Skrevet af: Fie Sørensen
3. januar 2020

Facebooks konkurrenceregler 2020

Rigtig mange virksomheder benytter sig af muligheden for at lave konkurrencer på Facebook. Og det forstår vi udmærket godt, for der er jo så mange fordele at hente ved det – flere delinger, mere eksponering og forhåbentlig i sidste ende flere kunder.

MEN – det kan være noget af en jungle at finde rundt i Facebooks konkurrenceregler. Nogle regler giver rigtig god mening, imens andre er en anelse uklare for selv de mest øvede i gamet. Dette kan være én af grundene til, at rigtig mange virksomheder ikke overholder Facebooks konkurrenceregler, når de afholder konkurrencer og giveaways. Andre gange er det måske fordi, de enten ikke orker at sætte sig ind i reglerne fra starten, eller blot gør som de utallige andre på Facebook, der også ser stort på, hvad man egentlig må og ikke må kræve i en konkurrence.

Indhold i dette indlæg:

Tør du se stort på konkurrencereglerne på Facebook?

Som virksomhed tænker du måske; “hvorfor skal jeg overholde reglerne, når så mange af mine konkurrenter ikke gør?”

Svaret er; “tør du satse butikken på, at din konkurrence ikke bliver opsnappet af Facebook eller Forbrugerombudsmanden?”.

Det er ikke sikkert, at det sker hverken 1. eller 5. gang – eller nogensinde for den sags skyld, men det kræver blot én enkelt anmeldelse fra en forbruger, for at forbrugerombudsmanden kigger på sagen, og så kan din virksomhed havne i fedtefadet.

For hvis du bliver taget med fingrene i kagedåsen, og du ikke overholder reglerne, kan du nemlig risikere en bøde. Og er den helt gal, kan Facebook vælge at lukke din side ned.

Og det ville jo være ærgerligt, når alt du ville med din konkurrence var at glæde et heldigt asen med en fin præmie (og få lidt ekstra eksponering af din virksomhed)!

Nu er det jo ikke altid med vilje eller på grund af dovenskab, at virksomheder overtræder reglerne. Nogle gange er det slet og ret fordi, reglerne har ændret sig så mange gange og ikke altid giver særlig meget mening.

Så for at få slået reglerne for konkurrencer på Facebook fast én gang for alle… eller i hvert fald for det næste stykke tid… får du dem serveret lige her:

DET MÅ DU GERNE:

Facebook konkurrenceregler - det må du gerne

 

DET MÅ DU IKKE:

Facebook konkurrenceregler - det må du ikke

 

Derudover er det også vigtigt, at du altid husker at understrege, at din konkurrence på ingen måde er støttet, sponsoreret, administreret eller på anden vis forbundet med Facebook.

Du kan læse de officielle konkurrenceregler for Facebook her.

 

Husk også den danske lovgivning om markedsføring på sociale medier

Udover Facebooks egne konkurrenceregler skal man som virksomhed også forholde sig til den danske lovgivning omkring konkurrencer på Facebook og markedsføring på sociale medier. Forbrugerombudsmanden kan nemlig også være ude med riven, hvis ikke den danske markedsføringslov overholdes.

Så hvad siger den danske lov om konkurrencer på sociale medier?

Først og fremmest skal konkurrencers vilkår og betingelser være tydelige for deltagerne.
Det vil sige, at man skal oplyse om:

  • Eventuelle aldersmæssige og/eller geografiske begrænsninger
  • Den enkelte præmies værdi
  • Gevinstchancen og hvor mange præmier der indgår i konkurrencen
  • Udvælgelsesproceduren – dvs. hvordan vinderen bliver fundet
  • Hvornår vinderen trækkes
  • Hvor og hvornår vinderens navn offentliggøres
  • Betingelser for levering, afhentning og forældelse af gevinster

 

Der findes to typer konkurrencer på de sociale medier, og hvilken type, der er tale om, skal ydermere være tydeligt for deltageren:

  • Tilfældighedsprægede: Hvor vinderen trækkes ved lodtrækning og lignende
  • Præstationsprægede: Hvor deltagerne skal yde en indsats for at vinde

 


Se de 2 tænkte eksempler nedenfor. Den ene tekst overholder ikke reglerne, mens den anden gør.

OVERHOLDER IKKE REGLERNE

Konkurrenceopslag på Facebook forkert

OVERHOLDER REGLERNE

Konkurrenceopslag på Facebook korrekt

Herudover har forbrugerombudsmanden i rapporten “De nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt til markedsføring via sociale medier af 3. maj 2012” udtalt:
“Hvis en erhvervsdrivende præmierer en bruger eller skaber et særligt incitament [..] for brugeren til at dele eller sprede [..] kommercielle meddelelser, vil forbrugerombudsmanden anse meddelelserne for at komme fra den erhvervsdrivende, og brugernes venner skal derfor have mulighed for at frabede sig disse, se pkt. 3.5…

… Hvis deltagelse i en konkurrence medfører, at et kommercielt budskab viser sig på brugerens væg og derefter på vennernes startside under nyheder, skal brugernes venner således have mulighed for at frabede sig fremtidige henvendelser fra erhvervsdrivende.”

Det vil altså sige, at ifølge dansk lovgivning er det ikke ulovligt at bede brugerne om at dele, så længe der er mulighed for at skjule indholdet fra virksomheden.

(Husk på at Facebook har deres egne regler på dette område, som du skal tage højde for)

Se nedenfor, hvordan muligheden vises på Facebook, både med at skjule det pågældende opslag, og skjule alt fra en virksomhed permanent.

Frabede sig opslag fra virksomheder

Funktionen med at kunne frabede sig indhold fra virksomheder kan være vigtig i andre henseender end i dele-funktionen i en konkurrence. Mange virksomheder har nemlig fundet en “smutvej” fra Facebooks “tag en ven”-regel, som også får et kommercielt budskab ud på brugernes venners newsfeeds. I stedet for at kræve, at de skal tagge en ven, beder de deltagerne om at “kommentere hvem du vil dele præmien med” eller lign.

Dette er jo i og for sig helt lovligt ifølge Facebooks regler, fordi man ikke direkte beder om at “tagge” personen – velvidende om, at de fleste deltagere vil gøre det alligevel.

Men her er det, ifølge Forbrugerombudsmanden, vigtigt at brugerens venner kan skjule indholdet fra virksomheden bag opslaget, de bliver tagget i, hvis ikke de er interesserede i dette.

Du kan læse hele forburgerombudsmandens rapport lige her: https://www.forbrugerombudsmanden.dk/media/46472/2016-standpunkt-til-nordisk-standpunkt-for-markedsfoering-via-sociale-medier.pdf

 

Instagrams konkurrenceregler

Men nu hvor vi er inde på konkurrenceregler, og mange virksomheder opererer både på Facebook og Instagram, ved vi også, at mange står over for samme problemstilling på begge platforme. Derfor kommer konkurrencebetingelserne for Instagram også lige med her:

MAN MÅ GERNE:

Instagram konkurrenceregler - du må gerne

 

MAN MÅ IKKE:

Instagram konkurrenceregler - du må ikke

Derudover skal du også huske at:
– Tilkendegive at konkurrencen hverken er sponsoreret, støttet, administreret eller forbundet med Instagram.

Til sidst… Tænk over hvor mange konkurrencer du vil køre

Selvom konkurrencer er en fin måde at skabe rækkevidde på og dermed kendskab til din virksomhed eller dine produkter, så er det en god idé at tænke dig om, inden du kaster dig ud i den ene konkurrence efter den anden. Som bruger på Facebook kan man til tider føle sig spammet af konkurrencer, og det sidste du ønsker som virksomhed, er at blive et irritationsmoment for brugerne.

Så vælg dine konkurrencer og giveaways med omhu. Spørg dig selv hvilke konkurrencer, der giver brugerne værdi, men glem aldrig også at tænke over, at konkurrencerne også skal skabe værdi for din virksomhed! Vilde præmier, som ikke har noget med din virksomhed at gøre, kan tiltrække mange likes og delinger, men det er ikke nødvendigvis deltagere, som ellers er i din målgruppe eller som bliver hængende, når konkurrencen er slut.

En anden ting, der kan være godt at få styr på, er Facebooks tekstregler. Dem forklarer Jannick – så de er til at forstå – lige her.

Ellers er der ikke andet tilbage end at ønske dig god fornøjelse!

Fie er udannet Designteknolog med speciale inden for branding og markedsføring. Hun har fuld fokus på strategier og kampagneplanlægning. Fie arbejder til dagligt som Social Media konsulent og koordinator hos WeMarket.