Skrevet af: Michael Lonning
24. oktober 2019

Har du kontrol over din Google Ads annoncering?

Man kan godt blive lidt forpustet over det tempo Google lægger for dagen med det væld af ændringer og nye muligheder, der jævnligt dukker op i Google Ads (Adwords).

Tanken kan melde sig: Har jeg nu virkelig tjek på det hele og kontrol over min Google Ads annoncering?

Det er faktisk ambitionen hos Google, at man i højere grad kan opsætte sin Google Ads konto, dvs. sætte sit mål, fokus og sit daglige budget, og så ellers stort set lade systemet køre annonceringen. Hvis man har et godt overblik og har lavet en god struktur, kan det egentlig fungere helt ok.

Mange vil dog alligevel gerne have lidt kontrol over deres Ads og ikke blot lade Google køre showet. For at få lidt bedre overblik over annonceringen vil de fleste lige tjekke deres konto for hvilke søgeord, der skaber klik og dermed omkostninger. Så får man da lidt kontrol over økonomien.

Det er dog de færreste, der tjekker den grundlæggende opsætning eller kigger ind bag tallene, men gør man det, kan man godt blive lidt overrasket – selvom det egentlig ser ud til at gå ok.
Det er nemlig ikke altid, at Google er lige informativ omkring de ændringer, der gennemføres – ændringer som faktisk kan betyde en del for, hvordan din Google Ads konto kommer til at køre og performe.

Så hvis du er én af dem, der ikke har lyst til at overlade tøjlerne helt til Google, så får du her et par tips til, hvad du bør tjekke for få lidt mere kontrol over din Google Ads konto.

Det handler om:

1. Budgettet
2. At styre dine søgeord (= omkostninger)
3. Hvordan du undgår, at kontoen selv opretter annoncer

1. Budgettet – har du helt kontrol over, hvor meget Google Ads kan bruge hver dag?

Når du opretter en ny kampagne, skal du i opsætningen angive det daglige forbrug. Det er naturligvis for, at man ikke lige glemmer at få max beløbet defineret i farten.

Men i ens iver efter at få en masse kampagner op at køre, kan man glemme at få tjekket det samlede mulige daglige forbrug for alle kampagnerne.

Når du for eksempel sætter nye kampagner op, og du tager den nemme løsning og kopierer en eksisterende kampagne, så kan du miste overblikket. Hvis den eksisterende kampagne har et dagsforbrug på 1.000 kr. – ja, så har du med den nye kampagne lige lagt 1.000 kr. mere oveni.

Løsning: Brug delte budgetter.

Heldigvis kan du styre forbruget ret præcist med det dagsbudget, som du fastsætter. Det kan dog variere en del fra dag til dag, men Google er ret god til at ramme det rigtige månedlige forbrug.

Google Ads budget

 

 

 

 

Men Google kan også finde på at bruge op til det dobbelte dagsbudget på enkelte dage!
Der er dog ikke grund til panik, da systemet igen vil lande på det “aftalte” forbrug samlet set.

Men hvis du – eller din chef – bare ikke vil have, at der dagligt bruges mere end det fastsatte beløb, så bliver det lidt mere kompleks.

Løsning: Det er dog noget, du kan klare med “automatiserede regler” – og det er egentlig ikke så kompliceret, som det lyder.

Læs mere om automatiserede regler her: Få mest mulig effekt ud af automatiserede regler på Google Ads

2. Har du kontrol over dine søgeord – hvilke søgninger udløser reelt dine annoncer?

Et velkendt “trick” til at undgå de meget dyre søgeord, er at bruge long tail søgeord, altså fx “VW Golf VII 1,6 TDi 110 BlueMotion” i stedet for bare “VW Golf”. Når man gør det, accepterer man, at der vil være færre søgninger, og at man så må finde på mange long tail søgeord for at få trafik nok.

Ofte vil du dog støde på problemet med “Lav søgevolumen”, og du kan faktisk risikere slet ikke at få vist dine annoncer, selvom et søgeord passer perfekt på, det du tilbyder.
For at få bare nogenlunde med trafik kan det være nødvendigt at bruge nogle mere brede søgeord.

Heldigvis kan du få nogenlunde kontrol over, hvor bredt fx “VW Golf” skal være. De såkaldte match-typer eksakt, sætnings- og broad match giver dig mere kontrol, specielt hvis du lægger dem i egne annoncegrupper eller kampagner.

Eksakt match konverterer ofte bedre, så det er oftest en god ide at have dem for sig selv.
Og det er her, det kan blive ret interessant at se, hvilke søgninger brugerne faktisk anvender – altså søgetermerne.
Hvis du netop ikke har opdelt match typerne hver for sig, kan det blive noget uoverskueligt at finde ud af hvilke søgeord, der er “udløst” af de faktiske søgetermer, da de så ligger i en stor bunke. Endnu et godt argument for, i det mindste, at opdele i egne annoncegrupper.

Løsning: Der er dog et lille trick, du kan bruge for at se hvilke søgetermer, der knytter sig til bestemte søgeord. Når du vinger et søgeord af, dukker der nemlig en mulighed op, hvor du kan se de søgetermer, brugerne har benyttet:

Google Ads søgetermer

 

 

 

 

OBS: Hvis du bruger den helt brede match type (broad) – den uden “+” foran søgeordet – skal du være endnu mere opmærksom på hvilke søgninger, der reelt udløser annoncerne. Du kan fx risikere, at søgninger med dit brand lander her, og mudrer billedet.

“Eksakte søgeord er bare ikke længere så eksakte…”

Du har desværre ikke længere helt den samme kontrol over dine eksakte søgeord, da Google også her bløder grænserne op; og det kan være både positivt og negativt.

Det negative: Google vil, i et eller andet omfang, også vise dine annoncer ved lignende søgninger – såkaldte “Eksakt match (relevant variant)”. Fx kunne “VW Golf Van” tænkes som en “relevant variant” til dit søgeord “VW Golf” – hvilket det måske er, måske ikke. Men det betyder flere klik (og dermed omkostninger) og ofte lidt ringere konverteringsrate.

Det positive: Det kan på den anden side netop betyde flere konverteringer.

Løsning: Ingen, desværre.

Du kan simpelthen ikke vælge det fra.

Du kan selvfølgelig jævnligt gå ind i oversigten over søgetermer og ekskludere bestemte varianter, men det er ikke lige det, man forestiller sig ved effektiv kontrol.

Dog, der er faktisk en “løsning”, men nu bliver det lidt langhåret.
Der kan laves såkaldte scripts (avancerede regler), der kan fange disse “relevante varianter”, og fx automatisk pause dem, når de ikke har konverteret i en periode. Du kan sagtens finde disse scripts på anerkendte sites, gratis – men – når du aktiverer dem, så er der “no way back”, så brug en ekspert, der kender til dem.

3. Når din konto pludselig opretter ting af sig selv

Ja, det lyder mærkeligt, men det kan faktisk hænde, at systemet selv opretter en ny annonce. Man måber lidt, når man ser det første gang:

Automatisk anvendt annonceforslag

 

 

 

Vi har endnu ikke set de helt store katastrofer, når det er sket, men man mister kontrollen over sine tekster.


Løsning:
Når der oprettes automatiske annoncer, får du besked om det under notifikationer, og du kan desuden slå det fra:

Automatisk annonceforslag

 

 

 

 

 

Men hvis man ikke jævnligt kontrollerer sin Google Ads konto og ikke har slået det fra, så kan man få sig en lille overraskelse.

 

Det var mine 3 tips til, hvordan du får bedre overblik og kontrol over din Google Ads konto. Hvis du har brug for råd til dine Google Ads eller hjælp med at opsætte annoncering, så tøv ikke med at tage fat i os.

Kontakt os her – det er naturligvis 100% uforpligtende

Du kan desuden dykke dybere ned i Google Ads opsætning i disse blogindlæg:

6 ting du skal vide om Google AdWords
Introduktion til Google AdWords
Få mere trafik med dine brand søgeord

Med en baggrund inden for SEO, salg og marketing, er det Michael, der hjælper dig med at få kunder i butikken. Michael er ekspert i Google AdWords og har flere forskellige Google-certifikater i bagagen.