Skrevet af: Martin Langborg-Hansen
24. juli 2019

Få mest mulig effekt ud af automatiserede regler på Google Ads

I bureau-regi bruger vi kun automatiserede regler i mindre grad på Google Ads, da vi på dagligt basis har overblik over diverse konti og dermed har bedre forudsætninger for at optimere mere grundigt. Men står du selv og skal optimere din Google Ads, kan automatiserede regler sætte nogle grundlæggende rammer op for din konto, som kan være tidsbesparende for dig og samtidigt holde din konto kørende efter nogle effektive principper, du sætter op.

Det kan samtidigt være en god løsning, hvis du har ændringer, du vil gennemføre i weekender, ferier eller andre tidspunkter på dagen, hvor man ikke nødvendigvis er til rådighed.

Hvad er automatiserede regler?

En automatiseret regel er en betingelse, du kan sætte op for de fleste ting i Google Ads. Det kan fx være en kampagne, annoncegruppe eller et søgeord. Men det er også muligt at sætte regler op for målgrupper, demografi og mange andre parametre.

Via disse regler får du Google Ads til at udføre en handling automatisk baseret på en trigger, du har bestemt i forskelligt omfang. I selve opsætningen bestemmer du ligeledes, hvor ofte din konto skal gennemføre denne regel, så det fx sker én gang hver nat.

En regel kan fx automatisk byde 5% op for alle søgeord i en eller flere annoncegrupper, som gennemsnitligt ligger under position 3 i Googles søgeresultater. Denne regel kan så gøre 1 gang i ugen, så den hele tiden optimerer på de søgeord som ligger lavt.

Hvordan kommer jeg i gang?

Der er 2 måder at opsætte en regel på:

  1. Via topmenuen
  2. Via ”Mere” menuen

Via topmenuen

1. Gå til Værktøjer > Massehandlinger > Regler

 

2. Tilføj en regel på det niveau du ønsker via det blå ”+”

Længere nede i indlægget ser vi mere på selve opsætningen af reglen.

Via ”Mere” menuen

1. Find menuen her og vælg ”Sådan opretter du en automatiseret regel”

Her vil du automatisk oprette reglen for det niveau, du står på. Fx for kampagner, annoncegrupper eller søgeord.

Hvilke regler bruger man typisk?

  • Optimering af ineffektivitet på kontoen
  • Aktivering / deaktivering af kampagner
  • Regulering af sæsonudsving
  • Justering efter tidspunkt på dagen
  • Budgetstyring
  • Tilpassede underretninger på mail

Optimering af ineffektivitet på kontoen

Med disse regler har du mulighed for at spare meget tid. Der er mange forskellige muligheder for at optimere, også langt flere end jeg kan nå igennem her. Her er 3 eksempler på effektive regler, som kan spare dig tid:

  • Byd procentvist op på søgeord under en gns. position 3
  • Pause søgeord med en pris/konvertering over X kroner
  • Pause annoncer med en konverteringsrate under X procent

Her kan du se et konkret eksempel på, hvordan du opsætter en af disse eksempler

1. Vælg ”Regler for søgeord”

 

2. Vælg regeltype ”Sæt søgeord på pause”

Bid mærke i at det er her, du også kan aktivere søgeord, justere bud samt få sendt en mail, såfremt det er det du ønsker.

 

3. Nu skal du opsætte rammerne for din regel

Her kan du vælge alle søgeord eller vælge søgeord fra specifikke kampagner eller annoncegrupper.

Under betingelser vælger du Pris / konv. og sætter din grænse for, hvad den maks må være i forbindelse med din forretning.

Der er et hav af muligheder i betingelserne, og man kan bruge lidt tid på at finde ud af, hvad man gerne vil fokusere på. Når man så har fået det sat op, så kører det automatisk fremadrettet, hvor du kun behøver at tjekke op på dine kampagner i mindre grad.

Til sidst bestemmer du hvor ofte din regel skal køre, om du vil modtage en mail ved evt. fejl, og så har du mulighed for at forhåndsvise, inden du gemmer din regel.

Når du først kommer i gang med reglerne, finder du hurtigt ud af, hvordan systemet hænger sammen.

Aktivering / deaktivering af kampagner

Det kan være en god idé at opsætte en regel for en specifik kampagne, du har kørende. Har du f.eks. et sommerudsalg med 50% rabat, vil du kunne opsætte en regel for, hvornår dette udsalg ikke skal annonceres mere.

Har du oprettet enkeltstående annoncer eller kampagner i Google Ads til dit udsalg, vil jeg anbefale at du markere dem med en etiket. Du har nemlig mulighed for at opsætte regler baseret på dine etiketter, så du ville kunne automatisere, hvornår alle kampagner med tilkoblede etiketter for dit udsalg skal pauses.

På den måde skal du ikke ind og lede for meget efter de enkelte kampagner, men kan afslutte hele din sommerkampagne automatisk.

Regulering af sæsonudsving

Har du f.eks. en kampagne med ”Vinterstøvler”, vil du nok have mest ud af at fokusere dine annoncekroner for denne kampagne om vinteren. Her kan du sætte en regel op, som nedsætter dine bud fra marts – august måned, og opjusterer igen i de koldere måneder. Det giver måske endda mere mening helt at pause den kampagne, og aktivere den igen.

Det samme gælder selvfølgelig i forbindelse med andre sæsontyper, højtider eller begivenheder.

Justering efter tidspunkt på dagen

Ofte vil man kigge på sin annonceplanlægning i Google Ads for at justere dette. Men hvis du vil klare det mere dynamisk, kan du også justere din konto automatisk efter tidspunkt på dagen via regler.

Det kan f.eks. være at du har en butik, hvor det ikke giver mening for dig at annoncere uden for åbningstiden. Her vil du kunne bruge regler til at få Google Ads til at opdatere din annoncering automatisk dag-til-dag eller uge-til-uge.

Budgetstyring

Ligesom i ovenstående punkt, kan der være forskellige tidspunkter, hvor du har gavn af at lægge flere annoncekroner til dine kampagner. Afhængigt af branche, kan efterspørgslen selvfølgelig være stigende og faldende ud fra en masse parametre.

Derfor kan det godt give mening for nogen, at opsætte regler for sine budgetter. Det skal dog siges, at man ikke kan gøre det for fællesbudgetter, som man typisk vil bruge for at styre sin konto.

Men har du fx en bestemt kampagne, som konverterer bedre end de andre, kan du automatisk tilføje mere budget til den i løbet af dagen, hvis den løber tør for budget. Så behøver du ikke selv holde øje med det hver dag.

Tilpassede underretninger på mail

Sidst men ikke mindst, har du mulighed for at få tilsendt en mail efter en bestemt trigger. Du kan fx opsætte en regel, der sørger for, at du får besked, hvis en bestemt kampagne har brugt mere end X kroner. Eller hvis den har fået mere end X konverteringer osv. På den måde kan du hurtigt skabe et overblik og tilføje ændringer til dine kampagner, når der er brug for det.

Ulemper og tips til automatiserede regler

Det hele er desværre ikke liv og glade dage, når det kommer til automatiserede regler. For det kræver stadig, at du holder øje med, at dine budjusteringer ikke løber løbsk ved evt. fejl.

Pas på med at lave ændringer som generelt dækker over alle dine kampagner eller søgeord på kontoen, samtidigt. Følg med i effektiviteten af dine regler over en periode, før du laver større ændringer via reglerne. Hvis du bruger procentvis stigning af bud eller budgetter, bør du ikke bruge mere end 5% ad gangen, da det ellers hurtigt kan tage fart – især hvis du kører regler på dagligt basis. Kører du regler på dagligt basis, kan det også være en god idé ikke at medtage data fra mere end dagen forinden.

Som nævnt tidligere er det ikke muligt at anvende automatiske regler på delte budgetter, hvilket er en vigtig pointe at have med i dine overvejelser. Du kan altså ikke lave budgetændringer via regler, hvis du har oprettet et fællesbudget som dækker over flere kampagner. I modsætning til at have individuelle budgetter til kampagnerne, hvor du godt kan optimere med automatiske regler.

Har du brug for hjælp?

Har du brug for yderligere hjælp eller rådgivning til automatiserede regler skal du ikke tøve med at kontakte os. Vi står gerne til rådighed for eventuelle spørgsmål.

Martin har en uddannelse i Digital Konceptudvikling, som giver en bred indgangsvinkel til digital markedsføring. Til dagligt hjælper han kunderne frem til succes på Google Adwords, Google Analytics og Google Tag Manager.