Skrevet af: Thomas Haurum
10. februar 2023

Vind Amazons ‘Buy Box’: Strategier som booster dit salg på Amazon

Hvis du ligger i konkurrence med andre sælgere på Amazon, der sælger det samme produkt som dit, er det at vinde Amazons ‘Buy Box’ altafgørende i forhold til at øge synligheden og salget af dine produkter på platformen. Buy Box’en er den lille knap i højre side af det enkelte produkts egen side, hvor kunder kan lægge varen i kurven. Produkter, som har Buy Box’en, vil næsten altid blive valgt af kunderne fremfor andre sælgeres, da disse bliver fremhævet og vist på produktsiden. I dette blogindlæg vil vi komme ind på forskellige strategier til at vinde Amazons Buy Box og at booste dit salg på Amazon.

 

Prisfastsættelse på Amazon

En af de vigtigste faktorer, når det gælder om at vinde Buy Box’en, er prisfastsættelsen. Amazon bruger en kompleks algoritme til at afgøre, hvilke produkter der skal have Buy Box’en, og i denne algoritme er prisfastsættelsen en nøglefaktor. For at kunne vinde Buy Box’en skal du sikre dig, at din prisfastsættelse er konkurrencedygtig og matcher eller underbyder de andre sælgere, som tilbyder det samme produkt. Det er dog muligt at vinde Buy Box’en uden at have den laveste salgspris, men hvis du ikke har Buy Box’en, og du ikke har den billigste salgspris, bør du overveje, om det er muligt for dig at matche eller underbyde den sælger, der har Buy Box’en.

 

Ordreekspedition

En anden vigtig faktor angående at vinde Amazons Buy Box er ordreekspedition (fulfillment). Produkter, der bliver håndteret og ekspederet af Amazon (Amazon FBA, Fulfillment by Amazon), har større chance for at få Buy Box’en, da Amazon prioriterer sin egen håndtering og ekspedition fremfor andre muligheder. Du bør derfor overveje at betale det gebyr, som giver dig adgang til Amazons FBA-program til håndtering og ekspedition af dine ordrer, hvis du gerne vil vinde Buy Box’en.

 

Kundeservice er en vigtig faktor

Kundeservice er endnu en vigtig faktor, når det gælder om at vinde Buy Box’en. Amazon tager højde for kundeservice, når de afgør, hvilke produkter der har mulighed for at have Buy Box’en. For at blive udvalgt til Buy Box’en bør du derfor sikre dig, at du har et godt og højt kundeserviceniveau, og at du reagerer på kundehenvendelser såvel som på klager.

 

Produktkvalitet og produktanmeldelser

Produktkvaliteten og produktanmeldelser er også vigtige faktorer i kampen om at vinde Buy Box’en. Når Amazon afgør, hvilke produkter der kan have Buy Box’en, kigger de både på produktkvalitet og produktanmeldelser. For at vinde Buy Box’en bør du derfor sikre dig, at dit produkt er af høj kvalitet, og gøre alt for, at du har et så stort antal positive produktanmeldelser som muligt.

 

Lagerbeholdning

Lagerbeholdningen er også vigtig, når det handler om at vinde Buy Box’en. Amazon vurderer produkternes tilgængelighed, når de afgør, hvilke produkter der har mulighed for at blive udvalgt til Buy Box’en. For at vinde Buy Box’en bør du derfor sikre, at du har en god lagerbeholdning, og at dine varer altid er på lager.

 

Amazons Buy Box er altafgørende

At vinde Amazons Buy Box er helt afgørende, hvis du gerne vil øge synligheden og salget på platformen. Ved at prisfastsætte dine varer på en konkurrencedygtig måde, at bruge FBA-programmet, at yde fantastisk kundeservice, at have kvalitetsprodukter og gode produktanmeldelser samt at have en stor nok lagerbeholdning kan du øge dine chancer for at vinde Buy Box’en og dermed booste dit salg på Amazon. Husk, at Buy Box-algoritmen ændrer og udvikler sig konstant, så det er vigtigt at holde øje med seneste nyt fra Amazon og sørge for at justere sin strategi derefter.

 

Har du brug for hjælp med Amazon? Der er ingen grund til at lede videre. Bare udfyld formularen, og så kontakter vi dig. Klik dig ind på: https://wemarket.dk/kontakt/.