Optimering af dine listings (produktsider) på Amazon kræver en omfattende tilgang, som ikke blot inkluderer Amazon Ads, men også viden om Amazon SEO på dine produkter. Et af de vigtigste elementer inden for organisk rangering, du bør fokusere på og investere i, er produktanmeldelser på Amazon (også kaldet reviews) på Amazon.
Produktanmeldelser spiller en betydningsfuld rolle på Amazon, som du ikke bør undervurdere. Produktanmeldelser er nemlig vigtige både i forhold til dine produktsiders organiske rangering ved relevante produktsøgninger og også i forhold til kundernes beslutning om at lægge dit produkt eller konkurrentens produkt i indkøbskurven. Reviews har nemlig en stor indflydelse på kundernes opfattelse af dit produkt såvel som af dit brand. I dette blogindlæg vil vi komme ind på vigtigheden af produktanmeldelser, og hvordan man får flere af dem.
Hvorfor er produktanmeldelser på Amazon så vigtige?
Produktanmeldelser på Amazon er et effektivt værktøj, der kan hjælpe med at skabe øget synlighed og salg for din virksomhed. Produktanmeldelser kan også hjælpe med at opbygge tillid og troværdighed hos potentielle kunder, ligesom de kan forbedre dit produkts rangering ved relevante produktsøgninger.
Derudover kan anmeldelser også medvirke til at booste din konverteringsrate, da kunder er mere tilbøjelige til at købe et produkt, der har positive anmeldelser og fravælge dem, der har dårlige eller ingen anmeldelser. Samtidig vil Amazons algoritme også typisk give dine produkter en højere placering i forbindelse med relevante produktsøgninger, hvis dine produkter har mange produktanmeldelser og en høj gennemsnitlig rating, da Amazon helst vil vise de mest populære og succesrige produkter frem for potentielle kunder.
Få anmeldelser via Amazons Vine-program
For hurtigt at opbygge en samling anmeldelser på dine produktsider har du muligheden for at tilmelde dine produkter til Amazons Vine-program. Herigennem kan du forære et antal produkter (max 30 enheder) væk til udvalgte Amazon-kunder, der så til gengæld skal skrive en anmeldelse af dit produkt.
Du bør dog ikke tage for givet, at disse udvalgte Amazon-produkttestere nødvendigvis skriver en positiv anmeldelse. Og fordi det i sagens natur især er de 4- eller 5-stjernede anmeldelser, der kan resultere i bedre organiske placeringer, give dit brand mere troværdighed og få folk til at lægge netop dine produkter i kurven, så er det vigtigt, at du gør alt, hvad du kan for at sikre, at de produkter, som du tilmelder Amazons Vine-program, udløser positive anmeldelser.
Udover at tilmelde et antal produkter til Vine-programmet kan du også gøre andre ting for at maksimere antallet af anmeldelser på dine produktsider på Amazon. Du kan fx vedlægge en lille indlægsseddel i pakken sammen med produktet, så kunden bliver mindet om at skrive en – forhåbentlig positiv – produktanmeldelse.
Maksimer antallet af produktanmeldelser
Hvis du gerne vil opnå flere reviews på dine produktsider, er du nødt til også at implementere andre tiltag for at få dine kunder til at lave en anmeldelse på dine produktsider.
En af de mest effektive metoder til at opnå dette er gennem opsætning af e-mails, der bliver sendt ud til kunderne efter køb, hvori du beder om en anmeldelse. Dette kan du sætte op ved hjælp af et værktøj som fx Helium 10, hvor du bl.a. har mulighed for at filtrere visse kundegrupper fra eller at indstille tidspunktet for, hvornår mailen skal sendes ud til kunden.
At give kunderne incitament til at skrive en produktanmeldelse kan også være en rigtig god måde at få flere anmeldelser på. Incitamentet kan eksempelvis bestå i rabatter, gratis prøver eller andre ting eller goder, som kunderne får, når de skriver en anmeldelse. Derudover kan du også køre promotions eller konkurrencer, som opfordrer kunder til at skrive produktanmeldelser på dine Amazon-produktsider. Vær dog opmærksom på, at denne form for incitamentskabende initiativer ikke kan foregå via dine produktsider på Amazon.
Hav en plan for generering af produktanmeldelser
Som vi har prøvet at forklare ovenfor, så er mulighederne mange. For at maksimere antallet af produktanmeldelser, som du får, er det derfor vigtigt, at du udarbejder en konkret plan for generering af produktanmeldelser. Denne plan bør inkludere strategier, der på forskellige måder opfordrer dine kunder til at skrive produktanmeldelser på dine Amazon-produktsider. Som supplement hertil bør du også opstille mål og tracke din indsats, sådan at du sikrer, at din plan for generering af produktanmeldelser virker.
Produktanmeldelser øger synligheden på Amazon
Produktanmeldelser på Amazon er et effektivt værktøj, der kan hjælpe med at øge synligheden for din virksomhed såvel som at øge salget. Ved at opfordre kunder til at skrive produktanmeldelser og at give kunderne incitament til at skrive anmeldelser af dine produkter, kan du øge dine chancer for at få succes på Amazon. Husk dog, at kutymen inden for produktanmeldelser på Amazon løbende ændrer sig, så vi anbefaler, at du hele tiden holder dig informeret omkring Amazons retningslinjer samt best practice inden for området og forsøger at komme på nye, kreative – og helst sympatiske – måder at maksimere antallet af (positive) anmeldelser på.
Har du brug for hjælp med Amazon? Der er ingen grund til at lede videre. Bare udfyld formularen, og så kontakter vi dig. Klik dig ind på: https://wemarket.dk/kontakt/.