenligner deres marketingindsats med de vigtigste konkurrenter. Du bestemmer selv, hvem vi skal sammenligne med.

Vi har specialiseret os i at afsætte fysiske varer online og vækste webshops – og det kan du nu få glæde af, selvom du ikke er kunde i forvejen.

Det koster ingenting.

  • 1.

    Konkurrentscreening

  • 2.

    Branchepotentiale

  • 3.

    Anbefalinger